Gjest Asti Skrevet 16. desember 2017 #46061 Skrevet 16. desember 2017 Fra http://www.carolinebergeriksen.no/2017/12/15/du-er-gjerrig/comment-page-4/#comment-590604 "Jeg håper du får fri fra jobb på julaften, det synes jeg virkelig du og din familie fortjener!". Ja, la barna få ha julaften uten å måtte være "fotomodeller", eller gjennom tekst måtte dele den med CBE sine følgere. Det er mitt juleønske. : ----- Om bloggerbarna: https://imgur.com/a/AWoLv --------------
Ultiva Skrevet 16. desember 2017 Forfatter #46062 Skrevet 16. desember 2017 (endret) 5 timer siden, Sinnatagg skrev: *klippet vekk deler av innlegget for å forkorte* 14 TIMER SIDEN CAROLINE BERG ERIKSEN 2 TIMER SIDEN SVAR Altså, hæææ? Dette er en blogg, ikke en bedrift. Ja, jeg har en bedrift i bakhånd fordi det er det enkleste mtp. økonomien, men det er fortsatt bare en blogg. Bloggen er en del av meg, ikke en del av en bedrift, så kritiserer du bloggen så kritiserer du meg. Det er pinlig at CBE ikke aner hva hun snakker om, selv etter nesten åtte år som blogger: Sitat Næringsvirksomhet For at en aktivitet skal anses som næringsvirksomhet er kravet om at den er egnet til å gi deg økonomiske fordeler. Det avgjørende er om aktiviteten objektivt sett er egnet til å gi overskudd når aktiviteten ses over en passende tid. Gir aktiviteten økonomiske fordeler over tid, er inntektene fra aktiviteten over internett skatte- og avgiftsmessig ansett som virksomhet, og inntekten er dermed skatte- og avgiftspliktig." Hentet fra: https://risanger.no/skatt-avgift/blogg-nettbutikk-affiliate-skatt I følge norsk lov så er bloggen så visst en næringsvirksomhet. Men nå har CBE vist gang på gang at hun ikke er helt stødig hva angår norsk lov; jamfør rikelig med brudd på markedsføringsloven samt flere brudd på alkoholreklameloven. Endret 16. desember 2017 av Ultiva 25
Keaton Skrevet 16. desember 2017 #46063 Skrevet 16. desember 2017 Skjønner ikke hva de prøver på med det utsagnet? 11
Ultiva Skrevet 16. desember 2017 Forfatter #46064 Skrevet 16. desember 2017 (endret) 31 minutter siden, Kollontaj skrev: Skjønner ikke hva de prøver på med det utsagnet? Å tviholde på forestillingen om snille, søte Caroline som ikke tjener noen verdens ting på å anbefale noe som helst? (*host* denne bedriften dro inn 3.5 mill på reklameformidling bare i fjor) Endret 16. desember 2017 av Ultiva 24
Keaton Skrevet 16. desember 2017 #46065 Skrevet 16. desember 2017 1 minutt siden, Ultiva skrev: Å tviholde på forestillingen om at leserne bare ser snille søte Caroline som ikke tjener noen verdens ting på å anbefale noe som helst (*host denne bedriften dro inn 3.5 mill på reklameformidling i fjor*) Jo, det skjønner jeg jo, men hvilke lesere tror virkelig på dette? De fiktive, kanskje. 5
Mrs Bella Skrevet 16. desember 2017 #46066 Skrevet 16. desember 2017 Meget godt forklart. Tydelig at bloggeren lever i grenseland. Kan noen være behjelpelige med å dokumentere godt, gjerne omgir, så kan flere være med å tydeliggjøre dette overfor annonsører? 2
Sandin Skrevet 16. desember 2017 #46067 Skrevet 16. desember 2017 Hun når stadig nye høyder hun og mannen... De slutter liksom aldri å overraske. Alt blir mer og mer ekstremt. Sminken, redigeringen, forbruket, synet på andre mennesker som ikke deler deres syn... Hun skriver i kommentarfeltet at hun aldri kommer til å stenge kommentarfeltet, og det tror jeg henne på. Jeg tror kommentarfeltet er vel så viktig for henne som inntektene fra bloggen. Næring til egoet med alle disse kommentarene om hvor fantastisk hun er, er hun nok helt avhengig av. De negative kommentarene tror jeg hun i stor grad bare bruker som en bekreftelse på hvor mye bedre enn alle andre hun er. 23
Keaton Skrevet 16. desember 2017 #46068 Skrevet 16. desember 2017 Minner fra barndommen og om familie i siste innlegg, samt hyllest til alle fine lesere som er så flinke til å skrive ordet fine. (Min parafrasering.) Gjesp. 20
pøbelsara Skrevet 16. desember 2017 #46069 Skrevet 16. desember 2017 Jeg er overrasket (eller egentlig sjokkert) over de siste utsagnene hennes. Hun klarer tilsynelatende overhodet ikke skille mellom næringsvirksomheten hun driver og seg selv og familien. Hvis leserne hennes ikke har noe med om hun bor på luksussuiten når hun er på tur, hvorfor skriver hun da om det? Er det fordi utgiftene til suiten kan føres på selskapet når de bruker suiten til fotoshoot, kanskje? Når de blogger fra ferier og helgeturer og restaurantbesøk - er det for at de kan føre utgiftene på selskapet? Eller betaler de dette av egen lomme? Når de drar på ferietur til Hellas og blogger om hotellet med nærbilder av visittkort med hotellnavn - er det for å kunne utgiftsføre ferien? Jeg tenker at mye av utgiftene til Treasures er akkurat slik som dette. Og det blir litt spesielt å hevde at leserne ikke har noe med hvordan hun bor når hun er på tur, hvis det faktisk er endel av den profesjonelle virksomheten deres. Helt supert at de ga 48 000 til Redd Barna. Men siden det er blitt så mye prat rundt dette nå, så kunne de jo valgt en åpenhetslinje, istedet for buhu, se på alle de slemme nettrollene!! Jeg er ikke sikker på om hun er tjent med den polariseringen hun driver med nå. Hun går veldig langt i både blogginnlegget sitt og svarene til leserne i forhold til å be folk ha seg unna hvis de bare skal klage. Det er ikke sikkert at blodfansen utgjør en så stor del av lesermassen hennes at det er klokt av henne ned en sånn "de som ikke er med meg, er mot meg"- strategi Innlegget i Bloggomtoppbloggere handlet jo i utgangspunktet om at CBE beskyldte folk for å leve i en alternativ virkelighet - og i tillegg til julekalenderen i fjor, tok de opp det merkverdige regnestykket CBE lanserte etter at hun ble sponset med svindyr hudpleie og hevdet at det kostet henne penger å reklamere for dette. Fin avledning fra hennes klaging over t hun må betale skatt for sponsede varer og tjenester. De uttalelsene hun kom med i den forbindelse, var jo ekte :letthemeatcake-ish. Og å hevde at hun ikke driver forretningsvirksomhet er altså så dumt at jeg rett og slett ikke har ord. HUn drar inn et par millioner i året til seg selv - men driver ikke forretninger. 49
notquite Skrevet 16. desember 2017 #46070 Skrevet 16. desember 2017 (endret) Herrejesus. Er ikke dette dama som etter sigende fikk A da hun studerte jus et år? Og så er både hun og fruemannen totalt ute av stand til å tolke lovtekster. Eller tolker de alle tekster på samme måte som med forskningsresultater - litt sånn etter eget hode? Endret 16. desember 2017 av notquite 33
Keaton Skrevet 16. desember 2017 #46071 Skrevet 16. desember 2017 De har definitivt malt seg inn i et hjørne. At de bortforklarer og svadaprater i innlegget fremstår også enda mer kynisk ved at de benytter et bilde av en av de yngste for å illustrere denne tåpelige teksten. 23
Aricia Skrevet 16. desember 2017 #46072 Skrevet 16. desember 2017 Alle som driver næringsvirksomhet, eller som må tåle offentlig kritikk i kraft av sin profesjonelle rolle, er også mennesker med følelser, som investerer mye av seg selv og personligheten sin i jobben, og knytter mye av sin identitet opp til yrket sitt. Denne typen konflikter og dilemmaer takler vi alle hele tiden i vår yrkesutøvelse. Men nettopp derfor er det jo så viktig å vite at det går et skille mellom profesjonell og personlig. Nettopp derfor er det så viktig, også for egen del, å vite at man ikke ER jobben sin. Å reflektere over dette skillet er å være profesjonell. Jeg ser ikke bort fra at CBE opplever seg ærlig når hun insisterer på at bloggen ikke er en bedrift, bare en blogg, og at bloggen er henne. Hun tar jo all kritikk av aspekter ved bloggingen helt og fullstendig personlig, noe som virker forferdelig slitsomt. Men at bloggen er næringsvirksomhet med alt det innebærer av å sette profitthensyn foran andre hensyn når det kommer til stykket, det er ikke noe som kan diskuteres engang - det er et ubestridelig faktum. Den er til og med en svært kommersiell bedrift, uten andre synlige mål og visjoner enn maks inntjening, så vidt jeg har klart å skjønne i hvert fall. Dersom bloggeren selv faktisk ikke engang har tenkt over dette, må man vel bare konkludere med at bloggen drives særdeles uprofesjonelt og nærmest aldeles bevisstløst? 32
notquite Skrevet 16. desember 2017 #46073 Skrevet 16. desember 2017 (endret) 20 minutter siden, Aricia skrev: Alle som driver næringsvirksomhet, eller som må tåle offentlig kritikk i kraft av sin profesjonelle rolle, er også mennesker med følelser, som investerer mye av seg selv og personligheten sin i jobben, og knytter mye av sin identitet opp til yrket sitt. Denne typen konflikter og dilemmaer takler vi alle hele tiden i vår yrkesutøvelse. Men nettopp derfor er det jo så viktig å vite at det går et skille mellom profesjonell og personlig. Nettopp derfor er det så viktig, også for egen del, å vite at man ikke ER jobben sin. Å reflektere over dette skillet er å være profesjonell. Jeg ser ikke bort fra at CBE opplever seg ærlig når hun insisterer på at bloggen ikke er en bedrift, bare en blogg, og at bloggen er henne. Hun tar jo all kritikk av aspekter ved bloggingen helt og fullstendig personlig, noe som virker forferdelig slitsomt. Men at bloggen er næringsvirksomhet med alt det innebærer av å sette profitthensyn foran andre hensyn når det kommer til stykket, det er ikke noe som kan diskuteres engang - det er et ubestridelig faktum. Den er til og med en svært kommersiell bedrift, uten andre synlige mål og visjoner enn maks inntjening, så vidt jeg har klart å skjønne i hvert fall. Dersom bloggeren selv faktisk ikke engang har tenkt over dette, må man vel bare konkludere med at bloggen drives særdeles uprofesjonelt og nærmest aldeles bevisstløst? Jeg har en følelse av at selv om bloggen har eksistert i snart ett tiår, så har det gått for raskt i svingene for bloggens innehavere og bedriftens ansatte. Skillet mellom bloggen/virksomheten og privatpersonen Caroline Berg Eriksen er så uklart selv for henne at her trengs det sårt litt rådgivning. Om det skyldes manglende innsikt eller vilje er usikkert, men et bytte av management hadde vært fornuftig. Jeg har sagt det før, og sier det igjen. CBE har (hadde) en plattform som gav henne en unik mulighet til å skape noe av betydning. Det finnes flere andre bloggere med et lignende utgangspunkt som har bygget en tydelig merkevare, og som har gått videre til å bli betydelige aktører også innenfor andre bransjer. MEN til forskjell fra CBE, så har de hentet inn ekspertise utenfra for å komme seg videre fra "bare en blogg" på et tidlig tidspunkt. Endret 16. desember 2017 av notquite 17
Ultiva Skrevet 16. desember 2017 Forfatter #46074 Skrevet 16. desember 2017 36 minutter siden, Aricia skrev: Alle som driver næringsvirksomhet, eller som må tåle offentlig kritikk i kraft av sin profesjonelle rolle, er også mennesker med følelser, som investerer mye av seg selv og personligheten sin i jobben, og knytter mye av sin identitet opp til yrket sitt. Denne typen konflikter og dilemmaer takler vi alle hele tiden i vår yrkesutøvelse. Men nettopp derfor er det jo så viktig å vite at det går et skille mellom profesjonell og personlig. Nettopp derfor er det så viktig, også for egen del, å vite at man ikke ER jobben sin. Å reflektere over dette skillet er å være profesjonell. Jeg ser ikke bort fra at CBE opplever seg ærlig når hun insisterer på at bloggen ikke er en bedrift, bare en blogg, og at bloggen er henne. Hun tar jo all kritikk av aspekter ved bloggingen helt og fullstendig personlig, noe som virker forferdelig slitsomt. Men at bloggen er næringsvirksomhet med alt det innebærer av å sette profitthensyn foran andre hensyn når det kommer til stykket, det er ikke noe som kan diskuteres engang - det er et ubestridelig faktum. Den er til og med en svært kommersiell bedrift, uten andre synlige mål og visjoner enn maks inntjening, så vidt jeg har klart å skjønne i hvert fall. Dersom bloggeren selv faktisk ikke engang har tenkt over dette, må man vel bare konkludere med at bloggen drives særdeles uprofesjonelt og nærmest aldeles bevisstløst? Jeg mener bloggen har oppstått på grunn av CBEs enorme behov for å fortelle andre om seg selv (det gjelder for så vidt alle rosabloggerne). Hun har i kjølvannet av dette blitt svært glad i å skryte av seg selv og å fremstille seg selv i best mulig lys, og videre blitt helt avhengig av bekreftelse og likes. Som et svært hyggelig biprodukt av dette så har hun blitt i stand til å tjene helt enorme summer på å fronte sine to favorittsysler; overforbruk og utseendehysteri. 34
Gjest Atheena Skrevet 16. desember 2017 #46075 Skrevet 16. desember 2017 Hun vender helt klart kappa etter vinden etter hva som passer seg.
Keaton Skrevet 16. desember 2017 #46076 Skrevet 16. desember 2017 (endret) 1 time siden, Ultiva skrev: Jeg mener bloggen har oppstått på grunn av CBEs enorme behov for å fortelle andre om seg selv (det gjelder for så vidt alle rosabloggerne). Hun har i kjølvannet av dette blitt svært glad i å skryte av seg selv og å fremstille seg selv i best mulig lys, og videre blitt helt avhengig av bekreftelse og likes. Som et svært hyggelig biprodukt av dette så har hun blitt i stand til å tjene helt enorme summer på å fronte sine to favorittsysler; overforbruk og utseendehysteri. Ja, sosial og kulturell kapital omsettes på daglig basis til økonomisk kapital og den galoppen må CBE.no fortsette å delta i, selv om hesten både piskes og forskjønnes. Endret 16. desember 2017 av Kollontaj 7
Snupp89 Skrevet 16. desember 2017 #46077 Skrevet 16. desember 2017 10 timer siden, Kollontaj skrev: Nei, de takler ikke kritikk, virkelig ikke. Blir vanskelig å ta dem seriøst, når «nettroll» er svaret på alle spørsmål. De skriver ikke om barna og hvorfor de eksponeres fordi da blir det mer eksponering?! Si meg en ting; ler de høyt mens de skriver det eller er de mindre reflekterte enn alderen skulle tilsi? Jeg kommenterte at dette blir som å si at å snakke om mobbing fører til mer mobbing....skal tro om den blir publisert, si! 😅 9
Kleenex Skrevet 16. desember 2017 #46078 Skrevet 16. desember 2017 Det er så herlig at jeg får SÅ mye underholdning en lørdagskveld her på kg! Takk til alle dere som dokumenterer. 13
Snupp89 Skrevet 16. desember 2017 #46079 Skrevet 16. desember 2017 56 minutter siden, Snupp89 skrev: Jeg kommenterte at dette blir som å si at å snakke om mobbing fører til mer mobbing....skal tro om den blir publisert, si! 😅 Update: den ble faktisk publisert 👍 4
Anonym90059005 Skrevet 16. desember 2017 #46080 Skrevet 16. desember 2017 Sjokoladeplata i bilen på vei til Gøteborg var selvfølgelig ikke tilfeldig nei. Nå bygges det Freia sjokoladehus til kvelds, fin timelønn for LKE der han sitter og pludrer. Ungene får ikke være med, men dette er jo jobb da, greit å skille jobb og privatliv. 44
Fremhevede innlegg