Linda A Skrevet 2. januar 2018 #47281 Skrevet 2. januar 2018 8 minutter siden, Kollontaj skrev: Der virker da som CBE.no får sin del av reklamepengene (over 3 mill dro de inn i fjor), synes du de skulle tjent mer, altså? Forøvrig ufint å kalle kritikere for «hylekor», men det er tross alt bedre enn å bli kalt rævdilter. De som ikke er enige med kritikerne blir jo kalt blodfans, det er vel ikke noe bedre? 3
Emilie112 Skrevet 2. januar 2018 #47282 Skrevet 2. januar 2018 1 time siden, Lin10 skrev: Ser ut som hun har det godt både privat og jobbmessig, fordi hun fokuserer på det positive i livet. Så godt og reflektert innlegg, gode argumenter også. Hyggelig st du drar frem eksponering av stakkars små barn som en positiv gest. Men jeg lurer på en ting, for at jeg kan bli lykkelig selv mener jeg ( trenger jo noen tips siden jeg er så bitter..) hva er det positive i livet til CBE? Hva er det jeg bør satse på? Leppe fyll eller kroppshysteriet? Stressende og slitsomme dager hos negledesigner og frisør? Styling av barna mine slik at de tar seg best mulig ut på bilder? Pusse opp huset mitt ca to ganger på et pr? Jeg har tydeligvis gått glipp av de viktige tingene her i livet.. 37
jentefranorge Skrevet 2. januar 2018 #47283 Skrevet 2. januar 2018 (endret) Men hva har dette å si? Hvem bryr seg om dette? Jeg vet dette nå også, men jeg tenker WHO CARES om slik hjernedød uviktig informasjon om ei jente jeg ikke kjenner. Sitatet er ryddet bort for persondebatt. Endret 2. januar 2018 av Papirfly 5
Gjest Anna Nas Skrevet 2. januar 2018 #47284 Skrevet 2. januar 2018 (endret) 1 time siden, Lin10 skrev: Enorm eksponering? Tror nok du må lese bloggen med litt andre øyne. Er det ikke sånn at bloggen har/er et relativt rikholdig og offentlig tilgjengelig arkiv med bilder og opplysninger om barna, og at dette arkivet bare øker og øker i omfang så lenge bedriften/foreldrene fortsetter eksponeringen? I tillegg til alt som ligger i bloggarkivet, gis også hvem som helst tilgang til privat informasjon og bilder på Instagram og Facebook og Snapchat. Hvor omfattende arkivet er og hvor mange millioner mennesker disse barna eksponeres for årlig vet jeg ikke, men at det er et betydelig antall mennesker som har og får tilgang til informasjon om barna er det ikke tvil om. Etter min mening er eksponeringen risikosport med barna som innsats. Det kan selvsagt gå veldig bra og går forhåpentligvis veldig bra, men at det er til barnas beste å få sitt privatliv invadert og offentliggjort i en blogg, tror jeg neppe. Det er jo en grunn til at det finnes en barnekonvensjon som nettopp er ment å sikre barns rett til privatliv, og det er gode grunner til at ulike fagmiljøer advarer foreldre mot nettopp å eksponere barn på nett. Endret 2. januar 2018 av Anna Nas Omformulerte tekst og fjernet et avsnitt.
Keaton Skrevet 2. januar 2018 #47285 Skrevet 2. januar 2018 26 minutter siden, Linda A skrev: De som ikke er enige med kritikerne blir jo kalt blodfans, det er vel ikke noe bedre? Blodfans har positiv konnotasjon i mitt hode. 8
SusieDerkins Skrevet 2. januar 2018 #47286 Skrevet 2. januar 2018 1 minutt siden, jentefranorge skrev: Men hva har dette å si? Hvem bryr seg om dette? Jeg vet dette nå også, men jeg tenker WHO CARES om slik hjernedød uviktig informasjon om ei jente jeg ikke kjenner. du kan jo for eksempel bruke det til å vinne barnets tillit ved å fremstå som en som kjenner det godt, hvis du har interesse av å trekke til deg et fremmed barn. Eller hvis du mistenker at noen har et idiotlavt nivå på passordene sine, så kan du bruke det å gjette passord eller svar på sikkerhetsspørsmål. Det finnes sikkert mange andre eksempler på praktisk anvendelse av privat informasjon om fremmede, men dette var de to jeg kom på sånn på stående fot. 27
Gjest Anna Nas Skrevet 2. januar 2018 #47287 Skrevet 2. januar 2018 6 minutter siden, jentefranorge skrev: Men hva har dette å si? Hvem bryr seg om dette? Jeg vet dette nå også, men jeg tenker WHO CARES om slik hjernedød uviktig informasjon om ei jente jeg ikke kjenner. Litt av poenget med barns rett til privatliv er at disse barna når de blir eldre kan tenkes å bry seg om hva du vet og ikke vet. Med andre ord er det barnas beste og ikke dine behov som er viktig her.
