Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen

Ultiva

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

6 timer siden, Asti skrev:

Cbe.no: Om feminisme:

"... For meg handler feminisme om at jeg som kvinne kan gjøre akkurat det jeg selv vil uten å bli dømt av noen andre eller at andre skal si hva jeg skal gjøre fordi jeg er kvinne. Jeg heier på at alle kvinner hver dag følger sine egne instinkter. og gjør som de selv vil. Så langt har vi kommet i Norge i dag.."

Dokumentasjon: https://imgur.com/a/76lF0je

3 timer siden, Asti skrev:

CBE har svart i kommentarfeltet i dag følgende: 

"Feminisme er veldig mye mer enn hva jeg sa i programmet  Du regnet vel ikke med at jeg skulle gi en 100 prosent dekkende beskrivelse av hva feminisme er på de få sekundene?  Det hadde nok tatt litt mer tid.

Jeg synes ikke det er forvirrende eller vanskelig å forstå i det hele tatt  Hver dag blir jeg og andre kvinner fortalt hva vi egentlig burde gjort, på bakgrunn av det faktum at vi er kvinner. I mine øyne er det så antifeministisk som det er mulig å få det, og der og da følte jeg for å adressere akkurat det.". 

Dokumentasjon: https://imgur.com/a/76lF0je

Hvis jeg har forstått CBE rett, så handler feminisme for henne om retten til å få gjøre akkurat det jeg (som kvinne) vil uten å bli dømt av noen andre eller at andre skal si hva jeg skal gjøre fordi jeg er kvinne..

Samtidig kritiserte hun i 2016 kvinner for å være kvinner verst - https://www.nrk.no/ytring/jeg-kvier-meg-for-a-kalle-meg-feminist-1.12841702 . Jeg siterer (ha da i minne hva CBE mener nå om ikke bli dømt ut fra at man er kvinne): "Det forteller oss at omverdenen vurderer kvinner annerledes enn menn, og at årsaken til dette ofte ligger hos oss kvinner, og ikke hos menn. Med andre ord forteller det meg at vi kvinner ofte er våre verste fiender i kampen for likestilling.". Hvem dømte hvem ut fra kjønn her? 

Hjelpe meg for en tankegang.... Hva er det hun driver med?

Endret av Asti
Endret på teksten, la til sitat.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt oppriktig tror jeg st hun mener at HUN skal kunne få gjøre det hun vil (instinktivt) uten å bli kritisert av andre. Forrige feministdebatt på bloggen handlet jo i hvertfall om at andre kvinner ikke kunne kjempe mot objektivisering, fordi det måtte være opptil hver kvinne å kunne vise seg i de klærne de ville - hvor de ville. Og hva er galt med å ville se bra ut? 👸

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, virkelig skrev:

Hvem er vi ? Når noen bruker dere så får vedkommende høre det. Regner ikke med at du bruker vi om deg selv ? Her snakker du jo for alle på samme måte når noen omtaler brukere med dere 

jeg er 100% enig med @Kollontaj - da er det to som mener det samme, og to er et vi :danse:

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
2 timer siden, Asti skrev:

Hvis jeg har forstått CBE rett, så handler feminisme for henne om retten til å få gjøre akkurat det jeg (som kvinne) vil uten å bli dømt av noen andre eller at andre skal si hva jeg skal gjøre fordi jeg er kvinne..

Samtidig kritiserte hun i 2016 kvinner for å være kvinner verst - https://www.nrk.no/ytring/jeg-kvier-meg-for-a-kalle-meg-feminist-1.12841702 . Jeg siterer (ha da i minne hva CBE mener nå om ikke bli dømt ut fra at man er kvinne): "Det forteller oss at omverdenen vurderer kvinner annerledes enn menn, og at årsaken til dette ofte ligger hos oss kvinner, og ikke hos menn. Med andre ord forteller det meg at vi kvinner ofte er våre verste fiender i kampen for likestilling.". Hvem dømte hvem ut fra kjønn her? 

Hjelpe meg for en tankegang.... Hva er det hun driver med?

Men var ikke dette feminisme utsagnet svar på en kommentar på bloggen som hun også leste opp. En kommentar som sa hva hun «heller burde ha gjort». ??

Hun forklarer altså at en del av feminisme begrepet for henne betyr at folk ikke bør komme å fortelle henne hva hun heller burde gjøre hele tiden. Noe jeg er temmelig enig i. 

Og at kvinner er kvinners verste fiender stemmer jo. Det ser man eksempel på daglig i dagens samfunn?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, førstedamen skrev:

Men var ikke dette feminisme utsagnet svar på en kommentar på bloggen som hun også leste opp. En kommentar som sa hva hun «heller burde ha gjort». ??

Hun forklarer altså at en del av feminisme begrepet for henne betyr at folk ikke bør komme å fortelle henne hva hun heller burde gjøre hele tiden. Noe jeg er temmelig enig i. 

Og at kvinner er kvinners verste fiender stemmer jo. Det ser man eksempel på daglig i dagens samfunn?? 

I 2018 vil ikke CBE bli dømt på bakgrunn av at hun er kvinne, men i 2016 dømte hun selv ut fra stereotypier (basert på kjønn) og fordommer.  Dokumentasjon: https://imgur.com/a/76lF0je

Tilføyelse: Magni Olaug Fuglerud svarte CBE den gangen - fra  http://gjest.blogg.no/1457629880_caroline_berg_eriksen.html

"Så er «kvinner kvinner verst»?

Etter å ha lest hva Sheppard og Aquino skriver, så kan jeg bare konkludere med at Berg Eriksen tar feil. Det Sheppard og Aquinos forskning viser er det stikk motsatte av hva Berg Eriksen påstår. Faktisk så advarte forskerduoen så sent som i 2014 (Sheppard & Aquino, 2014) mot nettopp de stereotypiene og fordommene som Berg Eriksen gjør seg til talsperson for.".

Og

"Kvinner er som folk flest

Det som er mest nærliggende å utlede fra Sheppard og Aquinos gjennomgang av litteratur på området og deltakerstudien deres, er at om du er kvinne og det oppstår en konflikt mellom deg og en annen kvinne, så er det stor sjanse for at omverdenen tenker «kvinne er kvinne verst». Derfor blir kronikken til Berg Eriksen å legge sten til byrden når hun velger å gjenta at «kvinne er kvinne verst».". 

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Stjernekikkeren skrev:

Når CBE sier at kvinner er kvinner verst som om hun har opplevd masse fæle kvinner, så blir jeg rett og slett litt dritforbanna her jeg sitter. Hun drev i flere år og køddet med folks hoder ved å legge ut treningsopplegg som hun liksom trente for å se ut som henne, solgte det inn med oppskrifter på ditt og datt. Synd hun glemte de virkelig harde øktene, de med Photoshop! Unge jenter landet rundt hadde henne som thinspiration (s*tan jeg hater det ordet) og hun visste hele tiden at den treningen hun frontet ikke ville gi resultatene hun lovet. Men det ga hun blanke faen i.. så joda Caroline, noen kvinner er kvinner verst, som du. Livet ditt går ut på å få andre til å føle seg utilstrekkelige, om du så må jukse deg for å holde deg på "toppen".

Takk 🙌🏻👏🏻

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er jo at «kvinne-er-kvinne-verst»-Caro kan takke andre kvinner for sin suksess. Publikummet hennes er nesten utelukkende kvinner. Hennes «påvirkede segment» er kvinner. 

Likevel generaliserer og dømmer hun kvinner (som ikke liker det hun holder på med). 

• Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror cbe har litt rett, hun kan få holde på slik hun gjør fordi hun er kvinne, for hva elles skal hun gjøre liksom? Enn å gå hjemme og være kjempe sliten ( ref en av kommentarene under siste blogginnlegg) etter ferier og bursdagsfeiring. Hun får alt for lite kritikk for arbeidsmoralen hun viser og hvilke 50-talls syn hun har på kvinners plass i hjemme, det hjelper ikke at hun tjener millioner på det- snarere tvert i mot. 

Hadde en mann fremstilt kvinnen på den måte bloggen gjør hadde han blitt hengt ut for lenge siden. 

Så jeg er enig, kvinner er kvinner verst, og for å skrive det litt om til å passe 100%: CBE er kvinner verst.

• Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man skal diskutere feminisme knyttet opp til CBE tror jeg det er viktig at man reflekterer over at dette kan ha to parallelle perspektiver.

Det ene er bloggeiers personlige opplevelse av sitt liv og hvordan hun erfarer likestilling mellom kjønnene. Hvis man definerer feminisme som frihet, likestilling og rettferdighet for begge kjønn, kan nok hun oppleve dette hvis hun sammenligner seg selv med sin mann eller familie. Hun tjener (antagelig) mer enn mannen, jobber muligens mer, de har tilsynelatende lik fordeling med husarbeid og familieliv for øvrig. Hun bestemmer selv over egen kropp og står fritt til å dele bilder av den uten at man kan si at bloggeier personlig ikke opplever seg som feminist.

Det andre perspektivet handler om hvordan produktet (bloggen CBE) påvirker lesere og samfunnet. Produktet som leveres har et voldsomt utseendefokus, har tidligere beviselig retusjert kropp og reklamert for parfyme til underlivet. I tillegg har produktet jevnlig bilder av mindreårige i (det jeg vil kalle) klær og eiendeler som fremmer en overdrevet kjønnet barndom. Produktet oppdateres daglig, når ut til mange og siteres med jevne mellomrom i store medier i Norge. Dette bidrar til et urealistisk jag etter perfeksjon (ref. retusjering) og overdrevent fokus på kvinners utseende, kropp og kroppslukt. Dette påvirker selvbildet til mange unge jenter. Samlet kan dette produktet også bidra til at samfunnet for øvrig tenker på kvinner som noe som skal dømmes basert på utseende og kropp. En overdreven kropps- og utseendefiksering rettet mot kvinner fremmer gapet mellom hvordan man vurderer kvinners og menns stilling i samfunnet, noe som er uheldig for feminismebevegelsen i dag.

Hvorvidt privatpersonen CBE evner å metaanalysere sitt eget produkt er jeg imidlertid svært usikker på, men det er ingen tvil om at dette er en viktig debatt å ta i dagens samfunn og det trenger for øvrig ikke spille noen rolle om private CBE er en del av den diskusjonen eller ikke.

• Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, welo skrev:

Hvis man skal diskutere feminisme knyttet opp til CBE tror jeg det er viktig at man reflekterer over at dette kan ha to parallelle perspektiver.

Det ene er bloggeiers personlige opplevelse av sitt liv og hvordan hun erfarer likestilling mellom kjønnene. Hvis man definerer feminisme som frihet, likestilling og rettferdighet for begge kjønn, kan nok hun oppleve dette hvis hun sammenligner seg selv med sin mann eller familie. Hun tjener (antagelig) mer enn mannen, jobber muligens mer, de har tilsynelatende lik fordeling med husarbeid og familieliv for øvrig. Hun bestemmer selv over egen kropp og står fritt til å dele bilder av den uten at man kan si at bloggeier personlig ikke opplever seg som feminist.

Det andre perspektivet handler om hvordan produktet (bloggen CBE) påvirker lesere og samfunnet. Produktet som leveres har et voldsomt utseendefokus, har tidligere beviselig retusjert kropp og reklamert for parfyme til underlivet. I tillegg har produktet jevnlig bilder av mindreårige i (det jeg vil kalle) klær og eiendeler som fremmer en overdrevet kjønnet barndom. Produktet oppdateres daglig, når ut til mange og siteres med jevne mellomrom i store medier i Norge. Dette bidrar til et urealistisk jag etter perfeksjon (ref. retusjering) og overdrevent fokus på kvinners utseende, kropp og kroppslukt. Dette påvirker selvbildet til mange unge jenter. Samlet kan dette produktet også bidra til at samfunnet for øvrig tenker på kvinner som noe som skal dømmes basert på utseende og kropp. En overdreven kropps- og utseendefiksering rettet mot kvinner fremmer gapet mellom hvordan man vurderer kvinners og menns stilling i samfunnet, noe som er uheldig for feminismebevegelsen i dag.

Hvorvidt privatpersonen CBE evner å metaanalysere sitt eget produkt er jeg imidlertid svært usikker på, men det er ingen tvil om at dette er en viktig debatt å ta i dagens samfunn og det trenger for øvrig ikke spille noen rolle om private CBE er en del av den diskusjonen eller ikke.

Veldig bra skrevet, men jeg er på et punkt uenig. Hva cbe opplever privat har vi ikke noe grunnlag for å diskutere, om hun er en feminist privat, ja vel. Men å hevde at hun gjennom bloggen er feminist vil jeg rope et rungende «nei». 

Jeg synes det også er litt snodig at hun hevder hun er feminist også ha en blogg som viser det totalt motsatte, men det er nå så. Hun hevder jo også at hun er gjør sine små tiltak for miljøet, det må også være privat. Jeg hadde syntes det var rimelig tomt å ha en jobb som står så langt unna hva jeg mener privat, da hadde jeg fått på akkord med meg selv og mine prinsipper  og hadde nok gått på veggen ganske fort, ikke holdt ut i 10 år i alle fall. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref. Instastory, i dag har jammen bedriften satt av tid til å rydde i det private (sponsede) klesskapet og soverommet til CBE. Disse travle dagene altså... er ikke rart hun er kjempesliten.

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Medici skrev:

Ref. Instastory, i dag har jammen bedriften satt av tid til å rydde i det private (sponsede) klesskapet og soverommet til CBE. Disse travle dagene altså... er ikke rart hun er kjempesliten.

Ja, det er vel kanskje det siste jeg hadde prioritert kort tid før avreise hvis jeg var så bakpå med forberedelsene. 

Men igjen viser hun en fullstendig manglende evne til planlegging og gjennomføring. Vi får muligens snart lese om hvordan hun må bruke halve natten før avreise til pakking og klargjøring. Jeg føler at de har null struktur i hverdagen. 

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...