Inocybe Skrevet 1. januar 2018 #47221 Skrevet 1. januar 2018 27 minutter siden, Snøsøta skrev: CBE.no både fohåndslager og serieproduserer innlegg. Jeg har sett på innleggene fra 1.-24. desember 2017: Alle matinnleggene som er postet i desember er tydelig laget i samme omgang: https://imgur.com/a/A3Prf . To varianter av laks, en omelett og grønnsakstilbehør, alle presentert på samme duk, bestikk, serviett, og samme kvistdekorasjon på to av dem. Alle snacksinnleggene er likedan tydelig laget i en og samme omgang: https://imgur.com/a/aE4PB . Samme bakgrunn, og for det meste samme ingredienser. I tillegg fikk de 4 innlegg og en fridag ut av julebordet med venner 1 er et serieprodusert hårinnlegg fra november De fikk hele 5 innlegg ut av julekalenderen til den eldste, (ink. julaften) og da regner jeg ikke med innlegget fra november hvor de forteller hva den skal inneholde. 7 er rene reklame/framvisning av spons-innlegg. Ett av disse er jo som kjent kombinert julekalender/reklame Men det de får aller mest utav er julepynt. 9 innlegg får de altså ut av å ta bilder av julepynten eller julegenserene sine. Ut over dette kan vi telle 2 morgenkaffeinnlegg, hvor de selv bekrefter at det ene er forhåndslaget i kommentarfeltet. Da gjenstår 2 meningsinnlegg og ett kafebesøk. Det er altså tydelige tegn på serie- og forhåndsproduksjon av innlegg. Ikke noe galt i det, sparer mye ressurser og innsats. Men det er likevel et skår i fasaden for de som roser dem for at de legger så veldig mye innsats i innleggene sine. Jeg lurer på hva de egentlig bruker dagene sine på når de hevder å ha det så travelt. For i tillegg til dette så viser det seg at stort sett alle innleggene er fra morgen (morgentrening, morgenkaffe), etter leggetid (pynting av juletre, julefilm, maling av julelandsby etc), eller sammen med barna etter barnehage eller i helgene. Her er det ikke noe research ut over å sitte på nettbutikker og ta bilder av det de allerede gjør som familie. Interiøret har en designer fra en møbelbutikk tatt seg av. Flere av oppskriftene er hentet fra andres kokebøker. Ikke rart julepyntingen går helt bananas når de har så lite annen innholdsproduksjon å lene seg på. Jeg vil igjen minne om at dette er en bedrift som har en lønnsomhet på 83%, det er helt ekstremt. Det krever nesten ingen innsats eller kostnader for å skape dette reklameformatet. Hovedvalutaen er dem selv og barna, ikke kunnskap, kreativitet eller samfunnsengasjement. Ingen budskap, bare salg, salg, salg. Jeg synes det gjør det hele enda mer graverende fordi det gjør virksomhetens økonomi avhengig av at barna vises fram på bloggen. Takk for oversikten Jeg har full forståelse for at bloggeren masseproduserer innlegg når hun har mulighet. Det hadde også jeg gjort, men at det er såpass mye (faktisk langt det meste) som er serieprodusert eller produsert av andre overrasket meg litt. Slik som deg så lurer jeg også på hva de egentlig bruker arbeidsdagene til. De er to fulltidsansatte for svarte og likevel er det minimalt med innhold hele desember måned Men travle må dagene nesten være når de ikke engang rekker å stryke den grå duken og spisebrikken de bruker til matinleggene 12
Keaton Skrevet 1. januar 2018 #47222 Skrevet 1. januar 2018 I bunn og grunn en korrekturlakkblogg. .😅 Fansen liker vel å tro at hun står på kjøkkenet hver tirsdag og koker og braser og lager innlegg til onsdagsinnlegget sitt. Muligheten for å sjekke dato på når bildene ble tatt, er fjernet. 22
mikrobe Skrevet 1. januar 2018 #47223 Skrevet 1. januar 2018 4 minutter siden, Inocybe skrev: Slik som deg så lurer jeg også på hva de egentlig bruker arbeidsdagene til. Kommentarfelt er nok en stor tidstyv. De har regi i egen blogg, Facebook og IG, og de følger med på andre blogger, som BOTB. I likhet med andre bloggere, gjøres det søk på eget navn/nick på Facebook/Google osv. Og så må man selvsagt ikke glemme de fæle damene på KG som attpåtil driver og dokumenterer alt. Det er nok ingen av oss som klarer å sette oss inn i hvor tidkrevende det er å ettermerke reklame hele tiden. 29
Ultiva Skrevet 1. januar 2018 Forfatter #47224 Skrevet 1. januar 2018 (endret) 1 time siden, Inocybe skrev: Takk for oversikten Jeg har full forståelse for at bloggeren masseproduserer innlegg når hun har mulighet. Det hadde også jeg gjort, men at det er såpass mye (faktisk langt det meste) som er serieprodusert eller produsert av andre overrasket meg litt. Slik som deg så lurer jeg også på hva de egentlig bruker arbeidsdagene til. De er to fulltidsansatte for svarte og likevel er det minimalt med innhold hele desember måned Men travle må dagene nesten være når de ikke engang rekker å stryke den grå duken og spisebrikken de bruker til matinleggene En av CBEs supertravle arbeidsdager i Oslo i desember, hvor hun skrev at hun kun rakk å kaste i seg litt nøtter og klementiner mellom slagene, ble brukt til to møter samt private ærend som tannlegebesøk og henting av tapet til huset. Så det er rimelig å tro at hvert fall de fleste private ærend gjøres unna i arbeidstiden. Endret 1. januar 2018 av Ultiva 38
Nightswimming Skrevet 1. januar 2018 #47225 Skrevet 1. januar 2018 Men tilbake til det med tid og alle arbeidsoppgavene de har. De har jo egen bedrift - dvs det innebærer jo en del oppgaver knyttet til budsjett, økonomi og regnskap. Noen som aner om de utfører dette selv? I såfall tar jo naturligvis dette en del tid. 2
Papirfly Skrevet 1. januar 2018 #47226 Skrevet 1. januar 2018 (endret) Tråden er ryddet for brukerdebatt, persondebatt og svar til dette. Papirfly, mod. Endret 1. januar 2018 av Papirfly
Sol79 Skrevet 1. januar 2018 #47227 Skrevet 1. januar 2018 19 minutter siden, Nightswimming skrev: Men tilbake til det med tid og alle arbeidsoppgavene de har. De har jo egen bedrift - dvs det innebærer jo en del oppgaver knyttet til budsjett, økonomi og regnskap. Noen som aner om de utfører dette selv? I såfall tar jo naturligvis dette en del tid. Iht brreg så har de regnskapsfører i Porsgrunn. Å skrive reiseregninger og sortere/samle sammen øvrige bilag tar ikke lang tid om man er strukturert evt gjør det elektronisk. 10
skarpegg Skrevet 1. januar 2018 #47228 Skrevet 1. januar 2018 5 hours ago, Xstrella said: Mange IG mødre poster mye bilder av barna sine. De merker sjelden spons. Så cbe er ikke alene der. At andre mødre (og fedre) eksponerer på SoMe gjer ikkje saken bedre. Two wrongs don't make a right! Det samme med spons/reklame og merking. I denne tråden er det CBE/Treasures som vert diskutert. Ein av Noregs største bloggere, ho bør vere sitt ansvar bevisst. Både med eksponering og merking. Men så er spørsmålet: Dersom ho kutter avkommet fullstendig ut av bloggen, kva står ho att med? Kaffekopp, tredemølle, "Currently Crushing" - kjoler som me berre får sett ein gang, oppskriftsonsdag, negler, og oppussing (av varierande kvalitet). Tvilsomt om det er nok til å beholde toppen av Blogglisten. 34
Populært innlegg Ultiva Skrevet 1. januar 2018 Forfatter Populært innlegg #47229 Skrevet 1. januar 2018 (endret) Problemet for bedriftens to fulltidsansatte blir jo å finne på noe å skrive om, nå når de ikke lenger kan utlevere de mindreårige i hytt og pine. Selv fansen har nok en grense på hvor ofte de orker å se en oversminket restylanetrutmunn og å høre om den superhektiske hverdagen til en av landets mest privilegerte kvinner; "Åh så hektisk på jobben altså, etter PT-timen *sponset* så måtte jeg nemlig hente tapeten til finstuen vår som vi pusser opp *sponset* for andre gang på et år og #nåblirdetjammenmeggodtåslappeavmedetdigertduftlysetterdetkraftigemigreanfalletigår#" Problemet er jo at mens toppbloggeren har skjøvet de små foran seg i rampelyset, så har hun utviklet en gravalvorlig selvhøytidelighet og arroganse. Det morsomme og vimsete hos frontfiguren er borte, og tilbake står det en navlebeskuende besserwisser som har mistet 70 % av leserne sine. Endret 1. januar 2018 av Ultiva 69
Alice123 Skrevet 1. januar 2018 #47230 Skrevet 1. januar 2018 23 minutter siden, Lanolin skrev: At andre mødre (og fedre) eksponerer på SoMe gjer ikkje saken bedre. Two wrongs don't make a right! Det samme med spons/reklame og merking. I denne tråden er det CBE/Treasures som vert diskutert. Ein av Noregs største bloggere, ho bør vere sitt ansvar bevisst. Både med eksponering og merking. Men så er spørsmålet: Dersom ho kutter avkommet fullstendig ut av bloggen, kva står ho att med? Kaffekopp, tredemølle, "Currently Crushing" - kjoler som me berre får sett ein gang, oppskriftsonsdag, negler, og oppussing (av varierande kvalitet). Tvilsomt om det er nok til å beholde toppen av Blogglisten. Hva skrev de egentlig om før de fikk barn?
SusieDerkins Skrevet 1. januar 2018 #47231 Skrevet 1. januar 2018 1 minutt siden, Alice123 skrev: Hva skrev de egentlig om før de fikk barn? seg selv? 9
Anna ~ Skrevet 1. januar 2018 #47232 Skrevet 1. januar 2018 10 minutter siden, Lanolin said: At andre mødre (og fedre) eksponerer på SoMe gjer ikkje saken bedre. Two wrongs don't make a right! Det samme med spons/reklame og merking. I denne tråden er det CBE/Treasures som vert diskutert. Det er vel egenlig fullt ut relevant å bemerke at bloggen (som bedrift og markedsføringskanal) konkurrerer med mange andre småaktører som strengt tatt ikke trenger overholde regelverket. 1
Sandin Skrevet 1. januar 2018 #47233 Skrevet 1. januar 2018 12 minutter siden, Alice123 skrev: Hva skrev de egentlig om før de fikk barn? Hun var en av de første som begynte å blogge litt seriøst, så da var ikke konkurransen så stor. Bloggen begynte å ta av da hun skrev om bryllupsplanleggingen. Deretter var det vel huset i Siljan tror jeg. Så graviditet/barn. Nå er de vel bortimot ferdig med huset, så da er slike store begivenheter igjen egentlig. 8
Gjest Asti Skrevet 1. januar 2018 #47234 Skrevet 1. januar 2018 (endret) 29 minutter siden, Anna ~ skrev: Det er vel egenlig fullt ut relevant å bemerke at bloggen (som bedrift og markedsføringskanal) konkurrerer med mange andre småaktører som strengt tatt ikke trenger overholde regelverket. Hvis man faktisk er opptatt av de andre, så er det mer relevant å skrive om de i egne tråder, slik at man får fokus på det der. Å vise til at det er andre som er like ille eller verre, er vel kun relevant hvis målet er å få vekk fokuset fra hva denne bedriften driver med, og det tenker jeg blir en avsporing. Viser ellers til Whataboutism. ------------------- Til de som evt. ikke har fått det med seg. Hovedfunnene etter tilsynet til Forbrukerombudet i høst - fra https://imgur.com/a/Sa1G6 : Blogg: Feil ved 16 av 18 reklameinnlegg Instagram: Feil ved 9 av 9 reklameinnlegg Facebook: Feil ved 15 av 17 reklameinnlegg Twitter: Feil ved 15 av 18 reklameinnlegg Snapchat: Feil ved 2 av 4 reklameinnlegg --------------- Om cbe.no / Treasures: https://imgur.com/a/3mO86 Endret 1. januar 2018 av Asti La til tekst.
Gjest formula Skrevet 1. januar 2018 #47235 Skrevet 1. januar 2018 17 minutter siden, Alice123 skrev: Hva skrev de egentlig om før de fikk barn? Hun skrev om seg selv og livet sitt. Bloggen var både morsom og sjarmerende, samt ispedd en god dose selvironi. Nå startet jo jeg å følge henne i bloggingens barndom, der både bloggere og lesere var adskillig mer naive enn i dag. Hele konseptet var et annet. Etterhvert kom mer og mer penger inn i bildet, og bloggene forandret seg fra dagboken til millionbedriftene vi ser i dag. Nå har årene gått, CBE er voksen, og mor til to. Likevel er det trist å hva se denne levende jenta har blitt til.
Alice123 Skrevet 1. januar 2018 #47236 Skrevet 1. januar 2018 6 minutter siden, Sandin skrev: Hun var en av de første som begynte å blogge litt seriøst, så da var ikke konkurransen så stor. Bloggen begynte å ta av da hun skrev om bryllupsplanleggingen. Deretter var det vel huset i Siljan tror jeg. Så graviditet/barn. Nå er de vel bortimot ferdig med huset, så da er slike store begivenheter igjen egentlig. Takk for info Vanskelig å gå tilbake til gammel oppskrift når det hovedsakelig dreide seg om engangshendelser (bryllup, oppussing ol.). Hun har etablert seg relativt ung, og bloggen bærer preg av det. Hun giftet seg veldig tidlig og fikk flere barn i ung alder (gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende i Norge er 29 år, men høyere i Oslo og Akershus link ) 5
Aricia Skrevet 1. januar 2018 #47237 Skrevet 1. januar 2018 38 minutter siden, Anna ~ skrev: Det er vel egenlig fullt ut relevant å bemerke at bloggen (som bedrift og markedsføringskanal) konkurrerer med mange andre småaktører som strengt tatt ikke trenger overholde regelverket. Hvilket regelverk er det mindre aktører ikke trenger å overholde, mener du? 11
Ultiva Skrevet 1. januar 2018 Forfatter #47238 Skrevet 1. januar 2018 (endret) 1 time siden, Alice123 skrev: Hva skrev de egentlig om før de fikk barn? 1 time siden, Sandin skrev: Hun var en av de første som begynte å blogge litt seriøst, så da var ikke konkurransen så stor. Bloggen begynte å ta av da hun skrev om bryllupsplanleggingen. Deretter var det vel huset i Siljan tror jeg. Så graviditet/barn. Nå er de vel bortimot ferdig med huset, så da er slike store begivenheter igjen egentlig. Noe annet som skapte mye blest fra starten av var CBEs enorme fokus på kropp: https://www.vg.no/rampelys/blogg/lars-kristian-eriksen-om-konas-bikinibilder-hun-er-sunn-og-veltrent/a/10087069/ LKE uttalte i tillegg at Beyoncé og Kim Kardashian hadde 15-20 kg for mye, og med dét var vel standarden satt for et elsk-hat-forhold med mange av leserne. I starten var CBE imidlertid åpen om at hun holdt inne magen på bilder, noe hun aldri hadde innrømmet nå. Bildene var i tillegg nokså upolerte (men dessverre redigerte, jamfør de omfattende bilderedigeringsavsløringene) og viste en langt mer ekte og usminket hverdag. Endret 1. januar 2018 av Ultiva 21
Gjest Asti Skrevet 1. januar 2018 #47239 Skrevet 1. januar 2018 1 time siden, Alice123 skrev: Hva skrev de egentlig om før de fikk barn? Falske kommentarer - https://imgur.com/a/ZFKMr - førte til krangling og engasjement i kommentarfeltet, og det trakk vel endel lesere. -------------- Om cbe.no / Treasures: https://imgur.com/a/3mO86
Anna ~ Skrevet 1. januar 2018 #47240 Skrevet 1. januar 2018 2 minutter siden, Sandin said: Hun var en av de første som begynte å blogge litt seriøst, så da var ikke konkurransen så stor. Bloggen begynte å ta av da hun skrev om bryllupsplanleggingen. Deretter var det vel huset i Siljan tror jeg. Så graviditet/barn. Nå er de vel bortimot ferdig med huset, så da er slike store begivenheter igjen egentlig. Kanskje hagen trenger litt kjærlighet i 2018. Det kunne også være et fint nytt prosjekt (med interiørspons!) å innrette den ny leiligheten til foreldrene. Spøk til side, prosjekter som bryllupsplanlegging og oppussing/innredning av hus tiltrekker veldig mange lesere. Det blir til fine "noveller" på bloggen av overskuelig varighet og med passende avslutning (for det meste i all fall, hvis bloggeren forstår å selge det på rett måte). Men når man har fått mann, kjøpt hus, blitt gift, fått barn 1, fått barn 2... begynner man etterhvert å løpe tørr for ting å skrive om, utover hverdagen. (Halvmaraton? - meh). Jeg er faktisk spent på å se hva de finner på å skrive om i 2018, om det er et nytt "prosjekt" på trappene. 6
Fremhevede innlegg