Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen


Ultiva

Anbefalte innlegg

Men altså.

Mannen presterer å skrive "Det er jo en av styrkene med blogg som markedsføringkanal, og som også beskytter forbrukerne". Som i at det at de kun viser fram produkter Fotballfrue liker og går god for beskytter forbrukerne? Skriver mannen hvis kone reklamerte for en barnebilstol som gjorde det dårlig i test, og så viste seg å bruke et annet til sin egen baby...

 

 

Og tør jeg minne om hele Natural Cycles-naturprevensjongate? Beskytte forbrukerne, liksom.

 

(Jeg er forresten veldig nysgjerrig på om Natural Cycles-folkene har fått med seg LKEs innrømmelser av at den kliniske studien de skryter sånn av på nettsiden, og som var bagrunn for påstanden om 99,hva-det-nå-var prosents sikkerhet ikke holder mål overhode, som han måtte innrømme i kommentarfeltet på bloggen Underlivet...)

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjekk ig-kontoen til Hasla ;-)

Neimen, der var en produsenten-hopper-inn-i-kommentarfeltet jeg ikke hadde fått med meg!

Denne, Oluf Lorentzen, By Malene Birger og andre eksempler som har blitt lagt ut her i dag. Håper han blir konfrontert med dem i Sosiale Medier-gruppen, slik at det ikle ser ut som om det er Mistenksomme Mamsi som har innbilt seg alt og ikke har noen eksempler.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det vært betalte innlegg på bloggen (ikke annonselenker) fra Ganni og by Marlene Birger?

Nei. Men poenget er vel at klærne i stor grad er sponset, noe som ALDRI merkes

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal han ha oss til å tro at Caroline betaler, hvor mye er det? 500 kroner for sitt eget Det nye abonnement? Hvor mye tok hun for reklamen da? 250 kroner?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun opplyser jo stadig vekk om merker hun bruker selv om de ikke samarbeider med det aktuelle firmaet. Om hun ikke skriver det selv, pleier leserne å spørre i kommentarfeltet. 

 

Men vet vi med sikkerhet hvem disse leserne er? Kan det være Smykke-Åge som lurer på hvor et armbånd er kjøpt?

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LKE lenker forøvrig til Bjørn borg-koffertene i et umerket innlegg, for påvise st de blir brukt? (Hvorfor er det et poeng?)

Er det greit å ikke merke merke koffertene som reklame når de brukes i et senere innlegg enn det opprinnelige, merkede? Det bildet har da de sponsede koffertene i fokus.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er godt mulig at Fotballfrue er genuint glad i By Malene BIrger, men hvordan vet de når hun legger ut et IG-innlegg hvor hun viser fram deres produkter, helt uten at hun har linket på noen måte, slik at de gå inn i kommentarfeltet og fortelle folk hvor de får kjøpt, i dette tilfellet, mobildeksetet?

 

http://websta.me/p/990747474706745237_36500176

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LKE lenker forøvrig til Bjørn borg-koffertene i et umerket innlegg, for påvise st de blir brukt? (Hvorfor er det et poeng?)

Er det greit å ikke merke merke koffertene som reklame når de brukes i et senere innlegg enn det opprinnelige, merkede? Det bildet har da de sponsede koffertene i fokus.

 

Fascinerende hvordan han klarer å vri et innlegg/spørsmål om BB-kofferter inn på hvor dritbra et annet merke er ;)

Og i tillegg reklamere for butikk-kjeden Morris ;)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig at Fotballfrue er genuint glad i By Malene BIrger, men hvordan vet de når hun legger ut et IG-innlegg hvor hun viser fram deres produkter, helt uten at hun har linket på noen måte, slik at de gå inn i kommentarfeltet og fortelle folk hvor de får kjøpt, i dette tilfellet, mobildeksetet?

 

http://websta.me/p/990747474706745237_36500176

 

Hehe, jeg var dum nok til å prøve på en "benefit of the doubt".

Leverandørene av produktene vet det nok like godt som vi vet at CBE tilfeldig har lagt mobildekslet i bildet kun av estetiske årsaker. 

Nei, det tror jeg jommen ikke på!

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at LKE svarer inne på facebook-gruppen "Stort og smått om sosiale medier".

 

Bl.a. - detteDet er jo en av styrkene med blogg som markedsføringskanal, og som også beskytter forbrukerne. Det handler i mindre grad om hvem som kommer først og hvem som betaler mest, men mer om selve produktet. Vi går aktivt etter de som kan levere produkter Caroline allerede liker

 

Hva mener han med at blogg som markedsføringskanal beskytter forbrukerne? Er dette noe han har belegg for å påstå?

Hvordan vet man at det handler i mindre grad om hvem som kommer først og hvem som betaler mest? Hvordan vet vi at det kun handler om produkter som CBE&Co. går god for?

 

Uansett så spiller det ingen rolle om man går god for et produkt eller ikke.

CBE&Co. har en historikk med løgn og bedrag, jfr. tidligere innlegg i tråden, slik at det jeg tenkte etter å ha lest svaret til LKE var: "Er det noen som tror på han?".

 

Tilføyelse:

Og da er vi over på: Troverdigheten.

Hvem kan gjøre noe med det? Det bør være noe som bekymrer CBE&Co, der de velger andre tiltak enn det LKE holder på med for øyeblikket...

Men slik ser ikke LKE det, han skriver: "Det virker som utgangspunktet ditt er at vi får betalt for å jevnlig plassere produkter i bloggen uten å merke det, og så er det opp til oss å overbevise at det ikke er tilfellet... Det er jo virkelig ikke slik det fungerer.".

 

Lykke til med lesertallene sier bare jeg. ;)

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den samme gruppen motsier LKE hva han tidligere har sagt i media om at "det er naivt å tro at Caroline reklamerer gratis":
Her: Men generelt sett så reklamerer Caroline gratis for mange. Det er jo bare å se på antrekksbilder. Mesteparten er jo klær fra merker/butikker som Caroline ikke har noe samarbeid med, og derfor har kjøpt klærne selv.

 

Troverdighet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skriver LKE om det de oppfatter som gråsoner "Nei, og det er jo en del av de "gråsonene" som diskuteres. Morris betaler for ett innlegg som skal handle om koffertene, må man da merke alle fremtidige innlegg selv om det ikke foreligger noen avtale? Hva med Det Nye og ELLE? Caroline skriver jo innlegg om de noen gangenr i året, må hu da merke alle innlegg hvor disse bladene er med?"

 

Når de har mottatt sponsede produkter eller "gaver" som blir brukt i forbindelse med en annonse, så er det vel logisk at det skal merkes hver gang de viser disse sponsede produktene/gavene, eller?

 

Fra http://www.forbrukerombudet.no/asset/5018/1/5018_1.pdf

"Dersom et firma gir kjente personer gaver eller låner ut klær og smykker til spesielle anledninger, er det reklame dersom personen som har fått eller fått låne dette for eksempel legger ut bilder på instagram og bruker hashtagger som viser tilbake til firmaet. Reklame er med andre ord et vidt begrep."

 

Det som forundrer meg veldig er at firmaet ikke har klart oppklare denne "gråsonenen" for lenge siden. De har jo vært i "god dialog" med FO hele tiden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan se ut som at CBE-sjefen ikke kommer så godt ut av den diskusjonen på FB.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent bortsett fra at han svarer ganske så høflig til han å være.

 

Det er vel kanskje en av de tingene han har skjønt kan lønne seg. ;)

Og det er ikke skrevet for å være spydig mot LKE. 

Jeg er glad for at daglig leder endelig har forstått at det er slik man bør oppføre seg i SoMe, men dessverre kommer han ikke så godt ut av det, eksemplevis ved å henge ut andre for dårlig merking, når her ligger så mange "bevis" på deres "praksis", eller ved å komme med "gråsoner" som ikke er så "grå", eller som de kunne ha sjekket ut for leeeenge siden.

:)

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan se ut som at CBE-sjefen ikke kommer så godt ut av den diskusjonen på FB.

 

Han er fotballspiller, ikke kommunikatør.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Sponsede produkter o.l. skal merkes i senere innlegg, da man ikke kan gå ut ifra at leseren er klar over over at produktet/tjenesten har vært merket ved en tidligere anledning.

Mener å huske at dette står på såvel Skatteetatens og FOs sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får holde på. :sukk:

Jeg tenker at det er fint at han faktisk har gått i dialog. At de faktisk også bedriver utstrakt skjult markedsføring og produktplassering, er ganske synlig for enhver med bittelitt analytisk evne og sånn nogenlunde fungerende hukommelse. Så får man håpe at FO har fått opp øynene, også hadde det vært spennende hvis en journalist så på forekomsten av produktplassering og skjult markedsføring i blogger. Jeg vet jo at det skjer. Jeg har hørt fra ganske troverdige kilder at det er mange som er villige til å betale for umerket reklame. En vakker dag kommer noen til å fortelle om det, også.

Endret av pøbelsara
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor skal han sjekke med FO når de skriver svart på hvitt at fremtidige poster SKAL merkes?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...