AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #1 Del Skrevet 10. januar 2017 Noen her som har vært besøksvenn for røde kors? Hvordan fungerer det? Får man en person man besøker i uken? Anonymkode: 68b1a...32e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #2 Del Skrevet 12. januar 2017 Ingen? Anonymkode: 68b1a...32e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #3 Del Skrevet 12. januar 2017 Jeg er besøksvenn for Røde Kors. Hyggelig at du interesserer deg for dette. Det er mange innsatte i norske fengsler som av ulik grunn synes det er fint å ha noen å prate med, og behovet er stort. Røde Kors bedriver ulike former for aktiviteter for de innsatte, men generelt kan man si at det er graden av sikkerhet ved det aktuelle fengselet som setter premissene for aktiviteten, samt retningslinjene til Kriminalomsorgen. For å bli besøksvenn må man være over 25 år, ha gjennomført et kurs i regi av Røde Kors og Kriminalomsorgen, samt ha plettfri vandel. Det er Kriminalomsorgen som avgjør om man er egnet eller ikke. Etter godkjenning kan man få "tildelt" en innsatt som man selv avtaler besøkstider med. Selv besøker jeg "min" fange ca to ganger i måneden, i tillegg til enkelte andre "felles-arrangementer" der flere fra Røde Kors er med og skaper en trivelig sammenkomst sammen med enkelte av de innsatte en gang i måneden. Selve en-til-en samtalen er det som gir meg mest mening med å være besøksvenn. Vi har selvsagt total taushetsplikt, og de innsatte opplever å kunne prate fritt, og på deres premisser. Ofte blir man som besøksvenn en som lytter mye, da de ofte har veldig mye på hjertet, og mange historier og samtaler er både sterke og personlige. De innsatte er også veldig takknemlige for at vi bruker av fritiden vår til å være sammen med dem, og uttrykker dette ofte. Dette gjør også sitt til at frivillighetsarbeidet blir meningsfylt. Håper dette belyser noen av spørsmålene du måtte ha rundt dette temaet. Anonymkode: d3789...661 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 12. januar 2017 #4 Del Skrevet 12. januar 2017 På 10.1.2017 den 17.08, AnonymBruker skrev: Noen her som har vært besøksvenn for røde kors? Hvordan fungerer det? Får man en person man besøker i uken? Anonymkode: 68b1a...32e Jeg har vært det for Røde kors i fengsel. Jeg besøkte en innsatt en gang i uken. Det kan være utfordrende fordi man blir kjent og kanskje liker et menneske og så må du forholde deg til grusomme ting vedkommende har gjort. Utrolig viktig at man også er 100% klar på hva man kan og ikke kan gjøre - altså følge regler. Det er for eksempel mulig å bli spurt om å gjøre ting, frakte ting ut eller inn osv. Å besøke noen innenfor murene er et tillitsforhold mellom meg, rødekors og fengselet. Når det gjelder besøk for eldre så har jeg ikke erfaring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mari Y Skrevet 13. januar 2017 #5 Del Skrevet 13. januar 2017 På 10.1.2017 den 17.08, AnonymBruker skrev: Noen her som har vært besøksvenn for røde kors? Hvordan fungerer det? Får man en person man besøker i uken? Anonymkode: 68b1a...32e Jeg vil tro at for de som liker å hjelpe folk, så er det veldig nyttig. Men har lest at de har kursing, og det er ikke én type mennesker som benytter seg av tjenesten. Men det er gjerne mennesker som sliter med ensomhet. Synes slike tiltak er veldig fint. Altfor mange som er for mye alene, uten å trives med det. Vi er sosiale dyr, når alt kommer til alt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #6 Del Skrevet 17. januar 2017 Takker for svar. Et under 25 år, lurer på om aldersgrensen gjelder bare om man skal være besøksvenn for noen i fengsel eller om denne gjelder for alle andre personer også? Anonymkode: b74e3...3ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #7 Del Skrevet 18. januar 2017 På 17.1.2017 den 18.27, AnonymBruker skrev: Takker for svar. Et under 25 år, lurer på om aldersgrensen gjelder bare om man skal være besøksvenn for noen i fengsel eller om denne gjelder for alle andre personer også? Anonymkode: b74e3...3ea Gjelder kun i fengsel. Jeg er for en gammel kvinne og er ikke fylt 25 år. Trives veldig godt med det! Anonymkode: 08530...d3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå