AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #1 Del Skrevet 13. januar 2017 Går det? Har tenkt å strikke et enkelt plagg (shorts) og ønsker å bruke et garn som har en annen strikkefasthet enn der orginaloppskriften sier (28/10 vs 23/10 er garnet jeg har). Tenker at plagget sikkert blir større, men det er også ønskelig. Anonymkode: 664b1...f33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snabeltann Skrevet 13. januar 2017 #2 Del Skrevet 13. januar 2017 Strikk prøvelapp først. Bruk evt maskeantall til en str mindre enn det du har tenkt å strikke - men cm på lengden den samme som du vil ha. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 19. januar 2017 #3 Del Skrevet 19. januar 2017 Jeg pleier å gjøre følgende når jeg vil bruke garn med annen tykkelse enn oppskriften: strikkefastheten jeg ønsker(her: 23) / strikkefastheten i oppskriften (her: 28) x antall masker oppgitt i oppskriften = antall masker du skal legge opp Altså dele ønsket strikkefasthet på oppgitt strikkefasthet og gange det hele med antall masker oppgitt. Da får du det antallet masker du skal legge opp for å få samme størrelse. For enkelthets skyld pleier jeg ofte da å finne den størrelsen i oppskriften som passer til det maskeantallet jeg har regnet ut, slik at man kan følge fellinger og økninger der hele veien. Og så må du passe på at høyden/lengden blir riktig mtp. den størrelsen du faktisk ønsker å ende opp med. Dvs. at du kan følge en mindre størrelse i oppskriften, men bør følge antall cm lengde i størrelsen du vil at plagget skal være, så det ikke bare blir riktig bredde, men for kort i lengden. Da jeg lærte meg denne formelen fikk jeg en helt ny frihet i strikking, fordi de gir et hav av muligheter mtp. garnvalg. Man kan jo tenke at man bare kan sette i gang og tenke at plagget skal bli litt større, men hvor mye større vet man jo da ikke, om man ikke har regnet på det. Så man kan ende opp med et plagg som er alt for stort. Det blir gjerne ikke bare litt større om det er fem maskers forskjell i strikkefasthet. Jeg for øvrig strikker sjelden/aldri prøvelapp, fordi jeg strikker annerledes på en liten lapp enn et helt plagg uansett, men jeg har ganske god oversikt over hvordan jeg strikker med ulike garntyper, fordi jeg alltid pleier å måle strikkefastheten på plagget jeg strikker når jeg har strikket noen cm. Og da vet jeg jo det til en annen gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå