Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen

Ultiva

Anbefalte innlegg

Gapestokken ble avviklet i Norge på midten av 1800-tallet. Når man oppdager lovbrudd så er det vår plikt å melde fra om det. Det gjør man dersom lovbruddet er alvorlig nok og man har orker å engasjere meg.

I nabolaget mitt har omtrent alle rengjøringshjelp. 95% av de jeg kjenner til får dette arbeidet utført svart. En av familiene har et rengjøringsfirma, men det er en familie hvor arbeidsgiveren til mannen i huset betaler.

Da vi bygde hus så benyttet jeg svart arbeidskraft selv ved flere tilfeller. Montering av kjøkkenet, bygging av terrasser og gjerde ble utført svart av en snekker jeg fikk anbefalt av et familiemedlem.

Hadde dere meldt fra om dere visste om dere bodde i nærheten og visste om dette?

Derfor jeg engasjerer meg i denne tråden er at dere kun ser ut til å bry dere om CBE sine overtredelser. Jeg er ikke noe fan av CBE, men jeg er fan av rettferdighet. Å klistre seg på enkel person og lete etter alle feil ved denne er noe jeg absolutt ikke liker.

Hun er norges største blogger, ja, men det betyr ikke at det kun er hun som skal følge spillereglene. Her er det faktisk null forskjell på stor og liten, alle har samme regelsettet å forholde seg til.

Men det viktigste av alt. Dette er IKKE deres jobb å forfølge mennesker slik dere gjør. Det er deres jobb å melde fra til de instanser som har ansvaret for å følge opp saken videre. Å holde på som dere gjør her er direkte kvalmt. Er det et slikt samfunn dere ønsker dere? Skal vi alle ta saker`som omfatter overtredelse av lover og regler i egne hender? Hvor går gensen?

Svart arbeid er selvfølgelig heller ikke greit og jeg kunne gjerne meldt fra om slike tilfeller. Akkurat på samme måte som jeg gjerne klager inn misvisende markedsføring eller andre forhold jeg finner kritikkverdig ved ulike butikker eller bedrifter.

Selvfølgelig må alle blogger, store som små, følge lovverket. Forbrukerombudet har likevel vist skjønn ved tidligere tilfeller av lovbrudd fra CBE bedriften, fordi regelverket har vært uklart. Nå er derimot dette lagt frem i skriftlige brev ved flere anledninger og bedriften bør være klar over hvilke regler og retningslinjer som gjelder.

Da hjelper det dessverre ikke at du bor i et nabolag hvor folk har såpass lite respekt for bransjen og samfunnet for øvrig, at de benytter seg av svart arbeidskraft.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må gjerne kalle meg kriminell og jeg håper virkelig at du hadde meldt fra om dette til myndighetene slik at du viser at du gjør det rette uansett hvem og hva det er snakk om.

Du får sende meg/en av oss navn og adresse på pm, så ordner vi den saken.

Ingen problem, gjør det gjerne igjen!

Endret av LilleSnupp
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ducinda

Du må gjerne kalle meg kriminell og jeg håper virkelig at du hadde meldt fra om dette til myndighetene slik at du viser at du gjør det rette uansett hvem og hva det er snakk om.

Nå må ikke du glemme at du har et ansvar selv for å følge norske lover. At din moral er så slett at du velger å betale svart er noe du selv må se deg i speilet for og ikke tro at så lenge ingen melder deg er alt greit liksom.

Det virker som om du og mange andre glatt bryter lover med unnskyldning om at det er bare en fillesak. Men det er ingen fillesak, uansett hva det gjelder. Du tør neppe å gi meg navn og adresse så jeg får anmeldt deg for å bryte loven.

Endret av Ducinda
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må ikke du glemme at du har et ansvar selv for å følge norske lover. At din moral er så slett at du velger å betale svart er noe du selv må se deg i speilet for og ikke tro at så lenge ingen melder deg er alt greit liksom.

Det virker som om du og mange andre glatt bryter lover med unnskyldning om at det er bare en fillesak. Men det er ingen fillesak, uansett hva det gjelder. Du tør neppe å gi meg navn og adresse så jeg får anmeldt deg for å bryte loven.

Du får konsentrere deg om deg selv og de menneskene rundt deg. Håper du aldri har brutt noen lov, ei heller noen av dine venner eller familie. Etter dine innlegg her så forstår jeg at dere holder deres stier rene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosiale medier kjennetegnes ved at folket får publisert sine meninger i det offentlige rom, og kan fungere som en slags moderne gapestokk. Her skjer det ved at vi offentliggjør at CBE ikke følger pålegg fra myndighetene. Jeg ser ikke noe galt med det, så lenge forumet blir passet på av moderatorer slik som her.

Hvorfor er det behov for en offentlig moderne gapestokk ovenfor firmaet Treasure?

Svaret kommer av seg selv. Uten KG hadde ikke løgnene rundt bilderedigeringen og kommentarjukset kommet frem.

Dette firmaet stopper aldri med å lure leserne sine uten at de blir avslørt. Det har vi sett gjentatte ganger. CBE fikk i 2013 pålegg fra Forbrukerombudet, men fortsetter på samme måten da bøtene de evt. kan få blir lommerusk sammenlignet med hva de tjener på å la være å følge regelverket.

Det er da helt på sin plass at folk skriver om dette. Det kan påvirke bloggere generelt sett til å skjerpe seg. Vi får også flere til å se hva som skjer, og dermed sender flere klager til Forbrukerombudet. Som igjen kanskje kan få mer fokus på å følge opp.

At du mener det ikke er vår jobb, får du bare mene. Jeg er uenig. Om du blir kvalm, så får du bare bli det. Kan ikke si det påvirker mine meninger.

Dersom du ser at hun fremdeles ikke overholder reglementet så melder du fra om det og eventuelt følger det opp til det skjer. Slik som dere holder på her er IKKE måten å gjøre det på. Det ser ikke bare ut som en offentlig gapestokk, det ER en offentlig gapestokk.

Så her kan vi sltså få opprette tråder om naboer som har svart vaskehjelp eller får utført andre oppgaver svart?

Endret av Gjesp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får sende meg/en av oss navn og adresse på pm, så ordner vi den saken.

Ingen problem, gjør det gjerne igjen!

Antar at du passer på deg selv og de rundt deg, det holder lenge det. Og du har aldri gjort noen lovovertredelser?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at du passer på deg selv og de rundt deg, det holder lenge det. Og du har aldri gjort noen lovovertredelser?

Selvsagt, du trodde da vel ikke noe annet?

Nei, jeg har ikke gjort noen lovovertredelser som jeg vet om.

Sånn utenom synes jeg du faktisk nå bare skal klappe igjen nå mtp at jeg ennå ikke har fått pm fra deg med ditt navn og adresse.

Tilføyelse:

Svart arbeid er ulovlig. Både arbeidsgivere og arbeidstakere kan bli straffet for økonomisk kriminalitet ved svart arbeid. Svart arbeid er umoralsk. En arbeidstaker som ikke betaler skatt, bidrar ikke til fellesskapet. På denne måten er det å arbeide svart nesten det samme som å stjele fra de andre i samfunnet.Hvert år mister staten mange millioner kroner i skatteinntekter, arbeidsgiveravgifter og trygdeavgifter på grunn av svart arbeid. Dette er penger som skulle ha vært med på å betale for velferdssamfunnet.I tillegg til å være ulovlig og umoralsk kan svart arbeid få store økonomiske og andre konsekvenser for arbeidstakeren som ingen lønn under sykdom, ingen feriepenger eller pensjonspoeng, ikke rett til dagpenger ved arbeidsledighet, ingen arbeidsulykkesforsikring, vanker med å få låne penger i bank siden inntekt ikke kan dokumenteres og ingen attest på arbeidserfaring.

Endret av LilleSnupp
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det viktigste av alt. Dette er IKKE deres jobb å forfølge mennesker slik dere gjør. Det er deres jobb å melde fra til de instanser som har ansvaret for å følge opp saken videre. Å holde på som dere gjør her er direkte kvalmt. Er det et slikt samfunn dere ønsker dere? Skal vi alle ta saker`som omfatter overtredelse av lover og regler i egne hender? Hvor går gensen?

Et samfunn med riktig merkning av reklame høres greit nok ut for meg.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de som skriver her inne hadde tatt loven i egne hender hadde de hacket seg inn på bloggen til CBE og skrevet ”annonse” på riktig sted. Så vidt jeg vet er det ingen som har gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de som skriver her inne hadde tatt loven i egne hender hadde de hacket seg inn på bloggen til CBE og skrevet ”annonse” på riktig sted. Så vidt jeg vet er det ingen som har gjort det.

Evnt "Flott rompe, Caroline"

:fnise:

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snøsøta

Hvis dette nabolaget ditt stadig hadde referert til disse hushjelpene som du kaller dem åpent på sosiale medier i et riktig glamorøst lys, så hadde det nok blitt behørig kommentert i sosiale medier det også. I tillegg til å bli meldt inn til skatteetaten. Ingen er hevet over loven, selv om noen skulle føle at den ikke gjelder for en selv. Det du kaller gapestokk er i denne sammenhengen først og fremst å vise en annen side av en strengt regissert historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt, du trodde da vel ikke noe annet?

Nei, jeg har ikke gjort noen lovovertredelser som jeg vet om.

Sånn utenom synes jeg du faktisk nå bare skal klappe igjen nå mtp at jeg ennå ikke har fått pm fra deg med ditt navn og adresse.

Tilføyelse:

Svart arbeid er ulovlig. Både arbeidsgivere og arbeidstakere kan bli straffet for økonomisk kriminalitet ved svart arbeid. Svart arbeid er umoralsk. En arbeidstaker som ikke betaler skatt, bidrar ikke til fellesskapet. På denne måten er det å arbeide svart nesten det samme som å stjele fra de andre i samfunnet.Hvert år mister staten mange millioner kroner i skatteinntekter, arbeidsgiveravgifter og trygdeavgifter på grunn av svart arbeid. Dette er penger som skulle ha vært med på å betale for velferdssamfunnet.I tillegg til å være ulovlig og umoralsk kan svart arbeid få store økonomiske og andre konsekvenser for arbeidstakeren som ingen lønn under sykdom, ingen feriepenger eller pensjonspoeng, ikke rett til dagpenger ved arbeidsledighet, ingen arbeidsulykkesforsikring, vanker med å få låne penger i bank siden inntekt ikke kan dokumenteres og ingen attest på arbeidserfaring.

Så du har aldri kjørt for fort, aldri parkert ulovlig, aldri sneket deg inn på utesteder, aldri kjøpt røyk eller alkohol til noen som ikke var gamle nok i ungdommen, aldri sneket på bussen, aldri hatt for mye med deg i tollen, osv?

Dersom du aldri har gjort en lovovertredelse i det hele tatt så vil jeg påstå at du er nærmest unik. Gratulerer, men det er nesten noe man kan forlange når man selv opptrer som lovens lange arm av verste sort. Verste sort fordi du ikke nøyer deg med å melde fra om lovbrudd, du forfølger lovbryteren til det siste og opphøyer deg selv til en som har rett til å gjøre det.

Antar at du mener at vi alle har lov til å legge ut slik informasjon om navngitte personer på nettet - dersom de har forbrutt seg mot loven på en eller annen måte?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå handler ikke tråden om meg eller andre brukere, men bedriften til Caroline Berg Eriksen.

Jeg mener at lover og regler er til for å holdes, så svaret er det samme som tidligere. Skjønner jeg ble oppdratt i et unikt hjem, så takk til mine foreldre.

Å navngi kriminelle på nett blir allerede gjort i dag. Det er bare å gå inn på vg.no og dagbladet.no, så ser du det.

Hvermansen trenger ikke legge ut på nettet om lovbrudd, det kan de bruke tipssiden til Politiet.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Frugull

Så du har aldri kjørt for fort, aldri parkert ulovlig, aldri sneket deg inn på utesteder, aldri kjøpt røyk eller alkohol til noen som ikke var gamle nok i ungdommen, aldri sneket på bussen, aldri hatt for mye med deg i tollen, osv?

Dersom du aldri har gjort en lovovertredelse i det hele tatt så vil jeg påstå at du er nærmest unik. Gratulerer, men det er nesten noe man kan forlange når man selv opptrer som lovens lange arm av verste sort. Verste sort fordi du ikke nøyer deg med å melde fra om lovbrudd, du forfølger lovbryteren til det siste og opphøyer deg selv til en som har rett til å gjøre det.

Antar at du mener at vi alle har lov til å legge ut slik informasjon om navngitte personer på nettet - dersom de har forbrutt seg mot loven på en eller annen måte?

jeg tror faktisk at de fleste her i Norge har tatt imot en eller annen form for tjeneste uten og betale hvitt.. Tatt med seg en flaske med vin for mye over grensa eller gjort noe annet..

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror faktisk at de fleste her i Norge har tatt imot en eller annen form for tjeneste uten og betale hvitt.. Tatt med seg en flaske med vin for mye over grensa eller gjort noe annet..

Hva? De fleste i Norge? Insinuerer du at Caroline kan ha gjort noen av disse grusomme tingene?

Endret av Bond
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avsporing her?

Nå er det ikke snakk om 100 kr i vinsmugling her. Det er snakk om et firma med millioninntekter, flere titalls tusen kr pr innlegg - som de ikke merker etter loven!

Firmaet har to valg:

* Bite i det sure eplet og følge loven som er satt. Da dør denne tråden ut.(Litt kjedelig egentlig..)

* Holde liv i denne tråden ved å kverulere uten å ha argumenter, bedrive personangrep mm, og å vente på den sure svien fra forbrukerombudet.

Hvor sur kan den bli?

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sneket meg inn på utesteder da jeg ikke var gammel nok. Jeg har kjørt for fort, og jeg har dratt med meg gjenstander gjennom tollen. Vi gjør alle lovovertredelser i ny og ne.

Hadde noen gjort meg obs på på at den klokka jeg kjøptet til 12 000 kr i Spania burde vært fortollet, så hadde jeg nok gjort det. Hadde jeg blitt tatt for å snike meg inn på utesteder som 17åring, så hadde jeg nok sluttet.

Problemet som oppstår og som diskuteres i denne tråden, er når en bedrift som driftes av to (eller flere?) voksne mennesker gjentatte ganger meget offentlig og åpenlyst bryter loven. Og når det til stadighet påpekes av andre, så bare fortsetter det. Det i seg selv har en provoserende effekt, og bidrar til bl.a usaklig drittslenging (ikke at jeg forsvarer dette.)

Og vi snakker ikke om å oppfinne hjulet på nytt, det er snakk om annonsemerking av blogginnlegg. HVORFOR kan man ikke bare gjøre det riktig?

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...