Gå til innhold

Styrer foreldre hvem barna leker med?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke barn selv og er litt nysgjerrig... Virker som foreldre har veldig forskjellige synspunkter. Prøver du som forelder å påvirke hvem barna dine skal leke med? Er det noen du ikke ønsker at barna dine skal leke med? Hvorfor? Er derimot noen du vil barna skal leke med? Synes du foreldre skal bry seg om hvem barna er sammen med, ikke bry seg, eller en mellomting? 

Anonymkode: 38591...9b3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man bør bry seg når det trengs synes jeg. Her i nabolaget er det to små "grupper" med barn som leker sammen. Den ene gruppen er greie og høflige barn av de voksne som jeg og mannen har best kontakt med og omgås. Foreldrene til de andre ser vi aldri ute, og noen av barna er ganske ville og uhøflige. Vi hadde foretrukket om sønnen vår ble med i den første gruppen, men han har valgt den andre.

Vi prøver ikke å påvirke det, da de leker fint sammen, men hadde vi sett at det ikke var bra for ham å være sammen med dem så hadde vi jo gjort noe med det. Men ikke bare fordi det hadde vært greiest for oss voksne om han valgte annerledes. ;)

Anonymkode: f1e7e...6f4

AnonymBruker
Skrevet

Ikke når de er små. Da skal barn inkluderes,uansett hvem de er.

Jeg har eks styrt mine vekk fra enkelte,når de beg i skolen.

I 4 klasse var det eks to elever heg så, ikke var noe godt selskap. Fikk rett i det til slutt. Så ja, foreldre bør være aktive der

Anonymkode: f4922...f5c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er hun fortsatt i barnehage, og det er ikke så mye unger i nærheten her, så foreløpig er det ikke et tema.

Jeg tenker at så lenge hun oppfører seg bra og følger de reglene hun har med seg hjemmefra så er det ikke så nøye hvem hun er sammen med. For eksempel om de andre ungene vil gjøre noe utrygt eller rampete som hun vet jeg ikke tillater, så forventer jeg faktisk at hun ikke blir med på det. 

Anonymkode: c5345...143

AnonymBruker
Skrevet

Når det kommer til jevnaldrene, så nei. Om det er snakk om en voksen som liker å stå utenfor barneskoler i en hvit van uten vinduer bak mens h*n tilbyr ungene godteri , så ja.

Anonymkode: 8872f...bcd

AnonymBruker
Skrevet

Må beklagligvis svare ja her.

Min sønn har en klassekamerat som er helt ustyrlig,faller ut med alle,havner i slosskamper,bestemmer å styrer.kan finne på å kle seg naken når han er på besøk,hører ikke etter på oss foreldre,så jeg orker rett å slett å ha han på besøk mer,har virkelig prøvd å inkludere han,har blitt invitert hit flere ganger.Men nå har jeg fått nok,di får ikke lov å omgås mer.må legge til at ungen er 10 år og det er ingen diagnose i bilde,kjenner foreldrene.

Anonymkode: 6a906...798

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min sønn har en klassekamerat som er helt ustyrlig,faller ut med alle,havner i slosskamper,bestemmer å styrer.kan finne på å kle seg naken når han er på besøk,hører ikke etter på oss foreldre,så jeg orker rett å slett å ha han på besøk mer,har virkelig prøvd å inkludere han,har blitt invitert hit flere ganger.Men nå har jeg fått nok,di får ikke lov å omgås mer.må legge til at ungen er 10 år og det er ingen diagnose i bilde,kjenner foreldrene.

Voksent å bidra til utfrysing av en 10-åring. 

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm, synes det virker som at det foregår noe med tiåringen som du kanskje burde ha fulgt opp. 

AnonymBruker
Skrevet

Lit tystet over at så mange foreldre her blander seg inn hvem barna kan være venner med. Ser dere ikke at dere bidrar til å stemple og utfryst uskyldige barn. 

Skammen seg burde dere! La barn få velge hvem de vil ha som venner og slutt å vær så bedrevitende og fordømmende foreldre.

Anonymkode: 832a2...f91

AnonymBruker
Skrevet

Noen foreldre takler at man sier fra om dårlig oppførsel, andre ikke. Jeg tenker at hvis man skal gjøre det til et kall å følge opp andres unger som oppfører seg komplett bajas uten at man vet at det er bokstaver med i bildet, må man vurdere hvor mye man skal prioritere sine egne barn. Hvis unger på ti år, som IKKE har en diagnose, og IKKE hører på andre voksne når han/hun er på besøk, er det ikke utfrysning. Det er å sette grenser. Det blir, for å sette det litt på spissen, å kalle det utfrysning å sette folk i fengsel for lovbrudd. Alt man gjør i livet har konsekvenser. Hvorfor skal man skjerme barn for livets realiteter? Det kommer selvsagt an på oppførselen også. Jeg setter en klar grense på fysisk vold, ukvemsord og roping og skriking med det for øye å skaffe oppmerksomhet og lage lyd. Bare "rar" oppførsel er jeg ikke så nøye med. Unger er forskjellige. Og er de stor i kjeften mot meg, sier jeg fra. Ingen slipper unna fordi jeg ikke er faren. 

Anonymkode: 28a71...659

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lit tystet over at så mange foreldre her blander seg inn hvem barna kan være venner med. Ser dere ikke at dere bidrar til å stemple og utfryst uskyldige barn. 

Skammen seg burde dere! La barn få velge hvem de vil ha som venner og slutt å vær så bedrevitende og fordømmende foreldre.

Skulle stå: blir rystet, ikke lit tystet. Måtte bare rette opp i det.

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke barn, men jeg ville latt mine barn få leke med de barnet vil. Men merker jeg at de andre barna har dårlig innflytelse. Eks om de begynner å bli 10-12 år, og gjør ting som ikke er greit, og barna har dårlig innflytelse på andre, ville jeg satt en stopper på det. Så en over her sier at de vet barnet ikke ville blitt med om foreldrene mener det er galt, og det vet barna, men en hører stadig om hvor lett barna blir påvirket, og alle vet jo hvor vanskelig det er å stå i mot mengden. Og si fra at det ikke er greit. Så jeg ville nok sett litt etter om det er noe. Men da snakker jeg om nasking, stjeling, herverk ol. Ikke barnelek og ufarlig utforsking  

Anonymkode: cc8ed...b53

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke barn selv og er litt nysgjerrig... Virker som foreldre har veldig forskjellige synspunkter. Prøver du som forelder å påvirke hvem barna dine skal leke med? Er det noen du ikke ønsker at barna dine skal leke med? Hvorfor? Er derimot noen du vil barna skal leke med? Synes du foreldre skal bry seg om hvem barna er sammen med, ikke bry seg, eller en mellomting? 

Anonymkode: 38591...9b3

Synes barna bør få velge selv :-)

Jeg har registrert at i barnehagen på Oslo vest, der enkelte pendler fra østkanten fordi de fikk plass i denne barnehagen, har foreldre i vest som ikke kommer i bursdager til de som bor i øst.

Litt merkelig...vi går i fødselsdagen til alle uansett hvor de bor ;)

Anonymkode: 0c0fb...ba8

Skrevet

Jeg er mest forundret over alle som sier at de vil at "barna skal leke med dem de vil". Hva "vil" småbarn og litt større barn, for den saks skyld? Leke med den som spurte sist? Leke med den som er mest insisterende? Den som har den fineste leken? Den som får lov til "alt" hjemme? 

Som foreldre har vi ansvar for våre barn. Av og til innebærer det å sette noen grenser, også overfor andre barn. Det betyr ikke utestenging av andre barn, men ivaretakelse av eget barn.

Jeg har selv et stille barn, som lett kan bli overkjørt. Skal jeg la henne leke med dem hun "vil", betyr det at hun nærmest utslettes og er med på ting hun ikke vil. Og som jeg iallfall ikke vil hun skal være med på. 

Hun går på første trinn. Det er et par barn i den klassen jeg ønsker hun skal ha begrenset kontakt med. Spesielt den ene inviterer ivrig. Jeg avgrenser, og ønsker at mest mulig av kontakten dem imellom skal være hjemme hos oss. Det blir jeg mer og mer sikker på er en riktig avgjørelse. 

Hvor mye barna er sammen på barnehage/skole/SFO er vanskeligere å dirigere. Men der har jeg også bedt om splitting mellom tre barn (mitt er ett av dem). At tre barn lager en liten "klubb" er ikke bra for dem og heller ikke bra for klassemiljøet. 

Jeg lurer av og til på om inkluderingen går så langt at med lar barn holde på med ting de ikke burde, bare fordi man ikke ønsker å  være "ikke inkluderende" eller "lite raus"- som jo er noe av det verste man kan bli kalt for tiden.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi påvirker så god vi kan og så langt innflytelsen vår går. Dvs vi har null innflytelse på hva som skjer på skolen/SFO, men vi "snakker opp" enkelte venner vi foretrekker. Selvfølgelig baksnakker vi ingen, men etterspør ikke direkte de vi mener har negativ innflytelse. Og før dere iler til og roper utestenging og utfrysning: det er for eksempel snakk om den mest populære, forfengelige, guttegærne dramaqueenen i klassen. Hun har vært med hjem, min datter er hos henne, men jeg inviterer ikke kun henne på helgetur eller lar min datter skifte fritidsaktivitet fordi "Dronninga" syns kor er teit og alpint altfor guttete (ballett og yoga må vite). Ganske ofte avtaler vi henting og bringing, noe som automatisk fører til "bli-med-hjem" og forsterker vennskap, det er også en arena for påvirkning. 

Anonymkode: 53426...b6f

Skrevet

Tja, det er litt begrensa hvor mye man kan styre, men vi følger i alle fall med på hva som foregår med femåringen både i barnehagen (gjennom de voksne der) og hjemme. Det handler mest om at vi snakker om at hun må inkludere alle og at det ikke er morsomt å ikke få bli med og leke. Her er barnehagen flinke til å følge opp. Hvis barnet mitt har ertet noen eller stengt noen ute så får vi beskjed og kan ta en alvorsprat hjemme.

Hun har en barnehagevenninne som jeg ikke synes har den beste innflytelsen på henne, så jeg begrenser kontakten utenfor barnehagen littegrann. Ikke sånn at jeg nekter dem å være sammen, men jeg ser tendenser til at det at de er mye sammen på fritida gjør at de i mindre grad inkluderer andre i barnehagen. Det følger vi med på. Vi skal ikke ha noe av at vårt barn stenger andre ute. Hun er en populær lekekamerat i barnehagen, ifølge de ansatte der, og da følger det med et stort ansvar for å være grei mot alle.

Men sånn ellers så prøver jeg ikke å bestemme hvem ungene skal leke med ut fra hvem jeg liker best. Barn har forskjellig kjemi med folk akkurat som oss voksne.

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var barn så hadde jeg veldig problemer med å få kontakt med folk så da tok foreldrene mine initiativ. Nå i etterkant så tenker jeg jo at nesten alle jeg var venner med hadde tilsvarene yrke som mor eller far og gjerne kjente dem fra før av :) 

Anonymkode: 1dfef...ae9

AnonymBruker
Skrevet

Tja....styrer og styrer. Har relativt små barn selv (eldste 7 år) og det er klart det er noen barn jeg heller ser at de søker mot enn andre. Det kan være fordi jeg ser at de kanskje har bedre mulighet til å holde sammen på sikt, eller barn jeg synes er hyggelige barn eller barn hvor jeg tror vi som familie kan finne sammen med deres familie. Det er ikke sånn at jeg går ut og drar barnet mitt bort fra noen barn, men legger kanskje opp til mer samvær med enkelte. Når barna er under 4-5 år, er jo samværet ofte sammen med foreldre, og da er det kanskje enklest å holde seg til de barna hvor man har en viss kjemi med foreldrene. Når det er sagt, så avvises ingen i døra her. I klassen til eldste jenta vår, er det 7 jenter. Hun har helt klart noen hun leker mer med enn andre, og det er nok de jeg enker hun kommer til å ha mest til felles med etterhvert også. I tillegg til at dette er barn fra familier vi omgås. Da blir det jo gjerne til at det er de man inviterer hjem etc.

Anonymkode: dcdc3...2ec

Skrevet

Så langt gjør jeg ikke det. Men det er en kompis av sønnen min som jeg merker utfordrer grensene mer enn andre. Normalt når sønnen min har besøk av andre (de er 6 år nå) så er jeg vant med at de er veldig lydige ovenfor meg (og jeg tror det er nokså vanlig for unger i den alderen å være lydige ovenfor andre sine foreldre).

Det er som sakt en av kompisene til sønnen min som faktisk prøver å ta kamper med meg, men han får klar beskjed om at forutsetningen for å få være på besøk her, er å følge våre regler, hvis ikke må han hjem. Det pleier å funke.

Skrevet

Virket som alle her mener at å styre dette litt er negativt? Men det er jo nettopp for å inkludere alle man må passe på litt. Det blir vi jo også sterkt oppfordret til på foreldremøter på skolen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...