Gjest Snøsøta Skrevet 10. august 2015 #15741 Del Skrevet 10. august 2015 (endret) Hvordan er foto-diskusjonen avslørende for kunnskapsnivået? Var du der nede og fikk med deg hva som ble sagt eller gjort i forkant før hun tok bilder, eller antar du? Hva vi oppfatter som kultur og rikdom i Norge er ikke nødvendigvis det samme i mange andre verdensdeler. Mayafolket har sin egen oppfatning, og penger er ikke nødvendigvis det som er viktigst for dem. Jeg tør påstå man møter mange lykkeligere barn blandt dem enn det man gjør på mange norske skoler. Det er det som kalles kultur, andre har ulike verdier, og for mange der så teller kanskje kultur, og levesett mye mer enn det penger gjør . Det jeg ser på som ille er at man automatisk trekker slutninger om at det er synd på "folket" fordi de ikke nødvendigvis har allverden å rutte med, og at folk som har en annen oppfatning av levesett enn "Ola Dunk" er lidende mennesker. De har sin tro og sin måte å leve på og det er ikke synd i dem. De går på skole, har klær, godt humør, mat på bordet. De lever slik fordi det er deres levesett. Og selv om mange av de ikke har sko på beina på bildene, betyr ikke nødvendigvis at de ikke eier et eneste par, eller lider. Edit: skrivefeil Kjære Nebel86, Undertrykkelsen av Mayaindianerne i Mexico og den påfølgende borgerkrigen, fattigdommen, de manglende menneskerettighetene er en av de mest kjente konfliktene mellom urbefolkning og myndighetene vi har. Mayakulturen var en av de mest storslåtte i historien. Fattigdommen og undertrykkelsen kom med spanjolenes invasjon. Mayafolket liker sko, vaskemaskiner og rent vann akkurat like mye som oss, det fins ingenting kulturell begrunnelse for fattigdom. At de ikke har like muligheter til å skaffe seg det som andre meksikanere er ren undertrykkelse. Litt utdannelse skader ikke altså, men uvitenhet gjør. edit: la til ordet invasjon Endret 10. august 2015 av Snøsøta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 10. august 2015 #15742 Del Skrevet 10. august 2015 Nebel86: Jeg skal svare deg når jeg har sluttet å vekselsvis le høyt og riste på hodet. 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 10. august 2015 #15743 Del Skrevet 10. august 2015 (endret) Nebel86: Jeg skal svare deg når jeg har sluttet å vekselsvis le høyt og riste på hodet. Dobbelt. Ja, men det gjør liksom ikke noe akkurat nå. Endret 10. august 2015 av Francis 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nebel86 Skrevet 10. august 2015 #15744 Del Skrevet 10. august 2015 (endret) Kjære Nebel86, Undertrykkelsen av Mayaindianerne i Mexico og den påfølgende borgerkrigen, fattigdommen, de manglende menneskerettighetene er en av de mest kjente konfliktene mellom urbefolkning og myndighetene vi har. Mayakulturen var en av de mest storslåtte i historien. Fattigdommen og undertrykkelsen kom med spanjolenes invasjon. Mayafolket liker sko, vaskemaskiner og rent vann akkurat like mye som oss, det fins ingenting kulturell begrunnelse for fattigdom. At de ikke har like muligheter til å skaffe seg det som andre meksikanere er ren undertrykkelse. Litt utdannelse skader ikke altså, men uvitenhet gjør. edit: la til ordet invasjon Har jeg nevnt med et ord at mayafolket ikke er blitt forfulgt eller har hatt det enkelt? Nei, så vennligst ikke legg ord i munnen, det er simpel hersketeknikk. Jeg er fullt klar over hva folket har blitt og blir utsatt for, og det var overhodet ikke poenget, poenget mitt er at de ikke har samme kultur som oss, mange er overhodet ikke interessert i å ta etter vestlig kultur med elektronikk etc, og foretrekker å leve på den måten de gjør fordi det er deres kultur. Innfødte har et helt annet levesett. Tror du oppriktig at innfødte indianere vil gi seg hen til vestlig kultur bare de får rikdom? For mange er ikke penger nødvendigvis rikdom, klart det er nødvendig, men når guiden gjennom 12 år sier dette, så ligger det nok mye sannhet i det. Det er som å synes synd i innfødte indianere som gjør alt for å skjule sin landsby fra kartet, og naive folk tror alt blir bedre dersom de får en villa, noen moderne klær, og materielle goder. Det handler om kultur. Barna får gå på skole, har mange venner, får mat på bordet, har klær og virker på ingen måte som ulykkelige eller stakkarslige. Dette er måten de er vandt med, og penger er ikke det viktigste for alle kulturer og mennesker. Har aldri nevnt at de har hatt det enkelt, men igjen for ørtende gang, kultur er ikke det samme overalt i verden, og alle har ikke samme verdier Her var det også snakk om barna på bildene i akkurat denne landsbyen i Mexico... Det å sette seg inn i andres levesett og kultur skader ikke altså(..) Endret 10. august 2015 av Nebel86 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Safiye Skrevet 10. august 2015 #15745 Del Skrevet 10. august 2015 Tråden er ryddet for brukerdebatt samt svar. - Pavilion, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piggi Skrevet 10. august 2015 #15746 Del Skrevet 10. august 2015 Hun takker for og ble så glad for at så mange fikk inspirasjon av et av treningsinnleggene hennes. 13 kommentarer, 6 var svar fra henne selv der hun takker de som skryter av henne. Hva har skjedd med kommentarfeltet? Er jo knapt noen som skriver der lenger og halvparten av kommentarene er svar fra henne selv .. Har spurt henne på bloggen om hun moderere kraftig siden antallet kommentarer er falt sånn men fikk ikke svar... 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SKE87 Skrevet 10. august 2015 #15747 Del Skrevet 10. august 2015 Hun takker for og ble så glad for at så mange fikk inspirasjon av et av treningsinnleggene hennes. 13 kommentarer, 6 var svar fra henne selv der hun takker de som skryter av henne. Hva har skjedd med kommentarfeltet? Er jo knapt noen som skriver der lenger og halvparten av kommentarene er svar fra henne selv .. Har spurt henne på bloggen om hun moderere kraftig siden antallet kommentarer er falt sånn men fikk ikke svar... Bombe at du ikke fikk svar.... 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piggi Skrevet 10. august 2015 #15748 Del Skrevet 10. august 2015 Bombe at du ikke fikk svar.... Var jo ikke nesegrus skryt så ikke rart hun ikke svarte... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Atp Skrevet 10. august 2015 #15749 Del Skrevet 10. august 2015 Bra skrevet. Finner det litt merkelig hvordan hjertesakene til de som diskuterer her på jevnlig basis snur etter vinden basert på hva Fotballfrue skriver om på bloggen/andre sosiale medier. Den ene dagen er man forkjempere for korrekt merking, den andre dagen er man brennende opptatt av at folk ikke skal la seg påvirke, så handler det litt om barn, litt om hår, så skriver hun om tingene hun er blitt sponset og da er det ikke måte på hvor miljøfiendlig hun er, og gjengen fremstiller seg som moder Theresa, men glemmer en vesentlig ting, nemlig at Caroline nok har bidratt til veldedighet mer enn denne gjengen til sammen med blogginnlegg, donasjoner og arbeid. Gjerne mens man sitter og skriver på tastaturet på pcen sin i sinne over denne damen de aldri kan glemme, barn har de kanskje også (ikke rart mobbing er utbredt med voksne mennesker som holder på slik som her) som vil sørge for ti ganger mer forbruk i løpet av sitt liv mer enn denne bloggeren gjør , kildesortering følges nok til punkt og prikke, og gjetter på at samtlige tar bussen til jobb for å ikke øke forurensingen, klær blir kun kjøpt second hand. Og arv/salg/gis bort er kanskje et ukjent begrep? Innlegget er ryddet for svar til brukerdebatt. - Pavilion, mod Bra skrevet. Finner det litt merkelig hvordan hjertesakene til de som diskuterer her på jevnlig basis snur etter vinden basert på hva Fotballfrue skriver om på bloggen/andre sosiale medier. Den ene dagen er man forkjempere for korrekt merking, den andre dagen er man brennende opptatt av at folk ikke skal la seg påvirke, så handler det litt om barn, litt om hår, så skriver hun om tingene hun er blitt sponset og da er det ikke måte på hvor miljøfiendlig hun er, og gjengen fremstiller seg som moder Theresa, men glemmer en vesentlig ting, nemlig at Caroline nok har bidratt til veldedighet mer enn denne gjengen til sammen med blogginnlegg, donasjoner og arbeid. Gjerne mens man sitter og skriver på tastaturet på pcen sin i sinne over denne damen de aldri kan glemme, barn har de kanskje også (ikke rart mobbing er utbredt med voksne mennesker som holder på slik som her) som vil sørge for ti ganger mer forbruk i løpet av sitt liv mer enn denne bloggeren gjør , kildesortering følges nok til punkt og prikke, og gjetter på at samtlige tar bussen til jobb for å ikke øke forurensingen, klær blir kun kjøpt second hand. Og arv/salg/gis bort er kanskje et ukjent begrep? Innlegget er ryddet for svar til brukerdebatt. - Pavilion, mod Dette er så godt skrevet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 10. august 2015 #15750 Del Skrevet 10. august 2015 Dette er så godt skrevet... Ikke enig med deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Atp Skrevet 10. august 2015 #15751 Del Skrevet 10. august 2015 Du har helt rett. Det skal foreligge godkjennelse fra Arbeidstilsynet. I tillegg er det et par andre kriterier som også skal oppfylles, men de husker jeg ikke i skrivende stund. Nå må jeg få spørre.. er det slik at de som bruker barna sine i blogginnlegg skal ha godkjennelse fra arbeidstilsynet.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Atp Skrevet 10. august 2015 #15752 Del Skrevet 10. august 2015 Ikke enig med deg. Nei det kom vel ikke som en bombe... er ikke så mange som er enig med meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zeitgeist Skrevet 10. august 2015 #15753 Del Skrevet 10. august 2015 Nå må jeg få spørre.. er det slik at de som bruker barna sine i blogginnlegg skal ha godkjennelse fra arbeidstilsynet.... Ja, her er lovteksten: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-12-06-1355/KAPITTEL_12#KAPITTEL_12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleSnupp Skrevet 10. august 2015 #15754 Del Skrevet 10. august 2015 (endret) Ja, her er lovteksten: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-12-06-1355/KAPITTEL_12#KAPITTEL_12 § 12-4.Samtykke fra foreldre eller foresatte Før barn som er under 15 år eller er skolepliktig settes til arbeid, skal arbeidsgiver sørge for at det innhentes skriftlig samtykke fra foreldre eller andre foresatte. Så tror ikke det du hevder stemmer. .. og her tror jeg at samtykke er det minste problem å få. Endret 10. august 2015 av LilleSnupp 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Atp Skrevet 10. august 2015 #15755 Del Skrevet 10. august 2015 (endret) Ja, her er lovteksten: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-12-06-1355/KAPITTEL_12#KAPITTEL_12da blir isåfall denne loven brudt flere ganger av mange her i Norge.. Lurer på om nabogården til mormor meldte fra til arbeidstilsynet når jeg plukket jordbær for de om sommeren...denne jordbæra ble solgt videre Endret 10. august 2015 av Atp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleSnupp Skrevet 10. august 2015 #15756 Del Skrevet 10. august 2015 da blir isåfall denne loven brudt flere ganger av mange her i Norge.. Lurer på om nabogården til mormor meldte fra til arbeidstilsynet når jeg plukket jordbær for de om sommeren...denne jordbæra ble solgt videre Utfra lovteksten trenger ikke nabogården samtykke fra Arbeidstilsynet, men fra foreldre/foresatte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Atp Skrevet 10. august 2015 #15757 Del Skrevet 10. august 2015 Utfra lovteksten trenger ikke nabogården samtykke fra Arbeidstilsynet, men fra foreldre/foresatte.da er det vel mine foreldre som har brudt loven Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleSnupp Skrevet 10. august 2015 #15758 Del Skrevet 10. august 2015 Ser ingen steder at samtykket må være skriftlig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zeitgeist Skrevet 10. august 2015 #15759 Del Skrevet 10. august 2015 Fra § 12-3: Før barn settes til arbeid som nevnt i første ledd skal arbeidsgiver innhente forhåndssamtykke fra Arbeidstilsynet. Samtykket etter § 12-4 skal vedlegges søknaden til Arbeidstilsynet. I tillegg denne: § 12-12.Krav om listeføring av unge arbeidstakere Arbeidsgiver som sysselsetter personer under 18 år skal føre liste over dem. Listeføring kan unnlates i virksomhet som sysselsetter mindre enn 20 arbeidstakere. Listen skal inneholde følgende opplysninger: a) arbeidstakerens navn, adresse og fødselsnummer, b) foresattes navn og adresse (for barn som er under 15 år eller er skolepliktig), c) arbeidets art, d) lengden på daglig arbeidstid, herunder arbeidstid hos andre arbeidsgivere, og på hvilken tid av døgnet arbeidet foregår, e) lengden på ordinær skoletid, f) tidspunkt for avvikling av fritid i sommerferien. Listen skal være tilgjengelig for Arbeidstilsynet og verneombud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snøsøta Skrevet 11. august 2015 #15760 Del Skrevet 11. august 2015 Har jeg nevnt med et ord at mayafolket ikke er blitt forfulgt eller har hatt det enkelt? Nei, så vennligst ikke legg ord i munnen, det er simpel hersketeknikk. Jeg er fullt klar over hva folket har blitt og blir utsatt for, og det var overhodet ikke poenget, poenget mitt er at de ikke har samme kultur som oss, mange er overhodet ikke interessert i å ta etter vestlig kultur med elektronikk etc, og foretrekker å leve på den måten de gjør fordi det er deres kultur. Innfødte har et helt annet levesett. Tror du oppriktig at innfødte indianere vil gi seg hen til vestlig kultur bare de får rikdom? For mange er ikke penger nødvendigvis rikdom, klart det er nødvendig, men når guiden gjennom 12 år sier dette, så ligger det nok mye sannhet i det. Det er som å synes synd i innfødte indianere som gjør alt for å skjule sin landsby fra kartet, og naive folk tror alt blir bedre dersom de får en villa, noen moderne klær, og materielle goder. Det handler om kultur. Barna får gå på skole, har mange venner, får mat på bordet, har klær og virker på ingen måte som ulykkelige eller stakkarslige. Dette er måten de er vandt med, og penger er ikke det viktigste for alle kulturer og mennesker. Har aldri nevnt at de har hatt det enkelt, men igjen for ørtende gang, kultur er ikke det samme overalt i verden, og alle har ikke samme verdier Her var det også snakk om barna på bildene i akkurat denne landsbyen i Mexico... Det å sette seg inn i andres levesett og kultur skader ikke altså(..) Jeg har ikke sagt noe om vestlig kultur, sko, vaskemaskin og rent vann sorterer under hygiene, helse og et mindre hardt liv. Ingen ønsker å vaske klærne i bekken fordi det er deres kultur hvis de har tilgang på vaskemaskin. Og det er ingen motsetning mellom å ha rent vann og ta vare på sin egen kultur. Det er heller ingen motsetning mellom det å ha lik tilgang på utdanning og det å ha innflytelse over avgjørelser som berører en selv. Mayaindianerne er fattige fordi de er nektet like rettigheter som andre innbyggere de landene de bor i. Du hevder (som jeg leser det) at de velger å leve i fattigdom fordi det er en del av kulturen deres. Det er rett og slett en sjokkerende påstand. Å hevde at fattigdommen som ble forårsaket av den spanske invasjonen og helt opp til i dag har blitt holdt i hevd av myndighetene ved hjelp av undertrykkelse, tvungen migrasjon, frarøvelse av land, økonomiske reformer (Mayaindianerne er i stor grad jordbrukere og økonomiske reformer har redusert prisen på jordbruksprodukter og dermed redusert inntektene) er en del av kulturen deres og at de ønsker å leve sånn er helt absurd. Det du sier om at Mayaindianerne vil bevare sin kultur er riktig, men fattigdom er da virkelig ikke kultur! Se på de norske samene som et eksempel. Det er fullt mulig å bevare sitt språk, sin religion, sitt levesett (reinbruk for eksempel) og fremdeles ha sko på beina og vaskemaskin i huset og muligheten til å ta den utdanningen man ønsker. Det du sier er det samme som å si at samene vil bo i jordgamme og vaske klærne i isvann fordi det er kulturen deres og det var slik de gjorde det før de fikk de rettighetene de har krav på. Det er vakkert at du tar på deg rollen som talsperson for Mayafolket og deres velbefinnende men du må konkurrere mot Mayafolkets egne politiske talsmenn som Zapatistene og Rigoberta Mencu. Du kan plukke opp hvilken som helst historiebok, forskningsartikkel, avisreportasje og du finner situasjonen til Mayaindianerne beskrevet på samme måte. Jeg ber deg om å komme med en kilde, bare én utenom Caroline Berg Eriksen og guiden hennes som støtter at Mayaindianerne lever i kummerlige kår fordi det er kulturen deres. Eller som sier at Mayaindianerne har like rettigheter og muligheter som andre meksikanere. Eller at de er lykkelige slik de har det nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg