Gå til innhold

Bursdag hjemme hos noen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har opplevd foreldre som har levert barna sine med beskjed om at de er såååå selvstendige...Vel, gjentatte ganger har jeg hatt disse barna på fanget store deler av bursdagen. Jeg skriver gjerne i innbydelsen at "vi har kaffe til de voksne også", så er det tydelig at alle er velkomne. Er jeg nesten alene om å synes det er koselig å ha de voksne der? Synes det er supert å få skavler lutt, jeg...og så lenge de er flere som følger barna, er de jo ikke avhengige av at jeg underholder dem (det er de jo ikke om de er alene som voksne heller. Tror ingen forventer oppvartning egentlig, men som regel spiser jo ungene minimalt, så det er ikke akkurat vanskelig å tilby litt kake til de voksne heller).

Anonymkode: c4e96...1c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barn på 4-5 år er vel vant til barnehage og å være borte fra foreldrene. Når de går i barnehagen daglig forventer jeg at de takler en bursdag og altså. Man merker fort hvilke foreldre som øker dullingen ved å bare bli der, eller de som oppfordrer til å leke med de andre og går etter ti minutter :) (Samme ungene som sliter med overnatting borte da de blir større)

Anonymkode: f5621...1c1

Min på 5.5 ville sannsynligvis  ikke taklet en bursdag uten følge. Nå har vi ikke fått prøvd, hun har slått til med sykdom de få gangene hun har vært invitert. (Kun 3 jenter i kullet og de har ikke feiret før i år.)

Grunnen er at hun har adhd, reguleringsvansker og er høysensitiv. Hun har først de siste par mnd begynt å løsrive seg på steder hun er litt kjent. Hun trenger mye voksenstøtte i samspill med jevnaldrende - noen må være i nærheten og ha oversikt for å veilede henne sosialt. Hun har assistent i barnehagen. 

Og alt dette er det ingen av foreldrene i barnehagen som vet. Det hadde heller ikke du visst om hun var invitert til deg. Ikke kan du se det på henne heller. Så jeg synes, helt ærlig, at du kan stappe både forventningene og fordommene dine en viss plass. Unger er forskjellige, også innen normalspekteret, uten at det betyr at foreldrene gjør noe feil.

Anonymkode: 8a280...186

• Liker 1
Skrevet
På 11.1.2017 den 10.08, AnonymBruker skrev:

Har et bhg barn som snart skal i bursdag for første gang hos noen. Barnet er 5 år. Er det mest vanlig at vi foreldre blir med inn i bursdagen? Eller skal vi kun levere og hente i døren?

Anonymkode: 71ed2...0cc

Om barnet trenger deg der, blir du med. Klarer barnet seg selv der, kan du dra :) Min datter har vært alene i bursdager siden hun var 4 år :) Gikk så fint atte. Nå er hun 5 år og skal ha sin første feiring med barna i barnehagen. Jeg håper voksne ikke blir igjen. Men de får lov til å bli om barnet trenger mammaen/pappaen sin der. Men jeg varter ikke opp foreldrene i barne bursdag altså. Har nok med barna :) 

• Liker 1
Skrevet

Sikkert helt ok for foreldrene at du blir med hvis det er behov for det.

Men lurer litt på hvorfor barnet aldri har vært i bursdag før??

Anonymkode: 86c3c...6b8

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min på 5.5 ville sannsynligvis  ikke taklet en bursdag uten følge. Nå har vi ikke fått prøvd, hun har slått til med sykdom de få gangene hun har vært invitert. (Kun 3 jenter i kullet og de har ikke feiret før i år.)

Grunnen er at hun har adhd, reguleringsvansker og er høysensitiv. Hun har først de siste par mnd begynt å løsrive seg på steder hun er litt kjent. Hun trenger mye voksenstøtte i samspill med jevnaldrende - noen må være i nærheten og ha oversikt for å veilede henne sosialt. Hun har assistent i barnehagen. 

Og alt dette er det ingen av foreldrene i barnehagen som vet. Det hadde heller ikke du visst om hun var invitert til deg. Ikke kan du se det på henne heller. Så jeg synes, helt ærlig, at du kan stappe både forventningene og fordommene dine en viss plass. Unger er forskjellige, også innen normalspekteret, uten at det betyr at foreldrene gjør noe feil.

Hadde det vært mitt barn, ville jeg informert de andre foreldrene om det. Du kommer langt med åpenhet. 

Det var en gutt med diagnose i min datter sin barnehage. På foreldremøte fortalte spesialpedagogen som var med denne gutten om diagnosen, selvfølgelig etter avtale med foreldrene. Det var veldig greit for oss andre å få denne informasjonen, sånn at vi visste hva vi kunne forvente oss f.eks i forhold til bursdager. Men enda viktigere var det at vi kunne svare på spørsmål fra våre egne barn ang denne gutten. 

Anonymkode: 70943...332

• Liker 1
Skrevet

Her hos oss er det vanlig at barn går alene fra de er 4 år.

Anonymkode: 52732...4f2

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde det vært mitt barn, ville jeg informert de andre foreldrene om det. Du kommer langt med åpenhet. 

Det var en gutt med diagnose i min datter sin barnehage. På foreldremøte fortalte spesialpedagogen som var med denne gutten om diagnosen, selvfølgelig etter avtale med foreldrene. Det var veldig greit for oss andre å få denne informasjonen, sånn at vi visste hva vi kunne forvente oss f.eks i forhold til bursdager. Men enda viktigere var det at vi kunne svare på spørsmål fra våre egne barn ang denne gutten. 

Anonymkode: 70943...332

Jeg vurderer det. Hun fikk diagnosen like før jul, så det er fortsatt relativt ferskt til tross for at vi lenge har sett at hun sliter med ting. Assistent har hun hatt siden hun fikk hjelp av ppt for to år siden. Det er vanskelig å være åpen når man ikke helt vet hva man skal være åpen om.

For øvrig skal det ikke være nødvendig å ha en diagnose og være åpen om den for å få forståelse for at enkelte barnehagebarn har behov for å ha med seg foreldre. Hvilket var det jeg reagerte på i innlegget jeg siterte. Total manglende forståelse for at femåringer har forskjellige behov. 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert helt ok for foreldrene at du blir med hvis det er behov for det.

Men lurer litt på hvorfor barnet aldri har vært i bursdag før??

Anonymkode: 86c3c...6b8

Barnet har vært i bursdager før, men ikke i totalt ukjent hus, med mange barn og voksne som er ukjente. Dessuten er jeg alltid med i bursdager til de i familien, så da har ikke barnet vært alene.

Anonymkode: 71ed2...0cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...