Gå til innhold

Catfight i klassen- si ifra?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg går i en klasse med voksene folk i alderen 19-27 og en på 35. Ho på 35 og en annen jente går støtt og stadig i tottene på hverandre og begge tar mye plass i klassen. Bør jeg si ifra til læreren om dette? De snakker stygt om hverandre når den andre ikke er til stede og de kjefter og smeller på hverandre i friminutt og når læreren ikke er til stede. Er jo voksene folk som bør klare å fikse opp selv, men det går ut over oss alle når de krangler.

Anonymkode: 8521f...f2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville sagt fra til lærer og evt foreslått å ta opp problemet i plenum. For det kan virke som om dette påvirker hele klassen..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her! 

Hva kan jeg skrive på melding til kontaktlæreren da? Er en mann så er redd han syns det er en bagatell. Men syns det er virkelig fælt å sitte i klasserommet eller friminuttene å høre at de baksnakker hverandre

Anonymkode: 8521f...f2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du få med deg noen andre også sier dere fra til de det gjelder. Hver for seg eller ved første passende anledning når begge er tilstede. 

Det går an å prøve å ta det opp på en måte som gjør at det blir mest mulig skånsomt. At man sier fra på en humoristisk eller lite angripende måte. Som å rive av et plaster. Typ....si høyt. Åå det er så slitsomt å høre på slik sutring over andre. Så sier vennen din. Ja helt enig. Så sier den tredje...henger meg med på den altså. Også begynner dere å snakke om noe annet. Ikke la henne slippe til med å klage mer. Bare gjenta at det er slitsomt å  høre på og ikke noe dere gidder diskutere engang. Også snakker dere om noe annet. Hun kan gjerne være med på den samtalen altså. Ikke noe poeng i å fryse henne ut.
Et poeng er å ikke begynne å krangle med henne eller diskutere slik at hun får forsvart seg. Det er en sak mellom de to det gjelder og ikke noe dere gidder å involvere dere i. Dere bare syns det er slitsomt å høre på negativitet. 

Gjenta med hun andre og deretter ved behov. Slik kan deres oppførsel bli korrigert. Men lurt å ha med støtte fra flere slik du ikke står alene. 

Hva tenker du om forslaget? Kan det fungere? Du kan jo tilpasse det litt ;-). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom det går utover læringsmiljøet er det greit å ta det opp. Om ikke ville jeg bare ha ignorert det. I en melding til lærer bør du være kort og konkret. Vær tydelig på hva problemet er, og på hvilken måte det går utover læringsmiljøet. Ellers ville jeg ha plugget i ørepropper når dere arbeider selvstendig i timen, og holdt meg unna dem i friminuttene. 

Helt skammelig at noen voksne mennesker oppfører seg på denne måten. 

Anonymkode: 6261d...05a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags klasse? Mener du på en høyskole eller universitet siden dere er voksne? Da har dere vel ikke lærere, men undervisere/forelesere? Forelesere/undervisere har da ingenting med om en gjeng med voksne damer krangler- dere går jo ikke på ungdomskolen. Hva er det du ser for deg at underviser skal gjøre, sette seg ned og snakke med dere og fortelle klassen at de må oppføre seg? Ringe hjem til foreldrene kanskje? :fnise:

Anonymkode: 343a7...065

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags klasse? Mener du på en høyskole eller universitet siden dere er voksne? Da har dere vel ikke lærere, men undervisere/forelesere? Forelesere/undervisere har da ingenting med om en gjeng med voksne damer krangler- dere går jo ikke på ungdomskolen. Hva er det du ser for deg at underviser skal gjøre, sette seg ned og snakke med dere og fortelle klassen at de må oppføre seg? Ringe hjem til foreldrene kanskje? :fnise:

Anonymkode: 343a7...065

Det høres jo ut som voksenopplæring på videregående nivå. 

Anonymkode: 6261d...05a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...