AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #1 Skrevet 10. januar 2017 Det er så gjennomskuelig at hun prøver å være så mye bedre enn andre, og spesielt sønnens far og stemor. Det er mye mer som ligger bak, men det har blitt til at jeg dessverre ikke orker å ha henne på besøk eller besøke henne så ofte som før. Hun suger energien fra meg og samboer. Min bonussvigermor derimot er rake motsetningen. Hun er jordnær, snill og god, er seg selv og ser det gode i andre mennesker. Jeg ser på henne som mamma nr 2. Vi har fått et godt forhold, og noen ganger drar jeg til henne for å prate, andre ganger drar vi på shopping osv. Har et godt forhold til min svigerfar også. Er alltid velkommen hjemme hos dem. Der får vi smil og latter uansett, men hos svigermor er alt negativt. Det har vært noen episoder oppgjennom årene, men det har blitt mye verre etter vi fikk vårt første barn i fjor høst. Første barnebarn på begge sider av slekta. På sykehuset fikk vi besøk av alle besteforeldrene. Eller svigerfar dukket opp uten bonussvigermor, men da ringte jeg henne og sa at hun også måtte komme. Babyen er hennes barnebarn også. Selv sa hun at hun ikke ville være i veien. Da bonussvigermor kom på sykehuset så spurte vi henne om hun hadde lyst til å være bestemor for babyen. (Vi spurte besteforeldrene hva de helst vil kalles). Da svigermor fikk høre det, ble det månelyst. Hun sendte mange meldinger til sønnen og skrev at farens kjæreste ikke hadde noe å gjøre på sykehuset. Babyen er hennes barnebarn, stemoren er ikke biologisk bestemor osv. Samboer svarte bare at stemoren også er en bestemor for babyen, men svigermor ga seg ikke på meldingene. Julaften feiret vi med mine foreldre, men vi ba svigermor og hennes kjæreste på middag 2.juledag (første juledag passet ikke for kjæresten hennes). Derfor inviterte vi svigerfar og bonussvigermor 1.juledag i stedet. Men det var også feil for svigermor. Noe min samboer fikk høre. I formiddag var svigermor innom. Vi skal ha dåp i februar og hun begynte å prate om den. Alt vi har gjort er feil. Min bonussvigermor er en selvskreven gjest, mens svigermor mente at siden hun ikke er en ordentlig bestemor så kunne hun være hjemme. Min samboer er svigermors eneste barn, og selv om han ikke er enig i alt hun sier, så er han lojal mot henne. Og i dette tilfellet så sa han seg enig med henne. Stemoren kunne jo få komme til kaffen sa han. Da satte jeg meg på bakbena! For det første så har svigermor ingenting med hvem vi inviterer. For det andre så er bonussvigermor mer svigermor enn det svigermor faktisk er. For det tredje så irriterer det meg at samboer ikke eier ryggrad når det gjelder moren sin. De to siste setningene sa jeg ikke høyt, men jeg sa hva jeg mente om at svigermor ikke vil at bonussvigermor skal komme. Like etterpå dro hun uten å si noe. Det er 20 år siden det ble slutt mellom svigermor og svigerfar. Svigerfar og bonussvigermor har vært sammen i 16 år. Svigermor har hatt noen kjærester gjennom årene, men forholdene har ikke vart så lenge. Jeg skjønner godt at det er kun av sjalusi svigermor oppfører seg slik, men hun er et voksent menneske på 50 år! Bonussvigermor har aldri gjort seg noe av henne, og holdt seg hjemme hvis svigermor har forlangt det. Bonussvigermor sa at hun ikke ville trenge seg på i dåpen heller, men det er ikke aktuelt at hun uteblir. Det er heller ikke aktuelt at svigermor skal legge føringer. Samboer synes jo også at moren er urimelig, men likevel holder han med henne. Hvordan fortsetter vi herfra? Stemningen er sikkert ikke så god mellom meg og svigermor nå, men av prinsipp mener jeg at det er hun som skal be om unnskyldning. Samboer har ikke sagt stort han heller. Han har fått en del meldinger i ettertid, så det spørs om det er svigermor som skriver om hvor såret hun er. Ble langt dette. Og jeg er ikke en vanskelig svigerdatter altså, ser for det meste løsninger på alt. Råd? Anonymkode: a3fd6...19c
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #2 Skrevet 10. januar 2017 Ts. Det første jeg skrev ble ikke med ser jeg. Jeg har to svigermødre, samboers mor og stemor. Svigermor er en spesiell dame, vet best om alt, skal ha rett om alt... Anonymkode: a3fd6...19c
Gjest ClickB4it Skrevet 10. januar 2017 #3 Skrevet 10. januar 2017 Jeg synes ikke du skal legge deg opp i forholdet mellom svigermor og "bonus"svigermor i det hele tatt. Det er ikke din sak. Du har ingen rett til å kreve at svigermor skal unnskylde. Det du derimot har rett til å kreve er at du og samboeren din får invitere hvem dere vil, og at det må respekteres av gjestene. Samtidig synes jeg du bør la mannen din få komme til i denne situasjonen. Det aller viktigste er at dere to er på samme side, og at ditt dårlige forhold til svigermor ikke går utover ditt barns relasjon til sin bestemor.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #4 Skrevet 10. januar 2017 Dere inviterer. Enten sier folk ja eller nei. Skjønner ikke hvorfor dere diskuterer. Be om unnskyldning til deg? Ikke bland deg....det er din manns fam. Send ut kort og bli ferdig Anonymkode: 636a3...8b8 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #5 Skrevet 10. januar 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stemningen er sikkert ikke så god mellom meg og svigermor nå, men av prinsipp mener jeg at det er hun som skal be om unnskyldning For meg hadde det vært uaktuelt å be om unnskyldning for å ha gjort det klart hvem jeg inviterer i mitt barns dåp. Den som har oppført seg urimelig ber om unnskyldning, og det er din svigermor, ikke du! Anonymkode: 474da...c6c 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #6 Skrevet 10. januar 2017 Er kjæresten til svigermor invitert i dåpen? Anonymkode: d63ab...eb9
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #7 Skrevet 10. januar 2017 Du skal selvfølgelig få be hvem du vil. Men jeg synes det er unødvendig å åpenlyst favorisere bonus svigemor. Din svigermor er mannen din sin mor, husk det.. Og hun er bestemor til barnet. Og det er viktig at mor og sønn og barnebarn ikke blir lidende i denne kampen. Det er ofte mye følelser inne i bildet, ha forståelse for det. Og ikke bland deg inn i forholdet mellom svigermor og bonus svigermor. Det skaper bare splid. Når det er sagt, så omgås du med den du vil, og ber hvem du vil. Anonymkode: fbf6e...4a3 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #8 Skrevet 10. januar 2017 Jeg har samme greie men omvendt. Mannen har en stemor, hun og svigerfar har vært gift i snart 18 år. Hun flyttet inn når mannen min var på vei å flytte ut, så de har null forhold. Vi har dårlig kjemi, og vel... Vi liker henne ikke og hun liker neppe oss. Svigermor har vi et godt forhold til. Men min manns stemor er likevel selvskreven i barnedåper, bryllup og familiemiddager i julen. Selv. Om hun og svigermor ikke er så glade i hverandre, og her har også svigermor vært alene med et par kavalerer gjennom årene, men ingenting langvarig eller fast. Så jeg synes du har rett i at hun hører med som gjest - uansett hvor godt eller dårlig forhold dere har. Anonymkode: ddd17...55e
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #9 Skrevet 10. januar 2017 Jeg tenker litt slik at siden forholdet er så dårlig, så er det kanskje greit at de to ikke møtes i denne dåpen. Stemningen kan fort bli veldig dårlig. Jeg har lest nok tråder her inne når det kommer til vanskelige mødre som nekter stemødre å møte på tilstelninger på skole osv, og det er en del som mener at stemor bør trekke seg tilbake litt hvis det er veldig vanskelig for mor at hun er med. Og jeg tror det er litt slik her også. Svigermor føler seg litt truet, og hun har rett i at hun er den som er bestemor for barnet. Hun er urimelig og jeg mener at dere bør kunne be hvem dere vil, men jeg ville ikke ha laget splid mellom mor og sønn her altså. Prøv å inkluder din svigermor mer så hun føler seg tryggere. Og igjen, Husk at hun er mor til mannen din og bestemor til barnet ditt. Anonymkode: fbf6e...4a3 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #10 Skrevet 10. januar 2017 Ts. Jeg har IKKE blandet meg opp i forholdet deres i mellom. Men bonussvigermor er bedre til å inkludere å være raus, enn det svigermor er. Kjæresten til svigermor er bedt i dåpen, selv om de kun har vært kjærester i noen måneder, og både jeg og samboer knapt kjenner han. Det jeg reagerer på er at svigermor legger føringer på vårt liv og vårt barn. Det at hun er sjalu på sin eks og hans kone skal da ikke gå utover barnet. Favoriserer heller ikke, men når man har et mye bedre forhold til den ene, så blir det også til at man tilbringer mer tid med den personen. Anonymkode: a3fd6...19c 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #11 Skrevet 10. januar 2017 Ser for meg at dette kan bli veldig vondt for mannen din, og dermed barnet og deg også fremover. Mannen din er lojal mot moren sin, og det er vel en fin ting egentlig. Jeg ville nok trukket meg litt tilbake i denne situasjonen og ikke bidratt til enda høyere konfliktnivå. Prøv å se det fra svigermors side også, det er nok vanskelig når du har en bonussvigermor som du liker veldig godt. Prøv å ikke måle dem mot hverandre! Barnet har bare en bestemor (farmor) og bonussvigermor skal ikke ta denne rollen. Hun skal absolutt være en viktig person i barnets liv, men farmor er fars mor. Anonymkode: 52e31...85c 1
Muscae Skrevet 10. januar 2017 #12 Skrevet 10. januar 2017 Etter 16 år er vel forholdet/ekteskapet deres ganske bunnsolid, og det ville være utrolig merkelig å ikke invitere partner gjennom 16 år i en barnedåp, konfirmasjon, bryllup eller hva det måtte være. Hun trenger ikke være der i egenskap av å være barnets bestemor, siden barnets biologiske bestemor tydeligvis mener det er vanskelig. Men hun må få en invitasjon i egenskap av å være livspartneren til barnets bestefar gjennom 16 år. Man inviterer jo vanligvis med partner selv om de kun har vært samboere ett år eller ofte mindre. 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #13 Skrevet 10. januar 2017 Svigermor er nok veldig usikker rundt forholdet hun har til deg, TS, spesielt når det er en ANNEN "svigermor" inne i bildet som du har så godt forhold med. Jeg synes du skal ta litt hensyn her. Prøv å husk at vi ikke har disse eldre så lenge. plutselig kan de bli syke og svinne hen, og så sitter man med tidenes skyldfølelse fordi vi stengte de ute eller var sure eller kranglet eller.....osv Husk at hun er din familie, og husk at i bunnen så er hun god, selv om hun har alle disse andre nykkene og negativitetene du irriterer deg over. Hun er glad i dere, og i barnet deres og vil dere bare godt, men greier ikke å vise det like bra som svigermor nr 2.... Tenk hvordan det må være! Å være så usikker på seg selv og så er det noen andre med i bildet som er favoritten. Prøv å se det gode i svigermor og prøv å ignorer negativitetene. analyser heller med åpent hjerte. Kan det være hun er stresset når hun er negativ? kan det være at hun egentlig ikke mener å være ufin eller uhøflig selv om hun skulle si noe som såret deg? tenk tenk og gjør så godt du kan med å sette deg inn i hennes sko! hilsen en som lærte å bli glad i "verdens værste svigermor" Anonymkode: d06c1...352 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #14 Skrevet 10. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser for meg at dette kan bli veldig vondt for mannen din, og dermed barnet og deg også fremover. Mannen din er lojal mot moren sin, og det er vel en fin ting egentlig. Jeg ville nok trukket meg litt tilbake i denne situasjonen og ikke bidratt til enda høyere konfliktnivå. Prøv å se det fra svigermors side også, det er nok vanskelig når du har en bonussvigermor som du liker veldig godt. Prøv å ikke måle dem mot hverandre! Barnet har bare en bestemor (farmor) og bonussvigermor skal ikke ta denne rollen. Hun skal absolutt være en viktig person i barnets liv, men farmor er fars mor. Anonymkode: 52e31...85c Jeg er veldig enig her altså. Anonymkode: fbf6e...4a3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #15 Skrevet 10. januar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts. Jeg har IKKE blandet meg opp i forholdet deres i mellom. Men bonussvigermor er bedre til å inkludere å være raus, enn det svigermor er. Kjæresten til svigermor er bedt i dåpen, selv om de kun har vært kjærester i noen måneder, og både jeg og samboer knapt kjenner han. Det jeg reagerer på er at svigermor legger føringer på vårt liv og vårt barn. Det at hun er sjalu på sin eks og hans kone skal da ikke gå utover barnet. Favoriserer heller ikke, men når man har et mye bedre forhold til den ene, så blir det også til at man tilbringer mer tid med den personen. Anonymkode: a3fd6...19c Husk at svigermor er mor til mannen din og bestemor til barnet ditt. Og hun har også bare 1 barn. Prøv om du klarer å se litt frem i tid. Til da barnet ditt blir voksen og finner seg en partner. Og denne partneren fant at bonus svigermor var som din er nå. Og du ble din svigermor i det forholdet. Hvordan hadde du følt det? Anonymkode: fbf6e...4a3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #16 Skrevet 10. januar 2017 Jeg kjenner at jeg heier på normal folkeskikk, som er at svigerfars samboer i 16 år er en selvskreven gjest i dåpen. Det er en skandale og dessuten utrolig uhøflig og ufølsomt om hun ikke blir bedt. Ferdig snakka. Svigermor får ta seg en bolle og roe seg helt ned. Man eier ikke andre mennesker, og hun har absolutt ingen bestemmelsesrett over barn og barnebar, like lite som over andre. Makan. Anonymkode: ed7f3...979 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #17 Skrevet 10. januar 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts. Jeg har IKKE blandet meg opp i forholdet deres i mellom. Men bonussvigermor er bedre til å inkludere å være raus, enn det svigermor er. Kjæresten til svigermor er bedt i dåpen, selv om de kun har vært kjærester i noen måneder, og både jeg og samboer knapt kjenner han. Det jeg reagerer på er at svigermor legger føringer på vårt liv og vårt barn. Det at hun er sjalu på sin eks og hans kone skal da ikke gå utover barnet. Favoriserer heller ikke, men når man har et mye bedre forhold til den ene, så blir det også til at man tilbringer mer tid med den personen. Anonymkode: a3fd6...19c Hvor stor er forskjellen her da? Jeg forstår jo at du synes det er slitsomt med en kontrollerende svigermor, men hun har nok bare mange meninger, og er litt sta. Og du er en voksen person som kan velge hva du vil ta til deg. Du kan velge om du blir såret eller ei.Og svigermor hun er ikke OND, og at hun er sjalu, vel, det påvirker nok forholdet deres ja. Det som går ut over barnet er om dere legger opp til at barnet skal bare knytte seg til den ene bestemoren og ikke den andre, gjennom feks mye mer besøk til den andre. Det forstår jeg veldig godt er sårt for svigermor. Anonymkode: d06c1...352
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #18 Skrevet 10. januar 2017 Er så lei av folk som skal prøve å bestemme over andre voksne sine liv. Svigermor har da absolutt ikke noe med om Stesvigermor fikk komme på sykehuset eller ikke. Det bestemmer dere, og absolutt ingen andre. Er ikke så lett å få ett godt forhold til folk som oppfører seg sånn som hun gjør. Bare synd hun ikke ser det selv. Har selv hatt venninner og familie som har kranglet, og prøvd å få meg til å ta side. Å det er ikke aktuelt med mindre det er noe veldig alvorlig. De har prøvd å si at de ikke kommer om den andre kommer osv, og de har fått til svar at :Det er jo synd det for jeg ønsker begge tilstede, men jeg nekter ikke **** å komme eller deg, for at en av dere ikke takler det. Begge er bedt, og begge er hjertelig velkommen. Men jeg forventer at man oppfører seg pent om man velger å komme. Anonymkode: 12498...5ef 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #19 Skrevet 10. januar 2017 Synes det er bra at du er klinkende klar på at svigermor IKKE skal legge føringer for deres liv. Typisk oppførsel med bare ett barn, - hun er vandt til å kontrollere. Dette hadde jeg aldri gitt meg på. Hun er barnets farmor, men det er henne selv som bestemmer hvilket forhold dere skal ha. Selvsagt skal samboer igjennom 16 år være til stedet i alle anledninger. Bare fortsett å plei godt forhold til samboeren. Så får svigermor se å skjerpe seg hvis hun vil være delaktig. Og hun er ikke sjalu etter 16 år, hun liker bare å ha kontroll. Anonymkode: 4418c...e4c 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #20 Skrevet 10. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er så lei av folk som skal prøve å bestemme over andre voksne sine liv. Svigermor har da absolutt ikke noe med om Stesvigermor fikk komme på sykehuset eller ikke. Det bestemmer dere, og absolutt ingen andre. Er ikke så lett å få ett godt forhold til folk som oppfører seg sånn som hun gjør. Bare synd hun ikke ser det selv. Har selv hatt venninner og familie som har kranglet, og prøvd å få meg til å ta side. Å det er ikke aktuelt med mindre det er noe veldig alvorlig. De har prøvd å si at de ikke kommer om den andre kommer osv, og de har fått til svar at :Det er jo synd det for jeg ønsker begge tilstede, men jeg nekter ikke **** å komme eller deg, for at en av dere ikke takler det. Begge er bedt, og begge er hjertelig velkommen. Men jeg forventer at man oppfører seg pent om man velger å komme. Anonymkode: 12498...5ef Alle har forresten kommet alle gangene, og de har oppført seg bra. Men de vet også at jeg hadde kastet de på dør om de ikke gjorde det. Anonymkode: 12498...5ef 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå