AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #1 Skrevet 17. januar 2017 Hei! Jeg er en jente som nettopp har fylt 17 år. Jeg har ridd siden jeg var 7 år. Fra jeg var 7 til 11 år rei jeg på rideskole (2 ganger i uken med ridetimer ca men var i stallen flere dager i uken) og deltok i "sprangstevner" (for barn da og lave hindre). Men så flyttet jeg til en mindre by da jeg var 11... Og fra jeg var 11 år og til nå har jeg ridd i en travstall (jeg er den eneste som rir der unntatt av eierne) med 5 hester. Jeg fikk et veldig spesielt forhold med en pensjonert traver som den gang var 8 år. Eieren ridde hun men jeg tror ikke hun tør det mer, fordi hun var en "problemhest" og er veldig sær og tok ofte ut i gallopp med rytter.. Men jeg fikk ri ute på tur i trav/gallopp og alt fordi forholdet vårt var så godt. Jeg har brukt tusenvis av tusenvis av timer på hesteryggen. Jeg har ridd veldig variert med galopp, rask trav, små hindre, uten sal i bratte motbakker og i fjell, trav og galopp uten sal, basic voltige, med stor vogn og trav-sulky... Og de siste årene (fra jeg var 14 ca.) så har jeg ridd unghestene deres som skal selges. Fra jeg var 11 år har jeg vært i den stallen minst 6 dager i uken gjennom hele året utenom beitetid, og ridd 1.5 time+ hver gang. Men nå skal jeg snart flytte til storby til sommeren og ta siste året med vgs der. Jeg har alltid drømt om å konkurrert på høyere nivå med hest. Sprangridning har alltid vært drømmen min fra jeg var liten. Men, jeg kan jo ikke så mye teknikk når det kommer til sprangridning. Jeg skulle ønske jeg kunne være jockey eller travkusk, men jeg er 176 cm og 60 kg (litt for stor kanskje). Jeg ønsker å gjøre noe "mer" enn å bare ri turer som hobby. Jeg snakker ikke om å leve av konkurransene, men å delta på høyere nivå her i Norge i det minste. Jeg lurer på hvor mange år det tar med øving i sprang før man kommer på høyt nivå i Norge, når jeg har veldig mye erfaring med ridning fra før av? Jeg har veldig god balanse og det må vel være viktig i sprang. Anonymkode: 3915f...02a
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #2 Skrevet 17. januar 2017 Det kommer ann på din kunnskap og hesten kunnskap, samt kjemien dere i mellom. Om du har en godt trent speanghest som er trygg på deg og visa versa, med en god trener, vil du fort havne opp i klassene. Men det trengs trening og bli kjent med hverandre. Anonymkode: cf0f0...66c
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #3 Skrevet 17. januar 2017 For å komme p et høyt nivå her i Norge må du trene ekstremt mye, å da kan du ikke ha bare en hest, da vil du slite den ut før den er 5 år. Kjenner ei som er 15, hun har ridd hele livet og er datter av ei som var i VM. Nå er hun i NM å satser stort. Men det har tatt myyyye trening og frustrasjon. Det eneste jenta gjør er å gå på skole, gjøre lekser og ri. Bakkearbeid er fryktelig viktig så man kan ikke bare hoppe og hoppe, du må ha dressurlærer og spranglærer, du må ha en hall med godt underlag og jobber du hardt nok med det vil jeg tro at du kan komme et stykke på 6-7 år, men du må starte på bunnen når du ikke har holdt på med sprang før. Det er ikke nok å bare holde seg på ryggen, de dømmer også ut ifra hvordan du rir og hvordan sisten osv er. Det er et tøft miljø Anonymkode: 4b52b...34a 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #4 Skrevet 17. januar 2017 Tjah. Har du penger? Jeg har jobbet i sporten i noen år, og det beror mye på penger og bekjentskaper. Alternativt må du være en knusende god rytter og et arbeidsjern av rang. Du er ikke for høy eller for tung. Anonymkode: b29fc...c73
Tvist Skrevet 17. januar 2017 #5 Skrevet 17. januar 2017 Det best er vel å begynne i stallen og være med på småstevner der, så kan du se hvordan det utvikler seg.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #6 Skrevet 18. januar 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Tjah. Har du penger? Jeg har jobbet i sporten i noen år, og det beror mye på penger og bekjentskaper. Alternativt må du være en knusende god rytter og et arbeidsjern av rang. Du er ikke for høy eller for tung. Anonymkode: b29fc...c73 7 timer siden, AnonymBruker skrev: For å komme p et høyt nivå her i Norge må du trene ekstremt mye, å da kan du ikke ha bare en hest, da vil du slite den ut før den er 5 år. Kjenner ei som er 15, hun har ridd hele livet og er datter av ei som var i VM. Nå er hun i NM å satser stort. Men det har tatt myyyye trening og frustrasjon. Det eneste jenta gjør er å gå på skole, gjøre lekser og ri. Bakkearbeid er fryktelig viktig så man kan ikke bare hoppe og hoppe, du må ha dressurlærer og spranglærer, du må ha en hall med godt underlag og jobber du hardt nok med det vil jeg tro at du kan komme et stykke på 6-7 år, men du må starte på bunnen når du ikke har holdt på med sprang før. Det er ikke nok å bare holde seg på ryggen, de dømmer også ut ifra hvordan du rir og hvordan sisten osv er. Det er et tøft miljø Anonymkode: 4b52b...34a Jeg vet at det er en veldig dyr sport. Men hvor mye penger er det snakk om ca? Er jeg nødt til å kjøpe egen hest med en gang? Om noen år vil jeg jo kjøpe en hest uansett, men jeg kommer ikke til å ha råd til flere.. Du som skrev at jeg ikke var for høy/tung, snakket du da om jockey eller som sprangrytter? Ts Anonymkode: 3915f...02a
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #7 Skrevet 18. januar 2017 Du er ikke for gammel nei, Tony Andre Hansen startet heller ikke satser før han var rundt 18. Men skal du satse på høyere nivå, så må du ha tilgang på lærehest. kal du ri på sprangkurs en gang i uka, så ville jeg regnet med minst 5 år. Har du egen hest og lærer kjapt, så kan du være oppe i høyere klasser på 1-2 år. For en god lærehest med litt kapasitet, må du nok ut med 50 000,- eller mer for kjøp. Ellers bør du regne med 250-700kr i uka for trener. Jeg hadde billig "hobbyhest", på meget billig stall utenfor storby da jeg studerte, og hadde rundt 4000,- i utgifter månedlig, ikke medregnet veterinær, hall-leie, trener eller utstyr. Hadde hest utenfor Oslo for mange år siden også, da var stalleie alene på 5000,-, og rundt 1500-2000,- i andre månedlige utgifter utenom trener/utstyr. Men du er jo absolutt ikke for stor til å drive med trav da. Anonymkode: 7707b...cdb 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #8 Skrevet 18. januar 2017 Alderen din, og kunnskapen din, er absolutt ingen hindring. Får du ridd en god hest for en god trener, så går dette helt fint godt å ha noe å jobbe mot. Stå på og følg drømmene dine Anonymkode: 4aaf9...213
IronMaiden Skrevet 18. januar 2017 #9 Skrevet 18. januar 2017 Du kan absolutt drive med trav! både som kusk og monterytter. Eg har inntrykk av at det er en billigere og litt enklere hestesport å komme inn i enn sprangridning, ihvertfall her på vestlandet. Ellers er det nok som andre her sier, har du penger nok er det ingen hindringer for å satse på sprangridning med de forutsetninger du har.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #10 Skrevet 18. januar 2017 1 time siden, IronMaiden skrev: Du kan absolutt drive med trav! både som kusk og monterytter. Eg har inntrykk av at det er en billigere og litt enklere hestesport å komme inn i enn sprangridning, ihvertfall her på vestlandet. Ellers er det nok som andre her sier, har du penger nok er det ingen hindringer for å satse på sprangridning med de forutsetninger du har. Tusentakk for svar! Jeg har tidligere tenkt på å bli jockey for galopphester og jeg har sett på programmer/læreplasser man kan søke seg inn på i USA. Er jeg for tung for dette eller er det dét samme som med trav? Synes det var veldig forvirrende når jeg søkte på minimumsvekt... Men jeg ser at det er jo nesten aldri kvinnelige jockeyer på de store stevnene? Anonymkode: 3915f...02a
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #11 Skrevet 18. januar 2017 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusentakk for svar! Jeg har tidligere tenkt på å bli jockey for galopphester og jeg har sett på programmer/læreplasser man kan søke seg inn på i USA. Er jeg for tung for dette eller er det dét samme som med trav? Synes det var veldig forvirrende når jeg søkte på minimumsvekt... Men jeg ser at det er jo nesten aldri kvinnelige jockeyer på de store stevnene? Anonymkode: 3915f...02a Hvis du kunne tenke deg å være med på de virkelig store gsloppløpene så er det veldig vanskelig da det fremdeles er veldig mannsdominert i den sporten. Da er det lettere å feks begynne med Monté Anonymkode: 4b52b...34a
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #12 Skrevet 19. januar 2017 Du kan prøve å få en lærlingplass på Øvrevoll. Lett å komme inn der. Du er lang og tynn, ikke petit, men du får ridd som amatør og lærling. Går fint det. Flere jenter på din størrelse der. Du må bare gå innom alle stallene på Øvrevoll og be om å få ri. PS: det er et røft miljø. Anonymkode: 4aaf9...213
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #13 Skrevet 19. januar 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan prøve å få en lærlingplass på Øvrevoll. Lett å komme inn der. Du er lang og tynn, ikke petit, men du får ridd som amatør og lærling. Går fint det. Flere jenter på din størrelse der. Du må bare gå innom alle stallene på Øvrevoll og be om å få ri. PS: det er et røft miljø. Anonymkode: 4aaf9...213 Kan jeg ikke bli bedre enn amatør når jeg er lang og tynn? Det er ikke problem å måtte gå ned i vekt... Jeg har søkt på læreplasser i USA som varer over flere år, er det mulig å gjøre det bra der? Selv om jeg vet at det er mannsdominert... Anonymkode: 3915f...02a
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #14 Skrevet 20. januar 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg ikke bli bedre enn amatør når jeg er lang og tynn? Det er ikke problem å måtte gå ned i vekt... Jeg har søkt på læreplasser i USA som varer over flere år, er det mulig å gjøre det bra der? Selv om jeg vet at det er mannsdominert... Anonymkode: 3915f...02a * Jeg har ikke søkt, men har tenkt på å søke etter vgs ts Anonymkode: 3915f...02a
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #15 Skrevet 20. januar 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg ikke bli bedre enn amatør når jeg er lang og tynn? Det er ikke problem å måtte gå ned i vekt... Jeg har søkt på læreplasser i USA som varer over flere år, er det mulig å gjøre det bra der? Selv om jeg vet at det er mannsdominert... Anonymkode: 3915f...02a Jo om du jobber hardt og står på. Alt kommer an på innsatsen din. Trenere og hesteeiere velger rytter etter hvem de synes er dyktig nok for sine hester. Fordelen med Norge er at nivået er lavt og miljøet lite, så det vil være enklere å få ritt her. Ellers har du jo monte. Du har jo allerede en fot innenfor trav. Og gode ryttere får ritt. Anonymkode: 4aaf9...213
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #16 Skrevet 20. januar 2017 Med motivasjonen på rett plass og en vilje av stål kan du komme langt. Men du må jobbe beinhardt og stå imot presset som er i sånne miljø, for de kan være nok så harde mot folk. Nytter ikke å begyne å sutre foran dem for det driter de i. Tårer glemmer man helt til man er alene. Anonymkode: 4b52b...34a
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #17 Skrevet 20. januar 2017 Hva har jeg størst sjanse å nå langt i? Sprangridning eller jockey? (selv når jeg er så "stor" som jeg er 176cm/60kg men kan gå ned) Anonymkode: 3915f...02a
Radon Skrevet 21. januar 2017 #18 Skrevet 21. januar 2017 (endret) Du er lett nok til å være jockey på amatørnivå, men om du skal bli yrkesjockey og leve av det, så må du ned minimum 5 kg (men helst mer). Du vil også slite med den høyden, det er ikke umulig - bare vanskeligere. Det nytter ikke bare å være tynn, du må være sterk og utholdende og det vil bli vanskelig med den høyden. Ikke minst har de fleste startet mye tidligere enn deg, så du må konkurrere mot folk som har ridd og vært i stallen siden de var 12 år og yngre. De som rir steeplechase er ofte litt høyere, men dette er ikke så stort i Norge. Men nå er ikke akkurat galoppløp så stort uansett, så om du kan tenke deg å flytte ut av landet så vil mulighetene bli større med en gang. Anbefaler deg og sjekke ut noark.no i første omgang, de er veldig behjelpelige på spørsmål Angående sprangrytter så er du ikke for sen, men det krever veldig mye trening for å bli god. Ikke minst tilgang på penger. Det vil bli mange dyre engangskjøp, mange dyre treningshelger og utgifter som går på løpende bånd når du starter stevnet + alle utgiftene alle hesteeiere har. Du må nesten ha tilgang en læremester i første omgang. Senere vil du trenge en hest med kapasitet som kan ta deg høyere. Du trenger ikke egen hest nei, du kan ha fôrhest - men det kan være vanskelig og få tak i en god spranghest som du får hoppe med når du ikke har noen erfaring fra før av. Du trenger også en trener, gjerne flere. Hvor ofte du må hoppe, er umulig og si, men som noen nevner over så er det lurt å ha flere hester å bytte mellom. De jeg kjenner som nå rir for å bli god, har fått seg jobber på konkurransestaller og rir mange timer om dagen - hver eneste dag. Du kan nok både bli jockey og sprangrytter om du vil, men det krever veldig mye innsats fra deg. Jeg ville heller ha satset på å ha sprang som hobby Endret 21. januar 2017 av Radon Skrivefeiler og rar setningsoppbygging 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #19 Skrevet 21. januar 2017 Jeg tror det vil være enklere å bli monterytter. Men du kan så absolutt prøve deg som jockey også. Begge deler krever at du er i knallgod fysisk form. Så det er bare å komme seg ut på en løpetur nå Anonymkode: 4aaf9...213 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #20 Skrevet 21. januar 2017 På 19.1.2017 den 7.02, AnonymBruker skrev: Du kan prøve å få en lærlingplass på Øvrevoll. Lett å komme inn der. Du er lang og tynn, ikke petit, men du får ridd som amatør og lærling. Går fint det. Flere jenter på din størrelse der. Du må bare gå innom alle stallene på Øvrevoll og be om å få ri. PS: det er et røft miljø. Anonymkode: 4aaf9...213 Kjenner ei som gjorde dette, i tillegg til at hun studerte. Deretter fikk hun jobb i en kjempestall i USA med å trene og groome hestene. Tjente ikke all verden, men kost og losji var inkludert (bodde på gården og der var det fellesmåltider), og hun fikk oppleve sykt mye, da hun fulgte utvalgte hester til konkurranser over hele verden. Hun jobbet vanvittig mye, men trivdes veldig godt. Helt til hun fikk hesten hun trente oppå seg i en ulykke og knuste bekkenet. Anonymkode: c780c...3c4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå