Gjest siw28 Skrevet 5. desember 2004 #1 Skrevet 5. desember 2004 Typen min er helgepappa. Julaften (fredag) faller på "hans helg" iår. Han hadde sønnen fram til kl 18 ifjor. Har han rett på å ha sønnen om kvelden dette året? Fra kl 18 ca.? Så kan moren ha sønnen om dagen?
Pappa Skrevet 5. desember 2004 #2 Skrevet 5. desember 2004 Det som er vanlig er vel å ha barnet annenhver julaften å nyttårsaften, hele dagen... Fungerer bra hos oss iallefall. Har en datter på 3.
Gjest siw28 Skrevet 5. desember 2004 #3 Skrevet 5. desember 2004 Det som er vanlig er vel å ha barnet annenhver julaften å nyttårsaften' date=' hele dagen... Fungerer bra hos oss iallefall. Har en datter på 3.[/quote'] ¨ ex'en til typen er litt vanskelig ser du... Han skulle nok hatt mer samvær enn han har ..
Pappa Skrevet 5. desember 2004 #4 Skrevet 5. desember 2004 Vanlig samvær er annenhver helg, en dag i uken, halve ferien samt halve julehøytiden å påskehøytiden. Det er det minste han har krav på. eller rettere sagt det BARNET har krav på. Får han ikke det så kontakt en advokat, å få en samværsavtale på papir.
Gjest siw28 Skrevet 5. desember 2004 #5 Skrevet 5. desember 2004 Vanlig samvær er annenhver helg, en dag i uken, halve ferien samt halve julehøytiden å påskehøytiden. Det er det minste han har krav på. eller rettere sagt det BARNET har krav på. Får han ikke det så kontakt en advokat, å få en samværsavtale på papir. han får bare annenhver helg, en dag i uken, 1 uke i sommerferien. og annenhver julaften (dag el kveld)... sønnen er snart 4 år. hvis han begynner med advokat osv er han redd for at ex'en blir vanskelig og lager trøbbel ang samværet..
Gjest Anonymous Skrevet 5. desember 2004 #6 Skrevet 5. desember 2004 En annen mulighet enn å bruke advokat er å be om mekling ved familieverkontoret der dere bor.
Gjest Anonymous Skrevet 5. desember 2004 #7 Skrevet 5. desember 2004 Er han redd eksen gjør seg vanskelig, eller gidder han ikke ha mer samvær? Hvis han virkelig ville hatt mer samvær, hadde han sikkert gjort noe med saken. Høres ut som en tynn unnskyldning fra hans side.
Gjest Anonymous Skrevet 5. desember 2004 #8 Skrevet 5. desember 2004 Er han redd eksen gjør seg vanskelig, eller gidder han ikke ha mer samvær? Hvis han virkelig ville hatt mer samvær, hadde han sikkert gjort noe med saken. Høres ut som en tynn unnskyldning fra hans side. Det der er en uttalelse som garantert kommer fra en som ikke har vært i samme situasjon. Her i huset trår vi også veldig varsomt for ikke å "irritere" ex`en - noe som kan føre til vanskelige tider.. Alt er ikke like enkelt i praksis som i teorien ser du.
Gjest Qlio Skrevet 5. desember 2004 #9 Skrevet 5. desember 2004 Her har Qliomannen tilbragt alle unntatt 2 juler uten sin datter som nå er 7 år. Man må gå varsomt med visse ekser, det kan jeg skrive under på! Men nå virker det som om vi kanskje skal ha stedatter i år! Det er håp!
Gjest siw28 Skrevet 6. desember 2004 #10 Skrevet 6. desember 2004 Er han redd eksen gjør seg vanskelig, eller gidder han ikke ha mer samvær? Hvis han virkelig ville hatt mer samvær, hadde han sikkert gjort noe med saken. Høres ut som en tynn unnskyldning fra hans side. .... tror ikke du har den fjerneste anelse om hvor gjerne og oftere typen min vil ha sønnen sin... Ex'en gjør seg ofte vanskelig, så han er veldig redd for at hun skal lage trøbbel...
Gjest siw28 Skrevet 6. desember 2004 #11 Skrevet 6. desember 2004 Men poenget mitt var egentlig bare å få vite hvordan det var med regler osv.. hva som er vanlig. Virker som det er mange forskjeller..
Gjest Tex Skrevet 6. desember 2004 #12 Skrevet 6. desember 2004 Det er ingen klare regler men normen sier annenhver jul og i ditt tilfelle ville jeg vel si at far har rett på julaften i år.
Gjest Pet Skrevet 6. desember 2004 #13 Skrevet 6. desember 2004 Få satt opp en samværsavtale som også dekker alle ferier og høytider. Det er den beste måten å unngå trøbbel på.
Gjest Qlio Skrevet 6. desember 2004 #14 Skrevet 6. desember 2004 Det er ingen klare regler men normen sier annenhver jul og i ditt tilfelle ville jeg vel si at far har rett på julaften i år. Du har rett. Det er ingen regler, men det er det som kalles vanlig samvær. Og det er ikke FAR som har rett på dette, men BARNET. Uansett, vanskelig er det!
Gjest siw28 Skrevet 6. desember 2004 #15 Skrevet 6. desember 2004 Få satt opp en samværsavtale som også dekker alle ferier og høytider. Det er den beste måten å unngå trøbbel på. Jeg tror de har en vanlig samværsavtale, som alle har etter det blir slutt (?).. Sånn det er her er vertfall : annenhver helg, onsdag ettermiddag, en uke i sommerferien, annenhver halve julaften. That's it.
Ulrikke Skrevet 6. desember 2004 #16 Skrevet 6. desember 2004 Selvom de har avtale om "vanlig" samvær, burde avtalen også inneholde slike detaljer. Hvilket klokkeslett barnet skal leveres, hentes osv. «Vanlig samvær» gir rett til å være sammen med barnet en ettermiddag i uken, annenhver helg, 14 dager i sommerferien og jul eller påske. Jeg personlig synes det høres rart ut å "dele" julaften sånn midt på kvelden omtrent, men det skal jeg ikke legge meg opp i. Poenget er at man må lage en avtale så begge vet hva de skal forholde seg til. Rent objektivt vil jeg si at det er pappa'n sin tur til å ha sønnen om kvelden julaften nå. Men altså: mange trenger faste avtaler, helt ned til de minste ting. Jeg er selv stemor til tre, og vi trenger ikke sånne avtaler i det daglige, da vi samarbeider godt - men i tilfeller hvor velvillighet og fleksibilitet avgjøres av vær og vind, så vil jeg absolutt anbefale en detaljert avtale!
Gjest Anonymous Skrevet 6. desember 2004 #17 Skrevet 6. desember 2004 Men altså: mange trenger faste avtaler, helt ned til de minste ting. Det har vi hatt behov for, og det fungerer bra nå. Synes det høres ut som veldig lite med kun halve julaften, hva med resten av jul og nyttårshelgen da?... Vi har nå delt opp julen og nyttår slik at jul er fra julaften kl. 15 til og med 2. juledag. Nyttår er fra nyttårsaften kl. 15 til og med 2. nyttårsdag. På den måten får vi begge sett mye til datteren vår, og får litt lengre samvær enn bare en dag eller to i julen. Blir mindre stress får henne også, ikke så mye flytting frem og tilbake. Føler det er hun som er pakken noen ganger! Synes i det minste dere burde be om megling, han kan jo ikke få mindre samvær enn det han har i dag uansett... 2 uker sommerferie er vanlig tror jeg, og annenhver påske... Men skjønner godt det med å ikke terge eksen ja, vi er i samme situasjon med samboers eks, ikke lett! :-?
Bø Skrevet 6. desember 2004 #18 Skrevet 6. desember 2004 Én uke i sommerferien? Det er jo helt villt. Normen er tre sammenhengende uker. Det var den beskjeden JEG fikk nylig på familievernkontoret. Hvis far står på sitt, så KAN ikke mor lage bråk. Dersom mor bryter avtaler vil hun bli ilagt bøter. Jeg syns ikke menn skulle være så ryggradsløse når det gjelder samvær med barna sine. De må bare se å få ordnet en skikkelig juridisk bindende avtale. Blir det sak av det, blir trolig far tilkjent 40% samvær. Selv kunne jeg ønske å feire jul med barna mine hvert eneste år. Men dersom far slår i bordet og KREVER, så har jeg ingenting å stille opp med. Men hvis han føyer seg, trekker på skuldrene og sier "javel greit", så er det klart at ikke JEG foreslår at han har ungene annenhver jul.
Gjest siw28 Skrevet 6. desember 2004 #19 Skrevet 6. desember 2004 ja det er lite med kun halve julaften. men han får hele julehelga nesten og denne gangen, for det ligger på "hans helg". ex'en er litt sånn, hun gir han miiinst mulig..
Gjest siw28 Skrevet 6. desember 2004 #20 Skrevet 6. desember 2004 Ja han kan jo få mer hvis han står på sitt... men han tror vel kanskje han har det han har rett på.. Jeg gidder ikke blande meg uansett. Syns det holder med en uke om sommeren med stesønn... Og hvis han ønsker mer,får han nesten fikse det sjøl. Men syns han fortjener julaften, kvelden. Håper d går greitt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå