Gå til innhold

Hvorfor feirer dere jul/hvorfor ikke?

Gjest Bellatrix

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg feirer jul fordi jeg synes det er kjempe koslelig og en velig hyggelig periode (fra 1.desember til nyttårsaften) Feirer vel også for de jeg er vandt med det.

Selvom jeg er kristen er ikke det grunne til at jeg feirer jul, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Popelka ulogget

Samme grunn som Becca. Påsken er jo egentlig en større kristen feiring, og mye av tradisjonene rundt julen er jo ikke kristne. Men selve julaften går vi i kirken og jeg reflekterer over julebudskapet spesielt denne dagen. Men det er ikke noe galt i familiehygge, tradisjoner og kos heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For da ble Je-e-sus føøøøødt!!

Men mest av alt fordi det er tradisjon, og en koselig sådan synes jeg :nisse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kun fordi det er tradisjon og det er en hyggestund for familien.

Enig. Vi er overhodet ikke kristne. Vi har riktignok endel typisk kristen julepynt som stjerne i juletreet osv, men det har ingen religiøs betydning for oss, det er bare fordi vi synes det er pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år er første gang jeg tar en seriøs vurdering av julen. Tidligere år har jeg feiret fordi det er tradisjon, kos, og familiehygge (i teorien i alle fall...). I år har vi valgt å gjøre vår vri på ting, for å skape våre egne tradisjoner. Det vil si vi kutter ut alle symboler vi forbinder med den kristne feiringen, og heller fokuserer på det som bare betyr 'jul' for oss. Vi skal feire solsnu, lyset og naturen, og jeg har følgelig laget kalender med 21 luker, ikke 24.

Men jeg lurer jo selvsagt på hvordan det vil bli. Om vi feirer vår aften den 21 eller om jeg bryter ned og feirer den 24? Kanskje lager vi våre egne dager som begynner med en stille dag den 21. (i følge gamle tradisjoner skulle man visstnok ikke gjøre noe stort denne dagen), så pynter treet og steller istand det siste til festen 24? Aner ikke! Både skummelt og spennende å lage nye tradisjoner.

For øvrig synes jeg det beste med julen er tiden frem til julaften! Det er forventningene og forberedelsene som er jul for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg feirer jul for å kunne trykke allverdens go mat i trynet!

Alt det andre med familiekos og presanger gjør jeg fordi jeg må..har ikke noe særlig til overs for kjøpefesten og alle familieselskapene (det er gørrkjedelig det) :) Det beste med jula er førjulskvelder med sambo og å komme hjem til mor og far :=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg feirer jul fordi jeg er kristen og tror på budskapet om Jesu fødsel. Ja ok, så ble han kanskje ikke født i desember engang, men det betyr ikke at man ikke kan feire nå. Vi "vanlige dødelige" feirer jo rett som det er bursdager på andre dager enn den dagen vi egentlig fyller år.

Dessuten er jo julefeiringen en tradisjon som jeg ikke vil unnvære. For meg er jul kos og hygge. Det er forventninger og spenning, og en tid der jeg deler noe helt spesielt med familien min. Vi deler noe hele året, men julefeiringen er helt spesiell.

Åååå, som jeg gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...