Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen

Ultiva

Anbefalte innlegg

Åhhh, lenge siden jeg tok bed.øk. på vgs, men postene som er interessante er lønnskostnader og utbyttet. Begge deler sier noe om hva slags beløp som er hentet ut av firmaet. Lønn er det de ansatte tar ut i kroner og utbyttet er det som aksjonærene kan hente ut av kroner. Beløpene skattlegges ulikt. Korriger meg gjerne....

Lenken jeg la ut viser omsetning, som var det Fredrik29 spurte om :-) I tillegg viser den resultatet/overskuddet i selskapet, som forsåvidt kan være like interessant som utbytteutbetaling, i og med at pengene er tjent selv om de evt. Ikke utbetales til eierne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser at de har registert Treasures på sin egen adresse (oppdalsveien 253), så jeg tok meg turen til Google Street View. Kjipt nabolag de bor i, fremstår mye hyggeligere og finere på bloggen.. Men nå tar de jo bare bilder som fremhever det gode da. Men igjen, kanskje det bare er slik når man bor i Siljan? :danse:

om det er der de bor,så synes jeg det ser fint ut. Men nå vil jeg gjerne bo så landlig til fremfor midt i Oslo.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhhh, lenge siden jeg tok bed.øk. på vgs, men postene som er interessante er lønnskostnader og utbyttet. Begge deler sier noe om hva slags beløp som er hentet ut av firmaet. Lønn er det de ansatte tar ut i kroner og utbyttet er det som aksjonærene kan hente ut av kroner. Beløpene skattlegges ulikt. Korriger meg gjerne....

Utbytte skattes også som alminnelig inntekt/personinntekt så lenge de jobber i bedriften. Hvis de kun hadde vært eiere og ikke jobbet der så hadde det blitt skattet som kapitalinntekt....tror jeg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å tilføye i går at beløpene lønn vs utbytte for aksjonærene i AS'et skattlegges i utgangspunktet likt. Men selskapet betaler 27 prosent (2014) skatt umiddelbart og aksjonærene får skatt på toppen av det, men først når utbyttet utbetales til dem. Selskapsskatt + utbytteskatt = mellom ca 44 og 54 prosent til sammen, prosentandel avh av ulike ting. Som hovedregel er det mest lønnsomt å lønne like under grensen for toppskatt (litt over en halv mill) og ta resten ut som utbytte. Google lønn og utbytte AS, så står tingene litt mer detaljert der :-)

Det er ikke uvesentlig å se på omsetningstall for en bedrift som Treasures, i og med at utgifter til lønn og goder til aksjonærer er en vesentlig post for reduksjon av overskuddet - enn så lenge i alle fall.

Edit skrivefeil

Endret av MinnaMilanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Glemte å tilføye i går at beløpene lønn vs utbytte for aksjonærene i AS'et skattlegges i utgangspunktet likt. Men selskapet betaler 27 prosent (2014) skatt umiddelbart og aksjonærene får skatt på toppen av det, men først når utbyttet utbetales til dem. Selskapsskatt + utbytteskatt = mellom ca 44 og 54 prosent til sammen, prosentandel avh av ulike ting. Som hovedregel er det mest lønnsomt å lønne like under grensen for toppskatt (litt over en halv mill) og ta resten ut som utbytte. Google lønn og utbytte AS, så står tingene litt mer detaljert der :-)

Det er ikke uvesentlig å se på omsetningstall for en bedrift som Treasures, i og med at utgifter til lønn og goder til aksjonærer er en vesentlig post for reduksjon av overskuddet - enn så lenge i alle fall.

Edit skrivefeil

Utmerket. Det er så morsomt at det i tråden finnes folk som kan mye om så mangt. Alltid greit når noe skal belyses. Takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det er jo ikke såååå lenge siden hun skrøt av at alt var nedbetalt.

Ja dessverre så saumfarer jeg ikke kommentarfeltene hennes. Godt mulgi de har det, men gjeld har de nok uansett....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for person- og brukerdebatt, spekulasjoner, hets og latterliggjøring, samt svar til dette.

Yvonne (mod)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo ikke såååå lenge siden hun skrøt av at alt var nedbetalt.

Mener å huske at de betalte ca 3 mill for huset i Siljan. De solgte(?) leiligheten i Oslo og fikk nok litt egenkapital til det nye huset. Med en årlig samlet inntekt på minimum 2 mill, burde de klart å cashe ut det huset i løpet av et par år uansett. Jeg tjener mye mindre en dem, men kunne også cashet ut et hus til 3 mill nå om jeg ville. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at de betalte ca 3 mill for huset i Siljan. De solgte(?) leiligheten i Oslo og fikk nok litt egenkapital til det nye huset. Med en årlig samlet inntekt på minimum 2 mill, burde de klart å cashe ut det huset i løpet av et par år uansett. Jeg tjener mye mindre en dem, men kunne også cashet ut et hus til 3 mill nå om jeg ville.

Det er det jeg tenker er litt rart. Med ca to mill utbetalt i året og et moderat hus og bil undrer det meg de ikke har formue i det hele tatt. Også selv om de har et overforbruk av klær og vesker.

Til dere som vet mer om dette enn meg: Er det slik at det kan betale seg å ta opp lån med lav rente for å slippe å skatte av formue?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg tenker er litt rart. Med ca to mill utbetalt i året og et moderat hus og bil undrer det meg de ikke har formue i det hele tatt. Også selv om de har et overforbruk av klær og vesker.

Til dere som vet mer om dette enn meg: Er det slik at det kan betale seg å ta opp lån med lav rente for å slippe å skatte av formue?

Jeg regner med at de har plassert overskuddspengene andre steder, bare tull å ha høyrentekonto når sparerenta er til å grine av. Det er vel trolig at de har kjøpt mer eiendom. Kanskje en leilighet på Oslo vest, det taper seg jo aldri i verdi og er en tryggere investering enn aksjer (som jeg mener å huske at LK tapte mye penger på for en tid tilbake). De skal neppe bo på Siljan for alltid så de er vel oppegående nok til å legge unna så mye som mulig mens inntekten er på topp. Det er jo lite trolig at de tjener like bra om f eks ti år, de har ustabile karrierer begge to og melker tydeligvis kua for alt den er verdt nå.

Hadde de vært litt mer subtile og smakfulle i sin higen etter penger så kunne de hatt et svært godt rykte og lyse utsikter for fremtiden etter bloggen/fotballen. Men de graver dessverre sin egen grav med lureri, frekkhet og skandale etter skandale.

Endret av Ultiva
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være langt flere årsaker enn dere vet. Mener jeg leste et sted at LK investerer i eiendom? De har vel to dyre biler?

For all del, jeg er ingen fan av dama og løgnene, men det blir litt tåpelig å lese teorier om ting som er langt ifra åpenbare.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at de har plassert overskuddspengene andre steder, bare tull å ha høyrentekonto når sparerenta er til å grine av. Det er vel trolig at de har kjøpt mer eiendom. Kanskje en leilighet på Oslo vest, det taper seg jo aldri i verdi og er en tryggere investering enn aksjer (som jeg mener å huske at LK tapte mye penger på for en tid tilbake). De skal neppe bo på Siljan for alltid så de er vel oppegående nok til å legge unna så mye som mulig mens inntekten er på topp. Det er jo lite trolig at de tjener like bra om f eks ti år, de har ustabile karrierer begge to og melker tydeligvis kua for alt den er verdt nå.

Hadde de vært litt mer subtile og smakfulle i sin higen etter penger så kunne de hatt et svært godt rykte og lyse utsikter for fremtiden etter bloggen/fotballen. Men de graver dessverre sin egen grav med lureri, frekkhet og skandale etter skandale.

Absolutt lurt av dem hvis de legger penger til side til senere 👍 Ingen av dem kan jo regne med å bli i samme jobb til pensjonsalder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil minne om at hun i 2012 skrev kommentarene som er referert til her: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=690948&page=558#entry11917557, hvor hun bl.a. skriver at LK gjør skikkelig gode investeringer i aksjer og at de vil kunne pensjonere seg om 5-6 år (i tillegg til å flere ganger påpeke at personen som står bak kommentarene ser gammel ut, at hun fikk A på juss, og at LK bare fikk A og B på økonomi). I en av kommentarene skriver hun forresten at både huset og bilene er gjeldsfrie.

Litt off-topic ift. pengedebatten, men er det bare jeg som synes det er ganske creepy at hun tydeligvis har oppsporet "M" som la igjen kommentarene, og funnet ut hva hun heter, sett bilder av henne og funnet ut hva hun jobber som?

Endret av lenebu
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt lurt av dem hvis de legger penger til side til senere Ingen av dem kan jo regne med å bli i samme jobb til pensjonsalder.

LKE har jo holdt på med deltidsutdanning i ernæringsfysiologi via Blindern i noen år. En slik jobb vil vel nette ham kvartparten av hva han tjener nå, så viktig å legge av mest mulig. Noe jeg er helt sikker på at han vet selv også. Den PT-utdannelsen Caroline startet på kan jeg aldri tenke meg at hun fullfører, det var nok mest for å dysse ned skandalen om PT-Åge.

Bloggbobla er virkelig på topp, om noen år så regner jeg med at det ikke ligger særlig med penger i slike rene reklameblogger. Kanskje de tar en skikkelig overhaling av bloggen etter hvert for å vinkle den mer personlig og fresk igjen, men jeg ser ikke det som trolig. De ønsker tross alt flere barn og da kan de ikke ha 100 % fokus på bloggen i årene fremover heller.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil minne om at hun i 2012 skrev kommentarene som er referert til her: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=690948&page=558#entry11917557, hvor hun bl.a. skriver at LK gjør skikkelig gode investeringer i aksjer og at de vil kunne pensjonere seg om 5-6 år (i tillegg til å flere ganger påpeke at personen som står bak kommentarene ser gammel ut, at hun fikk A på juss, og at LK bare fikk A og B på økonomi). I en av kommentarene skriver hun forresten at både huset og bilene er gjeldsfrie.

Litt off-topic ift. pengedebatten, men er det bare jeg som synes det er ganske creepy at hun tydeligvis har oppsporet "M" som la igjen kommentarene, og funnet ut hva hun heter, sett bilder av henne og funnet ut hva hun jobber som?

Folk som har et behov for å fortelle andre hvor mye penger de sitter på, har vanligvis ikke så mye som de sier. Om noen år, når bloggbobla sprekker kan de jo lage et hus av vesker og sko?

Ang oppsporingen av lesere minner dette om noe som LK lett kunne ha gjort.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanskelig for å tro at dette stemmer.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Holititten

Man trenger veldig mye penger for å kunne pensjonere seg som 30-åringer. Koster en del å leve i 60 år til, så tviler på at det er sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger veldig mye penger for å kunne pensjonere seg som 30-åringer. Koster en del å leve i 60 år til, så tviler på at det er sant.

Ja, altså si de vil ha 250.000kr i året å rutte med de neste 60 årene så vil jo det tilsvare 15mill. Tviler på at de klarer å spare til det før bloggbobla sprekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Vil minne om at hun i 2012 skrev kommentarene som er referert til her: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=690948&page=558#entry11917557, hvor hun bl.a. skriver at LK gjør skikkelig gode investeringer i aksjer og at de vil kunne pensjonere seg om 5-6 år (i tillegg til å flere ganger påpeke at personen som står bak kommentarene ser gammel ut, at hun fikk A på juss, og at LK bare fikk A og B på økonomi). I en av kommentarene skriver hun forresten at både huset og bilene er gjeldsfrie.

Jeg husker første gang noen lenket til denne... Det var spikeren i kista for min egen del, når det gjaldt å gi klikk til bloggen. Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...