Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest KeyserSoze
Skrevet

Ganske simpelt av henne og ikke svare på kommentaren til hun med oppskriften heller. Hun svarer på alt annet, men den kommentaren kunne hun ikke svare på.

Når hun som faktisk har laget den oppskriften ikke synes det er bra nok å skrive "her", så burde iallefall Caroline gjøre det om til navnet på bloggen og svare på kommentaren. Hvorfor skal det være så vanskelig?

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Gjest KeyserSoze
Skrevet

Jeg ville skrevet noe sånt som:

♥ 3 modne bananer ♥ 0,6 dl. rapsolje ♥ 1 frøene fra 1 vanliljestang ♥ 3,5 dl. havregryn ♥ 2 dl. kokosmasse ♥ 1/2 ts. havsalt ♥ 1 ts. kanel ♥ 1/2 ts. kardemomme ♥ 1/4 ts. malt nellik ♥ 0,5 dl. mandelmel ♥ 2,5 lett knuste valnøtter

Oppskriften fant jeg hos Lise Von Krogh (link)

Er det så vanskelig? Og når Lise til og med sier hun vil ha bedre kildevisning. Så gidder hun ikke å svare engang? Utrolig frekt! Det er så lett å forandre på og ikke minst si Beklager, men det har hun ikke evne til å gjøre da eller? Kjenner jeg blir provosert på Lise sin vegne her.

• Liker 16
Gjest Hinkelpinkel
Skrevet

Jeg ville skrevet noe sånt som:

♥ 3 modne bananer ♥ 0,6 dl. rapsolje ♥ 1 frøene fra 1 vanliljestang ♥ 3,5 dl. havregryn ♥ 2 dl. kokosmasse ♥ 1/2 ts. havsalt ♥ 1 ts. kanel ♥ 1/2 ts. kardemomme ♥ 1/4 ts. malt nellik ♥ 0,5 dl. mandelmel ♥ 2,5 lett knuste valnøtter

Oppskriften fant jeg hos Lise Von Krogh (link)

Er det så vanskelig? Og når Lise til og med sier hun vil ha bedre kildevisning. Så gidder hun ikke å svare engang? Utrolig frekt! Det er så lett å forandre på og ikke minst si Beklager, men det har hun ikke evne til å gjøre da eller? Kjenner jeg blir provosert på Lise sin vegne her.

Ho har svart Lise.
  • Liker 1
Skrevet

Konklusjon?

Frua bruker oppskriften til Lise von Krogh i ett eget innlegg og takka er?

Å la blodfansen hakke løs på Lise von Krogh når hun etterlyser bedre kildehenvisning!

Usmakelig!

• Liker 33
Skrevet

Ho har svart Lise.

Nei, hun har svart noen andre, men ikke Lise.

• Liker 5
Skrevet

Jeg blir så j..... forbanna på de som kommenterer at det var smålig av Lise å ville ha full kildehenvisning. Altså bare navnet sitt istedenfor "her". Er jo faktisk litt greit å vite hva man kommer til når man trykker på en link. Og en blogg ER beskyttet av åndsverkloven. Både bilder og tekst (Og såklart oppskrifter) Har ikke Caroline studert journalistikk da?! Dette lærte iallefall vi om på ungdomsskolen.

• Liker 34
Skrevet

Dette beviser at dama ikke eier normal folkeskikk.

Jeg hadde blitt forbannet om det var min oppskrift!

• Liker 14
Skrevet

Syns det er fascinerende hvordan en-eller-annen ekspert på aktuelle områder alltid dukker opp i kommentarfeltet for å forsvare Frua!

Nå en jurist med spesialisering i opphavsrett :sjokkert:

Det kommentarfeltet til Frua er og blir selve underholdningen! Ingen over og ingen ved siden!

Lenge var det 36 godkjente kommentarer på det banankjeks-innlegget, så kom kommentar nr 37..

.. og den var fra juristen!

Ta den, sjalue bitre blogglesere!

:fnise:

• Liker 18
Gjest Snøsøta
Skrevet (endret)

Mye av teksten er kopiert fra den orginale oppskriften. Når det er direkte sitat skal kildehenvisningen være tydelig for at det ikke skal være plagiering. Spørsmålet er om den her er tydelig nok. Jeg så den ikke før det ble en sak av den, og det er det flere som har kommentert. Da må man vel trekke slutningen at den ikke er tydelig nok og at innlegget er i gråsonen. Bloggverden er likevel ikke regulert av noe regelverk så her er man avhengig av selvregulering, altså moral og etikk hos blogghaverne selv.

Jeg skjønner ikke hvorfor hun vil at andre sitt arbeid skal framstå som hennes eget. Det er et spørsmål om troverdighet, ikke minst for henne som ofte presenterer seg som journalist på bloggen. Dessuten tjener hun penger på andres arbeid. Opphavsrett eller ikke, det er i det minste utrolig smålig. Og så framstår det som latskap.

Oppdatering: Hehe, nå så jeg at Lise von Krogh har en kildehenvisning i sitt opprinnelige innlegg. Noen er redeligere enn andre der altså :)

Endret av Snøsøta
Gjest RompeRusk
Skrevet

Mye av teksten er kopiert fra den orginale oppskriften. Når det er direkte sitat skal kildehenvisningen være tydelig for at det ikke skal være plagiering. Spørsmålet er om den her er tydelig nok. Jeg så den ikke før det ble en sak av den, og det er det flere som har kommentert. Da må man vel trekke slutningen at den ikke er tydelig nok og at innlegget er i gråsonen. Bloggverden er likevel ikke regulert av noe regelverk så her er man avhengig av selvregulering, altså moral og etikk hos blogghaverne selv.

Jeg skjønner ikke hvorfor hun vil at andre sitt arbeid skal framstå som hennes eget. Det er et spørsmål om troverdighet, ikke minst for henne som ofte presenterer seg som journalist på bloggen. Dessuten tjener hun penger på andres arbeid. Opphavsrett eller ikke, det er i det minste utrolig smålig. Og så framstår det som latskap.

Oppdatering: Hehe, nå så jeg at Lise von Krogh har en kildehenvisning i sitt opprinnelige innlegg. Noen er redeligere enn andre der altså :)

Siden bloggen hennes er et "magasin" og bedrift, burde da reglene gjelde her også selv om blogger egentlig ikke er regulert av regler

• Liker 11
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Siden bloggen hennes er et "magasin" og bedrift, burde da reglene gjelde her også selv om blogger egentlig ikke er regulert av regler

Bloggere har absolutt regler å forholde seg til, spesielt med tanke på markedsføring. Vi lever i 2014.

Gjest Snøsøta
Skrevet

Bloggere har absolutt regler å forholde seg til, spesielt med tanke på markedsføring. Vi lever i 2014.

Du har rett, bloggere må holde seg innenfor loven som alle andre. Poenget var bare at det ikke er et eget tilpasset regelverk for bloggerne som i journalistikk eller vitenskap. I dette tilfellet er det vel opphavsretten som gjelder, men jeg kan ikke nok om det til å si om dette er brudd på norsk lov. Jeg tviler siden hun har linket. Men at det er spekulativt og umoralsk er det ingen tvil om.

Skrevet (endret)

I tillegg siden Caroline visstnok har utdannet seg innen journalistikk, så burde hun virkelig vite hvordan hun skal referere til kilder i tekster hun skriver! Dette lærer man jo på u.skolen til og med!

Endret av teit1
  • Liker 7
Gjest RompeRusk
Skrevet

Tenkte hovedsakelig innen kildehenvisning :)

Skrevet

Jeg elsker at hun blir "tatt" for dårlig kildehenvisning i kommentarfeltet av hun som står bak den siste oppskriften hun la ut!

Seriøst?

Hun gjør som akkurat alle andre bloggere, med den kildehenvisningen.

Fjompete påpekt av Lise som sikkert får masse trafikk pga linken. Nå dropper jeg å gå inn på siden hennes, for jeg synes det er en smule pirkete :fnise:

• Liker 3
Gjest RompeRusk
Skrevet

Seriøst?

Hun gjør som akkurat alle andre bloggere, med den kildehenvisningen.

Fjompete påpekt av Lise som sikkert får masse trafikk pga linken. Nå dropper jeg å gå inn på siden hennes, for jeg synes det er en smule pirkete :fnise:

"Fordi alle andre gjør det" hører hjemme på barneskolen. Kanskje det kan forklare hvorfor frua ikke har fått med seg hvorfor man bruker kildehenvisning

• Liker 18
Skrevet

Av alle innleggene i denne tråden klarer jeg ikke helt å forstå at der var dette som vippet deg av pinnen. Det er en kjensgjerning at mange familier får julefeiringen sin ødelagt som følge av alkohol.

Det var bare siste dråpen som fikk begeret til å bli litt fullt, beklager, den kommentaren i seg selv var ikke så ille... :)

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet (endret)

Tenkte hovedsakelig innen kildehenvisning :)

Hmm. Ja, der har du et godt poeng! :opplyser: Særlig med tanke på bilder tatt fra andre nettsider på visse blogger. :lur: (Akkurat nå tenkte jeg egentlig på andre blogger.)

Endret av Spirrevirrevipp
Gjest RompeRusk
Skrevet (endret)

Hmm. Ja, der har du et godt poeng! :opplyser: Særlig med tanke på bilder tatt fra andre nettsider på visse blogger. :lur: (Akkurat nå tenkte jeg egentlig på andre blogger.)

Tror jeg bare skal opprette en blogg hvor jeg stjeler alle bildene til frua, for å se hvor fornøyd hun blir da :ler: Endret av RompeRusk
  • Liker 16
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...