Gå til innhold

Et par spørsmål (valp)

Anbefalte innlegg

Vi skal hente valp om 2 uker og lurer litt på hvordan vi skal gjøre det om natta. På dagtid vil vi gå ut med hunden hver time, men på natten blir jo dette litt vanskelig, så vil dere anbefale å gå ut om natten i det hele tatt? Hun vil vel likevel ikke klarer å holde seg i 2-3 timer, så er litt usikker på om det vil ha noen hensikt? Og om vi lukker buret, vil hun si fra eller gjøre fra seg der hun sover når hun er så liten?

Tenker på sikt å ha henne liggende sammen med oss i senga, men da vil vi først ha henne husren :) 

Også lurer vi på hvordan vi skal gjøre det med mat på morgenen.. Hun vil jo sikkert måtte ut MED EN GANG vi står opp (ergo: ikke klare å holde seg til etter hun har spist frokost), så vil dere anbefale å ta henne ut med en gang vi står opp, også gi henne mat når vi kommer inn igjen, for såå å ta henne med ut igjen?

Haha, litt random og teite spørsmål kanskje, men vi har ikke hatt hund før og ønsker å unngå flest mulig uhell inne :) få henne stueren så fort som mulig!

Anonymkode: b8672...c64

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1078943-et-par-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-valp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere må ut på nattestid de første ukene og kanskje måneden/månedene. Kanskje det holder med en gang, kanskje må dere ut to eller tre ganger. Må hunden på do, må dere ta den med ut. Mine valper har alltid sagt i fra. Valpen kommer til å klynke på natta, noen ganger fordi den må tisse og andre ganger pga at den er ensom og selskapssyk. Ta den med ut hver gang. og ikke lek med den på natta. 

Det er ikke ok og la en valp være innestengt hele natten uten mulighet til å gjøre fra seg andre steder enn der den sover. Hunder er renslige dyr og det sitter langt inne hos en hund å gjøre dette. 

Hvis dere googler vil dere se at bruk av bur er omdiskutert. Jeg har aldri hatt behov for bur. 

På morgenen må dere rett ut. Når valpen er veldig ung innebærer dette at man så og si tar på seg sko så fort man slår opp øynene og går ut. Frokost når man kommer inn. Mange valper må også ut igjen rett etter frokost. 

Hunden bør ikke sove i sengen før deg er stor nok til å selv hoppe opp og ned. Ellers kan den skade seg. 

Anonymkode: 924c2...739

• Liker 3
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere må ut på nattestid de første ukene og kanskje måneden/månedene. Kanskje det holder med en gang, kanskje må dere ut to eller tre ganger. Må hunden på do, må dere ta den med ut. Mine valper har alltid sagt i fra. Valpen kommer til å klynke på natta, noen ganger fordi den må tisse og andre ganger pga at den er ensom og selskapssyk. Ta den med ut hver gang. og ikke lek med den på natta. 

Det er ikke ok og la en valp være innestengt hele natten uten mulighet til å gjøre fra seg andre steder enn der den sover. Hunder er renslige dyr og det sitter langt inne hos en hund å gjøre dette. 

Hvis dere googler vil dere se at bruk av bur er omdiskutert. Jeg har aldri hatt behov for bur. 

På morgenen må dere rett ut. Når valpen er veldig ung innebærer dette at man så og si tar på seg sko så fort man slår opp øynene og går ut. Frokost når man kommer inn. Mange valper må også ut igjen rett etter frokost. 

Hunden bør ikke sove i sengen før deg er stor nok til å selv hoppe opp og ned. Ellers kan den skade seg. 

Anonymkode: 924c2...739

Okei, ja dette med bur er bare i starten. Men hvis vi går ut med den 2-3 ganger om natten, kan burdøren da være lukket? Vet noen også bare setter aviser frem og har burdøra åpen, slik at den kan gjøre fra seg på avisen.. Men dette vil kanskje ha mye å si for bli-husren-prosessen? Har også hørt noen ikke anbefale å ta med hunden ut om natten i det hele tatt, da det kan bli en dårlig vane senere til når den blir eldre om forventninger om å gå ut på natten.. Hva tenker du om dette? :)

Ts

Kompostgrinder fra biltema er en fin ting. Vi laget en liten binge ved siden av senga. Der hadde hun buret sitt (åpen dør), hundeseng og aviser. Av og til tisset hun på avisene og av og til ville hun ut. Vi slet lenge med å venne henne av med å gå ut på natta. Av og til vil hun enda ut og nå er hun 6 mnd.

Sov med klærne på. Hvis valpen gir beskjed har du noen sekunder på plukke den opp og ta den med ut. Vi begynte tidlig med å ha henne i senga. Hun tisset aldri der og da sov hun ofte natten gjennom. Det kan ta lang tid å få en valp stueren. Spesielt små raser. Vår er akkurat blitt stueren, men hvis vi ikke tar henne ut når hun står ved døra, så tisser hun fortsatt inne.

Anonymkode: 6547d...9b1

• Liker 1

Jeg ville også droppet bur (med burdøra igjen). Jeg ville også hatt klær og sko veldig lett tilgjengelig, for om morgenen har du sekunder på deg. 

Mat kan du gi etterpå. Alternativt kan du ha frokost-porsjonen i en skål på bordet/benken og bruke det til trening - er jo mye det er lurt å trene med en valp. :)

• Liker 2

Annonse

Bur er et egoistisk valg som vi mennesker tar for å slippe ansvar over valpen om natta. Man har så mange andre muligheter.

Det er mye enklere å få valpen stueren (og trygg) om den får ligge i sengen. Da våkner man gjerne når den våkner, og det er lettere å ta den med ut om den må tisse. 

Man trenger ikke nødvendigvis å gå ut hver time på dagtid. Men ofte er bra ja! Det er derimot lurt å ta med valpen ut hver gang den har spist, lekt og sovet. 

Anonymkode: 1ad2a...44b

• Liker 2

Takk for svar! 

Vil jo helst slippe bur og kunne ha henne liggende med oss i senga fra starten. Men vil hun ikke tisse i senga da (dobbeltseng)!? Eller klarer hun såpass tidlig å anse HELE senga som "sitt" og en plass man ikke gjør fra seg på? Vil ikke våkne opp i tiss og bæsj, liksom.. Og hva om hun detter/prøver å hoppe ned?

Kompostgrinder er en mulighet, har bare ansett dette som "for stort" til at valpen helst ikke gjør fra seg der.. At hun ikke sier fra.

Det er forresten en liten rase. Blir 4-6 kg som voksen.

TS

Om natten: hva som skjer er litt avhengig av hvor husren valpen er. Selvfølgelig må den på do opptil flere ganger i løpet av en natt, men om den sier ifra (har den lært å si ifra når den må på do?) eller om den bare setter seg ned og gjør fra seg (dvs at den fortsatt tisser inne på dagtid, men dere fortsatt prøver å lære den å si ifra) er ikke godt å si. Å valpen i bur og den gjør ifra seg der uten at den sier ifra eller dere våkner er som å ikke skifte en tisse/bæsjebleie på en baby hele natten. Mao IKKE bra. Ikke bra i det hele tatt. Veldig mange skjønner ikke at å ha valp er litt samme greia som å ha baby (i noen måneder). Man må opp om natta fordi babyen (valpen) må på do, og man kan heller ikke bare gå fra den sånn helt uten videre. Hjemme alene trening krever tid, muligens litt som tilvenning til barnehage for små barn. Man starter i det små og øker sakte men sikkert, så går det seg til med tiden.

Anonymkode: 5be6b...3bc

• Liker 2

Jeg ville ikke hatt valpen i senga de første ukene, med mindre jeg hadde vannsikker madrassbeskytter. Vi la en ekstramadrass på gulvet helt i starten, og hadde en hundeseng ved siden av, men det ble litt slitsomt med en valp som likte reaksjonene hun fikk ved å bite på sovende neser.. :fnise: Vi adopterte vår når hun var 8 uker, men hadde vært fosterhjem for henne sammen søsknene siden de var 6 uker, og hadde et visst opplegg på plass. Vi brukte en tisse "pad" på gulvet som hun var vant med fra før (på flisgulv som tålte "uhell") helt i starten og slapp henne ut når hun var urolig (og vi rakk/fikk det med oss). Ganske snart sov vi i seng med henne ved siden av, og hun var stor nok til å hoppe opp med forlabbene på senga for å si ifra når hun ville ut. Og da gikk vi ut og gikk på do, også fikk hun en godis når hun var ferdig. Det var en periode hun heller ville utrydde den lokale froskepopulasjonen i hagen i stedet for å gå på do, og da hadde vi et sånn "lasso-bånd" som vi tok på henne i hagen slik at hun gikk på do uten tull.. Jeg husker jeg var rimelig frustrert på denne froskejakten noen netter, men nå i ettertid er det bare fryktelig søtt hvor nysgjerrig og leken hun var.

Hunder liker ikke å gjøre fra seg der de sover, det er derfor mange liker å bruke bur til tissetrening. Men vi klarte oss fint uten, selv om vi kanskje hadde et par flere uhell enn vi kunne hatt med bur. Hvis dere bruker bur, synes jeg det er bedre å ha buret ved siden av senga med døra åpen og tisseunderlag utenfor (men i innhegning hvis dere er redd for gulvet). Både fordi det er lusent å "tvinge" en valp til å holde seg på den måten, og fordi det tar tid å trene en valp til å ikke mistrives i et lukket bur. Det er ikke nødvendigvis lurt å stappe valpen rett i bur den første natta. I verste fall får man en valp som haaaater buret, hyler seg i søvn og det blir masse ekstraarbeid når man senere skal ha den med i bil eller bruke bur i andre tilfeller.

Vi brukte som sagt tissepads og avispapir, og synes det gikk overaskende bra å bruke dette selv på de yngre valpene på 6 uker. Men jeg tror det hadde litt å gjøre med at vi hadde flislagt, hardt gulv. Det tok laaang tid før vi turte å innføre gulvtepper igjen, og jeg tror det er lurt å ta bort alle tepper - hunder liker visst å tisse på absorberende underlag. 

Hva med å kjøpe sånn tisselaken som er beregnet for barn å ha i senga? Da er det kun sengtøyet som må vaskes og ikke hele overmadrassen. Vi hadde vår i senga veldig tidlig. Før hun kunne hoppe opp eller ned. Opplevde ikke en eneste gang at hun ramla ned. La henne alltid i midten av meg og samboer når vi la oss. Men hun har ramla ned en gang nå nylig, etter at hun lærte å hoppe opp og ned:fnise:

Takk for svar! :)

Har også vurdert å ha henne liggende i bur på nattbordet vårt, slik at hun ser oss, og ha på alarm for å ta henne med ut 2-3 ganger i løpet av natten. Vi hører henne jo også godt om hun skulle bli urolig ellers i løpet av natta og måtte tisse. Å ha henne i senga før hun er husren, må jeg si jeg er veldig skeptisk til :fnise:

Men sånn generelt, hva mener dere fungerer absolutt best? Er tissepads/aviser til å anbefale, eller gjør det hele prosessen treigere?

Ts

Annonse

Værså snill ikke bruk bur. Og ihvertfall ikke "nå når den er valp".. for all del ikke steng den inne!!! Stor sannsynlighet den vil ta skade av den skammen om å tisse der den skal sove fordi du stenger den inne.

jeg hadde min hund på soverommet den første tiden. Tok den ut et par ganger om natten (fikk valp når jeg hadde ferie!) ta den ut med engang om morgene. Ta den ut med engang etter mat. Ta den ut med engang etter lek. Og for all del; IKKE kjeft på den om den har uhell inne med mindre du sier ifra AKKURAT når uhellet har skjedd. 

Øv på at den skal være aleine. Dette tar tid!!! Jeg begynte med å ha den i stuen og gikk ut og lukket døren og gikk inn igjen med engang(!) og skrøt av den og gidde godbit. Gikk ut igjen og gjentok dette.. trappet så opp med 1 min.. og slik gikk dagen. Litt etter litt jobbet jeg meg lengre ut og var lengre vekke. 

Lykke til☺

Anonymkode: 5c0c6...f6c

• Liker 2

Alltid ta med valpen ut med en gang den våkner, samme om det er morgen, natten eller på dagen. Ikke gi mat først med andre ord. Ikke tenk klokke heller, føler du gjør det litt. Tenk at du alltid skal ta med valpen ut hver gang den har 1. sovet, 2. spist, og 3. lekt en stund. 

Aviser eller pad ville jeg ikke brukt. 

Angående soving om natten, hva med å kjøpe en liten, myk hundeseng dere kan ha mellom dere? Sist jeg fikk valp hadde vi soverom i 2.etasje med en kronglete trapp, så jeg sov de første ukene på sofaen i stuen med valpen. Bur om natten i starten kan være greit som trygghet (pga ledninger e.l.), men generelt sett våkner man når valpen lager lyd, fordi man sover lettere når man vet man skal passe på. 

Anonymkode: c379a...8db

Annonse

Jeg har aldri opplevd at valper har tisset i sengen min. Jeg har heller aldri opplevd at de må ut mer enn to ganger i løpet av natta. (Med unntak av magetrøbbel, og da er det jo krise uansett.) Den beste måten å få valpen ren raskt på er å la den sove så nær dere som mulig, enten i senga, eller på en egen seng på gulvet inne på soverommet. Da vil dere våkne ganske raskt, og kanskje få den ut før den tisser når den sier fra. Å stenge valpen inne i et bur og lufte den etter klokka vil ikke ha noen effekt i forhold til å få valpen husren, siden den da bare blir luftet til tilfeldige tider den ikke kan påvirke selv.

I tillegg til at det er traumatisk for en valp å flytte fra valpekassa i utgangspunktet, og den trenger nærhet til den nye flokken sin. Hvis dere uansett har tenkt å ha hunden i senga er det i starten denne trøsten er aller viktigst, tabber dere dere ut er risikerer dere å få en hund med tilknytningproblemer og dette vil kunne skape seperasjonsangst og sabotere videre trening med innkalling og andre ting. 

Vet ikke hvordan dere bor, men ha noen enkle tøfler/crocs stående rett innenfor døra, og sov i pysj/ha en enkel kjole lett tilgjengelig ved døra, så du bare kan labbe rett ut om natta/morgenen. Valpen må ikke ha frokost med en gang den våkner, jeg hadde luftet med en gang, og så gitt frokost, og deretter fulgt med på valpen hvor raskt den må luftes igjen. 

Anonymkode: 30ec4...8b8

• Liker 1
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! :)

Har også vurdert å ha henne liggende i bur på nattbordet vårt, slik at hun ser oss, og ha på alarm for å ta henne med ut 2-3 ganger i løpet av natten. Vi hører henne jo også godt om hun skulle bli urolig ellers i løpet av natta og måtte tisse. Å ha henne i senga før hun er husren, må jeg si jeg er veldig skeptisk til :fnise:

Men sånn generelt, hva mener dere fungerer absolutt best? Er tissepads/aviser til å anbefale, eller gjør det hele prosessen treigere?

Ts

Det kan bli lite søvn på dere dersom dere går rett på å bruke lukket bur, men det er en vanlig metode å bruke i USA. Veldig lite populært i Norge (og særlig KG - lykke til :fnise: ), fordi man tvinger en liten valp til å gå og holde seg, og fordi man putter en usikker og enormt sosial krabat i et slags isolat. Hvorfor ikke ha åpent bur med en lukket innhegning med avispapir i utenfor? Da blir buret en koselig plass å sove, samtidig som valpen har muligheten til å gå på do et "lovlig" sted etter eget behov og uten å ødelegge gulvet deres... Det kan også være fryktelig praktisk å ha en slik innhegning å bruke mens man lager mat, øver på å la valpen være alene, etc.. Og dere kan fortsatt trolig få med dere flere tilfeller hvor den våkner og må på do, og hvor dere rekker å komme ut.

Jeg mener ikke det trenger å forsinke prosessen å bruke pads/aviser. De kan til og med være nyttig: I stedet for å stresse masse med å få valpen ut hver eneste gang den må tisse (det er nærmest umulig å ikke ha noen uhell vil jeg tro), så kan den bruke avisen. Man løfter jo gjerne opp valpen og løper ut med den når den starter eller skal til å tisse inne (hvert sekund teller!!), og jeg vil tro at det er mindre pes for dere også om den kan settes rett på en avis. Særlig på vinterstid. Det som forsinker prosessen med å bli renslig er jo hvis det er mange uhell inne, og det blir det fort med mindre man bruker bur eller ikke er på vakt hvert sekund av hvert døgn. Eller er heldig med hunden da - det trenger ikke være supervanskelig :) 

9 minutter siden, MrsPiggyBank skrev:

Det kan bli lite søvn på dere dersom dere går rett på å bruke lukket bur, men det er en vanlig metode å bruke i USA. Veldig lite populært i Norge (og særlig KG - lykke til :fnise: ), fordi man tvinger en liten valp til å gå og holde seg, og fordi man putter en usikker og enormt sosial krabat i et slags isolat. Hvorfor ikke ha åpent bur med en lukket innhegning med avispapir i utenfor? Da blir buret en koselig plass å sove, samtidig som valpen har muligheten til å gå på do et "lovlig" sted etter eget behov og uten å ødelegge gulvet deres... Det kan også være fryktelig praktisk å ha en slik innhegning å bruke mens man lager mat, øver på å la valpen være alene, etc.. Og dere kan fortsatt trolig få med dere flere tilfeller hvor den våkner og må på do, og hvor dere rekker å komme ut.

Jeg mener ikke det trenger å forsinke prosessen å bruke pads/aviser. De kan til og med være nyttig: I stedet for å stresse masse med å få valpen ut hver eneste gang den må tisse (det er nærmest umulig å ikke ha noen uhell vil jeg tro), så kan den bruke avisen. Man løfter jo gjerne opp valpen og løper ut med den når den starter eller skal til å tisse inne (hvert sekund teller!!), og jeg vil tro at det er mindre pes for dere også om den kan settes rett på en avis. Særlig på vinterstid. Det som forsinker prosessen med å bli renslig er jo hvis det er mange uhell ine, og det blir det fort med mindre man bruker bur eller ikke er på vakt hvert sekund av hvert døgn. Eller er heldig med hundien da - det trenger ikke være supervanskelig :) 

Burbruken i USA burde du forstå er helt håpløs. Konsentrer deg om hva som er riktig ikke hva folka gjør i Texas osv.

Anonymkode: 2828e...de0

Du spurte om valpen vil gjøre fra seg i buret eller om den vil holde seg; de tre valpene som jeg har oppdratt har jeg laget en seng til inni et bur. Ala en lekegrind som jeg kunne putte dem i hvis det var nødvendig, mens jeg var på do etc. De gjør jo så mye rart i begynnelsen. Men alle tre har tisset i senga si så jeg har måttet kaste den. Jeg tror de føler seg trygg der og derfor tisser de i buret. Med andre ord så fungerte det dårlig.

Så jeg har brukt et teppe på gulvet som valpen kan ligge på og selv ligget på madrass i stua de første tre ukene. (Vi har trapp opp til loftet med soverommene som valpen ikke kan gå i.) Har også lagt aviser foran døra ut til hagen, så valpen skal gå der hvis jeg ikke våkner. Det har fungert kjempebra.

Hva slags valp er det? Store raser blir fortere stuerene mens små valper må oftere ut. Det gjelder voksne hunder også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...