AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #1 Skrevet 13. januar 2017 Jeg er 31+2 i dag og føler meg ganske bekymra. Jeg har veldig dårlig matlyst, jeg må tvinge i meg mat for å spise noe. Det er ikke pga kvalme, men maten smaker ingenting eller vondt, og jeg klarer rett og slett ikke å få i meg nok ila dagen, føler jeg. Har ikke gått ned i vent, går jevnt opp i vekt. Jeg har tatt opp denne bekymringen med både lege og jordmor som egentlig ikke tar det seriøst. Føler legen min er ganske ukompentent når det kommer til svangerskap, og jordmora mi har vært utilgjengelig siden jeg var i uke 22. Verken lege eller jordmor har sjekket SF målet mitt i dette svangerskapet. Jeg leste og fann meg video som forklarer hvordan måle selv, og etter å ha målt flere ganger i dag kommer jeg på 27 cm som er ganske lavt. Jeg er redd fosteret ikke vokser som det skal og aner ikke hvem jeg skal kontakte. Stoler ikke på legen min og jordmor er ikke å få tak i. I tillegg til dette har jeg ofte hodeverk som sitter i panna og jeg ser små priker som flyter for øynene når jeg ser mot sterkere lys eller hvite vegger. Urinprøven min og bt mitt var fint på tirsdag. Jeg er så lei av å ha en dårlig følelse av at jeg ødelegger for fosteret ved å spise lite og dårlig itillegg til å stadig bekymre meg. Anonymkode: 11229...8c6
LittleBabyBlue Skrevet 13. januar 2017 #2 Skrevet 13. januar 2017 Hvis din faste jordmor er utilgjengelig så spør om å få møte en annen. Er det noe du klarer å få i deg, feks suppe, smoothie osv?
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #3 Skrevet 13. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 31+2 i dag og føler meg ganske bekymra. Jeg har veldig dårlig matlyst, jeg må tvinge i meg mat for å spise noe. Det er ikke pga kvalme, men maten smaker ingenting eller vondt, og jeg klarer rett og slett ikke å få i meg nok ila dagen, føler jeg. Har ikke gått ned i vent, går jevnt opp i vekt. Jeg har tatt opp denne bekymringen med både lege og jordmor som egentlig ikke tar det seriøst. Føler legen min er ganske ukompentent når det kommer til svangerskap, og jordmora mi har vært utilgjengelig siden jeg var i uke 22. Verken lege eller jordmor har sjekket SF målet mitt i dette svangerskapet. Jeg leste og fann meg video som forklarer hvordan måle selv, og etter å ha målt flere ganger i dag kommer jeg på 27 cm som er ganske lavt. Jeg er redd fosteret ikke vokser som det skal og aner ikke hvem jeg skal kontakte. Stoler ikke på legen min og jordmor er ikke å få tak i. I tillegg til dette har jeg ofte hodeverk som sitter i panna og jeg ser små priker som flyter for øynene når jeg ser mot sterkere lys eller hvite vegger. Urinprøven min og bt mitt var fint på tirsdag. Jeg er så lei av å ha en dårlig følelse av at jeg ødelegger for fosteret ved å spise lite og dårlig itillegg til å stadig bekymre meg. Anonymkode: 11229...8c6 Ville kanskje kontaktet legevakten ang dette, ellers har du Lommelegen.no. Uff, høres forferdelig ut, håper det ordner seg Anonymkode: aec40...5c9
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #4 Skrevet 13. januar 2017 Jeg ville heller brukt privat gynekolog med ultralyd enn lommelegen, da får du en full sjekk også! Anonymkode: f75e2...23c 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #5 Skrevet 13. januar 2017 3 minutter siden, LittleBabyBlue skrev: Hvis din faste jordmor er utilgjengelig så spør om å få møte en annen. Er det noe du klarer å få i deg, feks suppe, smoothie osv? Jeg kontaktet privat gynekolog men de utfører ikke vekstestimering. Skal ringe helsestasjonen og prøve å få meg en kontroll hos jordmor da jeg neppe karer å legge fra meg de vonde tankene. Fosteret er veldig aktivt, så jeg håper han har det bra. Det går mest i brødskiver med pålegg og melk. Og noen ganger noe frukt. Jeg har veldig dårlig samvittighet av å ikke spise nok. TS Anonymkode: 11229...8c6
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #6 Skrevet 13. januar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville heller brukt privat gynekolog med ultralyd enn lommelegen, da får du en full sjekk også! Anonymkode: f75e2...23c Jeg kontaktet privat ul, men fikk beskjed at de ikke utfører vekstestimering. Og jeg vil heller ikke være hysterisk å ringe føden. Føler dette ikke er god nok grunn til å ringe de, er heller jordmor som bør sjekke meg. TS Anonymkode: 11229...8c6
LittleBabyBlue Skrevet 13. januar 2017 #7 Skrevet 13. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg kontaktet privat gynekolog men de utfører ikke vekstestimering. Skal ringe helsestasjonen og prøve å få meg en kontroll hos jordmor da jeg neppe karer å legge fra meg de vonde tankene. Fosteret er veldig aktivt, så jeg håper han har det bra. Det går mest i brødskiver med pålegg og melk. Og noen ganger noe frukt. Jeg har veldig dårlig samvittighet av å ikke spise nok. TS Anonymkode: 11229...8c6 Du spiser og går opp i vekt og barnet er aktivt så tenker dette går veldig bra, men du burde ikke måtte gå rundt og bekymre deg. Jeg tenker helsestasjonen er stedet å ringe. Føler du det er et akutt problem ringer du føden, legevakt er ikke mye nyttig etter uke 20.