Gå til innhold

Kunne du ha bodd med svigermor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, kunne du? I samme hus, hvor svigermor hadde for eksempel sin egen sokkelleilighet?

Hvorfor/hvorfor ikke?

Anonymkode: 54c78...529

Har gjort det og gjør det aldri igjen.

Pga at jeg ønsker privatliv, har null ønske om å være hennes hushjelp og kokk så takker jeg nei til det.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja vi var så heldige å ha både mine og hans boende hos oss en mnd hver for å få passet ungen fra permisjons slutt til barnehagestart, uten dem hadde det blitt nesten 3 mnd uten lønn.....Det var pur luksus, kom hjem til middag på bordet og om kvelden når ungene hadde lagt seg kunne vi dra ut sammen eller gå tur med hunden sammen eller i det hele tatt. hadde ikke vært meg i mot å hverken min eller sviger mor på loftet til evig tid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort det, kommer aldri til å skje igjen.

Bodde under samme tak i seks år og etter hun flyttet sees vi kanskje en gang i mnd. Hun er ei bra dame, men kunne aldri slappe av i eget hus og måtte alltid ta hensyn. Var også ganske uenig i hennes måte å oppdra både barn og dyr, har fått det mye bedre med mannen etter hun reiste. Har nå er normalt svigermor - svigerdatter forhold. Mannen har enda mindre kontakt med henne nå, en jeg har. Ble nok bedre for alle parter.

Anonymkode: 4b89d...afe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kunne jeg ha gjort. Men det måtte vært to helt separate leiligheter- ingen deling av kjøkken osv.. :tekola:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det kunne jeg dessverre ikke. Svigermor er en hyggelig dame som jeg omgåes med uten problemer, men det hadde ikke fungert å ha henne i samme hus. Uansett om det hadde vært sammen eller i separate leiligheter.

Hun er ensom tross samboer, og til tider står ikke telefonen rolig for det er mannen og jeg som må dekke opp noe av det sosiale behovet hennes. Er jeg/vi ikke hjemme kan det fint ligge 10 tapte anrop med 5-10 minutters mellomrom, og det er aldri noe viktig som utløser disse samtalene. Så nei det hadde ikke fungert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer veldig an på hva slags person svigermor er. Jeg er oppvokst med min mors svigerforeldre i kjellerleiligheten og det var slett ikke lett, spesielt for min mor. Bestemor "løp ned" dørene hos oss, banket aldri på og kom innom sånn ca. hundre ganger om dagen. Hun fant ut at det ikke var noen vits i at mine foreldre abonnerte på aviser siden de gjorde det, så da kom hun og leverte hver del (!) av avisene i stua så snart hun hadde lest de ut. Hun vasket også klær for oss siden hun jo "ikke fikk fulle maskiner med sin klesvask likevel", noe som førte til hyppige besøk for å "sjekke skittentøyskurven". Som barn kunne jeg helt seriøst ikke ta en dusj uten at håndkleet forsvant fra skittentøyskurven innen 5 minutter etter at jeg var ute av dusjen. Jeg skjønner ikke at min mor holdt ut :P 

Men det kan gå bra også: Mannen og jeg flyttet inn i kjellerleiligheten i mine foreldres hus i en periode, og de kom aldri på besøk uten skriftlig invitasjon :P De hadde nok situasjonen med mine besteforeldre friskt i minnet :P Etter at vi flytter ut har min mann sagt flere ganger at han savner å ha mine foreldre rett ved. 

Så...om jeg kunne ha bodd med svigermor... Hmmm, jeg ville nok forsøkt å unngå det, i og med at jeg har de erfaringene med mine besteforeldre som jeg har. Samtidig er svigermor ei grepa dame, så dersom hun ble syk og hadde behov for mye hjelp så vet jeg ikke om jeg hadde kunnet si nei. Men jeg ville forsøkt å unngå det, ja...

Anonymkode: e9b69...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, kunne du? I samme hus, hvor svigermor hadde for eksempel sin egen sokkelleilighet?

Hvorfor/hvorfor ikke?

Det har jeg gjort i 25 år, og det gikk greit helt til hun ble syk. Men hvis jeg skulle tatt valget i dag, når jeg sitter med fasiten i hånda, ville jeg ikke tatt det samme valget.

Vi har et godt forhold, men da hun flyttet ut inns å jeg at det har slitt mer på helsen enn jeg skjønte da jeg levde i det.  Det å hele tiden være trygg og fattet, aldri kunne vise en negativ følelse, alltid være en snill svigerdatter har gitt meg stressproblemer.

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor/hvorfor ikke?

Anonymkode: 38dcb...d55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke over tid i alle fall. 

Hun er en strålende dame og vi har et veldig godt forhold, men vi er veldig forskjellige så vi er best venner med litt avstand. Kunne forøvrig ikke hatt den situasjonen med min mor heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har svigerforeldrene mine vegg i vegg, to hus ved siden av hverandre. Vi respekterer hverandre, og legger oss ikke oppi hverandres ting.  Jeg og svigermor kommer godt overens😊 har slitt mye med sykdom det siste halve året, svigermor er en kjemperessurs😊 Hjelper om jeg ønsker med husvask, klesvask, lager middag hos seg og ber oss komme. Koselige stunder ute på sommer og høst, vi gjør mye sammen😊 Men både jeg og svigermor er sterke damer, så vi vet begge to å si fra om vi føler oss tråkket på, eller at den andre legger seg oppi noe den andre ikke har noe med. Vi kommer godt overens likevel😉 Jeg er glad for å ha svigermor her jeg❤

Anonymkode: 41c1c...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det skulle gått greit med svigermor. Hun liker sin alenetid og har selv dårlig erfaring med å bli invadert og ville nok tatt hensyn deretter.

Uaktuelt med min mor. Hun er hypersosial, og tar gjerne over organiseringen av livet til hvemsomhelst som kommer for nær. Jeg har etter mange år fått etablert alle grenser som skal til for at vi har glede av hennes entusiasme. Jeg hadde ikke torpedert dette med å bo i samme hus og således gitt henne tilgang på masse detaljer i vårt liv som hun kunne blandet seg opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det tror jeg ikke hadde funket da hun er av den typen som ikke skjønner dette meg grenser. Hun hadde sikkert vært innom flere ganger om dagen for å "hjelpe til" med organisering, vasking, matlaging etc. Og når vi hadde fått barn hadde hun sikkert tatt over det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør det og jeg syns det er kjempe fint å ha svigermor i hus. Hun og svigersøster (enda ung) bor i huset vårt med egen stue, 2 soverom og bad. Vi deler kjøkken og jeg må innrømme at ingenting er bedre enn å komme hjem til hjemmelaget middag så og si hver eneste dag. I tillegg hjelper hun til med det økonomiske i form av husleie hver måned. 

Vk har det generelt veldig bra, selvfølgelig er det uenigheter innimellom som med alle familier men i bunn og grunn klager jeg ikke. 

Men nå er vi ikke helt norske så jeg og samboer er nok litt påvirket av den andre delen av vår kultur. Vi er begge halvt norsk og halvt noe annet.

Anonymkode: 54a1c...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor/hvorfor ikke?

Med første kjæresten bodde vi på gutterommet en periode. Det var helt grusomt for i følge de var jeg alltid i veien. I tillegg var svigermor utrolig falsk. Hun kunne være enig om noe da vi prata, men senere overhørte jeg en samtale mellom henne og svigerfar hvor hun gjorde narr av alt jeg sa.

Med den svigermora jeg har nå kunne jeg aldri gjort det. Syns det er nok med 1 time av gangen.

Anonymkode: 21898...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kunne nok gjort det hvis det var nødvendig, hun er en bra dame. Men jeg liker ikke å ha for mye folk rundt meg til enhver tid(liker ikke besøk som varer mer enn et par timer :P ), så vi hadde nok måttet sette oss ned å lage noen regler for at det skulle fungere.

Anonymkode: 2cc76...429

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis huset hadde hatt to boenheter så kunne jeg glatt bodd med svigermor. 

Hadde vi derimot skulle bodd sammen i samme hus så er det fare for at jeg ville blitt alvorlig sprek....hvis vi er mere enn to dager hos svigermor så får jeg et intenst behov for å løpe på fjellet. Noe jeg da gjør daglig. 

Hun er virkelig verdens snilleste og skjønneste gamle dame, men hun er så snill at hun blir i overkant snill. Dessuten liker hun å snakke hele tiden, mens jeg er ikke så glad i å snakke hele tiden. Også er det mat da.. kl 23 så kan hun gjerne begynne å snakke frempå om kveldsmat (hun er et nattmenneske), og da er jeg gjerne på vei i seng. Og jeg spiser ikke kveldsmat kl 23. Så da blir hun fra seg av bekymring for om jeg skulle bli sulten ila natten. Sånn skikkelig bekymret. 

Hvis hun tror jeg fryser så kommer hun med pledd og ullsokker for å pakke meg inn. Selv om jeg bedyrer at jeg ikke fryser. 

Hun gjør jo alt dette av sitt gode hjerte, og hun er ei god gammel dame, men ja. Jeg løper til fjells. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den gangen jeg hadde svigermor, så ja. Hun var (og er) en mild og snill kvinne, som jeg på 19 år ALDRI så irritert engang. Aldri sint og sur, bare grei og snill. La seg aldri opp i saker som hadde med ekteskapet eller oss som par å gjøre, eller noe hun ikke hadde noe med. Med mindre hun ble ettertrykkelig spurt om sin mening, da, da kunne hun si noe, men som regel var det også som henne; diplomatisk, snilt og nøytralt.

Så ja, jeg kunne godt ha hatt svigermor boende i etasjen under meg den gangen jeg var gift, om vi bodde i et sånt hus.

Men min egen mor? ALDRI.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Loffeliten

Aldri. ALDRI. Sliter nok med å bo i samme by som henne... 

Svigerfar, derimot, det tror jeg kunne gått greit. Han er mild og snill og passer sine egne saker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor/hvorfor ikke?

Ja med hun jeg har nå, men tviler på at gubben er villig å flytte hjem til hjembyen sin.

Hun er en flott dame, selv om hun kan ha sine masete stunder (men da med kjærlighet)

Med forigje svigermor så nei definitivt ikke, hun var konstant sjalu på meg og hakket hele tiden.

Endret av Fru Uperfekt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...