PeppaGris Skrevet 1. mars 2016 #23641 Del Skrevet 1. mars 2016 1 minutt siden, LilleSnupp skrev: Lærerutdanningene har ikke like mye om dette. I og med at hun selv tok opp sin utdanning som spesped med småbarnsped regner jeg med at hun faktisk argumenterer med sin yrkesbakgrunn for å få frem et poeng: At hun har utdannelse innenfor barn og barns utvikling i barnehagealder. En slik utdannelse tar for seg trygg tilknytning hos barn. Hvis ikke dette er tilfelle er ikke hennes bakgrunn som spesped relevant. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeppaGris Skrevet 1. mars 2016 #23642 Del Skrevet 1. mars 2016 3 minutter siden, morhjertegod skrev: Det har jeg, men aldri lest en forskning som kan bevis at barn har blitt skadet av at barn en hos besteforeldre en uke :o) Jeg har også hatt psykologi , derfor jeg var interessert i dette :o) Man blir aldri for gammel til å lære noe nytt og lese seg opp, derfor jeg ba om link :o) http://tidforbarn.no/viewart.php?id=96Bowlby (1969) hevdet at tilknytning vanligvis er etablert ved tre års alder.Bowlby lanserte begrepet separasjonsangst, som beskriver den redsel små barn fremviser når omsorgsgiver er ute av syne. Han observerte at mangel på tidlig tilknytning og/eller separasjon fra foreldre er direkte traumatisk for barn og kan føre til depresjon med håpløshet, apati og næringsvegring.Adskillelse fra foreldrene de første leveårene gir sterke reaksjoner og kan føre til at barnet utvikler utrygg tilknytning, noe som gir økt risiko for psykiske problemer.Separasjonsangst (tydeligst ved ca 12 mnd). Alt dette henger sammen med den kognitive og motoriske utviklingen. Da blir barnet blir stresset over å komme bort fra primær omsorghaveren. Dette stadiet gir seg ofte i 2-3 års alderen. Ut ifra forskning mener professor i psykologi Lars Smith at barnet er mest sårbare for separasjon fra 12-18 måneder. Ellers kan du lese om trygghetssirkelen. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleSnupp Skrevet 1. mars 2016 #23643 Del Skrevet 1. mars 2016 4 minutter siden, PeppaGris skrev: http://tidforbarn.no/viewart.php?id=96Bowlby (1969) hevdet at tilknytning vanligvis er etablert ved tre års alder.Bowlby lanserte begrepet separasjonsangst, som beskriver den redsel små barn fremviser når omsorgsgiver er ute av syne. Han observerte at mangel på tidlig tilknytning og/eller separasjon fra foreldre er direkte traumatisk for barn og kan føre til depresjon med håpløshet, apati og næringsvegring.Adskillelse fra foreldrene de første leveårene gir sterke reaksjoner og kan føre til at barnet utvikler utrygg tilknytning, noe som gir økt risiko for psykiske problemer.Separasjonsangst (tydeligst ved ca 12 mnd). Alt dette henger sammen med den kognitive og motoriske utviklingen. Da blir barnet blir stresset over å komme bort fra primær omsorghaveren. Dette stadiet gir seg ofte i 2-3 års alderen. Ut ifra forskning mener professor i psykologi Lars Smith at barnet er mest sårbare for separasjon fra 12-18 måneder. Ellers kan du lese om trygghetssirkelen. Du får legge det igjen på CBE.no - for der vet foreldrene best. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeppaGris Skrevet 1. mars 2016 #23644 Del Skrevet 1. mars 2016 (endret) 4 minutter siden, LilleSnupp skrev: Du får legge det igjen på CBE.no - for der vet foreldrene best. Jeg er allerede sperret. Det ble visst for sterk kost for de at jeg la igjen konstruktive tilbakemeldinger Edit: Dessuten så leser de jo her inne, så de får det nok med seg uansett. Endret 1. mars 2016 av PeppaGris 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeppaGris Skrevet 1. mars 2016 #23645 Del Skrevet 1. mars 2016 38 minutter siden, LilleSnupp skrev: Nå har jeg bare lest abstractet hurtig, men er denne troverdig nok? http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3115616/ Tilføyelse: Enkelt google translate på abstractet (beklager at jeg ikke finvasker det). Tegning på teorier om tilknytning og familie ustabilitet, denne studien undersøkte sammenhengen mellom tidlig mor-barn-separasjon og påfølgende mors foreldre atferd og barns utfall i et utvalg av 2080 familier som deltok i Tidlig Head Start forskning og evaluering Project, de aller fleste av dem var dårlig. Flere regresjonsmodeller avslørte at kontrollerende for baseline familie og morsegenskaper og indikatorer for familie ustabilitet, ble forekomsten av en mor-barn-separasjon av en uke eller lenger i løpet av de to første årene av livet knyttet til høyere nivåer av barn negativitet (i en alder av 3) og aggresjon (i alderen 3 og 5). Effekten av separering på barn i en alder av aggresjon 5 ble mediert av aggresjon i en alder av tre, noe som tyder på at effektene av separasjon på barns aggressiv oppførsel er tidlig og vedvarende. At foreldre frivillig risikerer barnas helse ved å bli med på slike studier er ganske... ja. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sobril Skrevet 1. mars 2016 #23646 Del Skrevet 1. mars 2016 Håper hun har sett denne 😊 http://www.aftenposten.no/meninger/tegnehanne/Dette-her_-det-haper-jeg-vi-kan-le-av-en-dag--Tegnehanne-8371322.html?xtatc=INT-34-%5B3%5D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleSnupp Skrevet 1. mars 2016 #23647 Del Skrevet 1. mars 2016 2 minutter siden, PeppaGris skrev: At foreldre frivillig risikerer barnas helse ved å bli med på slike studier er ganske... ja. De mener nok ikke at de gjør det, siden svært mange mener at barn ikke tar skade av å være hos annen familie - om man ser inne på kommentarfeltet hos cbe.no. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest baremeg89 Skrevet 1. mars 2016 #23648 Del Skrevet 1. mars 2016 Haha nå føler jeg meg kjempeteit! Fruen kommer til et kjøpesenter nær meg på tors for å lansere skokolleksjon. Jeg liker ingen av skoene gir henne en klikk i året etter alle skandalene. Meeen har veldig lyst å dra for å se henne! (Ikke for at jeg er "starstruck") for å se hvordan hun virkelig ser ut! Jeg leste bloggen mye tidlig i 20-årene, og gikk virkelig fempå. Som sakt sluttet etter mye kom frem i lyset Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 1. mars 2016 #23649 Del Skrevet 1. mars 2016 1 time siden, LilleSnupp skrev: Jeg forundres litt over at paret som er så snar å henvise til forskning og ifølge dem selv setter seg inn i alt mulig før de går til innkjøp av barneutstyr o.l. fullstendig avfeier forskning når det kommer til dette med å reise bort fra små barn. Mtp alle som i dag går rundt med forskjellige psykiske diagnoser, sosial angst, osv osv så kan det neppe skade å lytte litt til forskningen.. for det er ikke Jamen, mine foreldre gjorde ditt eller datt og det ble menneske av meg også er et idiotsikkert argument. .. så nei, det er ikke automatikk heller i at foreldrene alltid vet hva som er best for sitt eget barn. Mammapolitiargumentet er bare til å smile av. Ingenting annet enn forsøk på knebling av meningsmotstandere. Det er jeg helt enig i. Nå har jeg vært over gjennomsnittet opptatt av attachment parenting/tilknytningsomsorg, og kjenner derfor jeg skal være forsiktig med å gå inn i den debatten, for det blir fort misjonering av det. Jeg vil ikke mene så mye om hvorvidt det er greit eller ikke å reise fra små barn, hvor mange dager, og hvor gammelt barnet er og alt det der. Men den argumentasjonen som er gangbar når vi snakker om barns trygghet og tilknytning, gjør meg ekstremt frustrert. Eksempler fra et kommentarfelt vi kjenner: Det er greitt fordi det er normalt. Det er greitt fordi det er nødvendig å pleie egentiden. Det er greitt fordi det gikk bra med et annet barn som bare var 8 måneder, og nå er den ungen et helt år og viser ingen tegn til skade. Det er greitt fordi mammapolitiet er bitre. Det er greitt fordi foreldre kjenner barna sine best, og alle vet jo at ingen foreldre noensinne tar en dårlig avgjørelse, så det er et helt gyldig argument. Det er greitt fordi sunn fornuft er bedre, og muligens noe helt annet en forskning. Det er greitt fordi fagfolk er lik jantelovsutøvere. Det er greitt fordi mine foreldre gjorde det med meg, og jeg er jo ikke skadet her jeg sitter som voksen dame og søker kontakt og bekreftelse fra en fremmed rosablogger. Det er greitt fordi barnet er utadvendt. Det er greitt fordi barnet tar kontakt fremmedevoksne, ergo har det trygg tilknytning. Den siste der er det spesielt lite viktig å belegge med dokumentasjon. arrrggg 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bluebird1992 Skrevet 1. mars 2016 #23650 Del Skrevet 1. mars 2016 (endret) 18 minutter siden, Amafalathiel skrev: arrrggg Endret 1. mars 2016 av TallulahBGood sitattull fra helvete Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bluebird1992 Skrevet 1. mars 2016 #23651 Del Skrevet 1. mars 2016 (endret) Aaarg indeed. @Amafalathiel Takk for et fantastisk innlegg! Vi praktiserer en soft versjon av Attachment Parenting, hovedsaklig basert i min magefølelse av at mine barn trenger nærhet. Jeg misjonerer aldri, men folk føler tydeligvis iblant at mitt blotte nærvær er nok til å provosere frem en forsvarstale der hovedpoenget er at barn tidlig må herdes så de blir mest mulig funksjonelle for foreldrene. Blant mange går det tilsynelatende sport i å være tøffest mulig med barna, og selv i min nærmeste familie skrytes det av hvor lenge man tar ferie fra små barn og hvor lenge babyer gråter der de blir etterlatt alene. (Jeg har ikke kommet til poenget enda, men jeg avslutter likevel da dette blir en avsporing og jeg kjenner at blodtrykket begynner å stige litt. Likevel lar jeg skamløst det jeg allerede har skrevet stå, som om jeg tror det er av almenn interesse. Ta den og putt den i pipa! ) Endret 1. mars 2016 av TallulahBGood fjernet en r Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
muffinshaker Skrevet 2. mars 2016 #23652 Del Skrevet 2. mars 2016 Den 10.2.2016 at 20.31, Atheena skrev: Klærne har jo ofte adlinks henvisninger så det ligger en tanke bak det meste som vises frem. Det er ikke uvanlig at dagens antrekk bare er på når de hundreogørten bildene tas for så å ta de av igjen. Det selges absolutt en totalpakke hvor det er viktig å få frem en travel foretningskvinne som nå har et brennende samfunnsengasjement. Jeg har ikke barn, så jeg har ikke satt meg inn i den problemstillingen. Men det er jo interessant. Hvor lenge er det snakk om å være borte fra barnet? For det er jo forskjell på at barnet er borte fra foreldrene sine mens de er på jobb og om de tar "ferie fra barnet", men hvordan vet barnet forskjellen? Når det ligger de første timene å gråter og savner mamma kan det jo ikke vite om hun kommer tilbake ved dagens slutt eller ukens slutt? Og vil ikke de første timene være den perioden som er mest skadelig? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
loffen Skrevet 2. mars 2016 #23653 Del Skrevet 2. mars 2016 1 time siden, Amafalathiel skrev: Det er jeg helt enig i. Nå har jeg vært over gjennomsnittet opptatt av attachment parenting/tilknytningsomsorg, og kjenner derfor jeg skal være forsiktig med å gå inn i den debatten, for det blir fort misjonering av det. Jeg vil ikke mene så mye om hvorvidt det er greit eller ikke å reise fra små barn, hvor mange dager, og hvor gammelt barnet er og alt det der. Men den argumentasjonen som er gangbar når vi snakker om barns trygghet og tilknytning, gjør meg ekstremt frustrert. Eksempler fra et kommentarfelt vi kjenner: Det er greitt fordi det er normalt. Det er greitt fordi det er nødvendig å pleie egentiden. Det er greitt fordi det gikk bra med et annet barn som bare var 8 måneder, og nå er den ungen et helt år og viser ingen tegn til skade. Det er greitt fordi mammapolitiet er bitre. Det er greitt fordi foreldre kjenner barna sine best, og alle vet jo at ingen foreldre noensinne tar en dårlig avgjørelse, så det er et helt gyldig argument. Det er greitt fordi sunn fornuft er bedre, og muligens noe helt annet en forskning. Det er greitt fordi fagfolk er lik jantelovsutøvere. Det er greitt fordi mine foreldre gjorde det med meg, og jeg er jo ikke skadet her jeg sitter som voksen dame og søker kontakt og bekreftelse fra en fremmed rosablogger. Det er greitt fordi barnet er utadvendt. Det er greitt fordi barnet tar kontakt fremmedevoksne, ergo har det trygg tilknytning. Den siste der er det spesielt lite viktig å belegge med dokumentasjon. arrrggg Takk! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 2. mars 2016 #23654 Del Skrevet 2. mars 2016 (endret) De kunne fint unngått å skrive om disse stedene uten å nevne en ukes aleneferie for foreldrene, men det gir jo flere kommentarer, flere klikk og flere penger i kassa å nettopp gjøre det. Endret 2. mars 2016 av Francis 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jenki Skrevet 2. mars 2016 #23655 Del Skrevet 2. mars 2016 1 time siden, Francis skrev: De kunne fint unngått å skrive om disse stedene uten å nevne en ukes aleneferie for foreldrene, men det gir jo flere kommentarer, flere klikk og flere penger i kassa å nettopp gjøre det. Ha,ha, ja hvis de nå ikke reiser på denne ferien er jeg spent på hva konklusjonen her blir.... "De tok til seg at en så lang adskillelse nok ikke var heldig for barnet" eller "de hadde aldri tenkt å ta denne turen, det var bare spekulering i kommentarer og klikk" 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 2. mars 2016 #23656 Del Skrevet 2. mars 2016 Barnefilm på IG, masse klikk. Say no more. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BlendaSensitive Skrevet 2. mars 2016 #23657 Del Skrevet 2. mars 2016 Kan dere ikke diskutere pedagogikk et annet sted? Jeg er ferdig med å være både førskolelærer og spes.ped. Deltar gjerne i duskusjonen og nyanseringen - mange som tydligvis ikke er så god på å lese forskning. Man kan ikke bare plukke ut utvalgte sitater for at det passer en. Frua: Kan ikke noen ta skjermdumper??? Så slipper "alle vi andre" gi klikk.... Og er enig i det med at header bilder er forferdelig! Og at bildene ser uinspirerende ut, trøtt og lei. Kanskje finne seg noe annet å gjøre? 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda16 Skrevet 2. mars 2016 #23658 Del Skrevet 2. mars 2016 Hadde vært interessant om hun responderte på denne, eller kanskje ikke... ?! Da jeg skrev en kommentar på hvor skadelig skjønnhetsprodukter og klesforbruk var for miljøet var ikke annet enn forventet, stille som i graven! Inntektsgrunnlaget blir jo borte dersom hun begrenser disse tingene. http://gemini.no/2016/02/forbruket-vart-verst-for-miljoet/ 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vitulina Skrevet 2. mars 2016 #23659 Del Skrevet 2. mars 2016 Jeg hater dette opplegget til VG, men dette sier likevel sitt; http://www.vg.no/annonsorinnhold/familieliv/rema1000/272-franske-foreldre-risikerer-fengselsstraff-for-a-poste-bilder-av-egne-barn-pa-nett Men skjønt, the Eriksens gjør jo ikke noe galt. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zeitgeist Skrevet 2. mars 2016 #23660 Del Skrevet 2. mars 2016 "Designe" både absolutte må-ha vesker og sko, som kan brukes til alt og passer til alt og bare er så fantastiske. Men bruke de selv? Eeeh, nei. (refererer til siste blogginnlegg hvor bloggens frontfigur er avbildet med Philip Lim-veske og Valentino-sko) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg