Gå til innhold

Veggis og kjæledyr

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer litt på hvordan vegetarianere tenker om å ha kjøttspisende kjæledyr. La oss si at 1 hund/ katt spiser 4 sauer verdt av kjøtt i løpet av livet. Er det ikke da feil å skaffe seg den type kjæledyr om man er imot at dyr blir drept for mennesker sin fornøyelse og for mat?

Selv om man tar inn en hund til omplassering, så "ofrer" man 4 sauer for at den ene hunden skal overleve. Om man da avliver hunden i stedet, så "redder" man livene til de 4 sauene.

Er nysgjerrig på hva man tenker om det. Er det slik at dere setter egne behov foran de 4 sauene og skaffer hund/ katt allikevel fordi dere mener det øker egen livskvalitet? Skal ikke si at det er feil sånn sett, de fleste mennesker setter seg selv først i noen tilfeller. Men er nysgjerrig.

Nå er ikke dette ment å være et 100% nøyaktig regnestykke, det er mer et tankeeksperiment/ filosofisk spørsmål. Altså; Er det greit å ha 1 hund som kjæledyr om man må drepe 4 sauer for å mate den?

Anonymkode: 7092e...4ce

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange vegeterianere/veganere som har kjøttetende husdyr, men mange velger å ikke støtte oppdrett og heller adoptere et dyr som trenger et hjem. De vil selvsagt også passe på at deres dyr ikke får avkom.

Jeg har 2 katter. Selvsagt spiser de kjøtt. Men det er to katter som kommer fra omplassering, og som trengte et hjem. Ellers gjør jeg alt jeg kan for å forhindre at flere katter blir satt til verden.

Anonymkode: 78770...3bd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange vegeterianere/veganere som har kjøttetende husdyr, men mange velger å ikke støtte oppdrett og heller adoptere et dyr som trenger et hjem. De vil selvsagt også passe på at deres dyr ikke får avkom.

Jeg har 2 katter. Selvsagt spiser de kjøtt. Men det er to katter som kommer fra omplassering, og som trengte et hjem. Ellers gjør jeg alt jeg kan for å forhindre at flere katter blir satt til verden.

Dette!

og så har du de som fikk dyr før de ble vegetarianere,og man kvitter seg jo ikke med dyret sitt da. Jeg er selv en av de. Har en katt som jeg skaffet meg før jeg ble vegetarianer. 

Anonymkode: 3323b...e00

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hva med spørsmålet mitt? De 2 kattene trenger mat fra andre døde dyr, så selv om du redder 2 katteliv, så dreper du 8 sauer. Du sier da at det er ok å drepe 8 sauer for å redde 2 katter. Ser du på det som ok? Er katter mer verdt enn sauer? Hadde du avlivd de 2 kattene hadde du reddet 8 sauer.

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette!

og så har du de som fikk dyr før de ble vegetarianere,og man kvitter seg jo ikke med dyret sitt da. Jeg er selv en av de. Har en katt som jeg skaffet meg før jeg ble vegetarianer. 

Anonymkode: 3323b...e00

Kunne du skaffet nye dyr nå?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

This again?

Jeg er veggis. Har hund. Han spiser kjøtt. Å være veggis er MIN levemåte, ikke hundens. Jeg er heller ikke i mot utekatter, og utekatter dreper jo dyr i hytt og pine. Det ligger i deres natur, og det gidder ikke jeg å tukle med. Hunden kommer fra oppdretter. Jeg støtter gode oppdrettere som jobber for fine og friske hunder. Ville kjøpt fra oppdretter igjen. Du trenger ikke være helt gæren for å være veggis.

Anonymkode: 69f24...fe7

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

This again?

Jeg er veggis. Har hund. Han spiser kjøtt. Å være veggis er MIN levemåte, ikke hundens. Jeg er heller ikke i mot utekatter, og utekatter dreper jo dyr i hytt og pine. Det ligger i deres natur, og det gidder ikke jeg å tukle med. Hunden kommer fra oppdretter. Jeg støtter gode oppdrettere som jobber for fine og friske hunder. Ville kjøpt fra oppdretter igjen. Du trenger ikke være helt gæren for å være veggis.

Tror ikke du skjønte spørsmålet mitt. Ved å fore hunden din dreper du sauer. Er det ikke bedre å ikke ha hund da? Du syns det er greit at sauer må for at hunden din skal leve? Hvorfor er du veggis om du ikke bryr deg om sauene dør?

Det er den type spørsmål jeg lurer på. Jeg sier ikke at hunder skal spise grønnsaker, jeg sier at valget ditt om å ha hund i det hele tatt innebærer at sauer må dø for det

• Liker 4
Skrevet (endret)
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva med spørsmålet mitt? De 2 kattene trenger mat fra andre døde dyr, så selv om du redder 2 katteliv, så dreper du 8 sauer. Du sier da at det er ok å drepe 8 sauer for å redde 2 katter. Ser du på det som ok? Er katter mer verdt enn sauer? Hadde du avlivd de 2 kattene hadde du reddet 8 sauer.

Kunne du skaffet nye dyr nå?

Jeg setter ikke noen dyr høyere enn andre. Men folk flest er ikke vegeterianere, og mye av kjøttet som går i kattematen er nok rester/avskjær der "de beste bitene" blir solgt som menneskemat. 

Ellers er jeg vel stort sett som mennesker flest - de jeg ser og som bor med meg er viktigst for meg. Jeg tar godt vare på kattene og hadde ikke avlivet dem for noen pris i verden - så de er viktigere for meg enn andre dyr. Men på den andre siden får jeg ikke barn, barn hadde sørget for at veldig mange flere dyr hadde dødd.

Har forresten en kjøttetende mann, jeg kommer heller ikke til å avlive ham fordi han spiser kjøtt.

Endret av Tvist
  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke du skjønte spørsmålet mitt. Ved å fore hunden din dreper du sauer. Er det ikke bedre å ikke ha hund da? Du syns det er greit at sauer må for at hunden din skal leve? Hvorfor er du veggis om du ikke bryr deg om sauene dør?

Det er den type spørsmål jeg lurer på. Jeg sier ikke at hunder skal spise grønnsaker, jeg sier at valget ditt om å ha hund i det hele tatt innebærer at sauer må dø for det

Er du veggis selv eller spiser du noen sauer i året selv?
Det er mye mer virkningsfullt om mennesker, som er omnivore (allspisende) hadde kuttet kraftig ned på eller kuttet ut kjøtt, enn om man hadde sluttet å ha kjæledyr.
Jeg mistenker at du egentlig er mest ute etter å latterliggjøre og ta veggiser, og egentlig ikke har tenkt så nøye gjennom dette.

Anonymkode: ac3d0...324

• Liker 6
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Og jeg som trodde "veggiser" bare hadde kaniner til kjæledyr :klaske:

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Tvist skrev:

Men på den andre siden får jeg ikke barn, barn hadde sørget for at veldig mange flere dyr hadde dødd.

Godt poeng. Kanskje man burde begrense antall unger for å redde noen sauer? Men det er vel helt utenkelig for AB#4ce, for h*n ofrer vel gladelig noen sauer så lenge det er mennesker som spiser kjøttet.

Snakker om å pakke sine dårlige holdninger til vegetarianere inn i falske snillhetstanker.

Anonymkode: ac3d0...324

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det blir noe annet med dyr. Dyr er kjøttentende og trenger kjøtt. Det er det de lever av.

Vi mennesker eter alt. Vi klarer oss uten kjøtt. 

Anonymkode: 688d4...9cb

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg synes det er helt greit at dyr må dø for at hunden min skal spise. Men de trenger ikke dø for meg. Det er helt uaktuelt å ikke ha hund, og jeg kommer til å fortsette å kjøpe fra oppdretter. Men du trodde kanskje at det er helt uetisk for en veggis å ha noe annet enn kaniner? Newsflash: visste du at ganske mange velger et plantebasert kosthold uten at det grunner i dyrevelferd? At det finnes veggiser som gir faen i hvor mange dyr som slaktes årlig? Hmm?

I dyremat er det også stort sett biprodukter av dyr, dvs det som mennesker ikke spiser. Sånn sett er det jo positivt at man utnytter hele dyret som må dø, enn at vi bare kaster det vi selv ikke vil spise.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Newsflash: visste du at ganske mange velger et plantebasert kosthold uten at det grunner i dyrevelferd? At det finnes veggiser som gir faen i hvor mange dyr som slaktes årlig? Hmm?

Takk for at du sier dette! Jeg er vegetarianer og har vært det siden jeg var et lite barn. Hver jævla gang jeg er i et awkward middagsselskap og noen trenger noe å snakke MYE om, blir jeg kryssforhørt om hvordan jeg ville stilt meg til det om jeg fikk kjøtt fra en superlykkelig elg som hadde dødd av alderdom eller om jeg sorter all plasten min perfekt og kjører elbil og om jeg har tenkt over at jeg er egentlig et råttent menneske i kraft av å være født i Norge, så hvorfor gidde å være vegetarianer??

Og det er helt uten at noen har spurt om jeg er vegetarianer av miljøhensyn, etiske hensyn, helsehensyn eller bare fordi jeg har lyst. Utrolig slitsomt at folk med et eller annet mindreverdighetskompleks skal "sette meg på plass" som middagsunderholdning. Heard it ALL before.

Til TS: Jeg har katt, den spiser det katter vanligvis spiser, og det lever jeg veldig godt med. Det at jeg er vegetarianer er nemlig et valg som begrenser seg til meg og mitt matinntak, og som derfor ikke har innvirkning på omtrent noe annet i mitt eller mitt kjæledyrs liv.

Anonymkode: a5530...41d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vegetarianer, og har 2 barn som spiser kjøtt. Burde kanskje avlive barna mine. For et grusomt menneske jeg er.

Anonymkode: e6d9f...156

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

De fleste jeg kjenner som er veggiser er i grunn ikke noe spesielt opptatt av hva dyr spiser, eller slikt... De fleste har ikke dyr heller, rett å slett fordi dem ikke bryr seg... 
Veggis er ikke synonymt med dyrevernfanatiker. 

Anonymkode: 1936e...d4c

• Liker 2
Skrevet

Jeg er selv vegetarianer og har mange vegetarvenner. Jeg har ikke dyr, men det har dem. De vil selvfølgelig slippe å kjøpe kjøtt, men siden det ikke finnes noen gode alternativer til hunder og katter som det gjør for oss mennesker, må man bare. Et fellestrekk hos vegetarianere er gjerne at de elsker dyr, så de vil nok det beste for hunden sin ;)

Matmorveggisen gjør fortsatt en forskjell ved å kutte ned på husholdningens kjøttinntak, ved å holde seg unna det selv.

• Liker 1
Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Enkelte som er (fanatiske) veganere løser dette ved å kun adoptere dyr og å gi dem veganfòr.

Spørsmålet gir kun mening om man er veganer utifra streng ideologi. De som ikke spiser kjøtt fordi de syns det er ekkelt, eller vil leve litt mere miljøvennlig har jo ikke denne ideologien om at man ikke skal drepe dyr for å spise dem.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg synes det er helt greit at dyr må dø for at hunden min skal spise. Men de trenger ikke dø for meg. Det er helt uaktuelt å ikke ha hund, og jeg kommer til å fortsette å kjøpe fra oppdretter. Men du trodde kanskje at det er helt uetisk for en veggis å ha noe annet enn kaniner? Newsflash: visste du at ganske mange velger et plantebasert kosthold uten at det grunner i dyrevelferd? At det finnes veggiser som gir faen i hvor mange dyr som slaktes årlig? Hmm?

I dyremat er det også stort sett biprodukter av dyr, dvs det som mennesker ikke spiser. Sånn sett er det jo positivt at man utnytter hele dyret som må dø, enn at vi bare kaster det vi selv ikke vil spise.

Så i ditt tilfelle setter du det å ha hund over at sauer blir drept. Ser ikke noe problem med det sånn, mange mennesker tar valg som er dårlig for miljø, dyr, osv. Det er vanskelig å leve 100% "riktig", så spørsmålet er hvor man skal sette grensene. Noen velger å begrense kjøtt til noen få dager i uka/ måneden/ året. Andre velger det helt bort og andre der igjen bryr seg ikke om å bli veggis men bidrar kanskje på andre måter. Men jeg er allikevel nysgjerrig på hvordan veggiser rettferdiggjør å ha kjæledyr.

Jeg vet at noen velger bort kjøtt grunnet for eks helse, det er da selvsagt ikke de dette spørsmålet går til. Spørsmålet går til de som misliker eller er imot at dyr blir drept for menneskelig mat eller fornøyelse. Jeg skrev faktisk dette i setning nummer 2 i første innlegg:

"Er det ikke da feil å skaffe seg den type kjæledyr om man er imot at dyr blir drept for mennesker sin fornøyelse og for mat?"

1 time siden, Den Lille Heksa skrev:

Enkelte som er (fanatiske) veganere løser dette ved å kun adoptere dyr og å gi dem veganfòr.

Spørsmålet gir kun mening om man er veganer utifra streng ideologi. De som ikke spiser kjøtt fordi de syns det er ekkelt, eller vil leve litt mere miljøvennlig har jo ikke denne ideologien om at man ikke skal drepe dyr for å spise dem.

Streng og streng. Jeg ville ikke nødvendigvis sagt at veggiser som ikke har kjæledyr grunnet denne problematikken er strenge. Jeg ser på det mer som at de er mer konsistente på det de tror på, og at samvittigheten deres ikke lar dem ha kjæledyr. At de syns det er trist eller ekkelt å tenke på at dyr blir drept for at kjæledyra deres skal få mat. For du bytter jo et liv med et annet.

Det er jo derfor mange vil at man skal adoptere fra dyrebeskyttelsen når det gjelder katter. Det er bedre at private avliver kattungene sine og kastrerer mødrene, enn at de fortsetter å la katten få kattunger når de ser at andre tar dem imot. På samme måte så gir man penger og støtte til de som lager kattemat ved å ha kjæledyr. Men man kan bruke samme logikk og si at å avlive kjæledyret redder de dyra som blir slaktet for for.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er vegetarianer, og har 2 barn som spiser kjøtt. Burde kanskje avlive barna mine. For et grusomt menneske jeg er.

Anonymkode: e6d9f...156

Jeg syns det er annerledes med mennesker. Dersom menneskene må ha kjøtt for å overleve, så er det greit å drepe dyr. Syns ikke det å ha barn kan sammenlignes med det å ha kjæledyr. Dersom barna ikke kan vokse opp på en veggis diett, så ser jeg på det som innafor å gi dem kjøtt. Mennesker > dyr. Må man så må man. Man kan sikkert diskutere om det er motsigelse å få kjøttspisende barn om man er veggis, men det blir en annen debatt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet går til de som misliker eller er imot at dyr blir drept for menneskelig mat eller fornøyelse. Jeg skrev faktisk dette i setning nummer 2 i første innlegg:

"Er det ikke da feil å skaffe seg den type kjæledyr om man er imot at dyr blir drept for mennesker sin fornøyelse og for mat?

Nei, jeg er ikke i mot at dyr drepes for at andre skal spise de. En helt kjøttfri verden er helt usannsynlig med det første, så jeg gidder ikke en gang å tenke på "konvertere" resten av verdens befolkning. "Vi" spiser kjøtt og sånn er det, vi kommer ikke til å slutte med det første. Selv spiser jeg som sagt ikke kjøtt (eller fisk forøvrig).

Hunder og katter spiser stort sett ikke biff, men de biproduktene som menneskene ikke vil spise. Dyrene dør derfor ikke for at dyr skal spise de, men for at mennesker skal. Som sagt er det positivt at hele det døde dyret brukes enn at menneskene tar biffen og det som brukes til kjøttdeig og så kastes resten av dyret på dynga.

Å redde katter uten et hjem er en bra ting. Å ikke gi dem kjøtt er dyremishandling. Vi kommer ikke til å slutte å ha kjæledyr med det første heller, så et så filosofisk spørsmål som "burde man egentlig ha katt som veggis fordi de spiser dyr og tar et liv for å redde et annet" helt irrelevante.

Meh, skjønner ikke at jeg gidder å prøve å forklare noe for en ikke-veggis en gang. Jeg synes faktisk at dette er dumme spørsmål.

• Liker 3
Skrevet

Det å være vegetarianer er dessuten ikke det samme som å være vegan. Veganere kan ikke ha kjæledyr om de ønsker å leve et liv som veganer. De skal ikke forholde seg til noen form for dyreprodukt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...