Skorstein Skrevet 16. januar 2017 #101 Del Skrevet 16. januar 2017 Har dere et godt forhold fra før av til å begynne med? dere kan begynne med å vise at dere bryr dere om henne sånn virkelig og vise tydelig at dere støtter henne og respekterer som den hun er. Ikke bare heng dere oppi hva hun gjør og kom med spørsmål som er svært invaderende. Hadde blitt svett og trukket meg kjapt unna om jeg hadde blitt spurt om samme spørsmål om lønna. Hadde følt at de var ute etter å ta meg eller synes jeg hadde dårlig dømmekraft. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Magnifiq Skrevet 16. januar 2017 #102 Del Skrevet 16. januar 2017 (endret) Herlighet så voldsomt private folk er. Jeg vil at både svigerforeldrene mine og mine foreldre skal føle seg som hjemme her. Om svigermor ser noe fint i vitrineskapet bryr det meg vel katta om hun åpner og titter. Eller om hun henter seg noe å drikke på kjøkkenet, går på vaskerommet og henter en ny dorull, eller henter frem støvsugeren om ungene har griset. og kommer noen av de med forslag eller triks, så ser vi ikke på det som at de blander seg inn, men st de nettopp det : kommer med et tips de kanskje syns var snart. Det aller meste blir gjort med gode intensjoner. Så trist å være så fremmed for hverandre som det virker som enkelte her er, med sin egen familie. Endret 16. januar 2017 av Magnifiq Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #103 Del Skrevet 16. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er superfrekt å kikke i andre folks skap og skuffer. Superfrekt. Vær glad hun ikke klapper til deg..... Anonymkode: 38023...5b0 Men å nevne vold sånn lett henslegt er bedre?? Blir helt sjokket over folk her inne. Virker som mange er a4, er kalde og bor i sin lille boks med sine vaner og innprint av hva som er høflig å si/gjøre.. Anonymkode: bb4d9...568 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kattehviskeren Skrevet 16. januar 2017 #104 Del Skrevet 16. januar 2017 Hmm... begynner å tvile litt på sannhetsgehalten i denne tråden. Alt TS skriver de gjør er ting som nærmest alle i landet vet man ikke bør gjøre hos andre. SÆRLIG det med å spørre om lønna. Ok, noen spør om det, men da pleier de ikke å være så reflekterte at de skriver en tråd på KG om det. Å traske inn med sko på hos andre er jo virkelig ikke noe mange gjør i Norge? Utrolig frekt, hadde blitt irritert. Når det er sagt er det ikke akkurat verdens skrekkeligste ting du gjør, men hvis det er sant skjønner jeg godt at hun finner dere invaderende og temmelig irriterende. Familier er også forskjellige, og du kan ikke kreve at de skal ville akkurat det samme som dere. Noen familier er veldig tette, andre ikke, begge deler er greit og betyr ikke at hun faktisk mener å ta avstand fra dere, dere har bare ikke så mye til felles. Du minner meg på mange måter om min svigermor, hun vil gjerne at vi skal feire bursdager sammen, dra på ferier osv. Det vil ikke vi. Vi var med på en ferie, og det var virkelig nok. Men svigerinnen bør også gi litt av seg her, jeg tar meg i skinnet og prøver intenst å være hyggelig mot svigermor, for jeg elsker jo henne fordi hun er moren til mannen min. Hvis du endrer den invaderende delen av oppførselen deres tror jeg mye kan bli bedre etterhvert. Hun blir nok hyggeligere når hun ikke må påpeke at dere ikke skal snoke i skap og sånt hele tida. Oppfør deg som en gjest, for det er det du er. Så får du nok mer innpass etterhvert. Virker som om du har tatt det som en selvfølge at dere skal ha akkurat det forholdet du vil helt fra starten, men man må faktisk bygge opp et tillitsforhold og vennskap, ikke bare buse inn og forlange at dere kan oppføre dere som hjemme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #105 Del Skrevet 17. januar 2017 Synes det høres ut som om hun setter grenser på en ryddig måte