Gå til innhold

norsk eksamen

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei!

skal ha norsk muntlig eksamen snart (privatist). Noen som vet hvordan det foregår? Tenker på forberedelsestid og slike ting..

og hvor lenge blir man der?

Vil gjerne vite hva jeg kan vente meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm, er ikke sikker når det gjelder privatist.. Men enten får du 2 dagers forberedelse eller 30 min. Dette er jo informasjon du skal få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er 30 min.

Det jeg lurer på er hvordan eksamen vil foregå. (privatist eller ikke skal være det samme såvidt jeg vet)

Vil gjerne være forberedt på hva som venter. Får jeg vite hva et evt grunntema vil være, og dette jeg får forberedelsestid på?

Spesielle ting jeg bør forvente å få spm om? har så sinnsykt nerver, redd jeg kommer til å sitte der ute av stand til å svare på noenting :o :cry:

er helt grønn på dette.

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde privatist eksamen i fjor. En ting du kan være helst sikker på å fa er særemne. Du kan like godt forbedre en ca 10 min lang tale om det.

Resten er forskjellig fra sensor til sensor.

Min eksamen var delt i tre deler. Først en novelle som skulle analyseres. Den fikk jeg 30 minutters forbredelse tid til. Så kom særemne og etter det 10 min om et emne jeg trakk. For min del ble det dialekter.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindelspev

Jeg har eksamen i morgen. Jeg håper virkelig at du er klar over dette med særemnet allerede, for det er altså garantert at du må snakke om. En ti minutters presentasjon.

Deretter er det to emner til; språk- og litt.historie. Kan være sammenslått. Herreguuuuuud, jeg håper jeg ikke kommer opp i dialekter..... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindelspev

Jeg fikk 6!!!! Juhuuuuu!

Forresten, det avhenger kanskje av hvor du skal ta eksamen, men der hvor jeg tok den var det ikke snakk om en 10 min. pres. av særemnet. Det ble bare kort nevnt på slutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Scruella
Jeg hadde privatist eksamen i fjor. En ting du kan være helst sikker på å fa er særemne. Du kan like godt forbedre en ca 10 min lang tale om det.

Nope. Jeg snakket i cirka 20 sekunder om særemnet mitt (og fikk veldig god karakter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Gratulerer!! :)

jeg har forberedt særemne ja, så håper på å få det.

Hva fikk du om vindelspev? bortsett fra bare å nevne særemnet ditt.

gruer meg :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scruella
Gratulerer!!  :)  

jeg har forberedt særemne ja, så håper på å få det.

Hehe, takk, men det var ikke derfor jeg sa det - det var for å si at det ikke trenger å bety at du har driti deg ut ellers, om du ikke blir spurt om særemnet (for nervene dine før du får vite resultatet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindelspev

Hehe, takk, men det var ikke derfor jeg sa det - det var for å si at det ikke trenger å bety at du har driti deg ut ellers, om du ikke blir spurt om særemnet (for nervene dine før du får vite resultatet).

Jeg tror kanskje det var meg hun gratulerte, men mulig jeg tar feil. Se innlegg over (hadde eksamen i dag) :wink:

Gjest: Jeg fikk tre oppgaver: en om Hamsuns "ubevisste sjeleliv". En veldig åpen oppgave hvor jeg kunne trekke linjer frem og tilbake i tid om hvorfor han skrev artikkelen.

Oppgave to var en artikkel om engelske gloser som invaderer språket vårt, og en tilhørende oppgave om hvorfor vi tidligere i språkhistorien har vært opptatt av å verne språket vårt.

Tredje oppgave var kort om særemnet. Jeg hadde forberedt et nøye planlagt foredrag på 10 min, men de trengte visst bare å høre hovedtrekkene, så jeg fortalte om prob. stilling og hvorfor jeg hadde valgt den.

Dette var min siste eksamen for i år, så dette var deilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scruella
Jeg tror kanskje det var meg hun gratulerte' date=' men mulig jeg tar feil. Se innlegg over (hadde eksamen i dag) :wink: [/quote']

Åja, jeg leste ikke innlegget ditt - det var det nok.

Bra, det var nemlig ikke poenget å skryte fra min side, og da ble det vel heller ikke oppfattet slik. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindelspev

Vel, det var det ikke fra min side heller. Jeg var bare veldig glad, og siden vi allerede hadde snakket om denne eksamenen her inne, så ville jeg dele det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...