Gå til innhold

En venninne som har det rotete og grisete gjemme

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Evner de å ta vare på dyr når de lever i søppel?

Hvis du virkelig vil hjelpe så tar du kontakt med det offentlige for dem. Blir det ikke vasket og ryddet så vil huset etter hvert bli ubeboelig så det er viktig at de får hjelp før og ikke siden. Verken mennesker eller dyr skal leve under sånn forhold som du beskriver. Jo flere instanser som blir involvert jo mer hjelp kan familien få. Har de katt bør du ringe mattilsynet sånn at de kan komme og se på hva slags forhold det er i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mugg i kasseroller ,kattehår matsmuler søppel klissete på gulvet masse utgodt mat i kjøleskapet hele kjelleren full av skitne klær og søppel.Badet skitten vask badekar .Rom med klær gammelt skrot garasje full av rot hage full av skrot.Er så ille at man kun drikker kaffe der.Hun er koselig men har ikke evne å forstå rotet.Bv har klaget 10 år derfor jeg er litt irritert at dem ville ha det sånn istedenfor å ha barnet sitt.Jeg kjente barnet et nydelig barn som var venn med mitt barn.

Anonymkode: c3e2b...a54

For de det gjelder hjelper det nok fint lite at BV har klaget.

Disse trenger hjelp, muligens ganske mye hjelp.

De trenger nok å bli påpekt alt.

Du kan ta en samtale med venninna di. Prøv å ikke snakk anklagende, noe man lett kan gjøre (eller bli oppfattet dersom man er i den defansiv posisjon)

Si at du ønsker å hjelpe dem med å få barnet hjem igjen, at det er målet, og trenger også dems egen samtykke til det. Si at det kan føles tungt for dem, forbered dem på at det kan komme negativ følelser. Jobb gjennom dem.

Vis og fortell dem hva som er rotere, vis muggen og fortell hva som egentlig er problemet med det og hva man gjør for å unngå at det skjer.

Hjelp dem med kjøkken og bad først.

Kanskje du kan finne en episode med Samlerne og se en episode eller tre sammen.

Se om du kan få dem til å gå til psykolog parallelt. De trenger mest sannsynlig det også. Det vil også lette litt hos deg.

Jeg håper du har anledning og kapasitet til å hjelpe dem. Eller at du vet om noen andre som vil dem vel.

Kjenner jeg fikk stor medfølelse for dem :)

Anonymkode: 7d1e6...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna di og mannen eier ikke boevne. Google det og du kommer garantert til å kjenne dem igjen. Noen i familien til mamma bodde i noe av det du beskriver. At ungene ikek ble tatt fra dem er et under, men jeg mistenker at det var fordi de bodde på bygda hvor alle kjente alle og at det var ubehagelig. Gulvet var så klissete at sokkene hang fast. Man måtte gå med sko inne. Det lå brukte bleier og mat om hverandre på kjøkkenet. Ungene fikk ikke lov til å dusje mer enn en gang i mnd. De pusset ikke tennene og fikk ikke nok mat. Det er svært skadelig for barn å vokse opp i et slikt miljø. Jeg ble glad da jeg leste at ungen er tatt fra venninna di og mannen hennes. Hvis BV har mast på de i 10 år er det fint lite du kan gjøre. Men du kan melde ifra til helsemyndighetene, kommunen og mattilsynet angående dyreholdet. 

Naboene til noen jeg kjenner ble også fratatt barna på grunn av manglende boevne. Der skortet det på det meste; rutiner, tannpuss, nok klær. De lot ungen på 6 mnd ligge ute på plenen alene mens foreldrene lå inne og sov........ De forstår selvsagt ikke hvorfor barna ikke bor hos dem lenger. Hagen ser også ut som et stort toalett på grunn av alle dyrene dems som går og driter og de aldri plukker opp. Noen folk forstår bare ikke dette.

Anonymkode: f4960...9b7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Vær ærlig! Si hvor forjævlig grisete det er der. 

Hvis hun vil ha tilbake barnet sitt må hun jo gjøre noe med det. Enten betaler hun for vaskehjelp slik at de har det levelig der, eller så må hun og mannen dra på vaskekurs eller noe sånt. Det er jo fullstendig forståelig at barn ikke kan vokse opp i en svinesti. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rainstorm skrev:

Vær ærlig! Si hvor forjævlig grisete det er der. 

Hvis hun vil ha tilbake barnet sitt må hun jo gjøre noe med det. Enten betaler hun for vaskehjelp slik at de har det levelig der, eller så må hun og mannen dra på vaskekurs eller noe sånt. Det er jo fullstendig forståelig at barn ikke kan vokse opp i en svinesti. 

Når et par venner av henne skulle hjelpe henne hun kastet dem ut.Fordi hun kan jo ikke kaste ting som er i orden.Hun samler på alle klær dem og barnet har hatt opp gjennom årene.Hun vil ikke gi det på Fretex fordi hun skal ha penger for alt.Gamle suppeposer som gikk ut av dato for 2 år siden må hun også ha fordi det er i orden.Jeg klager ikke no men du skjønner hun er ikke enkel.Så min plan er å si at ingen vil kjøpe gamle klær at hun kan gi det til Fretex at det er viktigere å få barnet hjem.Så hvis hun kaster meg ut så kommer jeg å si til henne at hun trenger profesjonell hjelp.Og forklare at barnet aldri kommer hjem hvis dem ikke gjør noe forandring hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet er borte, og det kommer ikke tilbake uavhengig av hva du gjør. Barnevernet har garantert satt inn ulike tiltak uten hjelp. Disse menneskene er sjuskete, og de trives med det. Jeg tipper også at det er litt andre faktorer enn et uryddig og skittent hjem som har gjort at barna har blitt omplassert. 

Det beste du kan gjøre er å avtale treff ute eller hjemme hos deg. Dersom hun blir snurt over at du ikke vil være hos henne kan du fortelle henne at du synes det er ubehagelig å være i hjemmet hennes når det er så skittent og rotete. Dersom hun ønsker å få det bedre i hjemmet sitt kan du vise henne hvordan, men du skal ikke rydde for henne. 

Personlig er nok dette et kvinnemenneske jeg ikke ville hatt i min omgangskrets, men dersom du trives med henne er det bare å unngå de verste sidene av henne. 

Anonymkode: 34eed...11c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når et par venner av henne skulle hjelpe henne hun kastet dem ut.Fordi hun kan jo ikke kaste ting som er i orden.Hun samler på alle klær dem og barnet har hatt opp gjennom årene.Hun vil ikke gi det på Fretex fordi hun skal ha penger for alt.Gamle suppeposer som gikk ut av dato for 2 år siden må hun også ha fordi det er i orden.Jeg klager ikke no men du skjønner hun er ikke enkel.Så min plan er å si at ingen vil kjøpe gamle klær at hun kan gi det til Fretex at det er viktigere å få barnet hjem.Så hvis hun kaster meg ut så kommer jeg å si til henne at hun trenger profesjonell hjelp.Og forklare at barnet aldri kommer hjem hvis dem ikke gjør noe forandring hjemme.

Hun trenger profesjonell hjelp, men det er viktig at det tas opp på en rolig måte under nøytrale omstendigheter i stedet for å lire av seg en slik kommentar i en krangel. Jeg synes heller ikke du skal nevne noe om barnet til henne. Dersom du bryr deg om henne bør du heller fokusere spesifikt på problemene hun har med å kaste skrot og holde orden i hjemmet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres absolutt ut som psykdom. Hun (og han vel?) trenger terapi.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mugg i kasseroller ,kattehår matsmuler søppel klissete på gulvet masse utgodt mat i kjøleskapet hele kjelleren full av skitne klær og søppel.Badet skitten vask badekar .Rom med klær gammelt skrot garasje full av rot hage full av skrot.Er så ille at man kun drikker kaffe der.Hun er koselig men har ikke evne å forstå rotet.Bv har klaget 10 år derfor jeg er litt irritert at dem ville ha det sånn istedenfor å ha barnet sitt.Jeg kjente barnet et nydelig barn som var venn med mitt barn.

Det er helt klart uholdbart. Så utrolig trist :(.

Jeg har jobbet med å hjelpe noen mennesker med slik hoarderlidelse/ OCD, og det er svært vanskelig for dem dette. De må både ha praktisk hjelp over lang tid med kasting og renhold, og de bør samtidig gå i behandling hos en psykolog som kan mye om dette.

Anonymkode: bbacf...3f2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnet er borte, og det kommer ikke tilbake uavhengig av hva du gjør. Barnevernet har garantert satt inn ulike tiltak uten hjelp. Disse menneskene er sjuskete, og de trives med det. Jeg tipper også at det er litt andre faktorer enn et uryddig og skittent hjem som har gjort at barna har blitt omplassert. 

Det beste du kan gjøre er å avtale treff ute eller hjemme hos deg. Dersom hun blir snurt over at du ikke vil være hos henne kan du fortelle henne at du synes det er ubehagelig å være i hjemmet hennes når det er så skittent og rotete. Dersom hun ønsker å få det bedre i hjemmet sitt kan du vise henne hvordan, men du skal ikke rydde for henne. 

Personlig er nok dette et kvinnemenneske jeg ikke ville hatt i min omgangskrets, men dersom du trives med henne er det bare å unngå de verste sidene av henne. 

Sjuskete og trives med det? Gud bedre for en kunnskapsløs og fordomsfull holdning. Mennesker som lever slik har ikke egentlig valgt det selv, de har en lidelse/ psykdom. Det kan da ikke være så vanskelig å forstå?

Anonymkode: bbacf...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på Hoarders, og problemet er ikke rotet, men foreldrene. De har ikke boevne. Det hjelper ikke om huset er skinnende rent i dag, hvis møkka får samle seg opp igjen, og de ikke ser problemet med det. Dette sitter så dypt inne, at det faktisk er viktigere enn barna. Det er en psykisk lidelse. Og de kan ikke ha omsorg for hverken barn eller dyr før de får hjelp for dette.

Anonymkode: 5d0f5...d39

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har sett litt på Hoarders, og problemet er ik oppke rotet, men foreldrene. De har ikke boevne. Det hjelper ikke om huset er skinnende rent i dag, hvis møkka får samle seg opp igjen, og de ikke ser problemet med det. Dette sitter så dypt inne, at det faktisk er viktigere enn barna. Det er en psykisk lidelse. Og de kan ikke ha omsorg for hverken barn eller dyr før de får hjelp for dette.

Anonymkode: 5d0f5...d39

Bare trist dette at rotet og griseriet er viktigere en barnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at barnevernet mener at det uryddige huset er et tegn på manglende omsorgsevne, MEN at det helt sikkert ligger andre faktorer til grunne også. At omsorgsevnen er svekket gjør at venninnen din kun hører det barnevernet sier om rotet, og at barnevernet ser på dette som ett av flere faktorer. 

Det er jo ikke normalt å ikke greie å ta seg sammen slik at hjemmet blir noenlunde ryddig. At hun ikke ser og skjønner hvordan hun skal rydde, er mildt sagt bekymringsverdig. Og mannen er likedan.

Psykisk sykdom, tja, det tror ikke jeg. Isåfall er det mye som faller innunder den paraplyen. Noen evner faktisk ikke å se hvilke grunnleggende behov et barn har, og hvordan boforholdene bør være. Da tror ikke jeg en psykolog er det rette, og heller ikke en liste hvor det står skrevet opp -kasseroller med mugg må vaskes etc. Paret har noen grunnleggende mangler. Og kanskje du rett og slett bare skal la de ha det sånn. Å lære de grunnleggende ferdigheter, kanskje det toget har gått.

Endret av Ellam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...