Gå til innhold

Fortelle foreldre om dopbruk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i en litt vanskelig situasjon akkurat nå. En når venn av meg har begynt å bruke forskjellig party dop i tillegg til alkohol når han er ute å fester. Hasj, tabletter osv. Jeg er veldig ukomfortabel med dette i og med at jeg alltid har hatt en null tolleranse mot dop, men har hatt en "så lenge ingen tvinger meg, så går det greit" holdning. Jeg har enten gått ut av rommet eller bedt han gå ut å røyke for eksempel. Han har holdt på med det i rundt to-tre måneder nå.

Nå er det sånn at min samboer også har fått øynene opp for dette i og med at han kommer veldig godt overens med vennen min.Vi henger ofte samme, eller samboer kan gå ut med han og hans kompiser alene. Nå de går ut alene så blir han med på å røyke og ta andre ting, som jeg merker at jeg er veldig ukomfortabel med. Jeg har vært i et forhold tidligere der eksen min sin hverdag handlet om hasj stort sett, og derfor har jeg i tillegg en dårlig opplevelse med det. Jeg har sagt til samboeren min at han ikke skal gjøre det mer, men jeg kan jo ikke akkurat styre han. Han gjør nok det fortsatt uten å fortelle meg det lengre, fordi han vet reaksjonen min. 

Så spørsmålet mitt, hvor teit er det av meg å si til foreldrene til vennen min at han bruker dette? Vi har vokst opp sammen og foreldrene hans er som mine foreldre. Ingen av de har tatt meg på alvor når jeg har sagt ifra de siste gangene og jeg blir nesten litt sur. Ikke bare fordi han bruker det, men fordi han fortsetter å tilby min samboer selv om jeg har sagt klart ifra om at han ikke skal gjøre det.. 

Vi er i begynnelsen av 20 årene.

Anonymkode: a1203...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv å ordne opp dere i mellom. Vær hard mot kjæresten din. 

Anonymkode: db0ef...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anthrax

Hadde aldri godtatt at samboer drev med dop! Hadde dumpa dop-vennen og stilt et ultimatum til samboer. Jeg rører ikke de greiene der og henger ikke med folk som kjører på med harde saker heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.1.2017 den 9.11, AnonymBruker skrev:

Jeg er i en litt vanskelig situasjon akkurat nå. En når venn av meg har begynt å bruke forskjellig party dop i tillegg til alkohol når han er ute å fester. Hasj, tabletter osv. Jeg er veldig ukomfortabel med dette i og med at jeg alltid har hatt en null tolleranse mot dop, men har hatt en "så lenge ingen tvinger meg, så går det greit" holdning. Jeg har enten gått ut av rommet eller bedt han gå ut å røyke for eksempel. Han har holdt på med det i rundt to-tre måneder nå.

Nå er det sånn at min samboer også har fått øynene opp for dette i og med at han kommer veldig godt overens med vennen min.Vi henger ofte samme, eller samboer kan gå ut med han og hans kompiser alene. Nå de går ut alene så blir han med på å røyke og ta andre ting, som jeg merker at jeg er veldig ukomfortabel med. Jeg har vært i et forhold tidligere der eksen min sin hverdag handlet om hasj stort sett, og derfor har jeg i tillegg en dårlig opplevelse med det. Jeg har sagt til samboeren min at han ikke skal gjøre det mer, men jeg kan jo ikke akkurat styre han. Han gjør nok det fortsatt uten å fortelle meg det lengre, fordi han vet reaksjonen min. 

Så spørsmålet mitt, hvor teit er det av meg å si til foreldrene til vennen min at han bruker dette? Vi har vokst opp sammen og foreldrene hans er som mine foreldre. Ingen av de har tatt meg på alvor når jeg har sagt ifra de siste gangene og jeg blir nesten litt sur. Ikke bare fordi han bruker det, men fordi han fortsetter å tilby min samboer selv om jeg har sagt klart ifra om at han ikke skal gjøre det.. 

Hvor teit? Det kommer helt an på hva slags forhold han har til disse rusmidlene. 

Du snakker om "nulltoleranse for dop" så jeg er dessverre fristet til å anta at du ikke aner hva slags forhold vedkommende har til disse rusmidlene, men at du bare ikke liker at han tar "dop" (hva nå enn det innebærer). 

Slik du beskriver det vil jeg anta at han bruker hasj og MDMA. Dette er trygge rusmidler dersom de brukes riktig og på en forsvarlig måte. 

Det ville med andre ord vært veldig teit og dele slike private opplysninger til hans foreldre uten å ane hvorvidt dette er hensiktsmessig. De aller fleste som bruker MDMA og hasj gjør dette på en forsvarlig måte og opplever ingen problemer knyttet til dette. Dette er en realitet man må akseptere, uansett om man har en såkalt "nulltoleranse for dop." 

Dersom du er bekymret for hans velvære ville jeg først redegjort for hvorvidt han misbruker disse rusmidlene, eller om han bruker de på en forsvarlig måte, slik mange bruker alkohol som rusmiddel.

Generelle retningslinjer ville vært å undersøke hans kunnskapsnivå om disse rusmidlene (dette innebærer selvfølgelig at du selv opparbeider denne kunnskapen først). Hasj blir noe vanskelig å kartlegge problematisk bruk, da dette varierer veldig fra person til person, men dersom du føler at hans hasjbruk direkte og utvilsomt påvirker hans fremtidsutsikter i negativ retning er dette selvfølgelig problematisk. MDMA er ganske greit, det skal ikke brukes oftere enn én gang i måneden, helst med lengre opphold, og han burde være bevisst på f.eks. alkoholkonsum med MDMA, spesielt ecstacy (pilleform). 

Om han ser ut til å være oppmerksom på og respektere dette, og du ikke finner noen åpenbare problemer utover at han bruker "dop" ser jeg ingen grunn til at du skal dra foreldrene hans inn i dette. 

Det er meget sannsynlig at dette er en mann som nyter alternativer til alkohol som rusmiddel på en forsvarlig måte, og det ville vært uforsvarlig av deg å utelukke dette. 

Anonymkode: 48902...57d

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også tilføye at hasj er langt mindre skadelig enn alkohol, og at MDMA, dersom brukt riktig, også er mindre skadelig enn alkohol. Jeg sier dette for å gi deg et perspektiv og for å understreke hvor viktig det er å kartlegge misbruk før du slår alarm. Dersom vedkommende bytter ut en fyllekule med MDMA annenhver måned er dette med andre ord positivt, ikke negativt. Dersom vedkommende bruker MDMA flere ganger i måneden kan dette være helseskadelig på lang sikt, og grunn for bekymring. MDMA, hasj og alkohol er tre vidt forskjellige rusmidler som fungerer på vidt forskjellige måter. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil også tilføye at hasj er langt mindre skadelig enn alkohol, og at MDMA, dersom brukt riktig, også er mindre skadelig enn alkohol. Jeg sier dette for å gi deg et perspektiv og for å understreke hvor viktig det er å kartlegge misbruk før du slår alarm. Dersom vedkommende bytter ut en fyllekule med MDMA annenhver måned er dette med andre ord positivt, ikke negativt. Dersom vedkommende bruker MDMA flere ganger i måneden kan dette være helseskadelig på lang sikt, og grunn for bekymring. MDMA, hasj og alkohol er tre vidt forskjellige rusmidler som fungerer på vidt forskjellige måter. 

Takk for veldig utfyllende svar. Han bruker det flere ganger i måneden da han drikker ganske ofte. Han veller mellom hasj og piller sammen med alkohol. 

Selv kan jeg ingenting om disse rusmidlene da jeg ikke har vært borti det før. Er en av de som aldri har prøvd å røyke eller snuse så har ikke noe forhold til "den følelsen" som mange beskriver det som.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 11.1.2017 den 8.11, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg hadde sladret rett og slett. Til en søster eller til foreldrene! Da ville jeg sagt det du opplevde med personen. Jeg syntes ikke det er teit, men han vil sikkert syntes det er teit at du sier ifra...  :fy_fy: 

Endret av fuglekvitter__
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
På 11.1.2017 den 9.11, AnonymBruker skrev:

Du er voksen og da bør du heller gå fra ham! Om det blir spørsmål om hvorfor,kan du svare på det. Men før det,så gå. Å være voksen betyr å ta selvstendige valg uten foreldre,og samboere er voksne? I kke ty til de som lot dere fly ut av redet,for da tok dere ansvar selv. Spør de hvorfor du gikk,så kan du være ærlig. Du er voksen. Ta et selvstendig og fornuftig valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke være en rakettforsker for å skjønne hva flertallet vil ytre. 

Men verden er ikke sort/hvit, og kunnskap er hva som får verden fremover... ikke uvitenhet. 

Og vi har også for lite informasjon. 

Hva innebærer en tablett? Hva er det snakk om ? Hvor mange? Mg. ? Hvor ofte? ... 

Doomed to fail, this relationship is. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du løper selvfølgelig ikke og sladrer til foreldrene hans som en liten unge. Enten finner du deg i rusbruken eller så finner du deg ikke i den. Du kan ikke bestemme om samboeren og vennen din skal benytte seg av rusmidler, derimot er det ingen andre enn deg som bestemmer om du vil være sammen med dem.

Anonymkode: 02b33...ab0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for veldig utfyllende svar.

Bare hyggelig. :)

Sitat

Han bruker det flere ganger i måneden da han drikker ganske ofte. Han veller mellom hasj og piller sammen med alkohol. 

Snakker du nå om MDMA eller hasj? MDMA bør man ikke bruke flere ganger i måneden over lang tid. Dette kan føre til humørsvinginger, svekket hukommelse, søvnproblemer m.m.

Dersom han bruker flere ganger i måneden kommer han til å utvikle sterk toleranse og slutte å få rusvirkning etterhvert, så han vil nok slutte å bruke da, men da kan han allerede har pådratt seg disse skadene, og de kan ofte være ganske langvarige.

Hasj er relativt uproblematisk å bruke flere ganger i måneden, til og med flere ganger i uken, så lenge det virker som om han håndterer dette greit. Det har blitt gjort mye forskning på tunge cannabisbrukere, og personer med daglig bruk over perioder på 25 år han vist overraskende få negative helsevirkninger (mer spesifikt: redusert verbalt langtidsminne på rundt 5% i en omfattende studie). Så fra det vi vet i dag er ikke hasj en spesielt skadelig rusmiddel i seg selv, men om hasjrøykingen fører til at han får lite gjort osv. er dette selvfølgelig problematisk.

Sitat

Selv kan jeg ingenting om disse rusmidlene da jeg ikke har vært borti det før. Er en av de som aldri har prøvd å røyke eller snuse så har ikke noe forhold til "den følelsen" som mange beskriver det som.

Jeg må si jeg er positivt overrasket over at du er åpen om dette og har en læringsvillig tilnærming til temaet. 1-til-1 sammenligning av rusmidler, spesielt MDMA og alkohol, er ganske utfordrende, da de fungerer på vidt forskjellige måter.

MDMA har et betydelig skadepotensiale (det har alkohol og) om det misbrukes, men det misbrukes på en annen måte enn alkohol. Dersom man f.eks. bruker MDMA hver 3. måned, mener mange flere rusforskere at dette har betydelig lavere skadevirkninger enn å f.eks. drikke seg beruset like ofte.

Dersom man bruker hver uke er nok alkohol mindre problematisk. MDMA-virkningen vil uansett avta etter få måneder dersom man bruker hver uke, så det blir urealistisk å se for seg ukentlig MDMA bruk over spesielt lange perioder.

Vi vet fortsatt ikke nok om MDMA. Mange studier er mangefulle, og baserer seg på polybrukere og ecstacy, som ofte inneholder andre rusmidler, men vi vet at MDMA er et relativt trygt rusmiddel dersom man benytter ren MDMA og respekterer rusmiddelets grenser.

Seratoninlageret trenger 1-3 måneder for å komme seg, og man kan påføre langvarige skader på seratoninreseptorene dersom hyppigere bruk vedvarer over lengre perioder.

Jeg er selv en person som begynte å eksperimentere med MDMA uten å vite nok om rusmiddelet. Jeg brukte langt oftere enn anbefalt (ca. annenhver uke over 4 måneder), men fant etterhvert ut at dette var uforsvarlig. Jeg opplevde aldri noen negative helsevirkninger, men etter denne oppdagelsen sluttet jeg fullstendig med MDMA i ca. et halvt år, og brukte det siden kun svært sjeldent ved spesielle anledninger, i snitt kanskje 1 gang i året. Dette er nok noe jeg vil anbefale for vedkommende du snakker om, dersom han har brukt MDMA flere ganger i måneden over lengre perioder. Han vil uansett ødelegge rusvirkningen (magien) sin med slikt misbruk, så uavhengig om han bryr seg om helsevirkningene, burde det være i hans interesse å bruke forsvarlig.

Det er viktig å lære forsvarlig bruk, og ikke bare fokusere på fullstendig avholdenhet, da dette som regel ikke er et realistisk alternativ for mange. Ved noen relativt enkle retningslinjer kan MDMA-bruk være relativt harmløst. 

Hasjbruken ville jeg helt ærlig ikke bekymret meg veldig mye for, med mindre han er fjern dagen lang og kun bryr seg om dette.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett i at du ikke kan styre han, men du kan styre dine egne handlinger. Si tydelig til han at du ikke blir værende dersom han fortsetter med dette tullet. Dersom han ikke klarer å gi opp dette for å beholde deg betyr du enten ikke så mye for han, eller så er han i ganske dype problemer. Å fortelle det til familie eller andre nære relasjoner han har er nok da en lur idé. Det er viktig at han har noen i livet sitt som hjelper han til å komme på riktig spor igjen. Om du ønsker å være der er helt opp til deg, men det er ingen som vil klandre deg for å ville gå ut av et forhold en som ruser seg. 

Du skal hvertfall ikke være i dette forholdet dersom det fortsetter slik som nå, eller om det skulle forverre seg. 

Anonymkode: aa298...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...