Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen

Ultiva

Anbefalte innlegg

Jeg klarer ikke å ta en offentlig publisert og betalt tekst alvorlig hvis en er nødt til å forsterke meningen og trigge emosjoner i den ved hjelp av emojies. Da er teksten rett og slett ikke bra nok til å formidle noe.

I tillegg fremstår det lettere barnslig.

Endret av Revenge of Cthulhu
  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

25 minutter siden, pøbelsara skrev:

Signerer, @Revenge of Cthulhu 

OG hva ER det hun har begynt med - å erstatte komma og punktum med emojier? Det gjør det jo het umulig å ta noe av det hun skriver alvorlig. Hun må gjerne bruke alle de emojiene hun vil for meg, altså. Men det ser liksom litt mer ordentlig ut med tegn først og emoji etterpå - istedet for emoji istedet for tegn. Altså ikke sånn :) Men sånn. :) 

Her er jeg faktisk uenig. En ting er å bytte ut punktum og komma med emoji (!), men skal man først gjøre det, synes jeg det ser renere ut uten punktum 🙈 Flaks at det ikke finnes en regel for dette da (?), så her er det faktisk ingen som har rett 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Cocosa skrev:

Her er jeg faktisk uenig. En ting er å bytte ut punktum og komma med emoji (!), men skal man først gjøre det, synes jeg det ser renere ut uten punktum 🙈 Flaks at det ikke finnes en regel for dette da (?), så her er det faktisk ingen som har rett 😂

Enig med @pøbelsara her. Når det ikke er punktum før en emoji, leser jeg det som kommer etter som en fortsettelse av setningen. Det ser mer ryddig ut med punktum. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, pøbelsara skrev:

Signerer, @Revenge of Cthulhu 

OG hva ER det hun har begynt med - å erstatte komma og punktum med emojier? Det gjør det jo het umulig å ta noe av det hun skriver alvorlig. Hun må gjerne bruke alle de emojiene hun vil for meg, altså. Men det ser liksom litt mer ordentlig ut med tegn først og emoji etterpå - istedet for emoji istedet for tegn. Altså ikke sånn :) Men sånn. :) 

Jeg synes ikke det trengs punktum først, det er mer ubehagelig å lese og jeg tror automatisk at emojien hører til neste setning. Ellers er jeg helt enig. Noen få kunne gått greit en gang i blant, men ikke flere ganger i hvert innlegg.

Det er jo en pågående debatt hvor det diskuteres om den overdrevne bruken av emojis gjør det vanskeligere for ungdom å lære/forstå hvordan man uttrykker seg skriftlig. Kanskje det ikke bare er ungdommen som sliter.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, mikrobe skrev:

Enig med @pøbelsara her. Når det ikke er punktum før en emoji, leser jeg det som kommer etter som en fortsettelse av setningen. Det ser mer ryddig ut med punktum. 

Jeg synes det er helt uleselig med emojier midt i setninger, og tar det som en selvfølgelighet at en emoji ender en setning. Dersom det er punktum før, tror jeg emojien hører til neste setning. 

Dersom man skal bruke både emoji og punktum må punktum være sist.

Endret av halvehimmelen
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, loffen skrev:

Smilefjes kan da ikke erstatte punktum.
Makan! 

:nigo: Du har rett!

For 100 år siden da jeg begynte å skrive smilefjes, gikk Språkrådet ut og sa at de anbefalte smiley etter punktum. Så jeg følger det fortsatt.

CBE bruker smilefjes istedet for punktum :) Det synes jeg er helt på trynet og jeg synes teksten blir uferdig og likner med på de kjappe messengermeldingene folk skriver i all hast.  

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, pøbelsara skrev:

For 100 år siden da jeg begynte å skrive smilefjes, gikk Språkrådet ut og sa at de anbefalte smiley etter punktum. Så jeg følger det fortsatt.

Takk! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, pøbelsara skrev:

:nigo: Du har rett!

CBE bruker smilefjes istedet for punktum :) Det synes jeg er helt på trynet og jeg synes teksten blir uferdig og likner med på de kjappe messengermeldingene folk skriver i all hast.  

Dette har jeg ikke fått med meg. Takk for info :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/28/2018 at 9:47 AM, Ultiva said:

Like artig som når hun insisterte på at det het "et babygym".

#lekmedord #kreativtspråk #toppkaraktererinorsk #journalist

Sarpsborg er jo nesten sverige og der sier de jo gymmet..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist
5 timer siden, halvehimmelen skrev:

Jeg synes ikke det trengs punktum først, det er mer ubehagelig å lese og jeg tror automatisk at emojien hører til neste setning. Ellers er jeg helt enig. Noen få kunne gått greit en gang i blant, men ikke flere ganger i hvert innlegg.

Det er jo en pågående debatt hvor det diskuteres om den overdrevne bruken av emojis gjør det vanskeligere for ungdom å lære/forstå hvordan man uttrykker seg skriftlig. Kanskje det ikke bare er ungdommen som sliter.

Ja, tydeligvis sliter også en utdannet journalist med formidlingsevnen. Vent, det gjør vedkommende også uten å emoji-assistanse. Har fortsatt CBEs monster-setning med over 80 (intetsigende) ord friskt i minne. 

Endret av Zeitgeist
Glemte et par ord
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På legevakten med øyekatar? Hvis det er mor selv hjelper det nok å fjerne de buskene hun har limt på vippene. 

Men er dette egentlig noe å dra til lege for? Det er jo som regel virusbasert og ikke mulig å behandle. 

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hadde v@rt VELIDG fint om folk kunne slutte å spekulere i hvem som eit er hvem her inne. 

KG er et forum hvor alle opererer under nick. Alle har lov til å registere seg og delta i debatten, uansett hvem de er. Spekulasjoner om hvem som skjuler seg bar et brukernavn, er ikke tillatt - kan de som driver med slik slutte med det - det ødelegger tråden. 

Takk.

Endret av pøbelsara
  • Liker 49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 minutter siden, Mrs O'Donell skrev:

På legevakten med øyekatar? Hvis det er mor selv hjelper det nok å fjerne de buskene hun har limt på vippene. 

Men er dette egentlig noe å dra til lege for? Det er jo som regel virusbasert og ikke mulig å behandle. 

Kommer helt an på, er det bakterielt får man noe å smøre på

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pålimte vipper man ikke kan ta av + sminke man ikke klarer å fjerne skikkelig -> hygiene = bakteriebombe. Dette har cbe vært gjennom så mange ganger nå, at hun burde vite bedre. Spesielt når hun i tillegg bruker kontaktlinser som kan bidra til å gjøre øyeklimaet tørt og sårbart for infeksjoner.

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Mrs O'Donell skrev:

Selvsagt skal man gå til lege! Øynene skal man ikke tulle med, men: Lang flyreise + tørr cabinluft + lite søvn/hvile for øynene + masse sminke + kontaktlinser = trøbbel 👁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, pøbelsara skrev:

Den hadde v@rt VELIDG fint om folk kunne slutte å spekulere i hvem som eit er hvem her inne. 

KG er et forum hvor alle opererer under nick. Alle har lov til å registere seg og delta i debatten, uansett hvem de er. Spekulasjoner om hvem som skjuler seg bar et brukernavn, er ikke tillatt - kan dere ikke bare slutte med det - det ødelegger tråden. 

Takk.

Synes det blir feil hvis noen med skjulte hensikter bruker nick til å fremsnakke trådens emne..

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...