Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen

Ultiva

Anbefalte innlegg

jeg blir så sur når de bruker "mammapolitiet" som et stempel på alle som måtte mene noe annet enn dem selv om barn #meningspolitiet

Det kan godt være at det er helt i orden å dra på ferie i en uke uten barn. Men det må da være lov å være kritisk til det uten å bli latterliggjort før man har sagt ett ord.

Endret av Amafalathiel
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, morhjertegod skrev:

Vi har eller ikke vært på ferie uten barn, men dette har vi valgt selv. Men i våres kretser så skiller vi oss ut, fordi vi  aldri gjør det. For de fleste vi kjenner reiser støtt og stadig på kjæresteturer og ferier, så hvem er hvemansen? Hva er normalen? 

Det kan muligens også komme litt an på barnas alder? Når man har ett barn på to år så blir det noe merkelig å klage på at man ikke har hatt en eneste barnefri ferietur. Hvert fall når besteforeldre har reist sammen med dem og stilt velvillig opp som barnevakter på alle feriene de har hatt etter at barnet ble født.

Jeg ser på dette som nok et ledd i cbe.no sin fremstilling av det å ha en "stresset, travel hverdag". 

Endret av Ultiva
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod
13 minutter siden, Ultiva skrev:

Hvor klage hun på dette? Hun skriver ar hun drømmer om dette? Er det klaging?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellapropella
2 minutter siden, Ultiva skrev:

Det kan muligens også komme litt an på barnas alder? Når man har ett barn på to år så blir det noe merkelig å klage på at man ikke har hatt en eneste barnefri ferietur. Hvert fall når besteforeldre har reist sammen med dem og stilt velvillig opp som barnevakter på alle feriene de har hatt etter at barnet ble født.

Det er litt mangelen på ydmykhet og takknemlighet over den reelle situasjonen jeg provoseres av hos bloggeren. Den reelle situasjonen er at de ofte kan være alene sammen, lunsje, dra på jobbreiser, ha besøk som sitter barnevakt så de kan ta en bedre middag ute, foreldre er med på ferie og avlaster mye mer enn normalen osv osv. Den reelle situasjonen er, hvertfall fra mitt synspunkt, at de har masse tid sammen, selv om en hel uke ikke er i boks enda. De aller fleste har nok heller ikke en slik mulighet.  Jeg tenker at det handler litt om å se hva man faktisk har og hvor heldig man faktisk er. 

Skjønner ikke hvorfor dette skulle trekke meg så voldsomt opp, jeg som ellers pleier å være ganske tolerant når det kommer til frua.. Er nok noe med det å i realiteten ikke ha noen som kan avlaste, sitte barnevakt osv mer enn en time eller to veldig veldig sjelden, som er grunnen. Da blir jeg pisst når noen sukker over at "3-4 dager er ikke ferie."  Arg! :opplyser:  Det hadde jo vært sinnsykt deilig med 3-4 dager alene sammen, hadde jo blitt en liten miniferie det:laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge jobber hjemmefra, mannen er med på de fleste jobbreisene og han er bare borte 1-2 dager annenhver helg i sesongen. Barn i barnehagen, jobben består delvis av å finne på ting som å ta bilder av at man koser seg og spiser ute. 

Hadde de utnyttet situasjonen, lagt bort nett og mobil i noen timer kunne de hatt date hver eneste dag, de er sammen hver bidige dag til nesten hele døgnets timer.

Jeg hadde rømt for lenge siden, helt utrolig at de orker å leve slik. Men for all del, hver sin smak. Men fruen aner virkelig ikke hva hun snakker om når hun påstår at det blir lite kjærestetid. Det blir hva man gjør det til, enten man har ett eller fem barn. Det blir fornøyelig å høre hva status er etter nummer to, det er som å få fem til (snakker av erfaring, etter nummer to kan man like gjerne gi opp, så vi fikk to til 😀). 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
1 time siden, Lafemmemauvaise skrev:

@CecilieX: Du skriver så forrykende bra at jeg får litt intellektuelt girl-crush her :hjerter:

Øh, takk, tror jeg😀

Noen ganger er det inspirerende å være på KG, og i dag var en slik dag. Mange bra innspill til debatten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3-4 dager er så absolutt ferie! Jeg har faktisk aldri ønsket å være borte så lenge bra barna mine og det er ikke fordi jeg er en så fantastisk god mor eller noe. Har en gang vært borte i tre dager og der gikk smertegrensen min. For min del synes jeg det er kjempe spennende å oppleve sammen med barna. 

