Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen

Ultiva

Anbefalte innlegg

Blir stadig overrasket over hvor mye leserene beundrer denne bedriften. "Trampeklapp"? av en tekst som mest sannsynlig er utarbeidet av CBE i samarbeid med UI for å trekke leserene inn i sofakroken igjen.

At lesergruppen ikke klarer å se at hele bloggen blir tilpasset hva de ser selger mest. Nå har de hatt et vurderings møte og sett at det er familie og hygge som selger, så nå kjører de hardt på dette en stund, med noe mindre reklame.

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er greia med å bombandere innlegg med bilder av rødvin? Hun vier til og med deler av dagens innlegg til å-ta-se noen glass i løpet av uka

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Skribent skrev:

Den dagen forsvarerne har saklige innlegg de også vil de selvsagt bli tatt på alvor. Det holder ikke med «Caroline er så søt og snill, så hun er helt sikkert ærlig også».

Dersom forsvarerne kunne evne å ha to tanker i hodet samtidig ville de absolutt ha noe å tilføre debatten, men dessverre er det oftest følerier og subjektive meninger, lite rasjonalitet - og så og si aldri dokumentasjon. For å delta i en debatt må man først og fremst evne å innse rene objektive fakta. Der skorter det litt hos fansen, for å si det forsiktig.

Det verste er når de blir stilt konkrete spørsmål rundt problematiske sider ved driften og konsekvent nekter å forholde seg til det, men bare overser spørsmålet og gjentar hvor flink og søt Caroline er. Det bidrar ikke akkurat til å heve nivået.

Mye hersketeknikker her, noe som understreker poengey i innlegget du siterer.

Å hevde at dokumentasjon i denne tråden gjør noe til objektive fakta er å ta i. Mye av reaksjonene her inne er kun "emosjonelle følerier", som hva datteren har på seg ute ("gud hun har ikke lue på"), alle kommentarene om for trange klær, diskutere at kaka ikke er hjemmelaget fordi flere måtte hjelpe til, eller side opp og ned om leppene til CBE. Det er kvinner som reagerer på en annen kvinne. Det Asti og noen få andre gjør derimot, er kvalitet og viktig. Resten er bare en heksejakt og sladretråd. 

Jeg har ALDRI sett noen "forsvare" CBE med at hun er så "søt og snill" her inne. Jeg mener selv det er så mye å ta på det hun gjør, og følger tråden og heier på de som dokumenterer og diskuterer saklig om bedriften. Men når det sporer av, og kun er kritikk av gudene-vet-hva, og er en sladretråd uten like, og en bruker sier "Hei dere, hva med litt fokus her, skjerpings", så kommer anklager om LKE, fangirling osv. (Bare se alle hersketeknikkene du selv brukte i eget innlegg feks, til et ganske godt innlegg).

Det er jo dét som er å ha to tanker i hodet samtidig, som du snakker om; å kunne være kritisk, men samtidig ytre seg når en ser at 90 % går for langt og bare sladrer om en blogger de ikke liker (emosjonelt).   

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, formula skrev:

Ikke nok med at hun ikke bryr seg, men hun er faktisk aldri her inne og leser.

Som forventet i kommentarfeltet kommer det spørsmål om hvor hun har kjøpt klærne. Noen er tilogmed så tungnemme at de spør etter jakkemerke, noe som er nærmest overtydelig på tre av bildene. Det må likevel inn med teskje at jakken er: Cintamani . Eller  Chintamani som CBE velger å kalle det. Forøvrig i str small.

Hva får deg til å tro at hun er inne her og leser. For alt dere vet så er vi flere som kan melde i fra til bloggeren når bl.a IG til svigerinnen blir dratt frem

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Miranda16 skrev:

Hva er greia med å bombandere innlegg med bilder av rødvin? Hun vier til og med deler av dagens innlegg til å-ta-se noen glass i løpet av uka

Jeg hadde blitt alkoholiker hvis jeg skulle ha gått hjemme og dassa og sminket meg. For ett kjedelig liv.

Endret av miagunda
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skribent
2 timer siden, Mnjah skrev:

Å hevde at dokumentasjon i denne tråden gjør noe til objektive fakta er å ta i. Mye av reaksjonene her inne er kun "emosjonelle følerier", som hva datteren har på seg ute ("gud hun har ikke lue på"), alle kommentarene om for trange klær, diskutere at kaka ikke er hjemmelaget fordi flere måtte hjelpe til, eller side opp og ned om leppene til CBE. Det er kvinner som reagerer på en annen kvinne. Det Asti og noen få andre gjør derimot, er kvalitet og viktig. Resten er bare en heksejakt og sladretråd. 

Jeg har ALDRI sett noen "forsvare" CBE med at hun er så "søt og snill" her inne. Jeg mener selv det er så mye å ta på det hun gjør, og følger tråden og heier på de som dokumenterer og diskuterer saklig om bedriften. Men når det sporer av, og kun er kritikk av gudene-vet-hva, og er en sladretråd uten like, og en bruker sier "Hei dere, hva med litt fokus her, skjerpings", så kommer anklager om LKE, fangirling osv. (Bare se alle hersketeknikkene du selv brukte i eget innlegg feks, til et ganske godt innlegg).

Det er jo dét som er å ha to tanker i hodet samtidig, som du snakker om; å kunne være kritisk, men samtidig ytre seg når en ser at 90 % går for langt og bare sladrer om en blogger de ikke liker (emosjonelt).   

Dokumentasjon av faktiske hendelser er objektive fakta. At noen ikke liker det, og velger å overse det, vil ikke forandre på fakta.

Når det gjelder de tingene du nevner (lue, kake osv) så er jeg helt enig i at debatten til tider sporer av, men tråden ryddes jevnlig og grundig av moderatorene for både brukerdebatt, spekulasjoner og latterliggjøring. Den enkelte bruker som stadig får sine innlegg slettet, bør ta det innover seg. Det ødelegger for de som virkelig gjør et grundig stykke arbeid, som @Asti m.fl.

Det finnes også en del temaer som faktisk ikke er helt irrelevant å diskutere, som f.eks. hvordan bloggeren fremstår rent utseendemessig, med tanke på at hun regnes som influencer og ikke har spesielt imponerende historikk når det gjelder redigering osv, men dette er en balansegang. Når hennes egne offentlige uttalelser er helt på tvers av hva som beviselig er fakta, må det være lov å stille spørsmål. Slike spørsmål som fansen ikke liker. Det ligger for eksempel synlig for alle og enhver i kommentarfelter rundt omkring hvordan ekteparet svarer på kritikk (fakta).

Flere av de ivrigste forsvarerne svarer utelukkende emosjonelt på helt konkrete spørsmål rundt driften, selv når de blir spurt gjentatte ganger om samme sak og blir stilt overfor dokumentasjon. Når du påstår her at 90 % (!) går for langt og bare sladrer er det vel en liten overdrivelse, med mindre du tracker enkeltbrukerne her inne og har full oversikt over det. Det er dessuten stor forskjell på å forakte uetisk drift av en virksomhet og å mislike personen bak. Det er mange gode refleksjoner her rundt drift, etiske og moralske dilemmaer, bransjen, eksponering av barn og så videre. Refleksjoner bloggeren selv (og forsvarerne) velger ikke å ta i det hele tatt, ut fra hvordan bloggen turer videre.

Ingenting ville vært bedre enn om begge sider hadde debattert like ryddig, det ville gjort alle refleksjoner mer nyanserte og ikke minst interessante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest xx girl xx
3 timer siden, Mnjah skrev:

Jeg er enig i dette. 

Kjempe flott med alt som grundig dokumenteres av Asti m.fl. Men det er mye heksejakt som foregår også. Ramser ikke opp. Da flere ting er nevnt over. 

Og ikke minst hvordan personer med andre meninger, omtrent blir hudflettet her inne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Thisisnotmyname skrev:

Dere og vi? Hvem er dere og hvem er vi?

Trådens deltakere, kanskje? Det er helt normalt å henvende seg til andre med 'dere'. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest formula
6 minutter siden, hotellpute09 skrev:

Ja, det er vel kanskje litt drøyt. Jeg kan ikke spå fremtiden.

Men; hun fronter alkohol bruk/misbruk. Personlig syntes jeg ikke hun har et normalt forbruk og altfor mye til å blogge om.

CBEs personlige alkoholkonsum skal jeg ikke uttale meg om, men jeg er enig i at hun er med på å normalisere hverdagsdrikkingen, noe som er uheldig.

Hun har tross alt rundt 30 000 lesere, og kan påvirke andre til å drikke mer. Rødvinsglasset på benken ved middagslaging, ved pynting til jul, mens de forbereder barnebursdag og lignende tilfeller er å alminneliggjøre det å ta seg et glass i sammenhenger det faktisk bare for få år siden var utenkelig for de fleste.

Ikke nytenking fra hennes side, i dette innlegget (til forveksling likt -det er viktig at du finner din balanse-http://www.carolinebergeriksen.no/2013/02/15/den-gylne-balanse/ forsvarer hun også sin rett til å drikke vin til hverdags. Og det må hun for all del gjerne gjøre, men helt unødvendig å blogge om. Det samme gjelder bilder av alkohol, ofte flere ganger i uka.

Statistikk bekrefter at alkoholforbruket i Norge fortsetter å øke, og det øker mest blant kvinner. Rusforskere kaller trenden «hverdagsdrikking blant voksne kvinner». 

https://www.aftenposten.no/norge/i/e128l/Noen-glass---fordi-vi-fortjener-det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skribent
4 minutter siden, formula skrev:

CBEs personlige alkoholkonsum skal jeg ikke uttale meg om, men jeg er enig i at hun er med på å normalisere hverdagsdrikkingen, noe som er uheldig.

Hun har tross alt rundt 30 000 lesere, og kan påvirke andre til å drikke mer. Rødvinsglasset på benken ved middagslaging, ved pynting til jul, mens de forbereder barnebursdag og lignende tilfeller er å alminneliggjøre det å ta seg et glass i sammenhenger det faktisk bare for få år siden var utenkelig for de fleste.

Ikke nytenking fra hennes side, i dette innlegget (til forveksling likt -det er viktig at du finner din balanse-http://www.carolinebergeriksen.no/2013/02/15/den-gylne-balanse/ forsvarer hun også sin rett til å drikke vin til hverdags. Og det må hun for all del gjerne gjøre, men helt unødvendig å blogge om. Det samme gjelder bilder av alkohol, ofte flere ganger i uka.

Statistikk bekrefter at alkoholforbruket i Norge fortsetter å øke, og det øker mest blant kvinner. Rusforskere kaller trenden «hverdagsdrikking blant voksne kvinner». 

Veldig fint eksempel på et saklig innlegg med dokumenterte fakta.

Når forsvarerne til bloggeren møter dette nivået, vil vi få en god, saklig og balansert diskusjon. Takk! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, formula skrev:

Forsøket på å normalisere hverdagsdrikkingen fikk meg til å tenke på denne artikkelen: http://m.side2.no/helse/louise-lurte-alle-pa-instagram---na-har-hun-over-100000-flgere/3423339515.html

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xx girl xx
59 minutter siden, Skribent skrev:

Veldig fint eksempel på et saklig innlegg med dokumenterte fakta.

Når forsvarerne til bloggeren møter dette nivået, vil vi få en god, saklig og balansert diskusjon. Takk! :) 

Dette gjelder ikke bare forsvarerne av bloggen. 

Ellers er jeg enig i, at dette var et bra innlegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Chiapuddingen er da faktisk presentert mange ganger før inne på bloggen? Er det virkelig så lite nytt å blogge om?

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Miranda16 skrev:

Jeg vet dette er litt fjasete, men når hun squatter med et glass i hånda oppe i lenestolen iført FULL svart/hvit Addidas joggedress OG matchende caps, minner hun meg litt om en ukrainsk våpendealer. Hun mangler bare stikksikker skinnjakke.

Morsomt for meg (gøy at de har utvidet "nyrik russer"-stilen sin til å også inkludere andre sosioøkonomiske grupper fra flere østslaviske land!). Men kanskje ikke helt det inntrykket de var ute etter.

Men pent bilde av LKE!

Endret av Alice123
  • Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
15 timer siden, Alice123 skrev:

Jeg er enig. Det er feil at en bedrift forsvarer seg selv ved å late som den er privatperson og forbruker/kunde hos nevnte bedrift.

For å ta et eksempel kan vi ha tråden om uetisk drift  fra bedriften "Uetiske Ulfs takrenner AS", hvor styreleder Ulf Uærligson skriver positive ting om egen bedrift under dekknavnet "TakrenneElsker#1". For eksempel "jeg pleier vanligvis ikke kommentere i takrennetråder, men jeg har vært kunde hos Uetiske Ulfs Takrenner AS i mange år og er veldig fornøyd med produkt og produksjon. Dessuten er det mange andre uetiske takrennebedrifter der ute, blandt annet i USA. Dere er bare misunnelige fordi dere ikke har like bra takrennebedrift som Ulf".

Spesielt problemstisk syntes jeg det er at bedriften fremstår som privatperson og forbruker av produktet/bedriften.

Litt sånn som når LKE diskuterte med seg selv på egen blogg.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, minimymlen skrev:

Litt sånn som når LKE diskuterte med seg selv på egen blogg.

Ha ha ja. Bloggen ble vel nedlagt etter at han ikke kunne diskutere med seg selv mer.

Ihvertfall ble det ikke skrevet noe mer der.

Radarparet det der.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke forstå at det er mulig å være så elendlig på å organiserte seg...., som et barn! Fortsatt skrives det om flytteesker i kjelleren, kofferter står en uke, juletreet står fortsatt... Hva driver de med alle timene på dagtid og på kveldene når barna sover??

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...