jeg. Anonymkode: b491b...9a9 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #106 Del Skrevet 17. januar 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Nå er jeg lei av all kritikk her. Forstår at vi må endre våre vaner. Forhåpentligvis vil det endre situasjonen. Jeg har mine tvil, tror innerst inne at hun ikke liker oss, mulig vi har valgt det selv og gått i fella. Men blir mer lei meg av alle antagelser og beskyldninger her. Javel kanskje jeg har en merkelig oppførsel, men der har jammen meg en lang veg å gå dere og. Her var problemstillingen oss og våre svigerdatter, men dere blander inn og snakker stygt om min sønn. Jeg har i allefall aldri ment vondt. Mange her mener vondt med det de skriver. Anonymkode: b5156...559 Det er ingenting av det du skriver her i tråden som tyder på at hun ikke liker dere. Virkelig! Anonymkode: b530a...bcc 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk.K Skrevet 17. januar 2017 #107 Del Skrevet 17. januar 2017 Ryddet for spekulasjoner, personangrep og svar til dette. Frk.K, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #108 Del Skrevet 17. januar 2017 På 16.1.2017 den 16.58, AnonymBruker skrev: Beklager at jeg reagerer, men min sønn har ikke skiftet familie. Han er like engasjert I vår familie. Han distanserer seg ikke. Jeg har heller ikke skrevet at han gjør det. Jeg er kanskje en ungdommelig dame og tolererer mye, men så udannet å skrive slik om folk. Han er da ikke noe problem! Han møter opp selv om hun jobber. De ville pusse opp kjøkken, men jeg sa de ikke behøvde. Er det å tråkke dem på tærne? Og kikket I skapet for å se på alt det fine de har... Vi mener ikke noe vondt... skjønner at jeg bør jekke ned litt, bør vi heller være som vanlige gjester og ikke føle oss så hjemme? Anonymkode: b5156...559 Nå må du seriøst gi deg kvinne! Dersom de ønsker å pusse opp kjøkkenet, så ber dem ikke om din mening. Og skapkikkingen din *arg* Jeg hadde klikka. Dersom de ønsker at tingene dems skal beundres, settes disse tingene fram! Ja, dere er vanlige gjester i dems hjem. Dere bor ikke der!! Anonymkode: 0b7d2...b99 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #109 Del Skrevet 17. januar 2017 Vedder en tusenlapp på at TS enten er et troll eller at hun er svigerdatteren som bare vil ha bekreftet at svigersene er noen invaderende mennesker. Anonymkode: 1c680...7d7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #110 Del Skrevet 18. januar 2017 Haha, du sier de ikke behøver å pusse opp kjøkkenet, som om det er din sak? Dersom de vil ha nytt kjøkken så er det jo ikke noe du har noe med Anonymkode: 9c48b...c5f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #111 Del Skrevet 18. januar 2017 Jeg tar avstand fra mine svigerforeldre, vet de oppfatter meg som distansert. Men det er pga dem, spesielt svigermor vet ikke å se sine egne grenser, blander seg opp i ting hun ikle har noe som helst med og er generelt alt for nysgjerrig og graver og spør om det meste. Skal vi noe så skal hun jaggu være med å organisere logistikken. Gir jeg henne lillefingeren så sluker hun hele armen min, derfor har jeg valgt å distansere meg mest mulig. Aldri i livet om jeg skal på ferie med henne! Ellers er jeg også godt likt at kollegaer, venner og andre bekjente. Anonymkode: 1af95...105 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #112 Del Skrevet 18. januar 2017 TS, du er vel ikke norsk, er du vel? Jeg ser at hver gang du skriver "i" så blir det rettet til "I", og antar at du har engelsk som innstilt språk på data/mobil/det du skriver fra. Og du minner meg litt om min Amerikanske (eks)svigermor. Hun synes også det var fryktelig vanskelig å måtte ta av seg skoene på besøk. Men slik er det altså vanlig å gjøre det i Norge, noe annet er absurd for oss. Mine svigerforeldre vil også gjerne dra på ferie sammen, og det virker som normen for dem er at man involverer familien i mye større grad enn hva jeg er vant til. Svigersøsteren min, altså datteren deres, involverte moren og faren i dekorasjonen av ny leilighet og jeg er sikker på at de kjenner til alt som er i hverandres skap og skuffer. Akkurat det med lønnen ville ikke plaget meg - jeg synes åpenhet rundt lønn og politikk er helt greit. Men jeg har også vett til å ikke spørre andre om slikt, for jeg vet at det ikke er like greit for andre. Kanskje har dere rett og slett kommet litt dårlig i gang, dere og svigerdatteren deres. Og husk - ikke alle kommer like godt overens. Det må være greit at svigerdatteren din og du ikke blir bestevenner selv om du kanskje vil det. Anonymkode: a995d...113 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smilo Skrevet 19. januar 2017 #113 Del Skrevet 19. januar 2017 På 16.1.2017 den 16.58, AnonymBruker skrev: De ville pusse opp kjøkken, men jeg sa de ikke behøvde. Er det å tråkke dem på tærne? Og kikket I skapet for å se på alt det fine de har... Vi mener ikke noe vondt... skjønner at jeg bør jekke ned litt, bør vi heller være som vanlige gjester og ikke føle oss så hjemme? Anonymkode: b5156...559 Dere er ikke hjemme!!! Din sønn og svigerdatter har sitt eget hjem. Jeg er utrolig tålmodig med andre mennesker, svigers inkludert, men her hadde selv jeg satt piggene ut 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerenenhjørning Skrevet 20. januar 2017 #114 Del Skrevet 20. januar 2017 Jeg har en svigermor som bare bryr seg "for mye". Hun mener godt, men hun mener noe om alt. Jeg tar meg selv i å holde henne på avstand 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atea Skrevet 21. januar 2017 #115 Del Skrevet 21. januar 2017 (endret) På 16.01.2017 den 19.59, 365vinter skrev: Jøss, er overrasket over den lave toleranseterskelen mange her har når det gjelder andres oppførsel - TS blir jo fremstilt som svigermonster over det jeg oppfatter som småting. Om enkelte kommentarer fra svigerforeldre kan være irriterende? Absolutt. Men skal man reagere på alt som er plagsomt hele tiden så blir samtalene fort kunstige, og forholdet kaldt. Folk må slutte å bli så jævlig fort fornærmet av alt. Det går an å strekke seg litt. Å spørre om lønn og gå med sko inne er virkelig ikke verdens undergang eller verdt å ødelegge relasjoner for. Jeg tror ikke mange vet hvor heldige de er som i det hele tatt har familie. Spør noen om lønn kan man svare at det er privat. Da er det opp til mottaker å velge om hun skal bli fornærmet. Jeg spør aldri om lønn, svigerdatter tjener mindre enn sønnen min, det er alt jeg vet, men vet cirka hvor mye de har utbetalt sammenlagt. Det kom tilfeldig frem når de begge var ferdig med å studere. Jeg "roter" i kjøkkenskapene deres når jeg skal smøre en skive eller varme barnemat. Men går ikke inn på deres soverom. Døra stod på gløtt en gang, og til min lettelse så jeg at de også kan slenge klær på gulvet. Blandet meg ikke inn når de pusset opp. Deres første bolig og så kommer svigermor med sine meninger; det er ikke meg i det hele tatt. Jeg sier selvsagt hva jeg mener om enkelte ting, og kommer med forslag og er mest spørrende rundt ting, men de reagerer normalt og overser det de ikke er enige i. Det er spesielt en sak der jeg mener jeg har rett, men jeg går ikke videre med diskusjonen. Jeg håper de har rett og at jeg tar feil. Diskuterte med en venninne som er mormor. Jeg er farmor og mødre står nært sine døtre. Hun sa at det er tillatt å komme med forslag og innspill, men derfra til å utpeke seg til et orakel blir feil. Og modne svigerdøtre aksepterer at svigermor ikke kun er en statist, men noen ganger må man sette ned foten og slå i bordet. Det gjorde jeg overfor eks-svigermor (vi er fremdeles på talefot den dag i dag). Måten hun sa at dere ikke blir møkkete