Gå til innhold

Tar dere febernedsettende?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg prøver å ta minst mulig paracet siden jeg er blodgiver. Det er sjeldent at jeg er syk men jeg tåler feber dårlig. Nå måler tempen på 38,5 og det er nok til at jeg er sengeliggende i dag.

Knasker du paracet med en gang feberen kryper oppover? Eller tar du deg en sykedag med god samvittighet? At kroppen har feber er vel egentlig "sunt" siden det betyr at den jobber mot viruset. Jeg forstår når man nærmer seg 40 feks, men jeg ser ikke den positive effekten akkurat nå. 

Anonymkode: 08f8f...3e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier ikke ta paracet før jeg må, eller hvordan jeg skal forklare det. Hvis jeg fryser veldig samtidig som jeg er varm av feber, sover dårlig pga febermareritt osv tar jeg, hvis ikke lar jeg være. 

• Liker 2
Skrevet

Har høy terskel for å ta febernedsettende.

Men selv om du er blodgiver så kan du jo ta det, du får jo bare en eller to ukers karantene. Feberen alene gir deg vel minst den samme, om ikke lengre. (Husker ikke helt reglene for dette da jeg enda ikke har hatt feber mens jeg har vært blodgiver)

Anonymkode: 654a6...5d6

• Liker 1
Skrevet

Jeg tar ikke for feberen i seg selv med mindre den er svært høy, men ofte følger det jo plager med sykdommen som kan avhjelpes med paracet. Da tar jeg paracet for å slippe å lide unødvendig, rett og slett.

• Liker 1
Skrevet

Jeg prøver å unngå febernedsettende. Det er jo en grunn til at vi får feber. Kroppen jobber med å bekjempe virus/bakterier, disse dør ved høy temperatur. Setter man tempen ned med febernedsettende vil kroppen bruke lenger tid på å bekjempe disse.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tar febernedsettende når jeg må det. Det betyr at jeg tar ikke febernedsettende idag (har feber, hals og øyrebetendelse) men kommer til å ta mange i morgen når jeg må på jobb. Jeg er ikke hjemme fra jobb, så lenge jeg ikke har omgangssyken. Dersom jeg har masse jeg må gjøre, så ser jeg ikke noe poeng i å gå rundt og være dårligere enn nødvendig.

Anonymkode: e9f0e...4de

Skrevet

Jeg tar ikke febernedsettende. Vi blir syke og får feber av en grunn og da er det bedre å holde sengen og la kroppen jobbe seg gjennom det. Det er kun i unntakstilfeller som f.eks. tilleggsplager som sterk hodepine eller at jeg MÅ på jobben at jeg tar noe for det. 

Skrevet

Det er feberen som gjør at du får karantene fra blodgivning i 2 uker. At du tar en paracet eller 2 nå vil ikke føre til noe lenger karantenetid 😊 

Anonymkode: f2583...bb2

• Liker 2
Skrevet

Kommer an på allmenntilstanden min. Pga at jeg bl.a. har epilepsi må jeg også passe på fordi for høy temperatur visstnok kan øke risiko for anfall. Jeg har dog en "grense" på ca 38,5 før jeg tar paracet hvis ikke allmenntilstanden min "ber" om noe annet

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er feberen som gjør at du får karantene fra blodgivning i 2 uker. At du tar en paracet eller 2 nå vil ikke føre til noe lenger karantenetid 😊 

Anonymkode: f2583...bb2

Jeg var ikke helt tydelig nok, jeg mente at jeg aldri tar paracet uansett pga karantenen. Nå vil jeg få 4 uker pga forkjølelse og ja nå vil ikke en paracet ha noe å si. Det er bare en vane om at jeg ikke tar uansett om det skyldes feber eller bare litt hodepine en dag :)

Skrevet

Og sykepleier sa man får strengt tatt ikke karanrere for paracet, men at det må skilles ut slik allergiske personer ikke får det. I og med at jeg har en sjelden blodtype så er det dumt å ikke kunne gi til de som trenger det syns jeg :)

Skrevet

Tar det kun når jeg har så vondt at jeg føler det ikke er noe annen løsning. Jeg tar det aldri på grunn av temperaturen

Gjest EkteMannen
Skrevet

Tok aldri det før, bare la meg i senga og venta på å bli bra. Nå som jeg har barn må man ofte fungere også når man er syk, så nå knasker jeg piller.. 

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var ikke helt tydelig nok, jeg mente at jeg aldri tar paracet uansett pga karantenen. Nå vil jeg få 4 uker pga forkjølelse og ja nå vil ikke en paracet ha noe å si. Det er bare en vane om at jeg ikke tar uansett om det skyldes feber eller bare litt hodepine en dag :)

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og sykepleier sa man får strengt tatt ikke karanrere for paracet, men at det må skilles ut slik allergiske personer ikke får det. I og med at jeg har en sjelden blodtype så er det dumt å ikke kunne gi til de som trenger det syns jeg :)

Hva er du egentlig vil med HI da? Prøver du å vise hvor "tøff" du er som ikke tar paracet ved lett feber og hodepine?

Hvorfor nevner du paracet når det i dette tilfellet utgjør noe forskjell på når du kan gi ditt (viktige) blod?

Her har vi karantene når vi inntar paracet. Det er ingen som noterer blodposen for paracet forå unngå allergiske reaksjoner. Hos oss er det kun bioingenører som håndterer alt rundt blodgiving.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er du egentlig vil med HI da? Prøver du å vise hvor "tøff" du er som ikke tar paracet ved lett feber og hodepine?

Hvorfor nevner du paracet når det i dette tilfellet utgjør noe forskjell på når du kan gi ditt (viktige) blod?

Her har vi karantene når vi inntar paracet. Det er ingen som noterer blodposen for paracet forå unngå allergiske reaksjoner. Hos oss er det kun bioingenører som håndterer alt rundt blodgiving.

For å være tøff? Nei ærlig talt jeg forventet "kjeft" fra andre brukere for at jeg ikke tok paracet og dro på jobb. Min sjef kan være en plage når noen er syk og forventer at man stiller opp uansett så jeg lurte på om det var jeg som var pysete og ble hjemme med feber. Godt å se at jeg ikke er unormal hvertfall

Beklager at jeg tok feil rundt stillingstittel, men var så sikker på at de hadde begge deler på avdelingen her. Jeg får spørsmål og får lov å gi uansett. 

Skrevet

Tar febernessettende når den går over 38,5. 

Anonymkode: 664d7...242

Skrevet

Kommer an på hvor høy feberen er. Ved bare 38,5-39 så tar jeg ikke. 

Var skikkelig syk her i vinter, temperatur opp mot 41, da tok jeg naturligvis febernedsettende. 

Er også blodgiver, gir både blod og blodplater. 

Man har jo uansett en karantenetid på ca 3mnd mellom hver gang man gir blod. Har av og til blitt oppringt om jeg kan komme innom blodbanken kjapt for å gi blod pga det er kritisk mangel. Men jeg kan ikke la være å ta medisiner når jeg er syk i tilfelle de skulle ringe fra blodbanken. 

Skrevet

Jeg tar Paracet når jeg trenger å ha energi til å være litt mor. Det er litt synd at jeg ikke bare kan legge meg ned og ha feber frem til jeg blir frisk, for det er faktisk mest effektivt for sykdomsbekjempelsens del å ha det.

Drar ikke på jobb når jeg er syk, følger de samme reglene som barna i barnehagen for å unngå å smitte barn og voksne. 

• Liker 1
Skrevet

Tar kun når feberen er veldig høy. Hadde influensa i jula og feber over 40 i mange dager. Takket høyere makter for Paracet akkurat da haha. Og jeg tar når jeg får umenneskelig hodepine, av den typen eksploderer hue nå? 😀

Anonymkode: e32b4...fc8

Skrevet
9 timer siden, skruf skrev:

Kommer an på hvor høy feberen er. Ved bare 38,5-39 så tar jeg ikke. 

Var skikkelig syk her i vinter, temperatur opp mot 41, da tok jeg naturligvis febernedsettende. 

Er også blodgiver, gir både blod og blodplater. 

Man har jo uansett en karantenetid på ca 3mnd mellom hver gang man gir blod. Har av og til blitt oppringt om jeg kan komme innom blodbanken kjapt for å gi blod pga det er kritisk mangel. Men jeg kan ikke la være å ta medisiner når jeg er syk i tilfelle de skulle ringe fra blodbanken. 

Tilgi meg hvis jeg tar feil, men er det ikke du som nylig har fått påvist Ulcerøs Colitt? Får du fortsatt lov å gi blod da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...