Gå til innhold

Å få en 2-åring til å like middag...


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Eline

Hei foreldre!

Noen gode tips til meg? Verste jeg vet er kresne, bortskjemte unger... men akkurat middager er plutselig blitt kamptema hos oss, nærmest uten forvarsel, han er bare ikke interessert i middag. Jo, Grandiosa og pasta med sterk tomat og hvitløkssaus og sterke nudler går unna... men alt annet, fra pannekaker til fisk og alle andre hverdagsmiddager - fysj... Han kunne spist skiver med prim til frokost, middag og kvelds hvis han fikk lov.

Har jo hørt diverse råd... Tvinge ham til å sitte ved bordet til han har spist opp, servere middagen kald til kvelds, osv. Men vil ikk edette bare skape mer trass?

Noen erfarne foreldre her med tips, så blir jeg veldig glad.

Ha en fin dag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lottemor

Jeg har hatt en del problemmer med at min datter på 20 månder ikke vil ha middag også....

Løste det ved at hun får spise selv...

Da var det gøyt å spise middag,no spiser hun mer enn meg og litt til....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er ikke bestandig junior heller har lyst på mat. Enten det er frokost eller middag...

Det jeg gjør, er at hvis han ikke vil ha middagen som er den dagen, så får han gå uten. Han får heller ikke noe ekstra eller annen mat... Er han sulten nok, så spiser han likevel...

Og, ja, det er perioder der det kun er en matsort som er bra nok, og andre tidligere favorittmiddager ikke lenger er favorittmiddager...

Bryr meg ikke om å tvinge ham til å spise noe, verken kald eller varm mat. Ser ikke noen hensikt i det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke "erfaren forelder" ennå, med en sønn som ikke har rukket å bli to ennå!

Men jeg tar nå sjansen på å svare allikevel jeg :lol:

Har nylig hatt samme problemet, ikke klarte han å spise middagen selv da det bare ble søl. Og hjelpe til fikk jeg ihvertfall ikke lov til!

Dette gjaldt bare middagen.

Fikk flere råd om at å prøve og prøve,for å få ham til å spise er det ingen vits i. Da blir barnet matlei. Det blir noe negativt med måltidet og det skal det ikke være.

Å gi annen mat istedet gir jo også feil signal.

Jeg bare lot det gå og så gikk det seg til igjen ganske fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det i "Foreldre og barn" jeg leste at hvis barnet ikke liker div. , så la barnet sitte sammen med andre barn som er glad i mat. Kanskje det andre barnet kan gå foran som et godt eksempel?

Ikke tving i barnet mat iallefall! Det er etter mitt syn barnemishandling! :evil: Tenk om noen hadde servert OSS kald middag til kvelds??? Skjønner ikke poenget jeg!!!

Barnet spiser hvis det er sultent! Ingen barn i Norge dør av underernæring!

Men vær konsekvent, som nevnt ovenfor her, ikke server noe annet enn det som blir satt foran ham/henne første gang. Det kan nok være vanskelig, men jeg tror det før eller senere da vil gå opp for minstemann at det ikke blir servert noe annet.

Disse 2-åringene kan være en "liten" prøvelse...For ikke å snakke om tre-åringene og fireåringene og.... :D

Lykke til!

Klem fra Zebb :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min toåring er heller ikke spesielt glad i middag. Men vi har etterhvert lært at å mase på ham, bærer galt av sted. Da skal han iallefall ikke spise! Men hvis vi voksne overser ham litt, og ikke gir ham oppmerksomhet på at han ikke vil ha maten, da skjer det som regel at han begynner å plukke maten i seg, bit for bit.

Dermed blir måltidet en mye hyggeligere opplevelse for alle. Vi voksne bruker ikke bortkastet energi på å mase, og han slipper å bli mast på, og oppdager etterhvert at det faktisk smakte ganske godt.

Vi har også vært helt konsekvente på at han ikke får noe annet servert i stedet for middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg måtte pent sitte ved bordet til maten var ferdig. Husker at seige kjøttbiter "vokste" i munnen, men det gikk ned. Den maten jeg ikke likte på det stadiet elsker jeg i dag, så det beste er å være bestemt,......tror jeg!!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvang tror jeg ikke er noen god ide.

Er selv langt fra kresen nå, spiser nesten alt, men ikke lever.

Husker at jeg brakk meg når jeg ble tvunget til å spise lever da jeg var liten. Og så fikk jeg beskjed om å ikke gjøre meg til. En ting er å være fisefin, men noen ting smaker bare helt forj.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror man må se litt forskjell på hvilken type "liker-ikke" det er. Et barn som plutselig ikke liker noen middager skal selvfølgelig ikke få servert den ene favorittmiddagen dag ut og dag inn. Det skal heller ikke være noen vane at barnet får en annen middag enn familien dersom det ikke liker. Men noen ting klarer man jo rett og slett ikke å spise. Min søster takler for eksempel ikke lutefisk. Da min mor skjønnte at lutefisken var spesielt ekkel for min søster å spise slapp hun det den ene gangen i året vi andre hadde denne middagen. Man skal være prinsippfast, men det må være lov med unntak også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...