AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #21 Skrevet 16. januar 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Har også vurdert å ha henne liggende i bur på nattbordet vårt, slik at hun ser oss, og ha på alarm for å ta henne med ut 2-3 ganger i løpet av natten. Vi hører henne jo også godt om hun skulle bli urolig ellers i løpet av natta og måtte tisse. Å ha henne i senga før hun er husren, må jeg si jeg er veldig skeptisk til Men sånn generelt, hva mener dere fungerer absolutt best? Er tissepads/aviser til å anbefale, eller gjør det hele prosessen treigere? Ts Anonymkode: b8672...c64 Det er ingenting tryggere for en liten valp enn å få ligge inntil sitt nye menneske. Det vil aldri være noe som kan erstatte fysisk kontakt og varme for en valp, uansett hvor mange tepper og puter man har i buret, just saying. Det er nok ikke nødvendig å ha på alarm. Da risikerer du å vekke valpen unødvendig - kanskje den ikke må tisse når du vekker den? Valper trenger mye, uavbrutt søvn, så la den våkne på egenhånd. Våkner den om natten fordi den må tisse så merker de aller fleste det. Man sover jo ganske lett de første ukene med valp gjerne, fordi man er klar over at man har en liten krabat med seg. 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Alltid ta med valpen ut med en gang den våkner, samme om det er morgen, natten eller på dagen. Ikke gi mat først med andre ord. Ikke tenk klokke heller, føler du gjør det litt. Tenk at du alltid skal ta med valpen ut hver gang den har 1. sovet, 2. spist, og 3. lekt en stund. Aviser eller pad ville jeg ikke brukt. Angående soving om natten, hva med å kjøpe en liten, myk hundeseng dere kan ha mellom dere? Sist jeg fikk valp hadde vi soverom i 2.etasje med en kronglete trapp, så jeg sov de første ukene på sofaen i stuen med valpen. Bur om natten i starten kan være greit som trygghet (pga ledninger e.l.), men generelt sett våkner man når valpen lager lyd, fordi man sover lettere når man vet man skal passe på. Anonymkode: c379a...8db Enig med å ha en liten hundeseng mellom i sengen. Men uenig i at bur er trygghet, jeg tror det er veldig sjeldent en valp går etter ledninger, og dessuten - dersom de ligger i sengen vil de ikke nå disse ledningene. TS, jeg anbefaler å kjøpe tisselaken å ha under lakenet deres hvis dere er redd for at valpen skal tisse i sengen, og la den sove mellom dere. Når man har valgt å skaffe seg valp så må man sette valpens behov og ønsker først, og det er ikke tvil om at en valp ville foretrukket å ligge i sengen deres. - - - Synes burtrenden er helt grusom, tenk hvor redd og ensom en liten valp er de første nettene, og attpåtil skulle bli puttet i et bur hvor de må holde seg, for hvis ikke så tisser de der de skal ligge. Får helt vondt av tanken jeg. Anonymkode: 1ad2a...44b 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #22 Skrevet 16. januar 2017 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ingenting tryggere for en liten valp enn å få ligge inntil sitt nye menneske. Det vil aldri være noe som kan erstatte fysisk kontakt og varme for en valp, uansett hvor mange tepper og puter man har i buret, just saying. Det er nok ikke nødvendig å ha på alarm. Da risikerer du å vekke valpen unødvendig - kanskje den ikke må tisse når du vekker den? Valper trenger mye, uavbrutt søvn, så la den våkne på egenhånd. Våkner den om natten fordi den må tisse så merker de aller fleste det. Man sover jo ganske lett de første ukene med valp gjerne, fordi man er klar over at man har en liten krabat med seg. Enig med å ha en liten hundeseng mellom i sengen. Men uenig i at bur er trygghet, jeg tror det er veldig sjeldent en valp går etter ledninger, og dessuten - dersom de ligger i sengen vil de ikke nå disse ledningene. TS, jeg anbefaler å kjøpe tisselaken å ha under lakenet deres hvis dere er redd for at valpen skal tisse i sengen, og la den sove mellom dere. Når man har valgt å skaffe seg valp så må man sette valpens behov og ønsker først, og det er ikke tvil om at en valp ville foretrukket å ligge i sengen deres. - - - Synes burtrenden er helt grusom, tenk hvor redd og ensom en liten valp er de første nettene, og attpåtil skulle bli puttet i et bur hvor de må holde seg, for hvis ikke så tisser de der de skal ligge. Får helt vondt av tanken jeg. Anonymkode: 1ad2a...44b AMEN. Anonymkode: 2828e...de0
The Kitten Skrevet 16. januar 2017 #23 Skrevet 16. januar 2017 Da jeg passet hunden når han var valp, så sov han på badet. Nå sover han i sengen med meg, men er fortsatt på badet når jeg ikke er hjemme. Der har han plass til å gå, teppe å ligge på, mat og vann. Det er også greit om han har et uhell (nå er han husren, men kan fortsatt bli dårlig). Passer selvsagt på at jeg ikke har varmekablene på for høyt. 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #24 Skrevet 16. januar 2017 Beklager om jeg er litt urutinert. Derfor jeg søer råd fra dere Kommer mest sannsynlig til å kjøpe tisselaken for å ha under lakenet vårt og ha henne liggende i senga. Håper bare ikke det blir FOR mange uhell og at hun ikke detter/prøver å hoppe ned.. Synes jo selv bur er litt trist, men har liksom tenkt at det kunne være en grei måte å gjøre det på (noe det åpenbart ikke er). På dagtid vil vi bruke kompostgrinder. Det med hundeseng i sengen vår tror jeg derimot jeg dropper. Vet jo at veldig mange valper er glad i å leke/tygge på den slags. Dette vil vel ikke redusere tisseuhell uansett? Har for meg at det nesten er lettere for at den tisser da, fordi den da ser på hundesenga som "plassen sin" og resten av senga som en plass den kan tisse på? Correct me if I'm wrong TS Anonymkode: b8672...c64
tørkestativ Skrevet 16. januar 2017 #25 Skrevet 16. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Beklager om jeg er litt urutinert. Derfor jeg søer råd fra dere Kommer mest sannsynlig til å kjøpe tisselaken for å ha under lakenet vårt og ha henne liggende i senga. Håper bare ikke det blir FOR mange uhell og at hun ikke detter/prøver å hoppe ned.. Synes jo selv bur er litt trist, men har liksom tenkt at det kunne være en grei måte å gjøre det på (noe det åpenbart ikke er). På dagtid vil vi bruke kompostgrinder. Det med hundeseng i sengen vår tror jeg derimot jeg dropper. Vet jo at veldig mange valper er glad i å leke/tygge på den slags. Dette vil vel ikke redusere tisseuhell uansett? Har for meg at det nesten er lettere for at den tisser da, fordi den da ser på hundesenga som "plassen sin" og resten av senga som en plass den kan tisse på? Correct me if I'm wrong TS Anonymkode: b8672...c64 Du overtenker. Hvor valpen liker best å sove og hvor og hvor ofte den kommer til å tisse på natta vet du ikke før du får den. Dette er ikke rakettforskning altså neida men fra spøk til alvor, ikke stress sånn! Du må prøve deg frem. Det som funka for kari og fido funker ikke nødvendigvis for dere alle valper er så forskjellige. Så slutt å stress og gled deg heller. Ta problemene når de faktisk dukker opp.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #26 Skrevet 16. januar 2017 5 minutter siden, tørkestativ skrev: Du overtenker. Hvor valpen liker best å sove og hvor og hvor ofte den kommer til å tisse på natta vet du ikke før du får den. Dette er ikke rakettforskning altså neida men fra spøk til alvor, ikke stress sånn! Du må prøve deg frem. Det som funka for kari og fido funker ikke nødvendigvis for dere alle valper er så forskjellige. Så slutt å stress og gled deg heller. Ta problemene når de faktisk dukker opp. Hehe huff, du har rett. Vil bare være best mulig forberedt og sørge for at ting går smertefritt for seg TS Anonymkode: b8672...c64
tørkestativ Skrevet 16. januar 2017 #27 Skrevet 16. januar 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hehe huff, du har rett. Vil bare være best mulig forberedt og sørge for at ting går smertefritt for seg TS Anonymkode: b8672...c64 Jeg forstår deg også. Er ikke lenge siden jeg var i samme båt selv jeg planla alt til punkt og prikke jeg. Men valpen hadde jo egne meninger og ønsker. Sååå ingenting ble som jeg hadde planlagt
MrsPiggyBank Skrevet 16. januar 2017 #28 Skrevet 16. januar 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Burbruken i USA burde du forstå er helt håpløs. Konsentrer deg om hva som er riktig ikke hva folka gjør i Texas osv. Anonymkode: 2828e...de0 Jeg antok at TS hadde lest kilder på engelsk, det var derfor jeg nevnte det. Jeg ser ikke at jeg har reklamert for (lukket) burbruk noe sted? Det må være lov å ha en praktisk og saklig diskusjon om dette uten å bli irettesatt på denne måten? Jeg tror det bare gjør det verre når hver eneste burdiskusjon blir til en heksejakt - da deles folk opp i to leirer. Og selv mener jeg at det er helt A-OK å la en valp sove i åpent bur med tilgang til en liten kompostbinge-innhegning. Eventuelt en hundeseng. Og helst plassert rett ved siden av senga, selvsagt. Jeg tror ikke jeg hadde klart å sove i det hele tatt dersom jeg skulle hatt en pitteliten valp tett inntil meg i senga, men dersom man får det til å funke så er det jo flott.
Portvinpiken Skrevet 16. januar 2017 #29 Skrevet 16. januar 2017 Min erfaring med egne hunder (jeg har hatt et tosifret antall hunder i løpet av livet), i tillegg til at jeg jobber fulltid med hund og holder kurs og privattimer for mellom 400 - 500 hundeeiere i året.Ingenting av det jeg hører og selv har erfart tilsier at valper som må være i bur blir raskere husrene, eller ikke tisser i buret. Ingenting tilsier heller at valper vil tisse i sengen dersom de ligger der. Jeg har aldri hatt en hund som har tisset i sengen, og dette har jeg ikke hørt er noe som helst problem for den jevne valpeeier heller. Derimot ser jeg mange "bi-virkninger" av burbruk. Og i tillegg til at jeg personlig mener det er inhumant og totalt unødvendig (og i Sverige faktisk forbudt!), så er det fakisk ikke lov i Norge heller å bruke bur som oppholdssted til en hund. Ref. Mattilsynet og dyrevelferdsloven. Grunnen til dette er mange og naturligvis gode. Jeg er gammel nok til å huske godt tiden før bur i det hele tatt ble tatt i betraktning som et sted for hund å være, og ser også økningen i atferdsproblemer som oppstår mye grunnet dette nye fenomenet. Anbefaler av alle naturlige grunner TS å droppe tanke på bur (med lukket dør), for all bruk unntatt transport i bil. 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #30 Skrevet 16. januar 2017 1 time siden, Portvinpiken skrev: Min erfaring med egne hunder (jeg har hatt et tosifret antall hunder i løpet av livet), i tillegg til at jeg jobber fulltid med hund og holder kurs og privattimer for mellom 400 - 500 hundeeiere i året.Ingenting av det jeg hører og selv har erfart tilsier at valper som må være i bur blir raskere husrene, eller ikke tisser i buret. Ingenting tilsier heller at valper vil tisse i sengen dersom de ligger der. Jeg har aldri hatt en hund som har tisset i sengen, og dette har jeg ikke hørt er noe som helst problem for den jevne valpeeier heller. Derimot ser jeg mange "bi-virkninger" av burbruk. Og i tillegg til at jeg personlig mener det er inhumant og totalt unødvendig (og i Sverige faktisk forbudt!), så er det fakisk ikke lov i Norge heller å bruke bur som oppholdssted til en hund. Ref. Mattilsynet og dyrevelferdsloven. Grunnen til dette er mange og naturligvis gode. Jeg er gammel nok til å huske godt tiden før bur i det hele tatt ble tatt i betraktning som et sted for hund å være, og ser også økningen i atferdsproblemer som oppstår mye grunnet dette nye fenomenet. Anbefaler av alle naturlige grunner TS å droppe tanke på bur (med lukket dør), for all bruk unntatt transport i bil. Takk for utfyllende svar Hvis du har lengre opp her, skriver jeg at jeg kommer til å ha valpen i senga. Bur vil ikke bli brukt hverken om natten eller på dagtid TS Anonymkode: b8672...c64
Howl Skrevet 17. januar 2017 #32 Skrevet 17. januar 2017 Godt å høre at du har utelukket bur. Lykke til TS! Ta det som det kommer du, og gled deg over valpetiden! Den går over alt for fort. 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #33 Skrevet 17. januar 2017 På 1/16/2017 den 8.06, AnonymBruker skrev: Burbruken i USA burde du forstå er helt håpløs. Konsentrer deg om hva som er riktig ikke hva folka gjør i Texas osv. Anonymkode: 2828e...de0 I Texas så ER det jo riktig. Kulturrelativisme og sånn vettu Anonymkode: 5be6b...3bc 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå