Gå til innhold

BILEN MIIIN


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte bruktbil i midten av desember 2016. (på finn.no) Jeg spurte om det var noe galt med den som han visste om. Han sa nei. Da jeg møtte han sa han at vindusviskeren bak var ødelagt, men det tenkte jeg gikk fint. Prøvekjørte, god og kjøre, ingen lyder og den ble EU godkjent en mnd før jeg kjøpte den. Han sa og at bilen ikke alltid startet, men det var vel bare en liten feil. Jeg kjøpte den, og vi omregistrerte den på nettet. uken etter kjøpet byttet jeg tennplugger sånn at den starter hver gang. hadde den på verksted og de sa veivhusventilasjonen ikke funker, eksosanlegget burde bli byttet, samme med støtdemperene bak, 3 fjæringer er knekt og det er begynt å komme litt hvitt i lokket den man fyller olje(ikke på peilepinnen).  Burde jeg sende melding og be han betale litt av reparasjonene? Hva hadde du gjort?

Anonymkode: f3794...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer an på hva du har betalt.

Det er vel bare å reklamere og så ta saken med forbrukerrådet og ftu og la dem avgjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14500. skulle betalt 16, men tok vare på 1500 i tilfelle eg måtte betale omreg. Omreg'en var gratis, og har ikke betale resten enda.

Anonymkode: f3794...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man kjøper en så billig bil har man ingen garanti for om den går i 2 mnd. eller 2 år... Men eksosrøret og støtdempere feks. burde vært merket på EU-kontroll. Hva står det om det på kontrollskjemaet? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, LittleJ skrev:

Når man kjøper en så billig bil har man ingen garanti for om den går i 2 mnd. eller 2 år... Men eksosrøret og støtdempere feks. burde vært merket på EU-kontroll. Hva står det om det på kontrollskjemaet? 

Har ikke fått med noe papirer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg i første omgang bedt om å få se de... Men at en bil er EU-godkjent betyr dessverre ikke at den er bra :-/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, LittleJ skrev:

Da hadde jeg i første omgang bedt om å få se de... Men at en bil er EU-godkjent betyr dessverre ikke at den er bra :-/

får snakke med han.. sendte han en melding og skrev alle feil (siden han sa det ikke var noen feil) og spurte om han kunne betale litt av reparasjonene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I beste fall betaler han noe, men samtidig er det ikke sånn at et utrent menneske kan vite at eksos og dempere må byttes. Mange vet jo ikke engang hvor man fyller olje! I verste fall blir det en dyr lærepenge.

Be uansett om papirer på EU-kontroll og hør med ditt verksted om dette er noe som burde vært tatt tak i på kontrollen. Tviler på at det skjer altfor mye, men går jo an å prøve :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, LittleJ skrev:

I beste fall betaler han noe, men samtidig er det ikke sånn at et utrent menneske kan vite at eksos og dempere må byttes. Mange vet jo ikke engang hvor man fyller olje! I verste fall blir det en dyr lærepenge.

Be uansett om papirer på EU-kontroll og hør med ditt verksted om dette er noe som burde vært tatt tak i på kontrollen. Tviler på at det skjer altfor mye, men går jo an å prøve :-)

Håper på det! Fjæringene burde jo de sett vertfall.. Men tusen takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svakt av EU kontrollørene, men ellers er vel bilens tilstand i tråd med prisen. Når jeg kjøper slike biler til meg selv forventer jeg ikke å ha de på veien i mer enn 2 år. Men det kan like godt skje noe dyrt med han som gjør at det er best å kondemnere, og så finne en ny bil.

Anonymkode: 90100...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svakt av EU kontrollørene, men ellers er vel bilens tilstand i tråd med prisen. Når jeg kjøper slike biler til meg selv forventer jeg ikke å ha de på veien i mer enn 2 år. Men det kan like godt skje noe dyrt med han som gjør at det er best å kondemnere, og så finne en ny bil.

Anonymkode: 90100...a6a

ja, når jeg kjøper bil som nylig er eu ok, så tenker eg at den burde vært såpass oppgående at eg kan bruke den en stund før eg MÅ ta reparasjoner. Visste jo at bilen ikke var 100%, men rekna med den var bedre enn det eg faktisk fikk.. det ser jo ut som eg har bytta 14500 mot vrakpant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Kjøpte bruktbil i midten av desember 2016. (på finn.no) Jeg spurte om det var noe galt med den som han visste om. Han sa nei. Da jeg møtte han sa han at vindusviskeren bak var ødelagt, men det tenkte jeg gikk fint. Prøvekjørte, god og kjøre, ingen lyder og den ble EU godkjent en mnd før jeg kjøpte den. Han sa og at bilen ikke alltid startet, men det var vel bare en liten feil. Jeg kjøpte den, og vi omregistrerte den på nettet. uken etter kjøpet byttet jeg tennplugger sånn at den starter hver gang. hadde den på verksted og de sa veivhusventilasjonen ikke funker, eksosanlegget burde bli byttet, samme med støtdemperene bak, 3 fjæringer er knekt og det er begynt å komme litt hvitt i lokket den man fyller olje(ikke på peilepinnen).  Burde jeg sende melding og be han betale litt av reparasjonene? Hva hadde du gjort?

Anonymkode: f3794...a56

Gå og få en Naf test på bilen. Da får du en uavhengig vurdering og med Naf medlemskap får du og hjelp til å heve kjøpet. EUgodkjenning sier lite om bolens tilstand. 

Anonymkode: 43122...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at EU-OK er langt unna trygt å kjøpe... Men som sagt så burde eksos og dempere vært funnet der. Og for alt du vet kan det jo ha vært markert på EU-kontrollen, men ikke som noe man MÅ fikse med en gang. 

En annen mulighet er jo at verkstedet du har vært på har lyst til å tjene penger også ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Monus skrev:

ja, når jeg kjøper bil som nylig er eu ok, så tenker eg at den burde vært såpass oppgående at eg kan bruke den en stund før eg MÅ ta reparasjoner. Visste jo at bilen ikke var 100%, men rekna med den var bedre enn det eg faktisk fikk.. det ser jo ut som eg har bytta 14500 mot vrakpant

Bil er dette? passat? 

Anonymkode: acebc...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Monus skrev:

ja, når jeg kjøper bil som nylig er eu ok, så tenker eg at den burde vært såpass oppgående at eg kan bruke den en stund før eg MÅ ta reparasjoner. Visste jo at bilen ikke var 100%, men rekna med den var bedre enn det eg faktisk fikk.. det ser jo ut som eg har bytta 14500 mot vrakpant

Det har du ikke. Du kan kreve å få kjøpet hevet dersom bilen er i vesentlig dårligere stand enn det du kunne forventet ut fra pris og opplysninger selger har gitt deg. Igjen, kontakt NAF.

Anonymkode: 43122...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Monus skrev:

Golf

Ok,  kjøp heller noe japansk hvis du skal velge billig bil.  feks Mazda eller Toyota

Anonymkode: acebc...063

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid lurt å ha med seg noen som vet litt mer om biler enn du selv gjør når du skal kjøpe bruktbil. Da jeg skulle kjøpe en gammel bil i sommer fikk jeg min far til å lete for meg siden jeg har så lite peiling på biler selv. Jeg var heldig å fikk kjøpe bilen til en gammel kollega av min far. Denne bilen har min far selv vært med på å bytte enkelte slitedeler på slik at han visste helt sikkert at den bilen var bra mtp. alderen. Bilen vi hadde før det måtte vi vrake. Den hadde min svigermor vært å kjøpt helt på egenhånd. Oljelampa lyste når hun var å så på den, men hun stoppet bare å kjøpte olje på tur hjem med bilen :bond:Hun var så fast bestemt på at bilen var god at hun nektet å levere den tilbake fordi den var EU godkjent. Hun hadde heller ikke lagt merke til den rare lyden som kom fra bilen eller sprekken i frontruta. Den bilen var dyr i drift..

Jeg ville forsøkt å ta kontakt med han som solgte bilen å spurt om å få heve kjøpet. Dersom han ikke går med på det klager du til forbrukerrådet. Her er litt info: http://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/ 

Vær obs på at det ikke er sikkert det hjelper noe å klage til forbrukerrådet. Mitt søskenbarn kjøpte en betydelig dyrere bil enn du som viste seg å være rett og slett farlig å kjøre. En kan vel pent si at hun ble svindlet. Forbrukerrådet tok selgers parti. Nå har hun ett lån på en bil som hun ikke kan bruke å betale ned på.. 

Anonymkode: 6f905...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok,  kjøp heller noe japansk hvis du skal velge billig bil.  feks Mazda eller Toyota

Anonymkode: acebc...063

såg etter toyota, men fant ikke noe, trengte bil fort siden min toyota måtte vrakes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har du ikke. Du kan kreve å få kjøpet hevet dersom bilen er i vesentlig dårligere stand enn det du kunne forventet ut fra pris og opplysninger selger har gitt deg. Igjen, kontakt NAF.

Anonymkode: 43122...f12

Takk! skal gjøre det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...