Gjest Anonymous Skrevet 3. desember 2004 #1 Del Skrevet 3. desember 2004 Hva er det legen vil undersøke når jeg kommer inn til undersøkelse pga barnløshet? er det bare jeg som skal inn, eller må sambo være med? Liker ikke GU så godt, så vil være forberedt på hva som skal gjøres.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*tine* Skrevet 3. desember 2004 #2 Del Skrevet 3. desember 2004 Hei, første gangen jeg var hos legen for ufrivillig barnløshet tok jeg kontakt med fastlegen min. Hun tok en GU på meg, for å se om det var noen åpenbare feil og mangler der nede Da det ikke var det, ble vi henvist til sykehuset for utredning. Jeg var alene der også første gangen. Først pratet vi litt om hvor lenge vi har prøvd, syklusene mine osv, og så var det opp i stolen for ny GU :-? og innvendig UL hvor han så på eggstokkene min. Jeg synes også det er ubehagelig med GU, men det er nok noe du må igjennom flere ganger.. Så fikk jeg med meg masse papirer på hva som skulle skje videre i prosessen, med blodprøver, sædprøver osv. Da vi skulle få svar på de, var vi begge tilstede. Lykke til! Hilsen tine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 3. desember 2004 #3 Del Skrevet 3. desember 2004 Det er også en del fastleger som starter utredningsprosessen selv, altså med blodprøver osv før en henviser pasienten(e) til spesialist. Du velger selv om du vil dra alene på denne første undersøkelsen, eller om du vil ha med samboeren din som moralsk støtte. Jeg tror alikevell ikke det blir gjort noen undersøkelse av din samboer på den første legeundersøkelsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zianta Skrevet 3. desember 2004 #4 Del Skrevet 3. desember 2004 Jeg snakket med min fastlege først. Han sa at det var lettest å begynne med mannen, for de trenger bare gi et lite bidrag i en kopp. Derfor leverte han en sædprøve (som viste lite liv). Han ble derfor videre utredet først. De fant ut at sansynligheten for å bli gravid på normal måte var omtrent null pga veldig dårlig sædkvalitet. Og anbefalte oss å fortsette prossessen mot prøverør. Først da gikk jeg til utredning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppelure Skrevet 3. desember 2004 #5 Del Skrevet 3. desember 2004 For meg var veien slik: Først GU og UL dette blir du vandt til... tro meg.... Og så blodprøver for å sjekke at jeg hadde EL. Mannen leverte sed prøve. Nye blodprøver for å sjekke div hormoner. Så HCG røntgen. To runder med Pergotime Nå en runde med Puregon og AIH om noen dager... Dette har dratt seg ut i 18-19 mnd fra vi ba om hjelp. Kunne gått fortere om vi hadde ønsket, men dette var/er et tempo som passe for oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. desember 2004 #6 Del Skrevet 3. desember 2004 For meg har veien vært slik: *Jeg gikk alene til lege første gang. Fikk en del spørsmål, og tok blodprøver(var på dag 5 etter el, tror jeg) * Mannen tok sædprøve * Vi møtte begge opp på sykehus, med informasjon, og underlivsundersøkelse av meg, med ultralyd, og gjennomskylling av livmor for å sjekke passasje i eggleder. *Flere blodprøver *Beskjed om at vi får IVF, og enda flere blodprøver. *Og nå skal jeg ringe inn neste mens, og så er vi igang! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
joma Skrevet 3. desember 2004 #7 Del Skrevet 3. desember 2004 Det siste innlegget var fra meg-hadde glemt å logge med inn... :oops: Ellers vil jeg bare ønske deg LYKKE TIL! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. desember 2004 #8 Del Skrevet 3. desember 2004 takk for mange svar! Har vært hos fastlege, og han henviste os videre til sykehuset. Sambo har enda ikke hørt noe om å komme og kose litt med koppen, så det kommer vel senere da. Så første gang jeg kommer på sykehuset for undersøkelse så er det blodprøver og GU? Ikke noe annet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 3. desember 2004 #9 Del Skrevet 3. desember 2004 Det virker som om du da vil få en GU (muligens med innvendig ultralyd i tillegg), samt at du muligens vil få rekvisisjoner til blodprøver som skal tas på spesielle dager av syklusen... Dette er hva jeg vil tippe... Kanskje får du også med en rekvisisjon til sædprøve av samboeren din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. desember 2004 #10 Del Skrevet 3. desember 2004 okei.. Da henger jeg litt mer med.. :-) Takker for alle svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest apriljente: Skrevet 7. desember 2004 #11 Del Skrevet 7. desember 2004 Bare et spørsmål; til dere som sjekket om tette eggledere, var det mulighet for å "sprenge opp" de som evt. var tette? Hørtes kanskje litt grotesk ut dette.. :o men man skulle jo tro man kunne klare å få fixet slik at det blir fri passasje.. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. desember 2004 #12 Del Skrevet 7. desember 2004 Det har jeg også lurt på, Apriljente: Noen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
joma Skrevet 8. desember 2004 #13 Del Skrevet 8. desember 2004 Dersom man har tette eggledere, så kan det være at de åpnes/sprenges åpne ved innsprøyting av væske når man undersøker passasje. Dette er isåfall en "bieffekt" av undersøkelse. Tette eggledere opereres visstnok svært sjelden, da det ikke er vanlig at man lykkes i å åpne dem, og da det i tillegg øker risikoen for svangerskap utrenfor livmoren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå