AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #1 Del Skrevet 10. januar 2017 Svigermor har surret de siste årene, men det har forverret seg ganske mye. Hun er "bare 63 år", så ikke så gammel at man skulle tenke at personen skulle være så surrete, men det er i hvert fall slik det er. Sist gang vi var på besøk, så fikk vi servert noe jeg med hånden på hjertet kan kalle noe av det vondeste jeg har spist. Fordi hun surret da hun lagde det! Glemte hvordan man lager mat. Jeg ble kvalm, og både mannen min og jeg fikk magesyken. Grønnsakene var rå (typ: rå potet..), og kjøttet var som å forsøke å tygge på en gammel skosåle, det ble så mishandlet. Og det er skummelt; for vi ble syke av det, hygienen er ikke på plass, på grunn av demens? Det er det jeg lurer på. Glemmer at hun har tatt på rått kjøtt, for så å ta på rå grønnsaker. Glemmer å skylle potetene. Jeg tør ikke å spise salat der, for å si det sånn. Ikke mannen min heller. Men greia er at det ikke har vært sånn tidligere, og det er trist å se utviklingen. Glemmer nøkler, surrer med alt. Hva blir det neste, å glemme og skru av komfyren og tenne på hele huset? Førsteinntrykket av henne er at hun er OK, men vi som kjenner henne ser dette her. Utviklingen. Hun skulle strikke en lue til et av barna, og festet øreklaffene helt bakpå hodet. Ikke der ørene er. Dette er nytt, slik har det ikke vært tidligere... Og mannen min synes det er vondt å se. Han tør ikke å la henne passe barna mer, i tilfelle det begynner å brenne og hun glemmer at hun har barnebarn som sover når de skal ut av huset. Min bestemor ble dement i 70-årene, og det startet med mobiltelefonen og nøkler. NEI, de var i jakka! Det var hun sikker på... men nei... de var ikke det.. Sånn er det med svigermor og. Sikker på ting, som ikke stemmer. Noen som har erfaring med demens? Anonymkode: 54dfb...7dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #2 Del Skrevet 10. januar 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Svigermor har surret de siste årene, men det har forverret seg ganske mye. Hun er "bare 63 år", så ikke så gammel at man skulle tenke at personen skulle være så surrete, men det er i hvert fall slik det er. Sist gang vi var på besøk, så fikk vi servert noe jeg med hånden på hjertet kan kalle noe av det vondeste jeg har spist. Fordi hun surret da hun lagde det! Glemte hvordan man lager mat. Jeg ble kvalm, og både mannen min og jeg fikk magesyken. Grønnsakene var rå (typ: rå potet..), og kjøttet var som å forsøke å tygge på en gammel skosåle, det ble så mishandlet. Og det er skummelt; for vi ble syke av det, hygienen er ikke på plass, på grunn av demens? Det er det jeg lurer på. Glemmer at hun har tatt på rått kjøtt, for så å ta på rå grønnsaker. Glemmer å skylle potetene. Jeg tør ikke å spise salat der, for å si det sånn. Ikke mannen min heller. Men greia er at det ikke har vært sånn tidligere, og det er trist å se utviklingen. Glemmer nøkler, surrer med alt. Hva blir det neste, å glemme og skru av komfyren og tenne på hele huset? Førsteinntrykket av henne er at hun er OK, men vi som kjenner henne ser dette her. Utviklingen. Hun skulle strikke en lue til et av barna, og festet øreklaffene helt bakpå hodet. Ikke der ørene er. Dette er nytt, slik har det ikke vært tidligere... Og mannen min synes det er vondt å se. Han tør ikke å la henne passe barna mer, i tilfelle det begynner å brenne og hun glemmer at hun har barnebarn som sover når de skal ut av huset. Min bestemor ble dement i 70-årene, og det startet med mobiltelefonen og nøkler. NEI, de var i jakka! Det var hun sikker på... men nei... de var ikke det.. Sånn er det med svigermor og. Sikker på ting, som ikke stemmer. Noen som har erfaring med demens? Anonymkode: 54dfb...7dc Ikke annet enn hva jeg har fått fortalt av hva som folk har fortalt om demens. Uff da, ja sånn er det i den alderen. Det er godt de har eldresenter og sånt. Anonymkode: 25fdf...433 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #3 Del Skrevet 10. januar 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke annet enn hva jeg har fått fortalt av hva som folk har fortalt om demens. Uff da, ja sånn er det i den alderen. Det er godt de har eldresenter og sånt. Anonymkode: 25fdf...433 Litt tidlig med eldresenter til en som er i 60-årene vel? Men ja.. det går vel den veien.. Anonymkode: 54dfb...7dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wit Skrevet 10. januar 2017 #4 Del Skrevet 10. januar 2017 Dere bør få legen til å utrede henne for Alzheimer. Det er en lumsk sykdom som kan starte veldig tidlig (faktisk på mye yngre enn din svigermor). Det er enkle tester de gjennomfører for å se om det er noe som må utredes videre. Anbefaler dere å ta kontakt med legen nå. Ikke vent å se. Noen ganger kan medisiner gis som stagnerer sykdommen. Det kan også være andre ting i hjernen som er enkelt å gjøre noe med. Og hun innser nok ikke dette problemet selv, så her må mannen din ta affære. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #5 Del Skrevet 10. januar 2017 Få henne til lege, og få medisiner. Vi har dagpasienter på den alderen hos oss på sykehjemmet. Man skulle ikke tro at de hadde demens pga ung alder, og at de klarer seg så godt, sett utenifra. Men jo, det er mulig. Anonymkode: cd890...529 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #6 Del Skrevet 10. januar 2017 Kontakt legen hennes og be om utredning. Er ikke sikkert det er demens, andre sykdommer i hjernene eller feil i elektrolyttene i kroppen kan gjøre henne helt på tur. Anonymkode: b17fa...9d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest chisandra Skrevet 10. januar 2017 #7 Del Skrevet 10. januar 2017 Så en dokumentar for litt siden på DR1, der en mann på rundt 50 hadde alzheimer. På test hos nevrolog var det en spesiell tegning han ikke klarte, han greide heller ikke å telle nedover fra 100, hvert 7. tall. Og det var èn enkelt setning mennesker med alzheimer slet med: "Ingen over og ingen ved siden av." Få testet henne, ts - få visshet og hjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #8 Del Skrevet 10. januar 2017 24 minutter siden, chisandra skrev: Så en dokumentar for litt siden på DR1, der en mann på rundt 50 hadde alzheimer. På test hos nevrolog var det en spesiell tegning han ikke klarte, han greide heller ikke å telle nedover fra 100, hvert 7. tall. Og det var èn enkelt setning mennesker med alzheimer slet med: "Ingen over og ingen ved siden av." Få testet henne, ts - få visshet og hjelp. Å tegne en klokke på frihånd er også en slik test. En sirkel, og tallene på rett sted når man begynner med 1. Min bestemor hadde Alzheimer, og det merket vi først akkurat slik du beskriver, med maten (vi fikk servert bløtkake med grønn mugg på!) + at hun snudde døgnet. Hun ble syk og innlagt (nyrene, pga at hun spiste bedervet mat). Få henne til fastlegen med en gang! Anonymkode: 1f6ca...c0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå