Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen

Ultiva

Anbefalte innlegg

http://www.sol.no/helse/2015_01_14_35307_8-pastander-om-folk-som-tar-selfies.html

kom over denne artikkelen, som fikk meg til å tenke på Frua (og de andre motebloggerne) igjen. Nå dreier den seg riktignok om folk som driver og tar selfies hele tiden, men jeg har ofte stusset over de utrolige mengdene bilder frua kan poste av seg selv i det samme antrekket, der den eneste forskjellen på bildene er at to hårstrå ligger en annen vei. Går det ikke an å blogge om mote med ett eller to bilder? Hva gjør det med ungdommen at det blir normalisert å holde på sånn? det er jo en narsissisme som er helt grensesprengende

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser at noen sider tilbake i tråden er det flere som skriver at CBE muligens redigerer fordi hun har dårlig selvtillit.

I ly av alt som er kommet fram med både bilderedigering og kommentarfelt så vil jeg heller tro at det har med kynisk forretningsdrift å gjøre heller enn dårlig selvtillit. Det gjør det enda verre.

Jo tynnere hun redigerer seg - jo mer oppstuss blir det og jo flere klikk får hun

Dess større trøkk i kommentarfeltet - jo flere klikk blir det

Når hun til og med redigerte gravidmagen mindre (altså under graviditeten) så sier det seg selv at hun er villig til å gå langt for å lage oppstuss. Som genererer klikk og dermed inntekter.

Det er ganske rått og være så kynisk med tanke på hvem som er leserne hennes. Håper hun blir mer bevisst på at hun er en rollemodell for mange unge jenter og hvor stor negativ påvirkningskraft hun (potensielt) har.

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er skremmende hvordan massesuggesjon fungerer.

Jeg har ikke behov for å lese bloggen hennes, faktisk mener jeg den er usunn. Men synes at lesere av bloggen har rett til vite når de blir utsatt for løgn. Og da tenker jeg spesielt på unge, usikre og påvirkelige jenter. I lys av reaksjonene som har kommet fra tidligere lesere, rådet for legeetikk, psykiatere, annonsører, diverse medieeksperter mm føler jeg at det er faktisk er helt valid å ville ønske at skal tas på alvor. Og ikke minst, at det de har gjort faktisk er alvorlig, uærlig og ulovlig.

Apropos psykiater;

http://www.kjendis.no/2014/12/26/kjendis/fotballfrue/caroline_berg_eriksen/blogg/blogging/36897995/

her finner du tilfeldigvis en som er helt enig med meg i at blogger som dette er usunne, og at trekker frem at studier viser sammenhenger mellom de, dårlig kroppsbilder, depresjon, spiseforstyrrelser mm.

Fotballfrue sitt nettsted er faktisk en "nei" side for de som er under behandling for spiseforstyrrelser. Både psykiater Finn Skårderud og idrettsprofessor Jorunn Sundgot Borgen er skeptiske til slike nettsider.

Allikevel, hevder fotballfrue at hun til stadighet blir berømmet av tidligere spiseforstyrrede som sier hun har hjulpet de ut av sykdommer. Vi har også sett dette i kommentarfeltet.

Da jeg har lest dette har jeg skrevet til henne for å minne på hennes egen utilstrekkelighet faglig i dette. Og at dersom hun får så mange henvendelser som hun gjør bør hun ta tak i det ved å få hjelp av en faglig kyndig person.

Disse har blitt slettet- og vitner for meg en utrolig arroganse som kan, vil og har hatt alvorlige konsekvenser for de med en spiseforstyrrelse.

Denne arrogansen ser jeg også hos hennes mann som titulerer seg som lege. Hvilke råd fotballfrue gir til disse jentene skremmer meg. Både med bakgrunn på hennes manglende faglige kompetanse, men nå ser vi også i et bakteppe av hennes skrantende selvbilde (ref; redigering mm).

Hvor utbredt disse falske kommentarene er, vet jeg ikke. Men de har blitt brukt til å gi henne faglig støtte i hennes sunnhetsideal. Og dette er et sunnhetsideal som advares mot.

Trenger jeg psykiatrisk hjelp fordi jeg er her inne? Det er en påstand uten hold i.

En påstand med hold i er derimot at det finnes jenter som trenger psykiatrisk hjelp som er på bloggen hennes. De må få vite at hun jukser. Og ikke minst, få hjelp av en faglig kyndig person og ikke en som redigerer seg tynnere.

sidenote: anorexia nevrosa har en direkte og indirekte dødlighetsprosent fra 5-20%.

Dette dekker hele grunnen til at jeg har engasjert meg i denne saken! Veldig bra skrevet!

Ser at LKE har kommet med unnskyldning for den kuleihodet kommentaren! Kudos til han for det!

Hadde de kommet med en unnskyldning for lege/fagpersonkommentarene (og at det ikke henger sammen med personhetsen som jeg tror alle er enige om er forkastelig)og understreket for leserne sine at de i stor grad snakker av erfaring og ikke utdannelse/fagkunnskap da hadde jeg vært ferdig med denne saken spesielt, og man kunne diskutert blogging/bedrift/person på et generelt grunnlag.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt enig i dette.

De som vil vite at konstruktive innlegg ikke har blitt godkjent er de som har lagt inn disse innleggene, og de som har fått høre om det.

Alle andre vil tro at innleggene som blir publisert er innleggene som har kommet inn.

At de nå sensurerer kommentarorfeltet på bloggen på en annen måte enn før tror jeg ikke er en kunnskap som "menigmann" vil få kjennskap til.

Selv har jeg kun hørt om to konstruktive innlegg som ikke har blitt publisert, og disse har jeg fått vite om fordi jeg leste det i denne tråden.

Jeg vet at det skjer, det gjør du også, i likhet med alle andre som leser denne tråden.

Men ikke engang vi vet omfanget av sensuren.

For de som ikke leser her inne, og som ikke har fått høre det via andre, vil dette være ukjent kunnskap.

Det spørs jo hva de tjener mest på.

At kommentarfeltet er helt åpent, slik at de i ettertid kan si "se på alle de stygge kommentarene, dette er grunnen til at det ble som det ble" Men at de som er besatt av henne også leser de høflige men kritiske kommentarene, endrer mening om henne, og slutter å lese bloggen.

Eller at de slipper igjennom bare de stygge og hyggelige kommentarene, men ikke de kritiske. Da tror leserne hennes at det er de stygge kommentarene det siktes til når man snakker en kritiske kommentarer, de blir værende og synes enda mer synd på henne. Jeg tror hun vil tjene mest på dette alternativet, selvom hun ikke i ettertid kan trekke frem hva som skjedde når kommentarfeltet var helt åpent.

Det virker som mange av de som forsvarer henne ikke egentlig forstår hva det dreier seg om. Det er jo veldig synd, hvis de hadde satt seg litt mer inn i problemstillingen ville de kanskje fått et mer nyansert bilde og forstått hvorfor kritikerne mener dette ikke bør feies under teppet.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blue Moon

Det spørs jo hva de tjener mest på.

At kommentarfeltet er helt åpent, slik at de i ettertid kan si "se på alle de stygge kommentarene, dette er grunnen til at det ble som det ble" Men at de som er besatt av henne også leser de høflige men kritiske kommentarene, endrer mening om henne, og slutter å lese bloggen.

Eller at de slipper igjennom bare de stygge og hyggelige kommentarene, men ikke de kritiske. Da tror leserne hennes at det er de stygge kommentarene det siktes til når man snakker en kritiske kommentarer, de blir værende og synes enda mer synd på henne. Jeg tror hun vil tjene mest på dette alternativet, selvom hun ikke i ettertid kan trekke frem hva som skjedde når kommentarfeltet var helt åpent.

Det virker som mange av de som forsvarer henne ikke egentlig forstår hva det dreier seg om. Det er jo veldig synd, hvis de hadde satt seg litt mer inn i problemstillingen ville de kanskje fått et mer nyansert bilde og forstått hvorfor kritikerne mener dette ikke bør feies under teppet.

Det var dette jeg jeg trodde også, men Pøbelsara mente at dette ville gjennomskues, og derfor ikke ville være en problemstilling.

Derav mitt svar som du nå kommenterte.

Og hvis det stemmer at de nå publiserer hetsende innlegg, men ikke saklige og kritiske innlegg, så bekrefter dette at det nå pågår en kalkulert og manipulativ brannslukking med ett eneste formål, å få sympati.

Det de nå gjør er å si: "Ser dere nå hva vi har måttet tåle i alle år? Dette er grunnen til at daglig leder ble så provosert at han gikk til det skrittet å selv bedrive netthets".

Endret av Blue Moon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan er tilbakemelding fra annonsører og sponsorer? Get inspired er vel fortsatt positive? Ving også? Hvilke andre? Har noen vært i kontakt med ulike annonsører?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes LK skulle bedt ham om unnskyldning først, før han gikk ut i media og innrømmet alt. Han er tross alt det største offeret i alt dette.

Men dette er jo en gjennomgående vane: Dette paret innrømmer ting først etter at de blir tatt i noe, eller personer som han her gjør seg til kjenne og står frem med sin sak.

Hvilket gjør deres troverdighet i forhold til beklagelser, tilståelser som alltid må komme i ettertid verd: NULL.

Hva er dette med mat er min medisin egentlig?

Jeg prøvde å google, men alt LK har skrevet om dette på bloggen sin er nå slettet..

Noen som kan forklare i korte trekk hva det handlet om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hold the door

Hvordan er tilbakemelding fra annonsører og sponsorer? Get inspired er vel fortsatt positive? Ving også? Hvilke andre? Har noen vært i kontakt med ulike annonsører?

Det står noe om det her.

Noen fortsetter, noen trekker seg og noen avventer inntil videre, ser det ut som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hold the door

Hva er dette med mat er min medisin egentlig?

Jeg prøvde å google, men alt LK har skrevet om dette på bloggen sin er nå slettet..

Noen som kan forklare i korte trekk hva det handlet om?

Du kan fortsatt lese blogginnlegga. Det første og det andre om mat er min medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bergensia

Noen som tror CBE blir gjest i Lørdagsrevyen til helga?

Eller er God kveld, Norge mer hennes forum?

Endret av Bergensia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

Nei. Det er hun altfor feig til.

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fortsatt lese blogginnlegga. Det første og det andre om mat er min medisin.

I alle dager!!! :sjokkert:

Jeg har aldri i mitt liv vært inne på den bloggen før, men når jeg ser hvordan han holder på der inne, så er det jo helt åpenbart hvordan denne CBE-skandalen kunne skje!

Maken til arrogant fyr! Han er mer opptatt av å krangle og vinne diskusjoner enn å spre sunne kostholds og treningsholdninger! Jeg har aldri i mitt liv vært borti noen som opptrer så blærete, besserwisseraktig og lite ydmykt. Han er jo bare en eneste stor kranglefant!

Guri malla, det der er virkelig noe av det verste jeg har sett i bloggverdenen.

• Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det står noe om det her.

Noen fortsetter, noen trekker seg og noen avventer inntil videre, ser det ut som.

Skeptisk til de som velger å fortsette sponsing av den tvilsomme bedriften cbe..

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God kveld, Norge. De er mindre kritiske.

Endret av Vind
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge journalisten fra VG som hadde jobbet med saken hadde verken Hr.eller Fru Fotballfrue ønsket å ha noe som helt av kontakt pr. telefon, kun e-post, så hvis noen av dem plutselig skulle stille til et tv-intervju hvor man blir møtt med kritiske spørsmål (og det er jo mange ubesvarte spørsmål iom. at de knapt har svart på noe som helst), så blir jeg veldig overrasket.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...