Jeg vet ikke hva det er med bloggen, men for meg virker der også som at hun har gått lei. Samme sjokoladen, bringebærene, kaffen, samme ansiktsuttrykket og positur på alle bilder. Det er ikke så inspirerende at det gjør noe. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kritikken over at hun vil reise på ferie uten barnet sitt er helt idiotisk. At det liksom skal skade "barnets utvikling" at de reiser på en ukes sydenferie uten ungen er bare så inni hampen latterlig. 

Og hvorfor kritisere side opp og ned at de lever et virkelighetsfjernt, overfladisk og privilegert liv? Det er jo hele grunnlaget for bloggen. De fleste av oss lever ikke et slikt dagligliv, men mange gjør det og flere blir det - også her i lille Norge. At hun presenterer alt på en døll, pretensiøs og kjedelig måte derimot. Blodfattig.... ZzzzzzZzzzZzz

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keiserensnyeklær
17 minutter siden, Emilie112 skrev:

Jeg vet ikke hva det er med bloggen, men for meg virker der også som at hun har gått lei. Samme sjokoladen, bringebærene, kaffen, samme ansiktsuttrykket og positur på alle bilder. Det er ikke så inspirerende at det gjør noe. 

Ja, jeg sitter litt med samme følelsen. Ser det også ble kommentert i kommentarfeltet tidligere, men da ramset CBE opp innlegg som ikke var slik. CBE har jo rett der, hun skriver om andre ting også. Kanskje jeg bare glemmer det? :) Eller ikke synes det fenger? Jeg synes også bloggen taper seg i de periodene hun har holdt på med veske-og skodesign. Litt samme greia da hun var med på "Skal vi danse?". Det oppleves også som stressende for meg å lese bloggen når hun skriver om hvor travelt hun har det. Og den dårlige samvittigheten. Savner vel også en slags rød tråd på bloggen, nå er hun liksom litt mammablogger,litt livsstil, litt ditt og datt. Jeg tror hun skal gi det med å skrive mer om sitt samfunnsengasjement en sjanse,eventuelt fullføre PT-opplegget hun begynte på. Nå har hun jo en gylden mulighet til å kommentere StyleConnection sin video, dele noen tanker om bruk av Restylane og skjønnhetspress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forundres litt over at paret som er så snar å henvise til forskning og ifølge dem selv setter seg inn i alt mulig før de går til innkjøp av barneutstyr o.l. fullstendig avfeier forskning når det kommer til dette med å reise bort fra små barn. Mtp alle som i dag går rundt med forskjellige psykiske diagnoser, sosial angst, osv osv så kan det neppe skade å lytte litt til forskningen.. for det er ikke Jamen, mine foreldre gjorde ditt eller datt og det ble menneske av meg også er et idiotsikkert argument. .. så nei, det er ikke automatikk heller i at foreldrene alltid vet hva som er best for sitt eget barn.

Mammapolitiargumentet er bare til å smile av. Ingenting annet enn forsøk på knebling av meningsmotstandere.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Fredrik29 skrev:

Og hvorfor kritisere side opp og ned at de lever et virkelighetsfjernt, overfladisk og privilegert liv? Det er jo hele grunnlaget for bloggen. De fleste av oss lever ikke et slikt dagligliv, men mange gjør det og flere blir det - også her i lille Norge. At hun presenterer alt på en døll, pretensiøs og kjedelig måte derimot. Blodfattig.... ZzzzzzZzzzZzz

Kritikken her inne går vel ikke på det faktum at de lever et overfladisk og priviligert liv. Kritikken går på det at de fremmer en priviligert, overfladisk hverdag som stressete og slitsom. Mens det for de fleste andre hadde vært et avslappende drømmeliv. Cbe.no ønsker å relatere til kundemassen sin med denne vinklingen om travle dager og liten egentid/kjærestetid, men ender i stedet opp med å provosere og å skyve leserne enda lenger fra seg. 

Endret av Ultiva
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod
12 minutter siden, LilleSnupp skrev:

Jeg forundres litt over at paret som er så snar å henvise til forskning og ifølge dem selv setter seg inn i alt mulig før de går til innkjøp av barneutstyr o.l. fullstendig avfeier forskning når det kommer til dette med å reise bort fra små barn. Mtp alle som i dag går rundt med forskjellige psykiske diagnoser, sosial angst, osv osv så kan det neppe skade å lytte litt til forskningen.. for det er ikke Jamen, mine foreldre gjorde ditt eller datt og det ble menneske av meg også er et idiotsikkert argument. .. så nei, det er ikke automatikk heller i at foreldrene alltid vet hva som er best for sitt eget barn.

Mammapolitiargumentet er bare til å smile av. Ingenting annet enn forsøk på knebling av meningsmotstandere.

Hvilken forskning? Jeg er utdannet spes/ped lærer, med fordypning i småbarnspedagogikk, jeg har ikke funnet troverdig forskning om dette, ei eller hørt om dettte, kunne du lagt ut en link? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg bare lest abstractet hurtig, men er denne troverdig nok? http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3115616/

Tilføyelse: Enkelt google translate på abstractet (beklager at jeg ikke finvasker det).

Tegning på teorier om tilknytning og familie ustabilitet, denne studien undersøkte sammenhengen mellom tidlig mor-barn-separasjon og påfølgende mors foreldre atferd og barns utfall i et utvalg av 2080 familier som deltok i Tidlig Head Start forskning og evaluering Project, de aller fleste av dem var dårlig. Flere regresjonsmodeller avslørte at kontrollerende for baseline familie og morsegenskaper og indikatorer for familie ustabilitet, ble forekomsten av en mor-barn-separasjon av en uke eller lenger i løpet av de to første årene av livet knyttet til høyere nivåer av barn negativitet (i en alder av 3) og aggresjon (i alderen 3 og 5). Effekten av separering på barn i en alder av aggresjon 5 ble mediert av aggresjon i en alder av tre, noe som tyder på at effektene av separasjon på barns aggressiv oppførsel er tidlig og vedvarende.

Endret av LilleSnupp
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, morhjertegod skrev:

Hvilken forskning? Jeg er utdannet spes/ped lærer, med fordypning i småbarnspedagogikk, jeg har ikke funnet troverdig forskning om dette, ei eller hørt om dettte, kunne du lagt ut en link? 

Skremmende å lese at du er spesped og ikke har "hørt om" at det skader barns tilknytning og trygghet ved å reise fra det over tid. 

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, PeppaGris skrev:

Skremmende å lese at du er spesped og ikke har "hørt om" at det skader barns tilknytning og trygghet ved å reise fra det over tid. 

Neida, egentlig ganske naturlig. Barn tilknytning og trygghet er mer psykologiretning, en spesialpedagog har mer med læring å gjøre. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest morhjertegod
5 minutter siden, PeppaGris skrev:

1 minutt siden, LilleSnupp skrev:

Neida, egentlig ganske naturlig. Barn tilknytning og trygghet er mer psykologiretning, en spesialpedagog har mer med læring å gjøre. 

Takk for svar Lillesnupp :o) Skal lese igjennom den i morgen.

Peppa Gris, Pedagogikk har ikke så mye med dette å gjøre :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, LilleSnupp skrev:

7 minutter siden, morhjertegod skrev:

Takk for svar Lillesnupp :o) Skal lese igjennom den i morgen.

Peppa Gris, Pedagogikk har ikke så mye med dette å gjøre :o)

Snodig, jeg har tatt førskolelærerutdanning og har lært MYE om trygg tilknytning. Regner med du har det i grunn. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, PeppaGris skrev:

Snodig, jeg har tatt førskolelærerutdanning og har lært MYE om trygg tilknytning. Regner med du har det i grunn. 

Lærerutdanningene har ikke like mye om dette.

Meeeeen.. det finnes mye å lese om tilknytningsteori for den som ønsker å lese det.

Endret av LilleSnupp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod
4 minutter siden, PeppaGris skrev:

Det har jeg, men aldri lest en forskning som kan bevis at barn har tatt skade av at de har vært hos besteforeldre en uke :o) Jeg har også hatt psykologi , derfor jeg var interessert i dette :o) Man blir aldri for gammel til å lære noe nytt og lese seg opp, derfor jeg ba om link :o)

8

Endret av morhjertegod
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...