Gå til innhold

Hva gjorde "våre" foreldre feil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser at min generasjon begynner å etablere seg og få barn. Og det går ikke så veldig bra. Eksempelvis:

"En mor i barnehagen hadde samme genser på barnet sitt i 2 dager. Bør jeg melde henne til barnevernet?"
"Å la babyen skrike ødelegger babyen, gir den hjerneskade og gjør den til psykopat" (Altså.. Det var ikke flere psykopater i din mors/fars generasjon enn nå, for å si det sånn! Og før i tiden skulle babyene skrike. Jeg sier ikke at man skal gjøre det - bare at du tar feil)
"Dyr og mennesker er likeverdige".. Når du er mor.. og sidestiller babyen din med en rotte.. vel.. trenger ikke å si mer.

Det var tre eksempler på hvorfor det ikke funker. Og det blir verre! Jeg har allerede hørt mye fra foreldremøter, f.eks mødre som er forskrekket over at guttene på skolen lekeslåss. Hallo? Det er det gutter driver med! La gutter være gutter. Mannen din lekeslåss også som barn, men går han rundt og kverker alle han ser? Nei? 

Hva kan våre foreldre ha gjort feil for å få så ødelagte unger? 

Anonymkode: 08e03...022

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er poenget ditt? Uintelligente mennesker har alltid eksistert, og de vil fortsette å eksistere så lenge mennesker befinner seg på jorden. 

Anonymkode: 0b007...0e1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser at min generasjon begynner å etablere seg og få barn. Og det går ikke så veldig bra. Eksempelvis:

"En mor i barnehagen hadde samme genser på barnet sitt i 2 dager. Bør jeg melde henne til barnevernet?"
"Å la babyen skrike ødelegger babyen, gir den hjerneskade og gjør den til psykopat" (Altså.. Det var ikke flere psykopater i din mors/fars generasjon enn nå, for å si det sånn! Og før i tiden skulle babyene skrike. Jeg sier ikke at man skal gjøre det - bare at du tar feil)
"Dyr og mennesker er likeverdige".. Når du er mor.. og sidestiller babyen din med en rotte.. vel.. trenger ikke å si mer.

Det var tre eksempler på hvorfor det ikke funker. Og det blir verre! Jeg har allerede hørt mye fra foreldremøter, f.eks mødre som er forskrekket over at guttene på skolen lekeslåss. Hallo? Det er det gutter driver med! La gutter være gutter. Mannen din lekeslåss også som barn, men går han rundt og kverker alle han ser? Nei? 

Fordi dagens kvinner får lov til å yttre meningene sine, uten å bli lagt bånn på som før i tiden.

Mange av kvinnene i dag er også forstyrret i tankene sine, og kan plumpe ut med mye rart..

Som flere sier så konstruerer mange sin egen virkelighet:ler:

Anonymkode: 3643b...531

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig med deg. Det ser ikke bra ut! 

Anonymkode: c6809...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere var det gjerne sånn at det legen, helsesøster og læreren sa var det man hørte på. I dag er det alltid foreldrene som har rett ("foreldre kjenner barnet sitt best og vet hva som er best for det"). Problemet er at foreldre i dag har tilgang på så utrolig mye informasjon, der en kanskje bare tar inn en liten brøkdel og fokuserer på den, fremfor å tenke at det viktige i den store sammenhengen er at barnet trvies, har det bra, er veltilpasset og fungerer godt i samfunnet - i samhandling med andre, ikke alene på en pidestall.

Vi tilhører også en generasjon som vokste opp med det beste, eller verste fra to verdener. Vi så lite til foreldre hele dagen, da var vi i barnehagen, sfo eller alene hjemme etter skoletid, og så skulle dette kompenseres med aktiviteter og reiser. Det var ofte nesten overdrevent hvor mye en skulle holde på med som familie, med turer i helgen, fredagskos og lørdagskos, ferier til fjerne strøk osv. I gamle dager så barna kanskje ikke så veldig mye til egne foreldre hele dagen heller, men det var ikke det overdrivne fokuset på at en måtte kompensere dette hele tiden. Det kan være vi har fått et anstrengt forhold til hvordan man er foreldre - på den ene siden har vi fått en generasjon foreldre som mener at det er helt greit og normalt å sende ettåringer i barnehagen hele uka, og gjerne overlater til skolen å lære barna folkeskikk og normal kunnskap. På den andre siden virker det som om alt utenom barnehage og skole skal detaljstyres og samtlige foreldre er "ekspert på eget barn" slik at verken helsesøster, lege eller lærer blir hørt om det ikke passer med mor og fars ideologi - som de gjerne har plukket opp på nettet. Og andre foreldre er selvfølgelig aldri gode nok, derav "ringe barnevernet"-bølgen. 

Anonymkode: 24ba8...4a6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa

Det jeg syns er feil i dag, er at man som forelder vegrer seg for å sette grenser for barnet sitt, i frykt for å bli meldt til barnevernet. I dag melder man til barnevernet for den minste ting. "kom med peanøttsmøtflekk på ermet etter frokosten, melde til barnevernet?" Ungen har for mye skiftetøy, det skaper rot i hyllene, melde til barnevernet? Ungen fikk et sinneutbrudd, det MÅ jo være noe galt, melde til barnevernet? Mor nekter ungen sjokolade på butikken og går ut av butikken med barnet, melde til barnevernet? "jeg tror ungen er deprimert jeg altså, hun virka så betenkt da hun var på besøk hos oss en dag. Jeg ringte barnevernet og fortalte om det"... Det siste eksempelet var det en bekjent som fortalte meg, hun hadde ringt barnevernet da en jente de hadde på besøk var så betenkt mens hun var der. Altså... Man må kunne få oppdra ungene sine, betyr ikke at man skal slå de, men setter man grenser, vil barnet skrike og gråte for å få viljen sin en stund. Hører naboene det da, så kan de jo ringe barnevernet... Syns det er feil med denne generasjonen. 

En annen ting, er at man bruker ipad som barnevakt istedenfor å la barnet kjede seg litt, så det får utvikle sine kreative evner. Istedenfor, settes det foran en ipad, og barnet blir sittende passivt og blir underholdt, istedenfor å leke selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har ikke dette gått bra? Du skriver noen foreldregreier du ikke liker, men du skriver ingenting om hvordan de holdningene har ødelagt barna.

Den første greia du skriver regner jeg mer er basert på den trolletråden for noen uker siden

Ellers har barneoppdragelse blitt bedre. Undersøkelser viser at dagens foreldre har bedre kontakt med barna/ tenåringene sine enn før. Det er mindre vold mot barn, det er mer fokus på å oppdra tenkende og omsorgsfulle individer.

Anonymkode: 2327b...21f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har ikke dette gått bra? Du skriver noen foreldregreier du ikke liker, men du skriver ingenting om hvordan de holdningene har ødelagt barna.

Den første greia du skriver regner jeg mer er basert på den trolletråden for noen uker siden

Ellers har barneoppdragelse blitt bedre. Undersøkelser viser at dagens foreldre har bedre kontakt med barna/ tenåringene sine enn før. Det er mindre vold mot barn, det er mer fokus på å oppdra tenkende og omsorgsfulle individer.

Anonymkode: 2327b...21f

Takk! Tror mange legger for mye i det de leser her eller historier de hører IRL. Det vil alltid finnes folk som gjør rare ting, men de er vanligvis ikke representative for alle i den gruppen. De aller fleste ville ikke ha tenkt på å melde til barnevernet pga samme genser i to dager, tror TS og dere andre som "liker", virkelig at dette er en vanlig oppfatning? Eller at "Å la babyen skrike ødelegger babyen, gir den hjerneskade og gjør den til psykopat"? Jeg har aldri hørt noen mene dette, men det jeg har hørt er at det ikke er bra for tilknytningen, at det er en misforståelse at babyen til slutt skjønner at det ikke er farlig å ligge alene eller at den avvenner seg behovet for nærhet. Babyer har ikke evne til å "skjønne" sånne ting og tenke rasjonelt, det som skjer er at den slutter å melde fra om behov for nærhet fordi det ikke funker å si ifra. Vil dette gi babyen hjerneskade? Nei. Men betyr det at det er den ideelle fremgangsmåten?

Det dukker jevnlig opp tråder om "folk/tilstander nå til dags". Barn, småbarnsmødre, svigerdøtre unge, moral, ekteskap, diagnoser osv, alt var liksom så mye bedre før eller ble gjort på en bedre måte. Men de som klager/kommenterer over dette gidder aldri å se på relevant forskning på området eller lese seg litt opp om temaet, alt går på personlige inntrykk og oppfatninger. Folk sa det samme for 30 år siden også - "haha dagens småbarnsmødrene er helt hysteriske. De tror at å bli smekket litt på baken er skadelig! Nei, tenke seg til! Hvordan skal det gå med disse barna når de ikke blir disiplinert skikkelig av foreldrene sine?!"

Nei, TS, det kommer nok til å gå helt fint med neste generasjon. Og når de blir gamle kommer de til å bli like oppgitt som det du er over at "sånn var det ikke da jeg var ung". Circle of life...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før var all oppdragelse normal, mødrene delte informasjon med hverandre og skolen tok seg av undervisningen.

Alt i dag er tilnærma hysterisk. 

sjokolade kake i barnehage og skole er mer eller mindre forbudt det skal nå være frukt og sunne tanker og verdier (noe jeg kaller for syke verdier) 

Samtidig kan man ikke slippe barna ut for å leke sammen eller leke med hvem som helst, da er vi svikere som foreldre som ikke ivaretar barna. 

De må minst ha prøvd alt før de er ferdig med ungdomsskolen, dvs. vært på utenlandsferie hvert år, alt av forestillinger, konserter aktiviteter i form av sport som fotball, håndball osv. og helst ha talent fra 8 års alder eller yngre. 

og jeg kunne holdt på i evigheter 

og summa summarium får vi en gjeng med jævla bortskjemte drittunger som ikke klarer seg selv i hele tatt når de blir voksne. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...