Gå til innhold

Å bryte kontakten med venner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tre venner jeg ønsker å bryte kontakten med, alle disse tre kjenner hverandre godt og er venner seg i mellom. Vi har alle vært venner lenge. Hvordan ville dere gjort dette? Sendt en melding til alle sammen eller en personlig melding til hver av dem? Eller burde jeg heller si det til dem ansikt til ansikt? Burde jeg forklare hvorfor jeg ønsker å bryte kontakten eller ikke? Eller er det kanskje like greit å bare bryte kontakten uten å si fra om at jeg kommer til å gjøre dette?

Anonymkode: a482c...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bossa Nova

Siden dere har kjent hverandre lenge, er det vel best å forklare hvorfor. Ellers vil jeg ikke anbefale å bryte med venner, hvis du ikke har mange fra før av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig mener jeg det skal ha gått veldig lang før man eksplisitt bryter et vennskap eller annen mer tilfeldig relasjon. For min del skal det mer til enn at man bare "ikke passer sammen" lenger eller "har gått hver vår vei". Om man er for forskjellige og blir slitne av å henge mye sammen, så kan man bare tone ned tiden man bruker sammen spør du meg, men uten å bryte kontakten helt.

Bryter jeg kontakten helt, så handler det om direkte fiendskap, dvs. at vedkommende har gjort noe helt utilgivelig mot meg eller mine familie med overlegg. 

Anonymkode: e9721...305

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du bryte kontakten? Går vel an å bare ha mindre kontakt med dem, selv om du ikke går inn for å bli uvenner, for det er jo det dere blir. De kommer antagelig til å reagere negativt om du sier du ikke vil ha kontakt med dem, fremfor å heller bare ta mindre initiativ og holde deg mindre aktiv i kommunikasjon med dem. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Bossa Nova skrev:

Siden dere har kjent hverandre lenge, er det vel best å forklare hvorfor. Ellers vil jeg ikke anbefale å bryte med venner, hvis du ikke har mange fra før av.

Disse tre vennene er de eneste vennene jeg har.

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Personlig mener jeg det skal ha gått veldig lang før man eksplisitt bryter et vennskap eller annen mer tilfeldig relasjon. For min del skal det mer til enn at man bare "ikke passer sammen" lenger eller "har gått hver vår vei". Om man er for forskjellige og blir slitne av å henge mye sammen, så kan man bare tone ned tiden man bruker sammen spør du meg, men uten å bryte kontakten helt.

Bryter jeg kontakten helt, så handler det om direkte fiendskap, dvs. at vedkommende har gjort noe helt utilgivelig mot meg eller mine familie med overlegg. 

Anonymkode: e9721...305

De har ikke gjort noe galt, det er det jeg som har.

11 minutter siden, lalaB skrev:

Hvorfor skal du bryte kontakten? Går vel an å bare ha mindre kontakt med dem, selv om du ikke går inn for å bli uvenner, for det er jo det dere blir. De kommer antagelig til å reagere negativt om du sier du ikke vil ha kontakt med dem, fremfor å heller bare ta mindre initiativ og holde deg mindre aktiv i kommunikasjon med dem. 

Grunnen til at jeg ønsker å bryte kontakten er at jeg føler meg som en byrde for dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bossa Nova

Hvorfor føler du at du er en byrde for dem? Det er ikke sikkert de føler det. Kan hende de er glad i deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Bossa Nova skrev:

Hvorfor føler du at du er en byrde for dem? Det er ikke sikkert de føler det. Kan hende de er glad i deg.

Fordi jeg sliter med ulike problemer. Glad i meg tror jeg nok at de er, men tror ikke det veier opp for hvordan de føler det ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg sliter med ulike problemer. Glad i meg tror jeg nok at de er, men tror ikke det veier opp for hvordan de føler det ellers.

Kan du ikke heller skjerpe deg og bli en bedre venn, hvis det er problemet? Man velger jo selv om man vil bebyrde andre med sine problemer eller ikke. 

Anonymkode: 0d802...481

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bossa Nova

Da blir det verre hvis du plutselig blir venneløs. Si ifra hvordan du har det, og at du trenger litt tid for deg selv. Du kan, som du nevnte selv, sende en melding til dem alle. Skriv på en kjærlig måte, få frem at det ikke er dem men at du sliter litt nå.

Tenk litt langsiktig, hvis du plutselig skulle trenge venner igjen. Hvor trist vil det ikke være å ikke ha noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke heller skjerpe deg og bli en bedre venn, hvis det er problemet? Man velger jo selv om man vil bebyrde andre med sine problemer eller ikke. 

Anonymkode: 0d802...481

Jo, det kan jeg jo. Men jeg vet ikke helt om jeg ønsker å bli en bedre venn om det betyr at jeg ikke kan være meg selv lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bossa Nova skrev:

Da blir det verre hvis du plutselig blir venneløs. Si ifra hvordan du har det, og at du trenger litt tid for deg selv. Du kan, som du nevnte selv, sende en melding til dem alle. Skriv på en kjærlig måte, få frem at det ikke er dem men at du sliter litt nå.

Tenk litt langsiktig, hvis du plutselig skulle trenge venner igjen. Hvor trist vil det ikke være å ikke ha noen?

Takk. Det er jo en fornuftig tanke, tror jeg kanskje går for denne løsningen og ser det litt an før jeg bestemmer meg for om jeg skal bryte kontakten helt eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bossa Nova
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Det er jo en fornuftig tanke, tror jeg kanskje går for denne løsningen og ser det litt an før jeg bestemmer meg for om jeg skal bryte kontakten helt eller ikke. 

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...