Gå til innhold

Gråt fra nabobarnet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er i en vanskelig situasjon.

Jeg har bodd her i tre år nå. Siden jeg har vært mye hjemme det siste året har jeg fått med meg at nabobarnet gråter mye og ofte. Dette er i mine øyne, jeg sammenligner med mine yngre søsken og slikt. Noen ganger hører jeg tydelige rop, som au og nei. Jeg hører også foreldre, som regel mor.

Jeg er i tvil. Jeg er ikke den typen som melder til barnevernet, har aldri gjort det før, men jeg begynner å blit bekymret for dette barnet. 

Hvor går grensen? Når melder man fra? 

Anonymkode: d5a73...f2d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest supernova_87

Hvis du hører at barnet gråter, hører du nok også om de krangler, og om det er mye brøling/kjeft og basketak. 

"Au" og "nei" kan f.eks komme av barn som må ta sprøyter. Noen barn er syke og må dessverre tåle sånt uansett hvor forferdelig det er for dem og foreldrene. Dette er en mulig forklaring. Barn gråter ulike mengder og det at barnet gråter mer enn dine søsken sier i seg selv ikke så mye. 

Hvis du er bekymret og tror det er en sjanse for at foreldrene er voldelig mot barnet så synes jeg du skal melde fra. Alle burde være "typen som melder til barnevernet". Vi skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer oss selv. 

Snakker du noen gang med familien, eller barnet, du har gjerne noen inntrykk utenom? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Rainstorm skrev:

Snakker du noen gang med familien, eller barnet, du har gjerne noen inntrykk utenom? 

Dessverre, nei. De bor i en annen oppgang enn jeg gjør, så det er ikke noe sted jeg kan støte naturlig på dem.

Godt poeng dette med sprøyter og slikt, men jeg får det ikke helt til å stemme siden gråten ofte varer en stund.

Jeg er redd at jeg krisemaksimerer "vanlige" lyder, men jeg har jo som sagt hatt langt yngre søsken, jeg har passet endel barn og generelt hatt en del med barn å gjøre både i jobbsammenheng og i nær familie. 

Jeg er rett og slett litt rådløs her. Jeg har vurdert å notere frekvensen av gråten i en ukes tid, kun for å se om det er jeg som legger litt for mye merke til når det skjer eller om det skjer hver dag osv. Bare i dag har jeg hørt flere langvarige utbrudd av gråt. Stemmene jeg hører kan jeg ikke helt avgjøre om er kjefting eller prat eller hva. 

Gode tips, takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bodd der i tre år, da har du vel snakket med mor?

Vi har også nabovarsel som gråter. De har hatt det slitsomt siden barnet var 8 mnd. Det har skreket jevnt med skinnende stemne til det var 2. Dette er et barn med utfordringer. Du vet ikke hva folk har,så ta kontakt med nabo.

Tilbake til mitt nabobarn.  Lærte å gå så smått når det var tre. Mye knall og fall med dertil hyl. Nå er det 7 og krever mye av mor med tanke på grensesetting. Det blir mye nei og skrik.

Om hun hadde deg som nabo og vurderte,kanskjeg tok kontakt med Bv, så syns jeg virkelig synd på denne familien.

Anonymkode: cf967...032

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bodd der i tre år, da har du vel snakket med mor?

Som jeg har svart, de bor i en annen oppgang enn meg, så det er ikke slik at jeg ser dem ved postkassene eller i trappa. 

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om hun hadde deg som nabo og vurderte,kanskjeg tok kontakt med Bv, så syns jeg virkelig synd på denne familien.

Oi, wow. Takk skal du ha.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tilbake til mitt nabobarn.  Lærte å gå så smått når det var tre. Mye knall og fall med dertil hyl. Nå er det 7 og krever mye av mor med tanke på grensesetting. Det blir mye nei og skrik.

Altså, jeg vet hvordan unger er, jeg har som sagt hatt barn rundt meg i alle mulige sammenhenger fra jeg var barn selv og til jeg ble voksen.

Jeg snakker ikke om et dunk og et au og et hyl, jeg snakker om langvarig gråt. Og jeg har IKKE meldt noe som helst ennå. Terskelen min er så høy at det mest sannsynlig ikke kommer til å skje.

Men så er det det, at jeg blir litt bekymret. Tenker mitt. Derfor luftet jeg tankene mine her på KG.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

har en på fire, og der er det mye hyling. han gråter feks hjerterått om han blir irettesatt. Feks i dag prøvde han å stikke en gutt med en blyant, og jeg rettet på han og da satte han i gang å grine. Husk at selv om du har passet barn og har et søsken så er det ikke sikkert at du ser det hele bildet. Om dere er naboer, så kan du jo kansje finne ut hvor de bor og heller gå litt nærmere, late som du leter etter noe i oppgangen, finne ut om du hører at mor kjefter eller snakker rolig til barnet? er det kjefting så hadde jeg nok meldt fra, spesielt om du opplever et "au!!nei!!" type rop..

Anonymkode: da367...eef

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel anslår du barnet å være?

Anonymkode: ab842...b62

Jeg vet virkelig ikke, men det er neppe et spedbarn ut i fra gråten. Hører jo at barnet sier nei og au, så over to år tenker jeg. Mellom to og fem, vil jeg tro.

Jeg kan liksom ikke stå vakt utenfor blokka for å kartlegge hvem dette kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vet virkelig ikke, men det er neppe et spedbarn ut i fra gråten. Hører jo at barnet sier nei og au, så over to år tenker jeg. Mellom to og fem, vil jeg tro.

Jeg kan liksom ikke stå vakt utenfor blokka for å kartlegge hvem dette kan være.

om du hører lyder så må vel et vindu være åpent, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk at selv om du har passet barn og har et søsken

Vet du hva, jeg har jobbet med barn med spesielle behov og jeg har jobbet litt som lærer, jeg passet (flere) barn hver uke i en årrekke (betalt jobb på treningssenter), jeg har hatt barn i alle aldre rundt meg hele livet (stor familie), jeg har ikke bare "passet en unge" slik du skriver. Nå blir jeg faktisk litt irritert over nedlatenheten din.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om dere er naboer, så kan du jo kansje finne ut hvor de bor og heller gå litt nærmere, late som du leter etter noe i oppgangen, finne ut om du hører at mor kjefter eller snakker rolig til barnet? er det kjefting så hadde jeg nok meldt fra, spesielt om du opplever et "au!!nei!!" type rop..

Nei, de bor i en annen oppgang og vi bor i fjerde etasje, så noen slik spionering er vanskelig. Men jeg kan selvsagt forsøke så godt jeg kan, jeg er jo reelt bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

om du hører lyder så må vel et vindu være åpent, eller?

Jeg hører dette gjennom veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville merket meg litt frekvens og intensitet. Om du hører ord som går på kjefting eller å som du skriver "nei" osv.

Og jeg ville gått inn på barnevernet sin side og meldt som anonym nabo. Det er ikke din oppgave å vurdere, det er barnevernet sin oppgave å undersøke og vurdere. Har du en dårlig magefølelse eller noe høres "feil" ut så meld. Du kan melde helt anonymt. Og så tar fagfolkene selve vurderingen. Det er ikke riktig at du skal gå til naboen, la barnevernet ta seg av den biten. De kommer til å ha samtale og undersøke litt. Det høres ofte dramatisk ut med bekymringsmelding til BV men ikke la det farge avgjørelsen din. Dette kan de og dette er jobben deres.

Vi har som samfunn ansvar for alle barn - bedre at du melder og tar feil enn at du ikke gjør noe og det faktisk foregår noe der..

Anonymkode: 09d3a...d89

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest supernova_87
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg har IKKE meldt noe som helst ennå. Terskelen min er så høy at det mest sannsynlig ikke kommer til å skje.

Synes ikke svarene du får her skal stoppe deg fra å si fra i alle fall. Det er en vanskelig beslutning, siden man ikke vil gjøre "feil", men min mening er at det er bedre med en tilbakemelding for mye enn en for lite. Synes bare det er bra at du spurte deg litt til råds her inne, den kommentaren om at det er synd på familien som har deg som nabo synes jeg du bare skal prøve å drite i! Hadde syntes det var fint med en nabo som deg som brydde seg og ønsket å gjøre det riktige jeg! 

Hvis du er reellt bekymret ville jeg sendt en bekymringsmelding. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville merket meg litt frekvens og intensitet. Om du hører ord som går på kjefting eller å som du skriver "nei" osv.

Takk for et fint svar.

Jeg skal gjøre dette og vurdere litt ut i fra det.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har som samfunn ansvar for alle barn - bedre at du melder og tar feil enn at du ikke gjør noe og det faktisk foregår noe der..

Det er vel dette jeg også mener, men jeg vil ikke gjøre urett heller.

Og dette med magefølelse har jeg tenkt mye på. Jeg har bodd i blokk store deler av mitt voksne liv og jeg er vant til å høre lyder fra naboer, støy fra barn som leker eller slår seg og selvsagt også støy med skrik og skrål. Det er bare noe med disse gråteøktene som plager meg litt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bodd her i tre år nå. Siden jeg har vært mye hjemme det siste året har jeg fått med meg at nabobarnet gråter mye og ofte. Dette er i mine øyne, jeg sammenligner med mine yngre søsken og slikt. Noen ganger hører jeg tydelige rop, som au og nei. Jeg hører også foreldre, som regel mor.

Jeg er i tvil. Jeg er ikke den typen som melder til barnevernet, har aldri gjort det før, men jeg begynner å blit bekymret for dette barnet. 

Det er da ingen som er "typen" til å melde til barnevernet. Man skal heller spørre seg om man er "typen til å potensielt la et annet barn lide fordi man selv ikke våget å gjøre noe". Jeg ville meldt inn en bekymring. Forhåpentligvis tar i feil, i verste fall har du rett og da får barnet hjelp. Man melder altså fra ved bekymring. Så enkelt er det (men det er selvfølgelig ikke enkelt).

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
3 minutter siden, sol87 skrev:

Det er da ingen som er "typen" til å melde til barnevernet.

Noen vil jo melde til barnevernet om barna får en skive med Nugatti, men jeg tar poenget ditt.

Ellers har du helt rett. Jeg tror jeg startet tråden som et ledd i å faktisk snart gjøre det, om ikke annet for at jeg kan vite at jeg ikke var passiv tilhører til noe veldig feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare gjør det. Meld anonymt (du er helt anonym). Ikke ta risken på at et barn ikke har det bra...

Anonymkode: 09d3a...d89

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg med og meld fra om du er bekymret.

Det kan likevel være noe helt uskyldig som foregår. Den nest minste her i huset, gråter og roper nei når vi: vasker ører, klipper håret, klipper negler, tar temperaturen under armen ved feber, når han var mandeloperert og måtte få stikkpiller, iblant om han er trøtt og plages med noe og sikkert flere ting jeg ikke kommer på i farta. 

Han kan iblant gråte under hele klippeprosessen, mens andre ganger er det bare litt småsutring i begynnelsen. Han er rett og slett en litt sart og skeptisk type, når det gjelder livets små ubehageligheter. 

Eneste barnet mitt som har tatt sånn på vei for slike ting og vi er heller ikke spesielt hardhente, men noen ganger må vi være skikkelig bestemte fordi det er ting som bare må gjøres. 

Jg er ofte glad for at vi ikke har naboer vegg i vegg. ;) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supersol
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mitt barn gråt når det skulle klippe negler og gre håret når det var lite.Kunne gjerne skrike "au "også ,samt hyle "jeg vil ikke" Hadde syntes det hadde vært jævlig å bli mistenkt for barnemishandling og meldt til bv samt risikert straffeforfølgelse og bortplassering av barnet pga dette. Kjenner jeg er glad jeg ikke har små barn lengre i dette jævla overvåkningssamfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...