Populært innlegg Ultiva Skrevet 2. januar 2018 Forfatter Populært innlegg #47288 Skrevet 2. januar 2018 (endret) 5 timer siden, jentefranorge skrev: Men hva har dette å si? Hvem bryr seg om dette? Jeg vet dette nå også, men jeg tenker WHO CARES om slik hjernedød uviktig informasjon om ei jente jeg ikke kjenner. Hva om disse barna ikke vokser opp til å bli like oppmerksomhetshungrige og mediekåte som sine foreldre? Hva om de rett og slett blir f eks sjenerte, innadvendte, at de ikke ønsker å dele alt med alle? At de i likhet med svært mange andre ønsker å holde privatlivet sitt privat, noe som inkluderer at ikke gud og hvermansen har omfattende informasjon om hele oppveksten deres? Opps - for sent, barndommen ble solgt av deres egne foreldre for å kunne opprettholde en kjøpefest uten like. Og uansett hva man synser og føler - dette er faktisk nedfelt i Barnekonvensjonen. Barn har rett på å unngå tilfeldig innblanding i sitt privatliv og hjem: Sitat "Ingen barn skal utsettes for vilkårlig eller ulovlig innblanding i sitt privatliv, sin familie, sitt hjem eller sin korrespondanse, eller for ulovlige angrep mot sin ære eller sitt omdømme." Hentet fra: http://barneombudet.no/dine-rettigheter/barnekonvensjonen/artikkel-16-privatliv-aere-omdomme/artikkel-16-privatliv-aere-omdomme-fulltekst/ Man skal tenke på barnas beste. Og det er aldri til barnas beste å utlevere deres liv, utseende og soverom til titusenvis av vilt fremmede mennesker på internett. Endret 2. januar 2018 av Ultiva 55
Gjest Hoppetau Skrevet 2. januar 2018 #47289 Skrevet 2. januar 2018 6 minutter siden, jentefranorge skrev: Men hva har dette å si? Hvem bryr seg om dette? Jeg vet dette nå også, men jeg tenker WHO CARES om slik hjernedød uviktig informasjon om ei jente jeg ikke kjenner. Jeg er ganske sikker på at barnet bryr seg, selv om du ikke bryr deg. Jeg er sikker på at alle som faktisk kjenner og møter barnet bryr seg og lar seg påvirke i den ene eller andre retningen av det. Poenget er ikke om jeg eller du gir en døyt om dette men om barnet selv en eller annen gang kommer til å bry seg om det. Selv har jeg ingen info om meg selv på spsiale medier fordi jeg ikke ønsker at noen skal ha den infoen om meg med mindre jeg forteller dem det personlig.
Lapper Skrevet 2. januar 2018 #47290 Skrevet 2. januar 2018 24 minutter siden, jentefranorge skrev: Men hva har dette å si? Hvem bryr seg om dette? Jeg vet dette nå også, men jeg tenker WHO CARES om slik hjernedød uviktig informasjon om ei jente jeg ikke kjenner. Du har virkelig ikke skjønt det.. om du selv har barn så er kanskje du den publiserer barna dine på Some hver eneste dag.. at 30000 personer hver dag kan se barna dine. Se hva de spiser til mat,hvor de sover,hvilken pysj de har osv.osv Å hva tror du eventuelt din datter sier når hun er 14 år og finner 100 tusen bilder av seg selv på Google? Har selv ei på 14 år og jeg kan love deg en ting at hun klikker i vinkel om jeg spør om jeg får legge ut ett bilde. 32
Populært innlegg Kulturfruen Skrevet 2. januar 2018 Populært innlegg #47291 Skrevet 2. januar 2018 36 minutter siden, jentefranorge skrev: Men hva har dette å si? Hvem bryr seg om dette? Jeg vet dette nå også, men jeg tenker WHO CARES om slik hjernedød uviktig informasjon om ei jente jeg ikke kjenner. Hva ville du selv ha tenkt og følt om noen du sto nær hadde gjort dette mot deg, uten at du fikk bestemme om det var greit å dele informasjonen? Hvis for eksempel din mor eller samboer eller sjef hadde tatt tusenvis av bilder av deg, både på hverdager og ved større anledninger, og delt det på nettet? Sammen med mye informasjon om hva du liker, hva du driver med og hvordan hverdagen din er? Hvis din mor hadde tatt bilder av soverommet ditt og delt både på en populær blogg og på en åpen instagram- og snapchatkonto? Selv hadde jeg blitt rasende hvis noen gjorde dette mot meg. Det er et ekstremt overtramp. At de som utsettes for dette her er mindreårige gjør det hverken annerdeles eller bedre. Barna vil vokse opp, og de vil oppdage at hele deres barndom ligger tilgjengelig for offentligheten. Og at dette er noe deres egne foreldre har valgt å gjøre mot dem, til tross for at mor fikk "helt vondt i magen" da en annen blogg omtalte barnet hennes en gang. 53
Keaton Skrevet 2. januar 2018 #47292 Skrevet 2. januar 2018 Spørsmålene: «Ville jeg likt det selv?» og «Er det til barnets beste?» burde man stille seg hver eneste gang man publiserer noe med barn. Dessverre kan det hende at CBE og mannen svarer ja på disse spørsmålene - det viser jo blogghistorikken. 49
Populært innlegg SusieDerkins Skrevet 2. januar 2018 Populært innlegg #47293 Skrevet 2. januar 2018 (endret) for å gi en persons svar på spørsmålet som ble stilt lenger oppe - "ville jeg likt det selv?" - jeg husker en barndomsvenninne, som hvert år ble "utsatt" for sine foreldres julebrev. De pleide å sende sånne kjempelange, standardiserte julebrev til sine 200 nærmeste venner. Husker dere sånne julebrev? - det var ikke uvanlig på 70/80-tallet - det var typisk flere maskinskrevne sider med en detaljert fortelling (skryt) om familiens liv i året som gikk, og med tilhørende beskrivelse av hvert enkelt barns aktiviteter. Jeg husker venninna mi hatet det. Hun følte seg fullstendig overkjørt og brukt og utlevert, og det nyttet ikke å be om ikke å bli omtalt, for da ville jo alle tro at det var noe galt med henne. Og dette var brev som gikk til folk som de tross alt kjente. Tenk om de hadde trykket det i avisen i stedet? Tanken er jo helt absurd, men det er jo det de gjør mot bloggerbarna. Trykker julebrevet som helsides annonse i VG. Endret 2. januar 2018 av Amafalathiel 95
Gjest Sobril Skrevet 2. januar 2018 #47294 Skrevet 2. januar 2018 2 timer siden, jentefranorge skrev: Men hva har dette å si? Hvem bryr seg om dette? Jeg vet dette nå også, men jeg tenker WHO CARES om slik hjernedød uviktig informasjon om ei jente jeg ikke kjenner. Jeg blir alltid så imponert over folk som klarer å reflektere utenfor sin egen nesetipp 😂
Papirfly Skrevet 2. januar 2018 #47295 Skrevet 2. januar 2018 Tråden er ryddet for persondebatt. Papirfly, mod.
Ultiva Skrevet 2. januar 2018 Forfatter #47296 Skrevet 2. januar 2018 (endret) Allerede på barneskolen lærer barn og foreldre om nettvett (egne temakvelder) og barna får tidlig i oppgave å google seg selv. Spørs hva bloggerbarna føler når de får se tusenvis av bilder og enorme mengder med beskrivelser av seg selv på internett.. Endret 2. januar 2018 av Ultiva Innlegget ble slettet pga sitatet som var med, gjengis nå uten sitatet. 21
Gjest formula Skrevet 2. januar 2018 #47297 Skrevet 2. januar 2018 Alt må tydeligvis deles. Barn, familiemedlemmers hjem og julegjest i boblebad. Det finnes liksom ingen grenser, ingenting er privat. Håper den eldre garden av familien er klar over hva de er med på.
Anonym90059005 Skrevet 2. januar 2018 #47298 Skrevet 2. januar 2018 Da vet vi også at eldste avkom sin favorittbutikk er en kosmetikkforretning, og ikke en lekebutikk, som man kanske kunne anta var mer normalt... 36
SusieDerkins Skrevet 2. januar 2018 #47299 Skrevet 2. januar 2018 er det på snap dere ser disse tingene (boblebad, sminkebutikk)? 3
Gjest Zeitgeist Skrevet 2. januar 2018 #47300 Skrevet 2. januar 2018 Siden CBE tar så lett på dette med personvern og slikt, så oppfordrer jeg henne - her i all offentlighet og uten risiko for sensur - til å lese denne artikkelen: https://www.nrk.no/norge/nrk-kartla-livet-til-marthe-_27_-pa-nett_-_-ubehagelig-1.13844417 Jeg skulle helst ha sett at hun også kom med en uttale ang. lettheten med å finne personinformasjon på nettet vs. utleveringen av seg selv og sine barn, men det er vel større sjanse for at griser vil fly ...
Fremhevede innlegg