Gå til innhold

Hvorfor er samfunnet så dømmende?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det lurer jeg fortsatt på. Hvorfor skal folk dømme andre basert på ting som har skjedd for lenge siden, en kontroversiell mening eller en ting du ikke liker?

Anonymkode: 88e31...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest noe tilfeldig
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det lurer jeg fortsatt på. Hvorfor skal folk dømme andre basert på ting som har skjedd for lenge siden, en kontroversiell mening eller en ting du ikke liker?

Det kan være mange ulike årsaker til det. I første omgang handler det vel om vår egen oppfattelse av hva som er god moral, gode verdier og etikk. De vi dømmer, dømmes ofte ut ifra en handling vi selv ikke bifaller, noe vi ønsker å ta avstand fra. Så det å dømme andre kan slikt sett handle mer om ens egne standpunkter, enn den som dømmes. I visse tilfeller er også det å dømme andre en viktig del av sosialiseringsprosessen; en sosial sanksjon kan bidra til å endre adferden hos den som utsettes for sanksjonen. (Eksempelvis noen som er veldig dominerende ekskluderes eller "dømmes" på andre måter, baksnakking osv) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den Lille Heksa

Fordi folk er usikre og redde og finner trygghet i at alle er like og at alle er som dem. Enhver som er utenfor normen blir en trussel. Hva om alle skulle gå sine egne veier, da ville de jo sitte igjen alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle gjør ikke det, men noen er bare sånn. Eldre folk er sånn. Barn kan være sånn.... 

Skjønner du ikke at folk fordømmer nynazismen f.eks? Er alle fordømmende hvis noen f.eks støtter nynazisme? Er det så rart det da?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Den Lille Heksa skrev:

Fordi folk er usikre og redde og finner trygghet i at alle er like og at alle er som dem. Enhver som er utenfor normen blir en trussel. Hva om alle skulle gå sine egne veier, da ville de jo sitte igjen alene.

Nei, det stemmer ikke. Også er det ikke slik at alle har et behov for å gå sine egne veier slik disse har gjort, men det skriver jo ikke mediene før i ettertid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, fuglekvitter__ skrev:

Alle gjør ikke det, men noen er bare sånn. Eldre folk er sånn. Barn kan være sånn.... 

Skjønner du ikke at folk fordømmer nynazismen f.eks? Er alle fordømmende hvis noen f.eks støtter nynazisme? Er det så rart det da?

Du drar dette helt ut av kontekst. Alle med vettet i behold forstår at jeg ikke tenker på Adolf Hitler, ABB, Osama bin Laden og Saddam Hussein. Snakker om mellommenneskelige relasjoner og ting som alle kan komme utfor en eller annen gang. Ikke ekstremisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du drar dette helt ut av kontekst. Alle med vettet i behold forstår at jeg ikke tenker på Adolf Hitler, ABB, Osama bin Laden og Saddam Hussein. Snakker om mellommenneskelige relasjoner og ting som alle kan komme utfor en eller annen gang. Ikke ekstremisme.

Det er bare for å illustrere hvordan man dømmer andre. Hvorfor skal folk dømme. Fordi andre strider mot egne verdier, og man dømmer andre fra egen moral som regel

Anonymkode: bd701...acd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du bør være litt mer klar på hva du snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også at det ofte handler om at folk vil føle seg bedre enn andre og kanskje se litt ned på noen på grunn av en feil de gjorde for 100 år siden.

Kommer litt an på, men det er litt tåpelig når noen skal dra opp noe gammelt konstant. Noen ganger kan en person ha god grunn til det, andre ganger virker det bare som de gjør det for å trekke noen ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

http://sosialnytt.com/derfor-gode-menneskene-hatt-vanskelig-livet/

http://www.webpsykologen.no/artikler/rausheten-apenhetens-psykologi/

http://www.webpsykologen.no/artikler/de-usedvanlig-gode-menneskene/

Tro det eller ei, men her er faktisk svaret. Jaada, alle dømmer. Men glem alle unnskyldningene som dømmende oppførsel fører med seg. La de snakke for seg selv og fokuser på deg selv <3

Anbefaler deg på mitt sterkeste til å lese linkene

Anonymkode: 60168...3b2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 10.1.2017 den 3.34, Den Lille Heksa skrev:

Dette stemmer for veldig mange tror jeg, enten de vil innrømme det eller ikke. Det er selvfølgelig mye mer komplisert enn som så, men i bunn og grunn handler dømming av andre mer om egen usikkerhet enn noe annet.

Anonymkode: 717e8...58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Tuesday, January 10, 2017 den 3.34, Den Lille Heksa skrev:

Njæ. Har egentlig inntrykk av at mange som vil være annerledes er utrolig nedlatende og dømmende overfor A4-mennesker. 

Anonymkode: 8ef03...fa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...