Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen

Ultiva

Anbefalte innlegg

Fatter ikke at LKE kan sitte å påstå at de gladelig merker all reklame når det finnes så mange eksempler på det motsatte :bond:

http://tinypic.com/m/j0d8k6/4

Edit: Har endelig lært meg hvordan jeg laster opp bilder! Hurra for meg :fnise:

Endret av SinEgenOnkel
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt enig med deg, men det er sånn markedsføringsloven er...

Men så tenker jeg at det blir jo ekstremt om de skal nevne alle produkter som er sponset i et bilde...

"CBE på joggetur med Nelia i vogn. #Annonse vogn, treningsklær, joggesko, babyklær, hår, negler, øyevipper, sminke, brunfarge, pulsklokke osv..."

Håper du ser hva jeg mener. Jeg er enig med deg at det burde merkes, samtidig så ser jeg ikke helt hvordan det skal fungere i praksis. En ide er at på forsiden til bloggen kan det stå en liste med samarbeidspartnere...

Er det virkelig ekstremt at de må merke det som faktisk er reklame/spons/produktplassering?

Det sier jo litt at virkeligheten og om hvor lite genuine disse bloggene er.

FF har blitt veldig nøye til å merke rene annonser, men hun er blant verstingene på skjult reklame.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig ekstremt at de må merke det som faktisk er reklame/spons/produktplassering?

Det sier jo litt at virkeligheten og om hvor lite genuine disse bloggene er.

FF har blitt veldig nøye til å merke rene annonser, men hun er blant verstingene på skjult reklame.

Enig. Det ekstreme her er jo omfanget av produktplasseringen. Man får inntrykk av at uten den er det ikke noen forretningsidé igjen.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Det ekstreme her er jo omfanget av produktplasseringen. Man får inntrykk av at uten den er det ikke noen forretningsidé igjen.

Nemlig. Dette er vel sakens kjerne. Og bloggen er jo bare en glossy dagbok, se! jeg trener, se! jeg er på hytta, se! jeg kjører bil, se! Jeg er på besøk, se! Jeg har på fine klær! Se! Jeg er hjemme hos meg selv.

Forøvrig er jeg virkelig skuffet over at hun ikke er engasjert i den debatten i det hele tatt. Fint at mannen deltar, men han er faktisk ikke CBE. Og som en av de største aktørene er det veldig interessant å hva hun mener om hva hun synes skal merkes og hva hun ikke synes og ikke minst hvorfor.

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig. Dette er vel sakens kjerne. Og bloggen er jo bare en glossy dagbok, se! jeg trener, se! jeg er på hytta, se! jeg kjører bil, se! Jeg er på besøk, se! Jeg har på fine klær! Se! Jeg er hjemme hos meg selv.

Forøvrig er jeg virkelig skuffet over at hun ikke er engasjert i den debatten i det hele tatt. Fint at mannen deltar, men han er faktisk ikke CBE. Og som en av de største aktørene er det veldig interessant å hva hun mener om hva hun synes skal merkes og hva hun ikke synes og ikke minst hvorfor.

For å si det sånn, hun mener nok akkurat det samme som LK mener... 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg har vært på ferie så har jeg ikke fulgt så mye med i det siste. Men er det slik at CBE har fått brev fra FO om at alt hun gjør på sin blogg (tenker på merking) er gjort riktig? Eller fikk hun noen form for advarsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å si det sånn, hun mener nok akkurat det samme som LK mener...

.

Det har du sikkert rett i, men jeg skjønner ikke hvorfor hun ikke uttaler seg selv i denne saken. Det r jo helt rart at det er masse fokus på akkurat det hun lever av fortiden, også skriver hun ikke noe om det i det hele tatt, bare fortsetter ufortrødent videre med kaffekopper på bryggekanten som om det ikke skjer noe i hennes verden. Denne ganen er det ikke spesielt negativt fokus på henne heller, slik det har vært tidligere når blogging har vært i mediesøkelyset,så nå er det jo ikke så "farlig" å skulle si noe, heller.

Endret av pøbelsara
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg har vært på ferie så har jeg ikke fulgt så mye med i det siste. Men er det slik at CBE har fått brev fra FO om at alt hun gjør på sin blogg (tenker på merking) er gjort riktig? Eller fikk hun noen form for advarsel?

Jeg tror hun fikk beskjed om at hun er ganske flink, men at hun må huske å merke instagram- og Facebook-innlegg om blogginnlegg med reklame som reklame.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Det har du sikkert rett i, men jeg skjønner ikke hvorfor hun ikke uttaler seg selv i denne saken. Det r jo helt rart at det er masse fokus på akkurat det hun lever av fortiden, også skriver hun ikke noe om det i det hele tatt, bare fortsetter ufortrødent videre med kaffekopper på bryggekanten som om det ikke skjer noe i hennes verden. Denne ganen er det ikke spesielt negativt fokus på henne heller, slik det har vært tidligere når blogging har vært i mediesøkelyset,så nå er det jo ikke så "farlig" å skulle si noe, heller.

Jeg er enig ut fra bedriftshensyn at det er rart hun ikke kommer frem!

Men sånn ellers bekrefter det vel det inntrykket man får av hvordan det er

i heimen når man har litt relasjonserfaring selv, leser mellom linjene og ser

alt LKE skriver og hvordan han oppfører seg...

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg, men det er sånn markedsføringsloven er...

Men så tenker jeg at det blir jo ekstremt om de skal nevne alle produkter som er sponset i et bilde...

"CBE på joggetur med Nelia i vogn. #Annonse vogn, treningsklær, joggesko, babyklær, hår, negler, øyevipper, sminke, brunfarge, pulsklokke osv..."

Håper du ser hva jeg mener. Jeg er enig med deg at det burde merkes, samtidig så ser jeg ikke helt hvordan det skal fungere i praksis. En ide er at på forsiden til bloggen kan det stå en liste med samarbeidspartnere...

Skjønner hva du mener med det kan bli litt voldsomt 😊 Men samtidig mener jeg fortsatt produktplasseringen bør mærkes - hver gang. Et tydelig "produktplassering" øverst og en liste med samarbeidspartnere under virker redelig på meg.

At CBE kanskje syns det ser stygt ut å liste opp alle produktplasseringene kan jeg ikke ta hensyn til.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som Sophie Elise sa; -hvis alt skal merkes, ser det jo ut som jeg er kjøpt og betalt. Tja. Hvis alt man har på seg og bruker at utstyr er sponset, så er man jo på en måte kjøpt og betalt, da.

• Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener med det kan bli litt voldsomt Men samtidig mener jeg fortsatt produktplasseringen bør mærkes - hver gang. Et tydelig "produktplassering" øverst og en liste med samarbeidspartnere under virker redelig på meg.

At CBE kanskje syns det ser stygt ut å liste opp alle produktplasseringene kan jeg ikke ta hensyn til.

Selvfølgelig bør det merkes, det synes jeg har manglet fra dag en. 

Det som gjør det ekstremt er jo hvor mye som faktisk er sponset. Jeg synes imidlertid at bloggerne skylder leserne sine å opplyse om det, spesielt med tanke på hvor mye man vet vedr barn og reklame. De skjønner ikke at dette ikke er en venninne som bare kommer med gode råd (det er det sikkert mange voksne kvinner som heller ikke innser). Frykten til FF er nok helt reell, skulle hun merket absolutt alt hadde jo bare dette blitt 2-3 setninger under hvert eneste bilde og absolutt all troverdighet av det lille de har igjen hadde blitt borte. 

Og ikke minst; bloggerne hadde fått mye mindre makt. noe som er utelukkende positivt. 

#sponset; hår og hårbehandling fra Gevir, sko fra Eurosko, jeans fra Gina Tricot, topp fra Lindex, solbriller Le Specs, sminke Coverbrands og blomsterpotte fra Christiania Glassmagasin. Møbler kjøpt med enorm rabatt fra fiiiiine TM Design. Klær til barn sponset fra Zara. Fisk sponset fra godfisk. Smoothie sponset fra Froosh. 

Endret av Vitulina
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bergensia

Kanskje på tide for dem å servere segselv en god porsjon selvinnsikt og innse at all denne sponsing og annonseringen har overtatt nesten alt i hverdagen?

Selvfølgelig synes de denne merkingen er "overdrevet" fordi det innbærer at svært, svært mye må merkes. Når alt fra middagen, til barnets første burdagspresang, løshåret, joggeskoene, studiet hennes, barnevogna, klærne, sminken og bladene hun leser er produkter hun får betalt for å vise fram; er det noe "eget" igjen i hverdagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner virkelig ikke hvordandet kan være så vanskelig? De fleste av oss vet at de er sponset med hår, negler, vipper, sminke, treningstøy og klær uansett. Særlig coverbrands, getsporty (?) og nelly tror jeg at jeg kunne ordna samarbeid med selv hvis jeg hadde opprettet en blogg i dag.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som Sophie Elise sa; -hvis alt skal merkes, ser det jo ut som jeg er kjøpt og betalt. Tja. Hvis alt man har på seg og bruker at utstyr er sponset, så er man jo på en måte kjøpt og betalt, da.

Nemlig. Det er det som er utfallet når alt man har på seg og omgir seg med er sponset på den ene eller anden måte. Da får det være opp til den enkelte bloggeren om de vil framstille seg selv som kjøpt og betalt eller si nei til større deler av sponsingen (og dermed en del penger) men samtidig framstille seg som en som ikke lar seg kjøpe av hvem som helst.

Jeg vet at jeg vil vende tilbake som leser hvis de velger det siste. Har lenge mistenkt det meste i de store bloggene er ren reklame, det er i det siste bekreftet og jeg liker det ikke. Jeg leser gjerne rosablogger når jeg "tror" på det er en hyggelig "veninnedagbok". Reklame kan jeg lese andre steder.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har jo ingenting interessant å skrive om, halvparten av livet brukes til å krølle hår, sette på vipper, redigere bilder av seg selv. Det å vise frem produkter og fremme ekstrem materialisme er jo det de faktisk lever av. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De har jo ingenting interessant å skrive om, halvparten av livet brukes til å krølle hår, sette på vipper, redigere bilder av seg selv. Det å vise frem produkter og fremme ekstrem materialisme er jo det de faktisk lever av.

Jeg er jo naiv nok til å tenke at siden de lever av det, så må de ha noe å komme med i debatten. Engasjement er kult! Jeg synes ikke akkurat innlegget til Styleconnection var så himla reflektert, og jeg synes det er rart at bransjefolk kaller dette heksejakt, men det har jo vør debattert flere ganger her inne at neon av aktører i bransjen er ørlitegrann hårsåre og ikke alltid klarer å skille kritikk og mobbing.

Siden CBE er veteran, en av de største og siden hun virker å ha en slags retning på det hun gjør, hadde det vært gøy å høre hva hun synes.

En venninne av meg som blogger, pleier å merke sponsede events med at [det hun har fått enten det er en reise, et kurs eller et produkt] er gitt av [sponsor] og at det ikke er gitt noen føringer for hvordan eller hvor mye hun skal omtale produktet eller tjenesten i den forbindelse.

Endret av pøbelsara
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett spørsmål som jeg håper noen kan svare på.. Min mann driver en liten bedrift hjemmefra hvor han lager ting selv. Om han legger ut bilder av det han lager for å vise det frem og eventuelt salg på sin facebookside og ig konto. Skal dette da merkes annonse? Jeg spør fordi vi lurer og tror noen her kan svare oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cement

Hvis fotballfrue AS hadde merket alle produktplasseringer, ville forestillingen om dagbok eller glanset magasin falle sammen, og folk ville i stedet oppleve bloggen som det den i realiteten er, nemlig en eneste stor reklamenettside uten stort annet enn iscenesettelser rundt de ulike produktene.

Det gjelder flere enn ff AS, og at de mest og best betalte bloggere nå har småpanikk for å bli fulgt mer nøye med på, er ikke rart. Kanskje er det også en liten livsløgn om fortsatt integritet som er i ferd med å forsvinne. Ting blir nok mer tydelig for bloggeren selv også, når alt står svart på hvitt (eller i lysegrått).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett spørsmål som jeg håper noen kan svare på.. Min mann driver en liten bedrift hjemmefra hvor han lager ting selv. Om han legger ut bilder av det han lager for å vise det frem og eventuelt salg på sin facebookside og ig konto. Skal dette da merkes annonse? Jeg spør fordi vi lurer og tror noen her kan svare oss

Hvis han har en egen side for bedriften, behover han ikke å merke. Hvis han viser frem på sine private FB og instasider, skal det merkes i følge ombudet.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...