Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen

Ultiva

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Anna Nas skrev:

Mange tenker sikkert at det ikke er så nøye hva disse bloggerne påstår, men saken er at potensielle annonsører, spesielt uerfarne småbedrifter uten ressurser og kunnskap til å kartlegge markedet for egen regning, har lett for å tro på det de blir fortalt. Å selge annonseplass basert på feilinformasjon er ikke ok.

2 minutter siden, CecilieX skrev:

Nei, og det er akkurat dette bransjemagasinet Kampanje har problematisert i en artikkelserie nå den senere tiden. 

Kampanje går rett og slett langt i retning å kalle "informasjonen" bloggplattformer som UI og bloggere som CBE serverer potensielle annonsører for ren svindel.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

35 minutter siden, Lin10 skrev:

Det kan jo også være at personer i krevende stillinger eller har en hektisk hverdag, synes det er hyggelig og titte inn på bloggen i løpet av dagen. Blogg som fenomen har blitt de nye ukebladene/magasinene. Man trenger ikke å gå ut å kjøpe produktet, har man tilgang til Internett kan man bare klikke seg inn. Genialt👌🏼

Dette har kommet for å bli og influencere vil i fremtiden ha en større rolle som inspirasjonskilder og påvirkere. Noe som selvsagt vil gjøre de enda mer attraktive for annonsører. Ikke noe kommer gratis, selv ikke for de store etablerte og de som vil klare seg i bransjen  må jobbe hardt for å bevare sin status som toppblogger tenker nå jeg. Nye kommer til hele tiden. Men, nå er jo ikke CBE kjent for å ligge på latsiden🙂

Eg er i den målgruppa du hevdar dei har, men eg skal lova deg at både eg og fagmiljøet eg er i er mest opptatt av skjerming av ungar, gode oppvekstvilkår, og eit bærekraftig miljø enn shopping på kjøpesenter, dåsespray og cruise i Karibien. Tvert i mot er vel akademikarar og andre høgt utdanna dei som er mest kritisk til bloggarar, så å tru det er målgruppa er rein ønsketenking. I den grad bloggarar vert diskutert i miljøet er det definitivt i eit negativt lys, då me dagleg ser resultata av eit samfunn med høgt press på å vera perfekt på alle område, og ein bloggar som CBE vert sett på som ein av dei verste i klassen. Men kos dykk i fantasiverda så lenge det varer, eg er ikkje i tvil om at den harde kjerne alltid vil vera der, men samfunnet generelt vert meir og meir opplyst om kor råtten bransjen kan vera. 

• Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, decker skrev:

Eg er i den målgruppa du hevdar dei har, men eg skal lova deg at både eg og fagmiljøet eg er i er mest opptatt av skjerming av ungar, gode oppvekstvilkår, og eit bærekraftig miljø enn shopping på kjøpesenter, dåsespray og cruise i Karibien. Tvert i mot er vel akademikarar og andre høgt utdanna dei som er mest kritisk til bloggarar, så å tru det er målgruppa er rein ønsketenking. I den grad bloggarar vert diskutert i miljøet er det definitivt i eit negativt lys, då me dagleg ser resultata av eit samfunn med høgt press på å vera perfekt på alle område, og ein bloggar som CBE vert sett på som ein av dei verste i klassen. Men kos dykk i fantasiverda så lenge det varer, eg er ikkje i tvil om at den harde kjerne alltid vil vera der, men samfunnet generelt vert meir og meir opplyst om kor råtten bransjen kan vera. 

Jeg er høyt utdannet og var leser av bloggen. Problemet er dog at jeg ikke leste bloggen for inspirasjon men av interesse for et fenomen som fikk mye fokus. Konsekvensen ble en kritisk leser, noe som ser ut til å være gjengs for mange av de som er høyt utdannede og frekventerer denne tråden. 

Der er underkommunisert av bloggplattformene at klikk ikke reflekterer potensiell kunder for annonsører. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, CecilieX skrev:

Jeg er høyt utdannet og var leser av bloggen. Problemet er dog at jeg ikke leste bloggen for inspirasjon men av interesse for et fenomen som fikk mye fokus. Konsekvensen ble en kritisk leser, noe som ser ut til å være gjengs for mange av de som er høyt utdannede og frekventerer denne tråden. 

Der er underkommunisert av bloggplattformene at klikk ikke reflekterer potensiell kunder for annonsører. 

Akkurat samme her!

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Cissacissa skrev:

Var det 2-åringen sin bursdag? Seriøst??? Det er jo hinsides... Det er da ingen, og da mener jeg virkelig INGEN, som feirer en toåring på den måten? Her hvor jeg bor (forholdsvis dyrt strøk rett utenfor Oslo, smekkfullt av damer med høy utdannelse og gode jobber by the way, altså midt i målgruppen for CBE) er det ingen som feirer bursdag med barnehagevenner før de er 4. Det virker bare krampaktig. 

De hadde en reklamelekeplass å vise frem. Der har du forskjellen.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Den sponsede) trampolinen godt avbildet i seneste innlegg UTEN merking, hva skjer her? Hva er unnskyldningen denne gangen? 

Endret av Breakeven
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bloggerne på tv2 er ikke akkurat et kvalitetsstempel. 🙄 Et skikkelig harry program som de fleste som lever av troverdighet ville skydd som pesten. De kommer ikke direkte godt ut av det, heller, der de fremviser et slaraffenliv uten like. 

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Kollontaj skrev:

Bloggerne på tv2 er ikke akkurat et kvalitetsstempel. 🙄 

Et er faktisk en av de svakeste produksjonene jeg har sett på norsk TV på mange år. Det er helt vilt at de fremdeles lager nye sesonger!! 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, CecilieX skrev:

Nei, og det er akkurat dette bransjemagasinet Kampanje har problematisert i en artikkelserie nå den senere tiden. 

1 time siden, Aricia skrev:

Kampanje går rett og slett langt i retning å kalle "informasjonen" bloggplattformer som UI og bloggere som CBE serverer potensielle annonsører for ren svindel.

... og dette skriver OMD, et av Norges største mediebyråer,

https://kampanje.com/markedsforing/2018/05/--skivebom-fra-influencer-nettverk/

«I debatten vi initierte gjennom Kampanje for litt siden, var vår hensikt å kaste lys på hva vi har erfart som åpenbare mangler blant flere av influencernettverkene, hvor jaget etter kortsiktig profitt og manglende kompetanse har gitt grobunn til blant annet hårreisende priser og feilaktige påstander.

Kjernen til kritikken var at flere av influencernettverkene operer på en måte som gjør det betimelig å stille spørsmålet om de har glemt at man som selger også har ansvar for rådgivning og transparens, og at dette må baseres på kompetanse og fakta fremfor cherrypicking av undersøkelser og tall som taler deres salgspitch. Manglende åpenhet og ryddighet, gjør at vi som mediekjøpere må bruke langt mer tid på detetektivarbeid for å faktasjekke påstander og dekode kompliserte tilbud og etterrapporter enn hva som er akseptabelt.»

Dessverre er det stor mulighet for at annonsekjøpere som ikke har ressurser og kunnskap nok til faktasjekk blir rundlurt og betaler dyrt for et produkt de overhodet ikke får.

Bransjen virker rett og slett pill råtten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anna Nas skrev:

... og dette skriver OMD, et av Norges største mediebyråer,

https://kampanje.com/markedsforing/2018/05/--skivebom-fra-influencer-nettverk/

«I debatten vi initierte gjennom Kampanje for litt siden, var vår hensikt å kaste lys på hva vi har erfart som åpenbare mangler blant flere av influencernettverkene, hvor jaget etter kortsiktig profitt og manglende kompetanse har gitt grobunn til blant annet hårreisende priser og feilaktige påstander.

Kjernen til kritikken var at flere av influencernettverkene operer på en måte som gjør det betimelig å stille spørsmålet om de har glemt at man som selger også har ansvar for rådgivning og transparens, og at dette må baseres på kompetanse og fakta fremfor cherrypicking av undersøkelser og tall som taler deres salgspitch. Manglende åpenhet og ryddighet, gjør at vi som mediekjøpere må bruke langt mer tid på detetektivarbeid for å faktasjekke påstander og dekode kompliserte tilbud og etterrapporter enn hva som er akseptabelt.»

Dessverre er det stor mulighet for at annonsekjøpere som ikke har ressurser og kunnskap nok til faktasjekk blir rundlurt og betaler dyrt for et produkt de overhodet ikke får.

Bransjen virker rett og slett pill råtten.

Takk for lenke @Anna Nas!

Skulle gjerne hørt @Lin10 sine kommentarer til denne, sånn apropos troverdighet, tillit og sterk merkevare. :filer:

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Breakeven skrev:

(Den sponsede) trampolinen godt avbildet i seneste innlegg UTEN merking, hva skjer her? Hva er unnskyldningen denne gangen? 

Det var nok ett så delikat innlegg at det passet ikke med et negativt ladet ord som «reklame»

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Breakeven skrev:

Jeg har rapportert det med bildebevis til forbrukertilsynet i dag

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, loveisland' skrev:

Jeg har rapportert det med bildebevis til forbrukertilsynet i dag

Hvordan vet du at trampolinen er sponset og ikke ett produkt hun har betalt full pris for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gasellen skrev:

Hvordan vet du at trampolinen er sponset og ikke ett produkt hun har betalt full pris for?

Fordi hun hadde et merket reklameinnlegg for den rett før helgen, kanskje?

Edit: Hun har selv skrevet at hun ikke lenger tar i mot spons, men betaler for ting og fakturerer selskapene for reklame. Så hun har merket det som reklame, ikke spons. Reglene til FT sier at det skal merkes som reklame så lenge det har markedsføringsverdi for forhandleren. Og tre, fire dager etter at det ble reklamert første gang kan man vel anta med ganske stor sikkerhet at den fortsatt har markedsføringsverdi.

Endret av pøbelsara
  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, Gasellen skrev:

Muligens fordi CBE.no skriver at det er reklame. Spiller ingen rolle om de har betalt for den eller ikke, bloggeren har fått betalt på en eller annen måte. 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, pøbelsara skrev:

Fordi hun hadde et merket reklameinnlegg for den rett før helgen, kanskje?

Haha åkei sorry! Jeg leser ikke alt hun legger ut på bloggen! 😅

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...