Gå til innhold

Svigerdatter tar avstand fra oss.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min sønn er gift med en dame som vi sliter å komme inn på. Hun snakker lite, spør lite og ser generelt ut til å bry seg lite om oss. Hun er sosial og veldig godt likt ellers. Hun er vistnok veldig godt likt på jobben og bland sine pasienter. Hennes familie sier bare gode ting om henne og vennene tar masse kontakt. Men når det gjelder oss så holder hun seg på avstand. Hvis vi kommer med ferieforslag eller tips og råd når de skal pusse opp kan hun fint svare at de er voksne og klarer å bestemme slikt selv. Hvis vi spør om litt private ting kan hun bli veldig krass og svare at det har ikke vi noe med. Min mann kom til å spørre om lønna hennes, det var vist ikke bra. Hun vil ikke dra på ferie med oss, hun har ikke sagt det direkte, men hun skylder alltid på jobb eller andre planer. Skal vi bare godta at hun ikke liker oss? Bør jeg snakke med min sønn? De har det veldig bra sammen bare så det er nevn. De er begge I 30 åra, ikke barn. 

Anonymkode: b5156...559

Jeg ville knurret og skutt rygg om min svigermor kom med tips om hvordan vi skulle pusse opp. Dvs, det har hun gjort, hun forærte oss en gang et par ekstremt stygge gardiner (i enhver målestokk) og tillot seg å bli fornærmet da hun fikk dem tilbake.
Jeg ville aldri dratt på ferie med dem.
Og hvis hun blir krass når dere spør om lønn og andre private ting, så du slutte å spørre.
(å spørre om lønn, er svært frekt og uoppdragent i min verden)

Det er ikke sikkert at hun ikke liker deg. Men hun setter definitivt ikke pris på oppførselen din!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes dere virker utrolig invaderende. Andres lønn, eller hvordan de innreder hjemmet sitt har dere ingenting med... Hun synes nok dere er veldig slitsomme, og dere bør begynne å gi henne og mannen hennes litt rom. Har en følelse av at dere (for henne) blander dere mye mer enn hva du forteller i HI. Hvorfor skal hun ikke trekke seg unna når dere stiller private spørsmål? Du sier det jo selv - de er private. 

Min mor spurte f.eks. min svigersøster hvor mye hun revnet under fødsel. Jeg ble helt paff og utrolig overgitt, det er et ikke-spørsmål synes jeg. Hadde min svigermor spurt meg om det, hadde jeg blitt dritsur, fornærmet og bjeffet at det var en privatsak. Men min svigersøster svarte velvillig og la ut i det vide og det brede om tingenes tilstand der nede. Det er forskjell på folk og hun synes tydeligvis dere er litt too much. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri skjønt hva som er så innmari hemmelig med lønn. Jeg spør jo ikke, for jeg har skjønt at folk synes det er helt uhørt, men skjønner ikke hvorfor....?

Er det flaut fordi dere synes dere tjener lite? Eller er dere redd det høres skrytete ut om dere tjener mye? :klo:

Jeg kan godt fortelle hva jeg tjener, hva jeg stemmer på ved valg osv. Respekterer at andre holder dette fryktelig hemmelig, men.....pussig.

Anonymkode: 31ec8...10e

Privatøkonomi er ganske privat, ja. Du kan jo snu det rundt - hvorfor er det viktig for noen å vite? "Nysgjerrighet" er et generisk svar folk gir, men det er jo noe som pirrer nysgjerrigheten, noe som gjør at man overhodet tenkte tanken. Det er alltid en grunn til at man spør.

Hvor mye man har å rutte med sier mye om ens arbeidsforhold, ansiennitet, handlefrihet, komfort m.m. Kanskje har du dårlig råd og synes det er flaut. Kanskje har du lav inntekt med noe formue eller andre investeringer, og vil ikke at det skal høres ut som du har det verre enn du har det. Kanskje tjener du godt og vil ikke bli behandlet annerledes pga. det.

Det er faktisk ikke helt uvanlig at folk setter deg i en bås. Da venninnen min ble spurt om hvor mye leiligheten hennes kostet (som var dyr), merket hun en endring i noen venners oppførsel. Det var ikke lenger så viktig å splitte regningen helt riktig, det var helt greit at hun stod for innkjøpene da de var på besøk - hun hadde jo så god råd. Folk reagerer på denne måten, selv ubevisst, når de vet at noen har det veldig komfortabelt økonomisk (spesielt om de ikke har det selv).

I TS' svigerdatters situasjon har du i tillegg forholdet dem imellom. Vil svigerfar vite hvem av sønnen og svigerdatter som legger mest inn i potten hjemme eller hvordan det økonomiske "maktforholdet" er? Hvis ikke, hvilken grunn har han egentlig for å måtte vite dette?

Anonymkode: 48ea3...99d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Forundret.. skrev:

Jeg kunne aldri dratt på ferie med svigers, ikke med min egen mor engang, ferie skal jo være ferie!

Haha! Jeg og min svigermor reiste på ferie i sammen, bare oss to. En av de bedre feriene jeg har hatt :)! Kunne ikke hatt en bedre svigermor jeg! 

Anonymkode: ea59e...c3f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, å gå å kikke i skuffer og skap hjemme hos andre (selv din egen sønn og svigerdatter) er uhyre frekt og uhøflig! Jeg forstår godt at hun reagerer på det! Og man går da ikke inn med sko, med mindre de som eier huset sier at det er greit?! 

Jeg sier meg enig med de som skriver at dere oppfører dere invaderende. Vær litt tilbakeholdne med å gi tips og råd, og ikke snok hjemme hos dem. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Alice123 skrev:

Jeg er helt enig denne lista! Dette er ting som ikke nødvendigvis er feil, men kan oppleves som invaderende av enkelte (åpenbart deres svigerdatter, og jeg personlig hadde ikke vært sånn superhappy om mine svigerforeldre holdt på slik).

Så er det jo mange småting som alene ikke er noe problem, men mengden og hvor lenge det foregår gjør at det blir for mye og oppleves som ubehagelig.

Jo mer dere holder på slik, jo ler vil hun holde dere på avstand og jo værre vil det oppleves for alle parter.

Og dere kan alle være herlige og snille mennesker, men om kjemien ikke stemmer.... så vil dere neppe bli bestiser noen gang. Og slike ting som blir listet opp av sol87 blir HVERTFALL oppfattet i verste mening av deres svigerdatter, og dere tolker hennes reaksjon i verste mening igjen.

Fine nyanseringer! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Hun er ikke frekk eller ufin. Høflig og takker for seg. Hun setter sikkert grenser for at hun synes vi er for intense kanskje. Det med lønnen var noe min mann bare fant ut at han skulle spørre om. Hun sa med litt streng tone at hun ikke syntes han hadde noe med det, de klarte seg veldig godt med de fikk utbetalt. Må være ærlig og si at hun gjør nok ikke noe feil jeg kan påpeke. Hun er kanskje privat. Hvis jeg kikker I skap og skuffer på kjøkkenet eller i stuen kan hun si noe som at hun ikke liker at folk ser på "rotet" og velg henviser meg ut eller sette meg ned. Hun misliker nok veldig hvis vi går inn med skor, hun sa at gulvene var rene så vi trengte ikke være redd for å få møkkete sokker. Kanskje det var en spøk vi ikke forstod... Vi forstår ofte ikke humoren til hverken mon sønn eller henne.. Når jeg tenkte på å snakke med sønnen min var drt for å finne ut som vi gjør noe feil eller om hun ikke liker oss bare. Hun skal få være den hun er. Vi vet ikke hvor vi har henne... Hun er litt.. mystisk.. 

Ts.

Det er ikke sikkert hun misliker dere i det hele tatt, men når noen "tvinger" seg inn på en person, lukker personen seg helt. Dere ønsker å ha et nært forhold? Slapp av, ikke hige etter det.

Endringer dere kan gjøre, er å virke så avslappet som mulig i hennes nærvær uten å stille for personlige spørsmål, komme med råd eller gå etter deres regler. Vil hun ikke dere skal gå inn med sko, ikke gjør det :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Haha! Jeg og min svigermor reiste på ferie i sammen, bare oss to. En av de bedre feriene jeg har hatt :)! Kunne ikke hatt en bedre svigermor jeg! 

Anonymkode: ea59e...c3f

Åh! Så heldig skulle jeg ønske at jeg også var! Min er ikke mye å skryte av desverre :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår svigerdatteren godt, når dere holder på slik. Slutt å blande dere inn i deres liv

Anonymkode: 7245a...b0d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, O.G. skrev:

Hvis jeg var Ts ville jeg tatt avstand fra denne sønnen som har byttet familie totalt. Du snakker pinadø om wattpikk.

Det er jo mulig sønnen var like lei av familiens invaderende atferd. Det hadde jeg vært. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Hun er ikke frekk eller ufin. Høflig og takker for seg. Hun setter sikkert grenser for at hun synes vi er for intense kanskje. Det med lønnen var noe min mann bare fant ut at han skulle spørre om. Hun sa med litt streng tone at hun ikke syntes han hadde noe med det, de klarte seg veldig godt med de fikk utbetalt. Må være ærlig og si at hun gjør nok ikke noe feil jeg kan påpeke. Hun er kanskje privat. Hvis jeg kikker I skap og skuffer på kjøkkenet eller i stuen kan hun si noe som at hun ikke liker at folk ser på "rotet" og velg henviser meg ut eller sette meg ned. Hun misliker nok veldig hvis vi går inn med skor, hun sa at gulvene var rene så vi trengte ikke være redd for å få møkkete sokker. Kanskje det var en spøk vi ikke forstod... Vi forstår ofte ikke humoren til hverken mon sønn eller henne.. Når jeg tenkte på å snakke med sønnen min var drt for å finne ut som vi gjør noe feil eller om hun ikke liker oss bare. Hun skal få være den hun er. Vi vet ikke hvor vi har henne... Hun er litt.. mystisk.. 

Ts.

"En spøk dere ikke forstod"? Det er da vanlig å ta av seg på bena når man kommer hjem til folk. Evt. spørre om det er greit å gå med sko inne. 

Dette er så krasj at jeg lurer på om det er noe annet. Er dere og svigerdatter fra samme kultur?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Strawberry Fields skrev:

Det er jo mulig sønnen var like lei av familiens invaderende atferd. Det hadde jeg vært. 

Uansett foreldrene hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, O.G. skrev:

Uansett foreldrene hans.

So?

Hadde min mor oppført seg slik TS gjør overfor svigerdatteren, hadde hun fått klar beskjed om den bedritne oppførselen sin.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, O.G. skrev:

Hvis jeg var Ts ville jeg tatt avstand fra denne sønnen som har byttet familie totalt. Du snakker pinadø om wattpikk.

Beklager at jeg reagerer, men min sønn har ikke skiftet familie. Han er like engasjert I vår familie. Han distanserer seg ikke. Jeg har heller ikke skrevet at han gjør det.  Jeg er kanskje en ungdommelig dame og tolererer mye, men så udannet å skrive slik om folk. Han er da ikke noe problem!  Han møter opp selv om hun jobber.

De ville pusse opp kjøkken,  men jeg sa de ikke behøvde. Er det å tråkke dem på tærne? Og kikket I skapet for å se på alt det fine de har... Vi mener ikke noe vondt... skjønner at jeg bør jekke ned litt, bør vi heller være som vanlige gjester og ikke føle oss så hjemme?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lønn er ganske privat for noen mennesker, og noen misliker å bli spurt om veldig private tema. Vet ikke hva dere spør om da..

Er hun oppvokst i byen og dere bygda for eks? Det kan være litt ulike sosiale normer der, hvor bygdefolka er litt mer åpne om lønn og sånt

Anonymkode: a6be9...579

Say what?

Vær snill å forklar hvorfor du kan si noe sånt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
10 minutter siden, Rosalie skrev:

So?

Hadde min mor oppført seg slik TS gjør overfor svigerdatteren, hadde hun fått klar beskjed om den bedritne oppførselen sin.

Fordi det hadde du gjort da ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bossa Nova
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

skjønner at jeg bør jekke ned litt, bør vi heller være som vanlige gjester og ikke føle oss så hjemme?

Ja, du har endelig skjønt det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg lurer på om denne svigerdatteren reagerer like sterkt når egen mor går i skapene eller spør om ditt og datt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, O.G. skrev:

Nei, men jeg lurer på om denne svigerdatteren reagerer like sterkt når egen mor går i skapene eller spør om ditt og datt.

Ts her. Mor til min svigerdatter fikk slag I ung alder. Det er faktisk min svigerdatter som har vært litt omsorgsperson for sine søsken, mor og til og med far. Tror ikke noen av dem går I skapene deres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...