Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen

Ultiva

Anbefalte innlegg

Gjest Bergensia

Det skjer hele tiden. Det legges ut et bilde av et produkt som er utsolgt, så legges det istedet ut en affiliatelenke til et "tilsvarende" produkt. Ved et tilfelle har hun i kommentarfeltet hardnakket insistert på at varen hun viser frem er identisk med den som lenken viser, enda det er to ulike produkter. Skal se om jeg kan grave eksemplet frem.

Her er et; vesken hun linker til og vesken som er med på bildene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stemmer, og det er av nyere dato.

Som sagt, si i så fall fra at man har funnet et alternativ om det som vises er utsolgt, hun tjener tross alt på disse affiliatelenkene uansett.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic, men det har vært nærmere 25 grader i skyggen i området her, jeg betviler rett og slett at hun hadde på seg en langermet "høstbluse" til lunch den dagen, hvis det ikke var for å reklamere for den. Tipper den kom av etter at bildene ble tatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic, men det har vært nærmere 25 grader i skyggen i området her, jeg betviler rett og slett at hun hadde på seg en langermet "høstbluse" til lunch den dagen, hvis det ikke var for å reklamere for den. Tipper den kom av etter at bildene ble tatt.

Jeg husker ikke temperaturen den dagen CBE nylig hadde på seg ullvest mens hun fargela bøker og straks etter svinset frem noen antrekksbilder, men stusset altså på kombinasjonen ull og sommersol.

Ved nærmere ettertanke...jeg tror det var steike varmt.

Endret av Cornucopia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vesken hun linker til, den er da virkelig ikke i nærheten av den hun har på bildet i blogginnlegget

Korrekt.

Hun insisterte at det var identisk veske, og så sluttet hun å svare på flere spørsmål om vesken.

Ser at hun får samme spørsmål angående vesken i innlegget med ullvesten.

Endret av Cornucopia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er vesken hun linker til, den er da virkelig ikke i nærheten av den hun har på bildet i blogginnlegget

Herlighet!! Ingen ved sine fulle fem mener vel at dette er samme veske! Ja, det er "pels"vesker, men det er jo helt forskjellige vesker. Veldig veldig frekt. Lureri!

Jeg klikker aldri videre fra bloggen, så derfor har jeg ikke sett dette før. Makan.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekt.

Hun insisterte at det var identisk veske, og så sluttet hun å svare på flere spørsmål om vesken.

Ser at hun får samme spørsmål angående vesken i innlegget med ullvesten.

Er vel denne vesken egentlig? http://m.asos.com/mt/www.asos.com/River-Island/River-Island-Lilac-Feather-Cross-Body-Bag/Prod/pgeproduct.aspx?iid=4014041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det opprinnelig var denne...?

Men det spiller ingen rolle egentlig, jeg er enig med Minimjau og kaller det lureri.

Endret av Cornucopia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet!! Ingen ved sine fulle fem mener vel at dette er samme veske! Ja, det er "pels"vesker, men det er jo helt forskjellige vesker. Veldig veldig frekt. Lureri!

Jeg klikker aldri videre fra bloggen, så derfor har jeg ikke sett dette før. Makan.

Tja, det er vel kanskje ingen særlig forskjell på fjær og pels?  :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den er ikke fra River Island? Den jeg viser har vært i rosa også, ser det ut til. Merket må hun vel ha fått riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det opprinnelig var denne...?

Men det spiller ingen rolle egentlig, jeg er enig med Bergensia og kaller det lureri.

Nei, det spiller ingen rolle, det som er viktigst å fremheve er at vesken cbe lenker til og som hun tjener penger på er en helt annen en den hun reklamerer for. Villedende reklame altså! Oppmerksomme sjeler vil nok se at det ikke er heeelt samme produktet, men en går jo utifra at det er samme produkt når hun lenker til det uten å si noe mer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er vel kanskje ingen særlig forskjell på fjær og pels? :fnise:

Nei, ikke no mer enn orm og slange 😂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må være vanskelig å holde styr på for henne, stakkars. Når overforbruket krever at hun eier ca. 5 varianter av alle klær, sko, vesker og krølltenger, er det ikke lett å huske hvilken nettbutikk du bestilte hva fra (ei heller hvilke plagg som er sponset eller ikke, tydeligvis).

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være vanskelig å holde styr på for henne, stakkars. Når overforbruket krever at hun eier ca. 5 varianter av alle klær, sko, vesker og krølltenger, er det ikke lett å huske hvilken nettbutikk du bestilte hva fra (ei heller hvilke plagg som er sponset eller ikke, tydeligvis).

Beyond I-landsproblem!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den er ikke fra River Island? Den jeg viser har vært i rosa også, ser det ut til. Merket må hun vel ha fått riktig?

Hm...jeg skal ikke være så skråsikker, men den fra River Island ligner heller ikke helt i fasongen.

Og jeg tror det var noe rart med lenken dengang da. Om den ble endret?

Nei skal ikke være skråsikker her, altså.

Grunnen til at jeg tror det er Miss Selfridge, er fordi jeg har en selv som ligner mer enn de vi ser på linkene her. Miss Selfridge ble også solgt hos Nelly.

De små glitter hjerte-veskene hun har vist frem et par ganger, lenkene gikk før til utsolgte produkter, mens nå går lenkene på nyere antrekksinnlegg til Asos landingsside istedet.

Det er forsåvidt ikke noe galt i det, men hun kunne likegodt skrevet at veskene er utsolgte istedet for å slenge ut affiliatelenker som planter cookies i tilfelle kjøp senere.

Edit: Korrigert meg selv.

Endret av Cornucopia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Zeitgeist

http://lovdata.no/lov/2009-01-09-2/§7

§ 7.Villedende handlinger

En handelspraksis er villedende dersom den inneholder uriktige opplysninger og dermed er usannferdig eller på annen måte er egnet til å villede forbrukerne med hensyn til ett eller flere av følgende elementer:

a) ytelsens eksistens eller art, b) ytelsens hovedegenskaper, for eksempel dens tilgjengelighet, fordeler eller risiko, ytelsens utførelse, mengde, sammensetning, spesifikasjoner, tilbehør, opprinnelse, hvordan eller når ytelsen produseres eller ytes, levering, bruk eller egnethet for et formål, resultater som kan forventes ved bruk, tester eller kontroll som er utført på ytelsen, eller ettersalgsservice og klagebehandling, c) omfanget av den næringsdrivendes forpliktelser, motiver for handelspraksisen og salgsprosessens art, eventuell erklæring eller symbol i forbindelse med direkte eller indirekte sponsing eller godkjenning av den næringsdrivende eller ytelsen, d) prisen på ytelsen eller hvordan prisen beregnes, eller eksistensen av en prisfordel, e) behovet for service, deler, utskifting eller reparasjoner, f) den næringsdrivendes eller den næringsdrivendes agents art, egenskaper og rettigheter, g) forbrukernes rettigheter, herunder rett til omlevering eller tilbakebetaling, eller risiko forbrukerne kan bli utsatt for, h) den næringsdrivendes forpliktelse til å følge bransjenormer.

Praksisen anses likevel bare som villedende dersom den er egnet til å påvirke forbrukerne til å treffe en økonomisk beslutning som de ellers ikke ville ha truffet.

Det er også villedende dersom markedsføring av en ytelse, herunder sammenlignende reklame, forårsaker forveksling med en konkurrents ytelse eller varemerke, handelsnavn eller andre kjennetegn.

Det begynner å bli en del ringeakt for lovverket fra Norges angivelig største blogg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bergensia

Det hadde stått mer "respekt" av henne om hun hadde skrevet "vesken jeg har er utsolgt, men denne *link* er i samme stil" enn å legge ved annonselinker som om det snakk om identisk vare. Men hun satser sikkert på at folk ser seg blinde av beundring og øyner sjansen til ha noe av det det samme som henne og klikker hjem i god tro.

Jeg blir jo egentlig ikke overrasket lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, ser at nelly-linken har en affilate. Hvis man kjøper noe fra nelly etter å ha klikket på den linken, får hun inntekter da?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beyond I-landsproblem!!

Seriøst, hvem trenger så mange høyhælte sko? Jeg har ett par svarte jeg, som jeg bruker til alle klær hvis jeg først skal ut på byen. Passer overraskende nok til det meste. Men på Siljan er det tydeligvis behov for opptil flere par i knalloransje, knallrosa, turkis og limegrønt. For de kan sikkert brukes til mer enn ett outfit(?) http://tinypic.com/r/oasl1k/8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...