på sokkene, var en ok måte å tilnærme seg at de misliker at dere går inn med sko. Ferie med svigers? Tja. Min sønn blir ofte med på landstedet til sin svigermor. Det forstår jeg at de velger, men det er ikke den eneste ferien de har. Min eks som var stefar ble ofte med til familiestedet mitt, og tilbrakte par uker sammen med min far, hans kone, min onkel, hans kone, ofte min tante, noen søskenbarn. Ble aldri konflikter, men vi var mye ute i naturen og fisket daglig. Uenigheter ble løst der og da, og ikke noe mer, å legge energien sin i konflikter øker konfliktnivået. Det vil alltid oppstå uenigheter, og ikke verre enn å prate sammen eller overse og glemme. Endret 21. januar 2017 av Atea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fuglekvitter__ Skrevet 21. januar 2017 #116 Del Skrevet 21. januar 2017 På 15.1.2017 den 18.56, AnonymBruker skrev: Min sønn er gift med en dame som vi sliter å komme inn på. Hun snakker lite, spør lite og ser generelt ut til å bry seg lite om oss. Hun er sosial og veldig godt likt ellers. Hun er vistnok veldig godt likt på jobben og bland sine pasienter. Hennes familie sier bare gode ting om henne og vennene tar masse kontakt. Men når det gjelder oss så holder hun seg på avstand. Hvis vi kommer med ferieforslag eller tips og råd når de skal pusse opp kan hun fint svare at de er voksne og klarer å bestemme slikt selv. Hvis vi spør om litt private ting kan hun bli veldig krass og svare at det har ikke vi noe med. Min mann kom til å spørre om lønna hennes, det var vist ikke bra. Hun vil ikke dra på ferie med oss, hun har ikke sagt det direkte, men hun skylder alltid på jobb eller andre planer. Skal vi bare godta at hun ikke liker oss? Bør jeg snakke med min sønn? De har det veldig bra sammen bare så det er nevn. De er begge I 30 åra, ikke barn. Anonymkode: b5156...559 Ingen ville ha svart på de tingene du spør om på kvinneguiden.no. Det gpr i hovedsak i generelle spørsmål og svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #117 Del Skrevet 21. januar 2017 På 15.1.2017 den 18.56, AnonymBruker skrev: Min sønn er gift med en dame som vi sliter å komme inn på. Hun snakker lite, spør lite og ser generelt ut til å bry seg lite om oss. Hun er sosial og veldig godt likt ellers. Hun er vistnok veldig godt likt på jobben og bland sine pasienter. Hennes familie sier bare gode ting om henne og vennene tar masse kontakt. Men når det gjelder oss så holder hun seg på avstand. Hvis vi kommer med ferieforslag eller tips og råd når de skal pusse opp kan hun fint svare at de er voksne og klarer å bestemme slikt selv. Hvis vi spør om litt private ting kan hun bli veldig krass og svare at det har ikke vi noe med. Min mann kom til å spørre om lønna hennes, det var vist ikke bra. Hun vil ikke dra på ferie med oss, hun har ikke sagt det direkte, men hun skylder alltid på jobb eller andre planer. Skal vi bare godta at hun ikke liker oss? Bør jeg snakke med min sønn? De har det veldig bra sammen bare så det er nevn. De er begge I 30 åra, ikke barn. Anonymkode: b5156...559 Jeg kjenner meg ikke igjen i noe av dette. Så da er dette dere da, eller? Anonymkode: 84603...1d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #118 Del Skrevet 22. januar 2017 Jeg er ganske lik deres svigerdatter bare at hun er enda tøffere enn meg. Skulle også lært meg og si at det er vi som bestemmer osv. Jeg syns det er vanskelig, men jeg trener på det. Grunnen til at jeg er kort er rett og slett fordi svigersønn blander seg alt for mye. De vil ha oversikt over alt og bestemme hvordan vi skal pusse opp, hvordan vi skal bruke penger. Hvor vi skal spare, hvor mye. Lista er lang. Syns der var letteee før vi fikk barn. Nå som vi har barn skal svigersønn styre med de hele tiden, bestemme alt. Det er mangel på respekt fra svigers som gjør at jeg blir vanskelig. Hva er grunnen til å spørre om lønna hennes osv.? Du sier de har det bra, hvorfor legge seg oppi alt da? Kanskje det er lurt å spørre deg selv om spørsmålene du stiller hadde vært greit om hun spurte deg om? Jeg hadde vært lynrask om å skjerpe meg hadde jeg vært deg. Plutselig kan hun få nok av alt og nekte dere besøk og i verste fall nekte deg å se barnebarn om de kommer.. Anonymkode: 6c7f9...0cd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #119 Del Skrevet 22. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er ganske lik deres svigerdatter bare at hun er enda tøffere enn meg. Skulle også lært meg og si at det er vi som bestemmer osv. Jeg syns det er vanskelig, men jeg trener på det. Grunnen til at jeg er kort er rett og slett fordi svigersønn blander seg alt for mye. De vil ha oversikt over alt og bestemme hvordan vi skal pusse opp, hvordan vi skal bruke penger. Hvor vi skal spare, hvor mye. Lista er lang. Syns der var letteee før vi fikk barn. Nå som vi har barn skal svigersønn styre med de hele tiden, bestemme alt. Det er mangel på respekt fra svigers som gjør at jeg blir vanskelig. Hva er grunnen til å spørre om lønna hennes osv.? Du sier de har det bra, hvorfor legge seg oppi alt da? Kanskje det er lurt å spørre deg selv om spørsmålene du stiller hadde vært greit om hun spurte deg om? Jeg hadde vært lynrask om å skjerpe meg hadde jeg vært deg. Plutselig kan hun få nok av alt og nekte dere besøk og i verste fall nekte deg å se barnebarn om de kommer.. Anonymkode: 6c7f9...0cd Skrev feil. Ikke svigersønn, men svigers! Anonymkode: 6c7f9...0cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #120 Del Skrevet 23. januar 2017 Spørsmålet er ikke om det er greit å se i kjøkkenskapene til folk eller ikke, men om det er greit å ta det for gitt at det er greit. Mange her synes det er greit å se i kjøkkenskapene til folk, og skjønner ikke at det ikke er greit for andre. Folk må gjerne se i mine kjøkkenskap. Jeg synes det er helt supert å slippe å finne gaffel til folk fordi de ikke tør å åpne 2-3 skuffer for å prøve å finne selv. MEN jeg tar det ikke for gitt at andre har det slik. Kanskje de bare er veldig private. Kanskje de oppbevarer private papirer i kjøkkenskuffer i stedet for på soverommet eller kontoret. Hvem vet. Men det spiller ingen rolle. Om de vil ha kjøkkenskuffen for seg selv, så må de få lov til det, uten at vi skal bestemme hva som er riktig ut i fra hva vi selv synes er greit. Når man slår sammen to familier, så må man føle litt på hvor grensa går i starten før man blir godt kjent. Vær heller mer forsiktig enn man ønsker, for så å se etterhvert hvordan de andre er. Og så må man ikke ta alt personlig. Å bli irritert over at folk går inn med sko er ikke fordi de ikke liker dere, men fordi de ikke liker å måtte vaske gulvene hver gang dere har vært på besøk. Ikke alle liker skitne gulv, og det må dere respektere. At hun svarer litt "mystisk" eller slik som dere tenker kan være en spøk, så er det bare hun som prøver å si i fra på en måte som ikke blir frekt, men som likevel blir "frekt" fordi dere allerede har bestemt dere for at hun ikke liker dere, og alt hun da sier, er negativt. Om hun allerede føler dere er invaderende, så er det dermed logisk at hun ikke har lyst til å være på ferie sammen med dere. Kanskje hun er redd for å ikke få noe egentid på turen? Eller ikke få bestemme noe på turen? Vi har selv vært på ferie med andre, og det er kjipt på turer hvor alle MÅ gjøre ting sammen fra morgen til kveld, og det er et par stykker som skal bestemme alt, og om noen har lyst til å gjøre noe men blir nedstemt, så blir man sett på DE kjipingene om man foreslår at man deler seg opp. At de andre tar det personlig, og mener at de ikke liker deres selskap. Anonymkode: d462b...e67 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå