Gå til innhold

Svigerdatter tar avstand fra oss.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min sønn er gift med en dame som vi sliter å komme inn på. Hun snakker lite, spør lite og ser generelt ut til å bry seg lite om oss. Hun er sosial og veldig godt likt ellers. Hun er vistnok veldig godt likt på jobben og bland sine pasienter. Hennes familie sier bare gode ting om henne og vennene tar masse kontakt. Men når det gjelder oss så holder hun seg på avstand. Hvis vi kommer med ferieforslag eller tips og råd når de skal pusse opp kan hun fint svare at de er voksne og klarer å bestemme slikt selv. Hvis vi spør om litt private ting kan hun bli veldig krass og svare at det har ikke vi noe med. Min mann kom til å spørre om lønna hennes, det var vist ikke bra. Hun vil ikke dra på ferie med oss, hun har ikke sagt det direkte, men hun skylder alltid på jobb eller andre planer. Skal vi bare godta at hun ikke liker oss? Bør jeg snakke med min sønn? De har det veldig bra sammen bare så det er nevn. De er begge I 30 åra, ikke barn. 

Anonymkode: b5156...559

Det er nok ikke alltid lett å ha rollen som svigerforeldre, men så har dere gjort en del "tabber", slik jeg ser det, allerede.

1. "Tips og råd" er noe man gir når man blir spurt om det. Fra foreldre og svigerforeldre kan tips og råd om f.eks oppussing oppfattes som forsøk på innblanding og sjefing. Ikke kom med råd uten å bli spurt først.

2. Du skal ikke spørre om private ting, særlig ikke når folk tydelig sier at det ikke er greit. Slutt med det. Å spørre om noen lønn er jo uhyre frekt og kunne ikke falt meg inn. Jeg spør ikke en gang mamma om hva hun tjener.

3. Hvorfor i alle dager skal dere dra på ferie med dem? Hun er deres svigerdatter, ikke en venninne. Hun er glad i sin mann og vil nok dra på ferie med ham.

Hvis dere slutter å mase om disse tingene, kan det godt hende dere vil oppleve en litt mindre kjølig tone i framtiden...

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal på langhelg med moren min og svigermor neste måned. Det synes jeg bare er koselig. Men lengre ferie ville nok blitt for mye. 

Men generelt er det vanskelig å gi noen råd her fordi vi bare har din versjon av historien.

Nei, det er nok ikke noen god idé å ta det opp med svigersønnen din... hvis det ikke blir for ille etterhvert. Det kan risikere at han tar avstand fra dere fordi han føler at han må ta hennes side. Det beste er nok i stedet å prøve å bite det i seg og fortsette å være positive til henne. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv svigermor og hadde aldri spurt om lønn. Ikke hadde jeg blandet meg inn. Jeg sier at hvis jeg kan hjelpe med noe så si I fra. La de få leve livet sitt. Et hun høflig ellers eller direkte ufin?

Anonymkode: 95d6f...0e7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner at det er trist, men som du ser av svarene du får her, så er ikke dette unormal oppførsel av svigerdøtre. 

Anonymkode: 1b7fc...ebe

Dét er faktisk ikke normal oppførsel av svigerforeldre (eller foreldre, kolleger, venner, naboer, søsken eller hvem som helst voksen) å spørre hva svigerdatteren tjener. Å snakke om f.eks lønn generelt som i "flott å se at dere kom godt ut i årets lønnsoppgjør" er greit, "hva tjener du?" er ikke greit. 

Anonymkode: 5a958...659

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri skjønt hva som er så innmari hemmelig med lønn. Jeg spør jo ikke, for jeg har skjønt at folk synes det er helt uhørt, men skjønner ikke hvorfor....?

Er det flaut fordi dere synes dere tjener lite? Eller er dere redd det høres skrytete ut om dere tjener mye? :klo:

Jeg kan godt fortelle hva jeg tjener, hva jeg stemmer på ved valg osv. Respekterer at andre holder dette fryktelig hemmelig, men.....pussig.

Anonymkode: 31ec8...10e

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri skjønt hva som er så innmari hemmelig med lønn. Jeg spør jo ikke, for jeg har skjønt at folk synes det er helt uhørt, men skjønner ikke hvorfor....?

Det er jo ikke hemmelig, men samtidig er det ingen som har noe med det og derfor er det helt unødvendig (og litt frekt) å spørre om dette. Dessuten føyer dette seg tydeligvis inn i rekken av flere småfrekke innblandinger fra svigerfamilien.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dét er faktisk ikke normal oppførsel av svigerforeldre (eller foreldre, kolleger, venner, naboer, søsken eller hvem som helst voksen) å spørre hva svigerdatteren tjener. Å snakke om f.eks lønn generelt som i "flott å se at dere kom godt ut i årets lønnsoppgjør" er greit, "hva tjener du?" er ikke greit. 

Anonymkode: 5a958...659

Dette spørsmålet får jeg støtt og stadig. Fra foreldre,  kollegaer , søsken m.m . Kan ikke sI det plager meg nevneverdig.. Hvorfor er det tabu ? Hvis alle visste hva alle tjente hadde kansje ikke lønnsforskjeller vært så store innen samme bransje.  

Anonymkode: 1f409...310

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det flaut fordi dere synes dere tjener lite? Eller er dere redd det høres skrytete ut om dere tjener mye? :klo:

Jeg kan godt fortelle hva jeg tjener, hva jeg stemmer på ved valg osv. Respekterer at andre holder dette fryktelig hemmelig, men.....pussig.

Anonymkode: 31ec8...10e

Tror der er typisk norsk kultur greie,  skjønn det den som kan 😕

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattie16
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk helt omvendt er min erfaring. Nå har jeg endel familie og venner i utlandet, og det er ingen som snakker om lønn i detalj slik som nordmenn gjør. De kan si "h*n tjener mye/lite", men ingen som spør noen direkte el detaljert. Og det at vi har åpne skattelister liggende tilgjengelig for hvemsomhelst, det er noe helt særegent norsk. Våre venner/familie i utlandet ble sjokkert over å høre det! Det er rett og slett privat. Hvorfor skal andre vite hva noen tjener? I hvilken interesse er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er norsk, men har aldri forstått det hemmelighetsskremmeriet. Jo, klart, noen ganger passer det ikke å ta opp lønn. "Mor, far, møt Anne" "Hei, Anne. Hva tjener du?", men det er heller ikke en dødssynd å spørre om lønn. Eller hva man stemte. Skulle jeg tro, men jeg tar visst feil :P 

TS, jeg er svigerdatter. Jeg er glad i svigers, men likevel er kjemien kanskje ikke helt tilstede, dessverre. En ting er språkforskjeller, men de er forskjellige fra meg og hvordan jeg ønsker at mannen min og meg skal bli når vi blir gamle. Noe som plager meg, er at svigermor kan stille noen spørsmål jeg oppfatter som veldig private. Jeg prøver å ikke la det gå innover meg, og å være frekk, men synes det er ubehagelig. Som sagt er språket ei hindring, men jeg blir også såpass satt ut at jeg svarer med enkeltord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lizard queen

Jeg hadde ikke dratt på ferie med svigers. Ikke fordi jeg misliker dem, men bare.... nei :P Så akkurat det ville jeg ikke tatt så tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg er litt lik din svigerdatter, jeg syns det er privat å snakke om hvor mye jeg tjener. Jeg blir ofte også spurt av min svigerfar om hvordan det går med andre på min side av familien, da gjelder det spørsmål i forhold til de som har skilt seg. Han lurer på årsaken osv, det syns jeg er privat, og ikke noe som passer seg at jeg skal viderbringe. 

Jeg kan også bli irritert hvis man stiller meg for personlige spørsmål, hvis din svigerdatter ikke svarer på disse spørsmålene, slik som meg, så er det kanskje et hint om at enkelte ting er privat. Det trenger ikke kringkastes. Mine foreldre blant annet spør ikke min mann om hvor mye han tjener, og det er fordi at sånne ting er privat. 

Anonymkode: 7e1cc...b2a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadda - det skulle vært svigermoren som svarte "det har du ikke noe med" eller var tydelig på at hun ikke kunne tenke seg å tilbringe ferie eller fritid sammen med barn og barnebarn! :dry:

Nei TS, jeg syns ikke dere har gjort så mye galt. Jeg syns heller ikke det er helt feil og spørre om inntekt hvis det er naturlig i forhold til tema. F. eks angående huskjøp. De fleste har en viss peiling når nær familie kjøper bolig til 15 mill (som i mitt tilfelle).

Snakk med sønnen din, at det er slik er ikke hyggelig.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sol87 skrev:

Det er nok ikke alltid lett å ha rollen som svigerforeldre, men så har dere gjort en del "tabber", slik jeg ser det, allerede.

1. "Tips og råd" er noe man gir når man blir spurt om det. Fra foreldre og svigerforeldre kan tips og råd om f.eks oppussing oppfattes som forsøk på innblanding og sjefing. Ikke kom med råd uten å bli spurt først.

2. Du skal ikke spørre om private ting, særlig ikke når folk tydelig sier at det ikke er greit. Slutt med det. Å spørre om noen lønn er jo uhyre frekt og kunne ikke falt meg inn. Jeg spør ikke en gang mamma om hva hun tjener.

3. Hvorfor i alle dager skal dere dra på ferie med dem? Hun er deres svigerdatter, ikke en venninne. Hun er glad i sin mann og vil nok dra på ferie med ham.

Hvis dere slutter å mase om disse tingene, kan det godt hende dere vil oppleve en litt mindre kjølig tone i framtiden...

Jeg er helt enig denne lista! Dette er ting som ikke nødvendigvis er feil, men kan oppleves som invaderende av enkelte (åpenbart deres svigerdatter, og jeg personlig hadde ikke vært sånn superhappy om mine svigerforeldre holdt på slik).

Så er det jo mange småting som alene ikke er noe problem, men mengden og hvor lenge det foregår gjør at det blir for mye og oppleves som ubehagelig.

Jo mer dere holder på slik, jo ler vil hun holde dere på avstand og jo værre vil det oppleves for alle parter.

Og dere kan alle være herlige og snille mennesker, men om kjemien ikke stemmer.... så vil dere neppe bli bestiser noen gang. Og slike ting som blir listet opp av sol87 blir HVERTFALL oppfattet i verste mening av deres svigerdatter, og dere tolker hennes reaksjon i verste mening igjen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får ikke endret på innlegget mitt, så må skrive nytt.

Ts, hva slags personlige ting spør dere om? Sånn.. spør dere om favorittfargen eller favorittsexstillingen? Hvilket nivå av "personlig" er dere på?

Og sånn, når dere åpenbart ikke har en veldig nær relasjon, så passer det seg IKKE å spørre om lønn! Jeg har aldri spurt noen om det i hele mitt liv, og aldri fått spørsmålet selv. Selv ikke nære venner eller min egen mor.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Hun er ikke frekk eller ufin. Høflig og takker for seg. Hun setter sikkert grenser for at hun synes vi er for intense kanskje. Det med lønnen var noe min mann bare fant ut at han skulle spørre om. Hun sa med litt streng tone at hun ikke syntes han hadde noe med det, de klarte seg veldig godt med de fikk utbetalt. Må være ærlig og si at hun gjør nok ikke noe feil jeg kan påpeke. Hun er kanskje privat. Hvis jeg kikker I skap og skuffer på kjøkkenet eller i stuen kan hun si noe som at hun ikke liker at folk ser på "rotet" og velg henviser meg ut eller sette meg ned. Hun misliker nok veldig hvis vi går inn med skor, hun sa at gulvene var rene så vi trengte ikke være redd for å få møkkete sokker. Kanskje det var en spøk vi ikke forstod... Vi forstår ofte ikke humoren til hverken mon sønn eller henne.. Når jeg tenkte på å snakke med sønnen min var drt for å finne ut som vi gjør noe feil eller om hun ikke liker oss bare. Hun skal få være den hun er. Vi vet ikke hvor vi har henne... Hun er litt.. mystisk.. 

Ts.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ts her. Hun er ikke frekk eller ufin. Høflig og takker for seg. Hun setter sikkert grenser for at hun synes vi er for intense kanskje. Det med lønnen var noe min mann bare fant ut at han skulle spørre om. Hun sa med litt streng tone at hun ikke syntes han hadde noe med det, de klarte seg veldig godt med de fikk utbetalt. Må være ærlig og si at hun gjør nok ikke noe feil jeg kan påpeke. Hun er kanskje privat. Hvis jeg kikker I skap og skuffer på kjøkkenet eller i stuen kan hun si noe som at hun ikke liker at folk ser på "rotet" og velg henviser meg ut eller sette meg ned. Hun misliker nok veldig hvis vi går inn med skor, hun sa at gulvene var rene så vi trengte ikke være redd for å få møkkete sokker. Kanskje det var en spøk vi ikke forstod... Vi forstår ofte ikke humoren til hverken mon sønn eller henne.. Når jeg tenkte på å snakke med sønnen min var drt for å finne ut som vi gjør noe feil eller om hun ikke liker oss bare. Hun skal få være den hun er. Vi vet ikke hvor vi har henne... Hun er litt.. mystisk.. 

Ts.

Nei nei nei, ikke begynn sånn "hun liker oss ikke" Bare fordi hun ikke liker at noen titter i skapet eller går inn med sko eller er for nærgående. Det blir det drama og usikkerheter rundt. Ikke spill offer fordi dere har blitt retta på, og ikke baksnakk henne heller. Om du spør "liker hun ikke oss" så er det det samme som å si at "vi blir behandlet dårlig, hun er sur, vi er offere her" og det er starten på et dårlig forhold. 

Om hun ikke liker sko inne, og ikke liker at dere ser i skapet, så gjør dere ikke det. Sånn er det med min svigermor, hun setter grenser, jeg følger, da hun er mer dominerende enn meg.

Min egen svigermor spør og graver, og det er ikke alt jeg svarer på. Samme med moren min, jeg svarte ikke alt hun spurte om heller! Hun har ikke gjort dere noe, og dere har ikke gjort henne noe, men hun hørest ut som en striks dame som har alt på stell og styrer hjemme. En dame med trøkk i som tør å si nei om det er noe som plager henne og som liker å bestemme ting selv. hun er nok kansje litt dominerende, men det vil ikke si at hun er en dårlig person, tvert i mot. Hørest heller ut som din sønn har skaffet seg en dame med ryggrad :) 

Anonymkode: 307b5...9ba

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts.

Jo jo jo. Svigerdøtre har aldri noe problem med å snakke med sin mann om at svigermor ikke liker dem! Jeg syns du kan spørre om hva han tror dere gjør galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...