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #8 Skrevet 13. januar 2017 3 minutter siden, LittleBabyBlue skrev: Du spiser og går opp i vekt og barnet er aktivt så tenker dette går veldig bra, men du burde ikke måtte gå rundt og bekymre deg. Jeg tenker helsestasjonen er stedet å ringe. Føler du det er et akutt problem ringer du føden, legevakt er ikke mye nyttig etter uke 20. Ja, jeg har gått 9kg opp så langt i svangerskapet. Og jeg drikker mye væske og tvinger jo i meg mat ila dagen. Er nok ikke så sunt å spise så ensformig som jeg gjør, derfor tar jeg multivitamin for gravide også. Jeg var på 3D ultralyd når jeg var i uke 26 og fosteret hadde fin vekt og lengde, så jeg håper jeg bare har målt feil SF. Jeg er jo verken lege eller jordmor og dette er første svangerskapet mitt. Jeg er litt engstelig for å utvikle svangerskapsforgifting ettersom jeg har mye hodeverk og nå også synsforstyrrelser selvom blodtrykket og urin er fint. Jeg snakket meg helsestasjonen og har time på mandag. Så jeg får bare overleve tankene mine denne helga. TS Anonymkode: 11229...8c6
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #9 Skrevet 13. januar 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kontaktet privat ul, men fikk beskjed at de ikke utfører vekstestimering. Og jeg vil heller ikke være hysterisk å ringe føden. Føler dette ikke er god nok grunn til å ringe de, er heller jordmor som bør sjekke meg. TS Anonymkode: 11229...8c6 Det er ikke hysterisk å ringe føden. Du trenge ikke kreve å få komme til kontroll, men du kan snakke med en jordmor å få høre hva hun anbefaler at du gjør. Jeg er gravid selv og har ringt inn med mindre spørsnål enn det, da jeg ikke fikk kontakt med andre helsepersonell som kunne svare. Anonymkode: 08211...459
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #10 Skrevet 13. januar 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke hysterisk å ringe føden. Du trenge ikke kreve å få komme til kontroll, men du kan snakke med en jordmor å få høre hva hun anbefaler at du gjør. Jeg er gravid selv og har ringt inn med mindre spørsnål enn det, da jeg ikke fikk kontakt med andre helsepersonell som kunne svare. Anonymkode: 08211...459 Jeg er nok litt konfliktsky og redd for å møte på en sur jordmor eller at jeg bruker tiden deres på noe som kanskje ikke er bekymringsverdig. Jeg har ringt bare en gang før og da var det pga blødning. Jeg har kontaktet helsestasjonen og fått mast meg til en time på mandag så jeg må bare overleve tankene mine til mandag. TS Anonymkode: 11229...8c6
LittleBabyBlue Skrevet 13. januar 2017 #11 Skrevet 13. januar 2017 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg har gått 9kg opp så langt i svangerskapet. Og jeg drikker mye væske og tvinger jo i meg mat ila dagen. Er nok ikke så sunt å spise så ensformig som jeg gjør, derfor tar jeg multivitamin for gravide også. Jeg var på 3D ultralyd når jeg var i uke 26 og fosteret hadde fin vekt og lengde, så jeg håper jeg bare har målt feil SF. Jeg er jo verken lege eller jordmor og dette er første svangerskapet mitt. Jeg er litt engstelig for å utvikle svangerskapsforgifting ettersom jeg har mye hodeverk og nå også synsforstyrrelser selvom blodtrykket og urin er fint. Jeg snakket meg helsestasjonen og har time på mandag. Så jeg får bare overleve tankene mine denne helga. TS Anonymkode: 11229...8c6 Synes du har det her under kontroll. Alt høres veldig bra ut og du på mandag er jeg sikker på at alt vil vise seg å være i orden 😊
våren14 Skrevet 13. januar 2017 #12 Skrevet 13. januar 2017 Vil tro babyen har det helt fint. Hadde du spist for lite hadde babyen fortsatt fått det den trenger, og underskuddet ville gått ut over deg. Men mulig du kan få litt lave verdier på ting selv, det kan jo fastlegen enkelt sjekke med en blodprøve. Babyen har det nok helt fint
FantasDick Skrevet 13. januar 2017 #13 Skrevet 13. januar 2017 SF-målet er helt normalt, baby er aktiv og du går fint opp i vekt. Bare gode tegn. Men jeg forstår at du er bekymret, og tenker det blir fint å snakke med noen på helsestasjonen på mandag. Prøv å finne en ny JM hvis nåværende ikke følger deg opp?
alabaster Skrevet 13. januar 2017 #14 Skrevet 13. januar 2017 Du går opp i vekt, og kjenner liv fra baby, så alt er nok i orden. Jeg ble målt til 27-28cm for en uke siden, og er like langt på vei som deg. Jordmor var absolutt ikke bekymret for de målene, og viste meg på grafen hvordan de ligger godt innenfor normalen, selv om det er litt under snittet. Det er ikke bare størrelsen på baby som påvirker sf-målet, men også hvilken stilling hen ligger i, og hvor mye fostervann du har. Her ligger fosteret helst krøllet sammen som en liten ball, så jeg regner med at det er derfor magen min ikke er så stor. Jordmor sa at livmoren utvider seg til den størrelsen babyen trenger, og at det ikke var noe å tenke på. Men det virker ikke som du er fornøyd med oppfølgingen du får hos jordmoren din. Selv om ingenting er galt med fosteret, er det jo viktig at du har en jordmor som du stoler på at gir deg og baby god nok hjelp. Synes derfor du bør undersøke mulighetene for å få snakke med noen andre. Eventuelt kan du vel ta rutinekontrollene hos fastlege i stedet?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå