Gå til innhold

Gråt fra nabobarnet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er du bekymret, bør du melde fra. Så er det opp til bv å vurdere om det bør gjøres noe mer.

Ikke typen til å melde fra? Er du heller typen som ikke melder fra ved behov? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen vil jo melde til barnevernet om barna får en skive med Nugatti, men jeg tar poenget ditt.

Ellers har du helt rett. Jeg tror jeg startet tråden som et ledd i å faktisk snart gjøre det, om ikke annet for at jeg kan vite at jeg ikke var passiv tilhører til noe veldig feil.

Anonymkode: d5a73...f2d

Jeg reagerte også på setningen om at du "ikke er typen til å melde fra til barnevernet" og med svaret ditt over stigmatisere du faktisk de som faktisk bryr seg om barn, som tross alt ikke har noen å snakke for seg. Det er IKKE mange som melder om "barn får en skive med Nugatti". 

Selv har jeg ikke gjort det, men ville ikke nølt om jeg ble bekymret for et barn. Vil mye heller være "typen som meldercfra til BV" enn å være "typen som ikke melder fra til BV". 

I denne sammenhengen ville jeg sannsynligvis kontakter BV som da muligens kan sammenholde m evt andre meldinger el iaf sjekke ut. Om noen kommer på døren her fordi småen har skreket mye, ville jeg bare forklart situasjonen og takket for at de følger med - å måtte redegjøre for seg som normal forelder, er en lav pris å betale for å forhindre at barn som blir utsatt for omsorgssvikt i årevis. 

Anonymkode: 0fe20...4fe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å herre jeg er så redd for å bli meldt til barnevernet GPS noe sånt... Vi bor i en veldig lytt blokk og barnet vårt har utfordringer. Jeg skal love deg at det er høylytt her i blant altså. Det kan være anfall med mye roping, skriking, dunking, smelling, kasting, osv, flere ganger om dagen. Likevel ingen sak for barnevernet. 

Sånn ærlig talt har barnevernet nok av ting å holde med på. Jeg syns grunnlaget ditt er litt vel tynt altså. 

Naboen under oss her vi bor nå har et barn som skriker hver eneste kveld og natt. Kunne ikke falle meg inn å kontakte barnevernet fordi det kan jo være alt mulig barnet gråter for! Et barn kan hyle for det meste altså. Kanskje er det et barn med spesielle behov? Du vet jo ikke hvem det gjelder en gang. 

Anonymkode: e0f02...8b0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vanskelig for oss på KG å gi deg innspill da dette er en helhetlig vurdering. De fleste barn har en nei-fase og som gråter på trass. Det i seg selv trenger ikke å bety noe, men dersom du setter det i sammenheng med det andre du reagerer på får du vurdere om det er nok til å sende inn en bekymringsmelding. 

Anonymkode: 6c4fc...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å herre jeg er så redd for å bli meldt til barnevernet GPS noe sånt... Vi bor i en veldig lytt blokk og barnet vårt har utfordringer. Jeg skal love deg at det er høylytt her i blant altså. Det kan være anfall med mye roping, skriking, dunking, smelling, kasting, osv, flere ganger om dagen. Likevel ingen sak for barnevernet. 

Sånn ærlig talt har barnevernet nok av ting å holde med på. Jeg syns grunnlaget ditt er litt vel tynt altså. 

Naboen under oss her vi bor nå har et barn som skriker hver eneste kveld og natt. Kunne ikke falle meg inn å kontakte barnevernet fordi det kan jo være alt mulig barnet gråter for! Et barn kan hyle for det meste altså. Kanskje er det et barn med spesielle behov? Du vet jo ikke hvem det gjelder en gang. 

Stakkars de som bor i blokken din. 

Anonymkode: 6c4fc...baf

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror jeg har det mest høylydte skingrehylete barnet i hele Norge og jeg bor også i blokk. Jeg er konstant redd for at naboene skal ringe barnevernet for her ropes det "au" og "ikke" konstant og så hyles det og ting kastes rundt. Jeg har også et barn med utfordringer.

Anonymkode: acbaa...37f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Rainstorm skrev:

Synes ikke svarene du får her skal stoppe deg fra å si fra i alle fall. Det er en vanskelig beslutning, siden man ikke vil gjøre "feil", men min mening er at det er bedre med en tilbakemelding for mye enn en for lite. Synes bare det er bra at du spurte deg litt til råds her inne, den kommentaren om at det er synd på familien som har deg som nabo synes jeg du bare skal prøve å drite i! Hadde syntes det var fint med en nabo som deg som brydde seg og ønsket å gjøre det riktige jeg! 

Hvis du er reellt bekymret ville jeg sendt en bekymringsmelding. 

Veldig enig i dette! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en dårlig magefølelse, meld fra. Heller en gang for mye enn en gang for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes dette grunnlaget er syltynt, og jeg er vanligvis av oppfatningen av at man bør melde om man er bekymret.  Men ts vet jo ikke hvem det er en gang.  Ikke alder heller.  Og en bekymring som går på "barnegråt fra en eller annen nabo i blokka, alder, kjønn og familie ukjent" er mildt sagt latterlig.  Hva med å finne ut hvem det er først?  

Anonymkode: 6cdc0...b25

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes dette grunnlaget er syltynt, og jeg er vanligvis av oppfatningen av at man bør melde om man er bekymret.  Men ts vet jo ikke hvem det er en gang.  Ikke alder heller.  Og en bekymring som går på "barnegråt fra en eller annen nabo i blokka, alder, kjønn og familie ukjent" er mildt sagt latterlig.  Hva med å finne ut hvem det er først?  

Det er ikke en eller annen. Det er leiligheten ved siden av. 

Men jeg forstår at mange synes jeg overreagerer. Jeg hadde ikke forventet så mange angrep som følge av denne trådstarten, så jeg ønsker egentlig bare å legge den død. Skal ta opp dette med en god venninne og høre hva hun mener. Kanskje jeg får forklart henne bedre hvorfor jeg blir bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke en eller annen. Det er leiligheten ved siden av. 

Men jeg forstår at mange synes jeg overreagerer. Jeg hadde ikke forventet så mange angrep som følge av denne trådstarten, så jeg ønsker egentlig bare å legge den død. Skal ta opp dette med en god venninne og høre hva hun mener. Kanskje jeg får forklart henne bedre hvorfor jeg blir bekymret.

Men du vet ikke alder eller noe annet? Meget rart.  Hva sier andre naboer da? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vilunich

Stol på magefølelsen din, du :-) men ja - her har jeg en 3 og en 4 åring i hus og naboene hører grining og skriking daglig vil jeg tro. Innimellom kan tannpuss høres ut som at jeg misshandler ungen. "Neeeei mamma jeg sa neeeeeeeeei" *løper rundt i hele leiligheten og smeller dører med meg trampende etter*  ordet "au...." wow. Dét vet jeg ikke hvor mange ganger om dagen kommer ut av begges munn. Innimellom pga slåssing demimellom , innimellom pga det at de slår seg ved fall eller finger i skuff eller miste leke på en tå... 

De er barn med andre ord

konklusjon - hører du au og nei, ville jeg sagt at naboen din kunne vært meg og at du absolutt ikke skal bekymre deg (jeg bor dog i Spania og er dermed ikke din nabo)

hører du slag, redsel i stemmen til barnet, rare lyder som kan høres ut som barnet lider, så ja - heller en gang for mye enn en gang for sent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, Vilunich skrev:

Stol på magefølelsen din, du :-) men ja - her har jeg en 3 og en 4 åring i hus og naboene hører grining og skriking daglig vil jeg tro. Innimellom kan tannpuss høres ut som at jeg misshandler ungen. "Neeeei mamma jeg sa neeeeeeeeei" *løper rundt i hele leiligheten og smeller dører med meg trampende etter*  ordet "au...." wow. Dét vet jeg ikke hvor mange ganger om dagen kommer ut av begges munn. Innimellom pga slåssing demimellom , innimellom pga det at de slår seg ved fall eller finger i skuff eller miste leke på en tå... 

De er barn med andre ord

konklusjon - hører du au og nei, ville jeg sagt at naboen din kunne vært meg og at du absolutt ikke skal bekymre deg (jeg bor dog i Spania og er dermed ikke din nabo)

hører du slag, redsel i stemmen til barnet, rare lyder som kan høres ut som barnet lider, så ja - heller en gang for mye enn en gang for sent

Dette er jeg enig i.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes det er smart å gjøre som en foreslo over: registrere over en periode hvor mye gråt det faktisk er snakk om, og hvilke andre lyder/utrop du hører. Da oppnår du to ting, for det første blir du sikrere i din sak (vi ble meldt til Mattilsynet vi, av noen naboer som var bekymret for hunden vår som "lå ute hele dagen". Men de kjørte jo bare forbi på morgenen og ettermiddagen, resten av dagen var jo hunden inne ;) Det er lett å feilbedømme tid, så hvis du skaffer deg en liten oversikt er det lettere å se om dette er vanlig barnegråt av ymse årsaker, eller om det faktisk er unormalt mye og ofte). For det andre, hvis du faller ned på at dette ligger utenfor normalområdet, så kan du gi klar og tydelig info til Barnevernet, både i forhold til hva du mener med "gråter mye", og eventuell annen tilleggsinfo om hva du hører.

Hvis det ikke er hold i bekymringsmeldingen, så sjekker Barnevernet ut av saken igjen. Ubehagelig for foreldrene kanskje, men tenk om det faktisk ligger noe i bekymringen din? Hver eneste uke legges det inn barn på sykehus i Norge med skader etter foreldrevold, så vi må tørre å tenke tanken om at _noe_ av det folk hører kanskje ikke bare er et barn som misliker tannpuss.

Anonymkode: cf885...892

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har et "brølebarn", og nå har jammen meg det andre barnet tatt etter, så hos oss er det høylytt til tider. Begge hyler "Auu"! for den minste ting, gjerne litt i forkant/uten grunn. Opp av badekaret kan høres ut som barnemishandling, og vi kjefter dem i seng altfor ofte (kl21.30, barnet kommer opp for sjette gang: NÅ er det NOK! = HYYL/blandet med latter). "Snakk med innestemme, ikke brøl, ikke skrik"- med høyere hyl og slamring med dører som resultat. Daglig. Eldste kan gråte høylytt  fordi vi ber henne om å pakke skolesekken selv. Til tider har vi latt den ene skrike, hun kan jo ikke få lære at det funker å skrike seg til ting, og det har blitt verre (for naboen) for så å bli bedre, for så å ta seg opp igjen. Vi har tatt opp problemet med fagfolk, og bedt om råd, uten å få særlig hjelp "i øvre del av normalspekteret, skjønner dere blir slitne"..
Jeg må si at selv om grunnen til at vi ba om råd var at vi åpenbart trenger og ønsker hjelp, så tenkte jeg faktisk at det kan jo ikke skade hvis/når en eller annen nabo ringer inn en bekymringsmelding på oss, at pedleder i barnehagen og fastlegen og helsestasjon vet vi har dette problemet og at vi forsøker gjøre noe med det. Kontaktlærer på skolen skjønte ingenting, barnet der er både rolig og har god "selvregulering" der. I barnehagen hadde de sett mer til det, men da i hente og bringesituasjoner med oss foreldre. Besteforeldrene har fått kjøre seg.  

Kjenner du ingen andre naboer du kan spørre? Er dere ikke et sameie med dugnader og sameiemøter og noen fellespunkter/møteplasser?

Anonymkode: 815b0...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg er vanligvis helt for å melde en gang for mye enn for lite, men dette virker litt sært. Du vet ikke alder på barnet og ser dem nesten ikke, men du hører dem. I blokk hører man alt. Barn gråter, overraskende mye. Og tro meg, det å være rundt barn, jobbe med og passe barn er langt fra å ha et eget. Jeg var så bombesikker på at jeg visste så mye om foreldrerollen fordi jeg passet barn flere ganger i uken, noen ganger samme barnet i en uke eller to, eller to barn en langhelg. Jeg jobbet med barn, har utdannelse som dreier seg om barn og har bodd sammen med små barn som ikke var mine. Det er virkelig ingenting av dagens situasjon som minner om den tiden. Nå har jeg barn selv, og kan si at det på ingen måte er det samme.  

Det er trass, hyl, protest, testing av grenser, et drama uten like over de minste detaljer, sinneanfall osv. Når man passer barn får man mye av bare den koselige delen. Barn tester foreldre på en helt annen måte og du har en helt andre følelser for egne barn som gjør at du tar en annen rolle enn en barnevakt eller pedagog. Mine barn er friske, men likevel er det mye testing. De hyler over små bagateller som at de ikke får ta på klærne selv, ikke får spise sjokolade eller boller, fordi de ikke får lov å slå meg eller andre. De hyler fordi de trøtte og ikke vil sove, fordi de har et vondt et sted men ikke kan fortelle det osv. 

Jeg vil råde deg til å følge med over en uke. Hører du noe du er bekymret over, som mistanke om vold, mishandling,  omsorgssvikt så melder du, men kun pga au og nei blir litt for tynt. Jeg har selv meldt naboer fordi det var mye gråt og hyl, men dette var langt mer omfattende. Jeg kunne høre far løpe og trampe over gulvet etter små barn som hylte av redsel. Jeg hørte de hylgråt av skrekk og en far som brølte. De kranglet også seg imellom på verandaen, og de tingene som ble sagt fortalte meg at dette ikke var normalt eller ok. 

Anonymkode: 3ddc8...c95

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gjort det hvis jeg var deg. Hvis BV syns det hørtes merkelig ut, tar de en sjekk. Er alt bra, så er alt bra og da gjør de ingenting. Er ikke ting som de skal, nei da ordner BV opp :-) Bedre med en gang for mye enn en gang for lite, tenker jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vår gutt på 2 år skriker som om vi skulle torturert han når han legges og ved bleieskift. Når han legges kan han skrike sånn i 3 timer, selv om jeg er på rommet med han og stryker på ansiktet. Virkelig skingrende skrik og "nei", som gjør at jeg blir helt flau over hva naboene må tenke :/ skjønner jo at dere naboer reagerer, og man vet jo aldri. 

Anonymkode: 04c1f...39c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...