Gå til innhold

48-timersregelen etter oppkast


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ville blitt hjemme. Jeg blir skikkelig syk av omgangssyke, så derfor tar jeg ekstra hensyn til andre. Hater å få den smitten i hus, og det er tydelig mange som ikke følger reglene i vår bhg ettersom vi allerede har opplevd dette fire ganger på to måneder nå. Jeg får høy feber, besvimer,  magekramper, pustevansker osv. Har mer enn en gang endt opp på legevakt pga omgangssyke.  Hold barna hjemme til dere er helt sikre. 

Anonymkode: 1faf7...899

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du ikke vil ha en ny runde denne uken, så overholder du 48-timers regelen.

I vår barnehage går omgangssyken på rundgang for tiden, mange har blitt smittet opp til flere ganger. Det minste vi som foreldre da kan gjøre, er å følge de reglene som er satt for dette.

De timene er også viktige for å få immunforsvaret på plass igjen, sånn at de faktisk ikke tar til seg ny smitte så lett.

Det er kjipt for alle når sykt barn dagene renner ut allerede i januar, men sånn er det for alle. Dagene følger kalenderåret, så nå har du god kontroll på hvor mange du har igjen, ergo kan du allerede nå planlegge f.eks. innarbeiding dersom det blir for lite dager i slutten av året.

Når vi hadde tre små i barnehagen, var det et mareritt med syke barn og regler på 24 og 48 timer. Vi har gjort ALT for å få det til å gå opp: delt dagene mellom oss, tatt med barna på jobb, brukt besteforeldre, avspasert, brukt tanter og onkler og flyttet på fridager.

Anonymkode: 1d32b...5da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er innafor så lene barnet virker helt frisk...ville vurdert situasjonen som helhet. Har du mulighet til å være hjemme uten problemer, hadde jeg kanskje vært det for å være heeeelt sikker. Byr det på store vansker å være hjemme, hadde jeg sendt barnet i bhg. Jeg er vanligvis ganske streng på å følge reglene, men synes man kan utvise et visst skjønn. Klart noen barn er immunsvekket, men hvis det er sånn st et barn kan dø av å bli smittet, er vel kanskje ikke bhg det riktige stedet uansett. Vi har hatt våre barn i en bhg m en sånn problematikk, og fikk da beskjed om å varsle bhg med en gang dersom vi fikk vannkopper el.l fordi dette barnet da måtte være hjemme. Foreldrene visste allikevel at de tok en kalkulert risiko fordi f.x vannkopper smitter lenge før det bryter ut. De valgte allikevel å ha barnet i bhg fordi det ga henne så mye glede å være sammen med andre barn og de ønsket å gi henne en så normal barndom som mulig. 

Anonymkode: 6e012...736

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man overholder selvfølgelig regelen. For en egoistisk tankegang å bevisst ignorere 48-timers regelen fordi de med barn med immunproblematikk selv har valgt å ha dem i barnehagen. Det går faktisk an å ta hensyn og ikke bare tenke meg-meg-meg hele tiden. 

Anonymkode: b78a0...067

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, amativeReflection skrev:

Absolutt ikke! Noen er immunsvekket og kan dø på grunn av slik skjødesløshet. 

Hvis det er tilfelle i en barnehage eller på skole, så vet alle om det. Ja, det skjer, men ikke ofte. Vi har en på vår skole som har det, dette vet alle om og tar ekstra hensyn til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn spyr et par-tre ganger på rappen og er litt løs i magen ved omgangssyke, aldri "skikkelig" diaré eller mer spy enn det. Så i kanskje 45 av de 48 timene hun må holdes hjemme er hun symptomfri. Jeg holder allikevel barnet hjemme, for hun er smittsom selv om hun ikke er syk selv.

Vi er for øvrig på runde 3 med omgangssjuke i barnehagen nå. De er ekstremt nøye på hygiene i barnehagen, og isolerer og sender hjem ved minste tegn, allikevel så er det altså på runde 3. Mye sannsynlig fordi foreldrene ikke overholder 48-timers regelen. Og det er dritkjipt for alle som får 2-3 dager "unødvendig" hjemme med syke barn, når grunner er foreldre som ikke tar sine dager hjemme..  

Anonymkode: b425b...672

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde sendt barnet i barnehagen så lenge det er snakk om et par timer, og barnet har vært friskt og symptomfri siden hun kastet opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/15/2017 den 13.14, amativeReflection skrev:

Absolutt ikke! Noen er immunsvekket og kan dø på grunn av slik skjødesløshet. 

Har aldri hørt om hjemmeboende barn med så svakt immunforsvar, da kan jo ikke mor el far ta bussen engang med alt av virus de kan bære med seg hjem eller omgås kolleger som har syke barn hjemme. Må være ekstremt sjelden og da får man info om det. Ville sett formen an. Er hun pigg og avføringen normal, og det har vært slik siden hun kastet opp sist gang, ville jeg nok tatt henne med i bhg.

Anonymkode: d6583...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq

Selvsagt holde man ungen hjemme de 48-timene. Rett og slett av respekt for andres tid.

Det er pga slike som ikke evner å tenke på andre enn seg selv, omgangssyken herjer så mange steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er godt i gang med runde tre i bhg. Dette året har vi voksne og blitt slått ut. Ringer til foreldre, men de tar ikke telefonen. Kommer sent og henter. Har selv hatt det to ganger, og håper å slippe unna denne gangen.

Hadde en runde for noen år tilbake. Da valgte vi å være ute så og si hele dagen i en hel uke. Da ble vi kvitt det. Men har opplevd at foreldre lyger til oss. Men eldre søsken "sladrer". Ikke rart vi ikke blir kvitt det da.

Anonymkode: 09262...4b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2017 den 12.55, AnonymBruker skrev:

Denne 48-timersregelen i barnehagen etter oppkast.. Omgangssyke, frøkna kasta opp siste gang på formiddagen i går (11-12-tiden). Symptomfri etter det, god allmenntilstand osv. Er det OK å sende i barnehage i morgen tidlig mener du?

Anonymkode: b0ccd...b86

Nei for faen! Hold den jævla regelen. Bedre å være hjemme en dag for mye. Pga sånne som dere som er kåt på å få ungene i barnehagen så dere kan jobbe eller late dere i fred at en hel barnehage får omgangssyke og det sprer seg overalt. 

Hold ungen hjemme en dag til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er godt i gang med runde tre i bhg. Dette året har vi voksne og blitt slått ut. Ringer til foreldre, men de tar ikke telefonen. Kommer sent og henter. Har selv hatt det to ganger, og håper å slippe unna denne gangen.

Hadde en runde for noen år tilbake. Da valgte vi å være ute så og si hele dagen i en hel uke. Da ble vi kvitt det. Men har opplevd at foreldre lyger til oss. Men eldre søsken "sladrer". Ikke rart vi ikke blir kvitt det da.

Anonymkode: 09262...4b9

HELVETES FORELDRE! Skal sette noe på dem hele tiden så de får smake sin egen medisin! 

Jeg hadde årets første omgangssyke i helga. Smittet av nevø. Som så klart fikk det fra barnehage. Jeg spydde en hel natt. Ingen søvn. Sovnet jeg så våknet jeg å spydde, enda jeg ikke hadde så mye mer å spy opp akkurat. Takket være en idiotisk mor som sendte et barn syk i barnehagen. Ja jeg vet det var ei mor for barnehagestyreren ble forbannet på ei kvinne som sendte ungen syk. Ungen spydde og rett etter var hele barnehagen smittet. Kjerringa hadde ikke hentet ungen før hentetid en gang. GIIID hun måtte jobbe!! F***e tryne! Håper jeg aldri møter på henne. Ei lita jentunge på 19-20 år og det skal kalles mor til 4-5 åring.. 

Endret av Hunky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

her hjemme oppstod det en diskusjon om dette forleden og jeg ringte legen. Han sa tre dager, var ikke tvil engang. Så hold barna hjemme! Dette er jo grunnen til at så mange får omgangssyken på samme tid!

Anonymkode: 09be0...570

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolig provoserende at foreldre velger å gamble med dette. Vi har runde nummer to med dette svineriet nå på knapt to uker. Disse virusene er ekstremt smittsomme og jeg ser det som mye viktigere å hjelpe til å begrense smitten enn å miste et par dager på jobb. 48 timer etter siste oppkast, ikke et minutt mindre! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Maryell skrev:

Utrolig provoserende at foreldre velger å gamble med dette. Vi har runde nummer to med dette svineriet nå på knapt to uker. Disse virusene er ekstremt smittsomme og jeg ser det som mye viktigere å hjelpe til å begrense smitten enn å miste et par dager på jobb. 48 timer etter siste oppkast, ikke et minutt mindre! 

Ja, det er sjeldent man blir immun mot disse magevirusene, så det kan smitte om og om igjen... :( 

Jeg jobber i bhg, og der kan vi råde foreldre til å holde barna hjemme 48 timer, men de har "rett" til å komme med barna 24 timer etter siste oppkast. I avdelingen jeg jobber er det kun ett og to åringer, og vi har nå slitt i flere uker med oppkast og diare hos barna. Det hjelper ikke at vi tar våre forhåndsregler som hyppig og grundig håndvask hos barn og ansatte når foreldrene er ekstremt ivrige på å få ungene raskest mulig ut av huset.. 

Anonymkode: fc409...331

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...