Gå til innhold

Gamle folk som forteller det samme om igjen, og om igjen... og om igjen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Om mannen din og foreldrene hans har en god relasjon, ser jeg ikke noe i veien for at han sier noe sånt som at "Ja, den historien husker jeg faktisk at du fortalte sist vi var her! Var det ikke da "det og det" skjedde? (referer kort hendelsesforløpet)?

Jeg lurer litt på hva du og mannen bidrar med av samtaleemner? Kan dere snakke om nyheter? politikk? annet? 

Anonymkode: e9edf...fa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 8.1.2017 den 16.02, AnonymBruker skrev:

Kritikk har vel ikke noe med alder å gjøre

Anonymkode: f26c8...227

Nei da, det finnes voksne, altså folk over 15 år som kritiserer folk på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min er helt lik, hun er 70 år. Vanskelig å ha en samtale med henne om ting som faktisk er relevant for meg. 

Anonymkode: 030da...0e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, EvaLena skrev:

Jeg hadde en mormor som var sånn og herregud så gørr det var å høre de samme historiene om igjen og om igjen.

Nå har hun vært død i mange år, men jeg skulle med største glede hørt de historiene hver eneste dag igjen, bare hun fremdeles kunne vært i livet mitt.

Sett pris på de "gamle" folkene du, en dag er de ikke noe mer.

Ja, nemlig. De fleste vet jo at gamle folk kan være sånn, og folk skjønner at det er slitsomt, de fleste har noen i familien som gjentar seg selv slik ts opplever, men jeg kunne ikke vært mer enig med deg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.1.2017 den 16.51, visningsnamn skrev:

Du kan jo prøve å si ifra på en litt sånn skjult måte. Prøv neste gang de starter på en av historiene å avbryte ved å si "åja, var det ikke den gangen du...:laugh:"  (der det passer) også gjentar du litt av de de tidligere har fortalt sånn at de skjønner at du har hørt det før. Men vær blid og interessert når du sier det. Mulig dette er et veldig dårlig forslag (og jeg hadde ikke gjort det selv, hehe) og at de bare kikker på deg før de begynner på neste historie, men du kan i alle fall legge merke til hvordan de reagerer og se om de blir overrasket over at du har hørt den før eller om de blir litt oppgitte over at du ikke ville høre for 84. gang.

Jeg trodde det var helt vanlig for eldre å fortelle samme historie om igjen, men jeg synes ikke 60 år er gammelt nok til å ha begynt med det der. Tenk hvis det er sånn at de ikke vet hva de ellers skal si, men siden dere er så høflige at dere hver eneste gang jatter med og later som om det er spennende og underholdende, så fortsetter de helt til dere sier stopp. :P

Eller kanskje de begynner å bli demente begge to. Litt tidlig det, da.

Takk for råd :) Du har sikkert rett i det at de tror at vi synes det er underholdende. Men har bare sett på det som høflighet å vise interesse for det andre prater om, har dog ikke klart å vise like stor interesse de siste gangene, men svigermor sitter og ler seg ihjel og er helt i sin egen verden. Det i seg selv kan vel på sin måte være underholdende, men.. Ja, det er tidlig!

På 7.1.2017 den 1.17, AnonymBruker skrev:

Hørest ut som mild hjerneskade. Hva skal du liksom si da? "Merker du gjentar deg ja" det er bare udannet.

Har 60 åringene brukt Sigaretter og alkohol ?

Anonymkode: c64c5...a17

Nei, hannkjønns60-åringen :fnise: Har røyket hele livet. Men de har aldri drukket, omtrent. 

På 7.1.2017 den 2.29, AnonymBruker skrev:

Før jeg leste innlegget og bare overskriften, trodde jeg de var ca 85 år gamle. Ikke vanlig for folk på 60 å holde på slik. 

Anonymkode: d90cf...3e1

Ikke? Hmm..

På 7.1.2017 den 6.00, AnonymBruker skrev:

sikker på at det ikke er demens...?

Anonymkode: 83a09...b00

Nei... kan jo være det... men begge to, da?

På 7.1.2017 den 6.17, AnonymBruker skrev:

Faren min er 60 og helt lik. Ikke nok med at han forteller samme historier, han gjør det også detaljrikt og tregt.

Det verste er når han skal snakke om nyhetssaker.. Han gir oss hele bakgrunnshistorien som om ingen følger med noe i det hele tatt.

Besøk hos han kan føles som en åtte timers lang monolog.

Hater det.

Anonymkode: 1a4c2...bc9

Ja! Nettopp. Og hvis det skal fortelles en historie om bestemor Olga, så stopper det helt opp. Olga, hun hadde en bror, han jobbet som tømmerhogger, og kjente sjefen til Margit, som forresten døde av lungebetennelse. Hvor bodde de igjen, da? Jo, i gamlehuset på enga, der bodde de vel i 50 år før de flyttet til nabobyen. Jo, men Olga, hun bodde jo 5 minutter unna, så de hadde endel med hverandre å gjøre (du skjønner poenget............ eller... poenget som aldri nås!). Jeg sitter der bare og føler at jeg ser på nyheter på tegnspråk. Gjesp. Later så godt jeg kan som om jeg følger med :(

På 7.1.2017 den 6.46, AnonymBruker skrev:

Veldig ofte handler det ikke om at personen sier det samme, men mer et "bid" om kontakt. Det er ikke så viktig hva man sier, men man søker kontakt med en annen person. Blir det samme som når du setter deg intil mannnen i sofaen fordi du ønsker nærhet, eller smiler til en fremmed på trikken. I tillegg vet svigers at det er en morsom historie, det blir god stemning (tror det) når de forteller historien, de syntes det er gøy å mimre om disse hendelsene, det er ting som har gjort stort inntrykk på dem for en eller annen grunn. Det føles derfor trygt å dele denne historien. Kanskje ta iniativ til å spørre hva de har gjort de siste ukene/siden sist eller lignende. :) 

Anonymkode: 692c0...5f9

Kanskje det. Men det er i hovedsak sønnen sin de forteller det til, da. Stakkars, han har jo hørt det samme hele livet, men så må man liksom jatte med og late som om det var underholdende. Det har jo skjedd hyggelige ting de 10 siste årene også, men det prates ikke om. Merkelig.

På 7.1.2017 den 6.56, AnonymBruker skrev:

Enig med personen over her. Dere har gitt uttrykk for å like disse historiene, og det er på en måte det hans foreldre har å snakke om med dere. 

Mitt forslag er å begynne å føre samtalene selv, fremfor å la svigerforeldrene føre an. For det er det som skjer her. Skulle de begynne å trekke opp historier dere har hørt, kan dere gjøre som Visningsnamn skriver over her. 

Anonymkode: c1ee8...ace

Ok :)

På 7.1.2017 den 7.14, Moonwalker skrev:

Som å høre om bestefar :ler: Jeg har iallefall full oversikt om alle folk som levde på 60-70-tallet som drev forretning og idrett med han da det er alt han snakker om. Vet ikke hvem de er, men vet alt om de! 

Hehe, ja, man får jo oversikten noen ganger. Jeg klarer dog ikke å følge med helt, for det er så mange navn og så roter de seg bort hvis de begynner å snakke om navn. Men historiene kjenner jeg igjen, for de har jeg jo hørt mange ganger. Det var gøy de første 20 gangene. 

På 7.1.2017 den 8.56, AnonymBruker skrev:

Synes også 60 er litt tidlig for å begynne med sånt. Har en i min familie som gjør det, og det har blitt så ille at det knyter seg inni meg når jeg hører det starte. Hva med å fortelle om noe som har hendt etter 1980? :dry: Og av og til avbryter han andre som forteller noe som har skjedd i nyere tid, for å gjenta en gammel historie. Tror ikke det er noe å gjøre med det, virker ikke som det er så interessant for han å høre andres mer aktuelle historier.

Anonymkode: c25ef...224

Ja, det er kanskje det? Men det må sies at de fremstår eldre enn de er, de er absolutt ikke unge og spreke 60-åringer. Svigerfar ser mer ut som en sliten 80-åring. Jeg hadde en i fam. som var 85 år, og de så jevngamle ut. Så jeg vet ikke om aldringsprossessen kanskje har vært raskere i hjernen og? Mtp demens eller slag eller bare at han blir "rørete". Svigermor er dog mest rørete. Hehe, ja, du sier noe... svigers har strukket seg til å fortelle historier fra sent 80-tall, da. Men der stopper det, stort sett. 

På 7.1.2017 den 9.17, AnonymBruker skrev:

Det skjer vel ikke så mye i livet deres lenger, så de har ikke så mye å prate om, så da velger de de trygge gamle gode historiene. 

Anonymkode: 4ab2a...631

Du har sikkert et godt poeng der.

På 7.1.2017 den 9.21, OPIgirl skrev:

Man er ikke gammel når man er I 60 årene i dag. Jeg kjenner meg ikke igjen I det du sier. Jeg er for øvrig  ikke i 60 årene☺

Hvor gammel er du, da? Disse fremstår gamle i hvert fall. Mine foreldre er 10 år yngre, på alle måter. Og 30 år yngre i oppførsel tror jeg. Men det må nevnes at disse to har alltid "hengt" med de eldre, og alltid vært gammeldagse på alle måter.

På 7.1.2017 den 9.23, OPIgirl skrev:

Man kan i noen tilfeller begynne å bli dement i 40 årene.

Ja, huff...

På 7.1.2017 den 19.44, AnonymBruker skrev:

Sånn er eks svigerfar. Jatter om det samme hver gang han ringer. Jeg sier bare ha og ja og lar han holde på. Han er nok ganske ensom.

Anonymkode: f2b78...5f5

Huffda. Godt du gidder å prate med ham, da.

På 7.1.2017 den 19.50, AnonymBruker skrev:

Kanskje de ikke har så mye å fylle dagen med? Da blir det lite å prate om. Har selv svigerforeldre som er eldre enn det der og de gjentar seg ikke på den måten. De kan selvfølgelig mimre litt de også, men det går også an å snakke om mer aktuelt med de. Det samme gjelder forøvrig besteforeldrene mine som er rundt 70 år.

Anonymkode: 1c143...357

Nei, det har de ikke! De er begge hjemmeværende, og går bare hjemme og suser. De reiser ikke noe sted, for det er farlig å fly eller "båte" noe sted, må vite. De sitter bare i leiligheten sin, det mest spennende som skjer er at noen ringer og sladrer om noe. Så livet har på en måte stoppet opp, og de går i barndommen. Jeg husker jo, da min mormor var i 60-årene, så var hun svært så aktuell! Fulgte med i tiden, og man kunne prate skikkelig med henne... tydeligvis forskjell på folk. 

På 8.1.2017 den 10.24, AnonymBruker skrev:

Gamle folk? 60 år og du titulere de som gamle.

De på 60 er i jobb,spreke osv. Kjenner folk på 80 og 90 som kan gjenta seg selv slik. Det skyldes lite innhold i dagen. De minnes sine aktive år,og lever på det. Det er intr det de har opplevd,og kanskje mottaker ikke har gitt noen signaler.

Jeg syns du er frekk

"De på 60 er i jobb, spreke osv", nei. Ikke disse, de sitter på rumpa hele dagen. Ser 20 år eldre ut enn de faktisk er. Jeg synes DU er frekk, jeg. 

På 8.1.2017 den 10.39, fuglekvitter__ skrev:

Ha ha ha. Ja, jeg vet det. Morsomt. Jeg kjenner meg så igjen i det. Altså, det samme blir gjentatt hele tiden. Det er alltid tilbake til at man er 14-15 år, gjerne en historie som er litt annerledes og verre enn da man var 15 år. Først nå tåler jeg å høre dette.
Ja, du må si i fra - men jeg tror ikke det hjelper. De klarer rett og slett ikke noe annet. Og sånn er det dessverre. Det går ofte bare i minner og i kritikk. For det er gamle folk veldig flinke til. Å kritisere folk. Det finnes jo noen som bare forteller samme vitsen om og om igjen da. Man får prøve å se lyst på det.

Ja, nettopp, der tok du dem på kornet :) Minner, og kritikk. Det er de to det vingler mellom, og jeg hører ærlig talt heller på gamle minner jeg har hørt før enn å høre på kritikk av alle de kjenner. 

På 8.1.2017 den 10.41, fuglekvitter__ skrev:

Det er ikke frekt å påpeke det, men å kritisere en eldre person for det hjelper neppe.
Det kommer an på personen, men 60 åringer kan oppføre seg som 80-åringer også.

Og det gjør disse to. 

Anonymkode: d570b...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og det gjør disse to. 

Ja, det er jo noen som ikke skjønner eller bryr seg at enkelte er eldre og sier mye rart, eller at det er barn og sånt. 

Anonymkode: 57c31...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8.1.2017 den 10.57, AnonymBruker skrev:

Du bør ikke irettesette dem for gjentagelser, men skifte fokus på hvorfor du besøker dem. Det er vel samværet som er viktigst når man besøker foreldre og besteforeldre, ikke samtalene. 

Anonymkode: dc6aa...67b

Ja, det er jo opplagt da ;) Men det er fortsatt irriterende når man hører introduksjonen til "den" historien. ("ÅNEI!!"). Det er faktisk krevende å spille skuespill! 

På 8.1.2017 den 17.04, AnonymBruker skrev:

Og der glemte alle at de eldes. At det går fort til de er 60. Men...de skal nok ikke bli slik. Morsomt

Hva er dette for en merkelig, usaklig og dum kommentar? :fnise: 

På 8.1.2017 den 22.12, AnonymBruker skrev:

Mine svigerforeldre er også slik, særlig svigermor. Hun er 66 og han er 69. Der fortelles de samme historiene om ting som skjedde da mannen min var barn, om episoder med sykdom, da mannens besteforeldre døde osv om igjen og om igjen. Det er disse gjentakende historiene i tillegg til bygdesladder det går i. 

Jeg har ved et par anledninger forsiktig kommentert at "Åja den historien har du fortalt meg før...". Men de forteller historien likevel. Begge er pensjonister nå, hun har gått hjemme siste ti årene og blitt litt sær etterhvert. Jeg har kommet fram til at det letteste er å bare bite det i seg å høre på historiene. 

Anonymkode: fae3e...d84

Åh.. det er akkurat som å lese om dem..! Akkurat sånn er det! Kanskje det er noe med hvilken generasjon de tilhører? Ja, jeg har jo også kommet frem til det, men jeg skulle ønske at de bare kunne slutte med disse historiene:ac:

På 9.1.2017 den 0.30, Derpderp skrev:

Det suger, og det tester tålmodigheten. However, min tommelfingerregel er at de kan få fortelle historien én gang for hver gang de har tørka bæsjerumpa mi da jeg var liten. 

Hehe.. de har ikke tørka meg, så jeg kan ikke bruke den :P

På 9.1.2017 den 8.47, AnonymBruker skrev:

Ellers fungerer hukommelsen OK? 

Anonymkode: 91c27...0a8

NEI. Overhodet ikke. Hvis min mann ringer med svigermor, stiller hun det samme spørsmålet 3 ganger i løpet av samtalen. 

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Svigerfar er i full jobb i en alder av 72. Altså ikke dement, men det hindrer han ikke fra å gjenta historier. Han reiser seg ofte opp også, slik at han kan fortelle med innlevelse. Han har skikkelige kunstpauser, så da jeg ble kjent med han trodde jeg historien var ferdig. Litt rar slutt, men det var endelig over. Men så kom neste setning.

Jeg har forsøkt små triks opp igjennom årene. Bytte samtaleemne, hinte om at vi har hørt det før... Mannen elsker rett og slett sin egen stemme! I tillegg har historiene entendens til å bli mer spektakulære for hver gang.

Så vi har laget oss noen overlevelsesmekanismer i stedet. Vi diskuterer på forhånd hvilke historier vi tror kommer, og så vedder vi på hvor dramatisk den blir denne gangen. Han har balndt annet noen vanvittige historier fra den gangen han var på sjøen. Det begynte med at de hadde vært nødt til å 'ta livet av' et par negere (ja, han er fullblods rasist). Nå er eldste sønnen min 17, og vi begynner å nærme oss en halv landsby... 

Anonymkode: f96d4...191

Ikke dårlig da :) Hahah, han høres ut som en skikkelig type. Ser det for meg. 

..Huffda, det var da svært til språkbruk på ham. Dere får i det minste noe variasjon, her er det det gode, gamle. Uten overdrivelser, det de forteller er kjempetørt. Hadde det ikke vært for deres "canned laughter" (som de har på TV-serier, så man vet når man skal le), så hadde jeg ikke visst når man skal le:huh:

19 timer siden, EvaLena skrev:

Jeg hadde en mormor som var sånn og herregud så gørr det var å høre de samme historiene om igjen og om igjen.

Nå har hun vært død i mange år, men jeg skulle med største glede hørt de historiene hver eneste dag igjen, bare hun fremdeles kunne vært i livet mitt.

Sett pris på de "gamle" folkene du, en dag er de ikke noe mer.

Eh.. ja.. sammenligne mormoren din (kjøtt og blod), med svigerforeldre. For alt du vet så har disse svigerforeldrene mine faktisk tidvis vært dritslemme mot meg. Og sønnen sin.

19 timer siden, Rights skrev:

Er ikke det TS beskriver i #1 ganske vanlig?

Jeg har forholdsvis god husk/hukommelse, så jeg tar stadig venner/familie på "fersken" i at de ofte gjentar ting om og om igjen.

Ja, har selv tatt meg selv på fersken, i å gjenta meg. Oftest når jeg har vært ruspåvirket.. men..

Jeg har i alle fall slått meg til ro med at dette er ganske normalt.

Jeg er flink å "filtrere bort" om ting blir gjentatt for mye, og koser meg i min egen lille verden heller, mens jeg smiler og nikker og sier jaaaa, jaaaaaaa, mmmm... ja, og en og annen gang "hihi", "hoho" eller "haha" ;)

Det hender jeg også påpeker det, om det blir for slitsomt. Men jeg er litt varsom med det.

Altså, det er grenser for hvor surrete det er normalt å være. "Alle" glemmer ting i ny og ne, men å fortelle den samme historien hver gang du har besøk, det er ikke normalt nei. 

19 timer siden, herremann skrev:

slutt å inviter dem hjem og heller møt dem for noen aktiviteter hvor alle kan delta.
tur i skogen, piknik, restaurant, kino, paintball, bowling, gokart, tur-/retur med danskebåten. hva som helst egentlig

De takker nei til sånt. Er for mange meter unna TV'en.

18 timer siden, hjertesukka skrev:

Signerer.  -Har de ingen interesser/hobbies? Reising feks. Kanskje lære seg data hvis de ikke kan? Dere kan kanskje snakke om ting som eventuelt interesserer dem på den måten, og unngå at disse historiene får så stor plass.  De fleste 60åringer jeg kjenner, reiser verden rundt, trener og har det siste nye innen datateknologi .Men de er kanskje unntaket.

Nei. Det har de ikke. Svigerfar driver med data - hele - tiden. Slektsforskning. Og han nøler ikke med å mase om det, noe vi finner fullstendig uinteressant. Ja, for etter han begynte med slektsforskning så er en av tingene som gjentar seg de samme personene. "Har jeg vist deg han her?".. ja.. 69 ganger tidligere, bare. Bare 4 ganger i løpet av den helgen vi har vært på besøk. Ah.. det er ikke noe å gjøre noe med, tror jeg! De reiser ikke, for det er farlig å reise steder. Det er bare sære folk som drar på ferie! Hvis de har reist 34 minutter unna hjemmet, har de vært vågale. 

Derfor besøker ikke svigerfar oss, for vi bor 40 min unna med bil. Alltid vi som kommer dit. 

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Irriterende. Mine foreldre er slik..

Anonymkode: dc3da...b87

:/ 

14 timer siden, Hactar skrev:

Jeg har også en slik slektning. Spør alltid om hun har fortalt om den gangen da..., men forteller det igjen like fullt selv om vi svarer ja. Hun er ikke ærlig gammel heller, men det skjer kanskje ikke så mye nytt og hun har begynt å vende blikket bakover.

Må jo innrømme at det tærer på tålmodigheten noen ganger, men når det ikke hjelper at hun vet vi har hørt det før, regner jeg med hun finner glede i å fortelle det samme igjen og igjen. Og da fokuserer jeg på å glede henne ved å lytte, og håper mine slektninger viser forståelse for meg om jeg begynner å repetere meg selv en dag.

Ser den :) Her spørres det dog ikke.. det bare fortelles. Jeg tror at hvis jeg hadde sagt: "Dette har du fortalt før", så hadde jeg blitt svartelistet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om mannen din og foreldrene hans har en god relasjon, ser jeg ikke noe i veien for at han sier noe sånt som at "Ja, den historien husker jeg faktisk at du fortalte sist vi var her! Var det ikke da "det og det" skjedde? (referer kort hendelsesforløpet)?

Jeg lurer litt på hva du og mannen bidrar med av samtaleemner? Kan dere snakke om nyheter? politikk? annet? 

Anonymkode: e9edf...fa5

Jo, det kunne sikkert gått :) Vi bidrar, vi, med krig og fred og sånt... Men kunne sikkert vært flinkere til å starte et samtaleemne. Vi har ikke så mye til felles.

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Moren min er helt lik, hun er 70 år. Vanskelig å ha en samtale med henne om ting som faktisk er relevant for meg. 

Anonymkode: 030da...0e2

Det er trist, da.

8 timer siden, fuglekvitter__ skrev:

Ja, nemlig. De fleste vet jo at gamle folk kan være sånn, og folk skjønner at det er slitsomt, de fleste har noen i familien som gjentar seg selv slik ts opplever, men jeg kunne ikke vært mer enig med deg. 

Men det sier du, uten å vite noe som helst om dem. Man skal ikke savne alle. Noen er rett og slett uhyggelige mot andre mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er jo noen som ikke skjønner eller bryr seg at enkelte er eldre og sier mye rart, eller at det er barn og sånt. 

Hva tenker du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men det sier du, uten å vite noe som helst om dem. Man skal ikke savne alle. Noen er rett og slett uhyggelige mot andre mennesker.

Ja, jeg vet det. Jeg vet at noen kan si mye ufint, men jeg får liksom ikke gjort så mye med det da. Vi har ikke så mye til felles siden noen er 85 år og sånt, og det finnes mange som er greie og, og de har jo hjelp disse eldre folkene. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.1.2017 den 14.35, AnonymBruker skrev:

Har svigerforeldre på 60 år, og det har alltid vært sånn at de har fortalt det samme. Hver gang. "Jeg husker den gang", ja, så kan vi resten utenat. Den gangen ja. Og så var det den gangen, det har du bare fortalt oss 83 ganger tidligere, spennende! Vi jatter med og later som om det er gøy, underholdende eller spennende. Virker liksom for frekt å si: "Det sier du hver eneste gang vi kommer på besøk :):):) "

Ja, jeg har hørt om den gangen onkel Kåre kjørte ut med bilen. Og den hunden du kjente da du var 12 år, ja. Nettopp. Jeg er så lei, mannen min også forsåvidt. Hele besøket blir bare som å se den samme reprisen av et kleint TV-program hver gang. Alt går på repeat. 

Merkelig nok er det aldri snakk om noe som er nyere enn 25 år gammelt. Bortsett fra hvis det er intriger, da, er endel narkiser i den familien som det sladres om dessverre. Men hvor vanlig er det at eldre mennesker snakker om det samme hver eneste gang man er på besøk? 

Og er det lov å si ifra? :ohmy:

Man må bare jatte med, ja. :) Det er noe som kan gå inn, men det er ikke mye... Da kverulerer de selvklart. Ganske typisk tror jeg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen i denne tråden. Jula ble som andre juler. Når svigers møter mine er det samme igjen, og så har vi gjerne hørt det før mine er der og. Jeg har forsøkt forsiktig å si; ja, det husker jeg du fortalte det.....Da har det hendt at de har stanset. Vi treffer de ikke ofte, og det synes jeg er veldig greit, i og med at jeg har fått et litt mer anstrengt forhold til svigers de par siste åra.

Anonymkode: b1331...150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor er sånn, og har vært sånn lenge. Anekdoter jeg har hørt hele livet forteller hun fortsatt som om det er for første gang Samtidig er hun delvis klar over det selv for hun kan også starte historien med "Jeg har sikkert sagt dette mange ganger før, men..." også kommer historien likevel. Som om hun bare MÅ.

I tillegg er jo hennes verden veldig liten siden hun er kronisk syk og pensjonist, så hennes samtaler går mye i å legge ut om hvorvidt det regnet med enn hun trodde i morges, og at hun derfor ikke var helt sikker på hvilken jakke hun skulle ha på seg, men hun pleier jo alltid å bruke den røde hvis det ikke regner for mye, men blåser det i tillegg så tar hun den svarte... Også hører hun litt dårlig, så jeg må gjenta mye av det jeg sier.

Jeg forstår jo at det ikke er hennes feil, men alt dette gjør at jeg synes det er skikkelig slitsomt å være hos henne. Og det får jeg også dårlig samvittighet for.

Anonymkode: da377...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje de ikke opplever så mye i det daglige, og dette er deres måte å føre en samtale på. For øvrig synes jeg det er litt merkelig at folk på 60 er blitt sånn allerede. Min bror er 61, er i full jobb, løper maraton, går Birken, sykler milevis, reiser verden rundt, og er kjempesprek og overhodet ikke "satt" på noen måte. Folk på rundt 60, er jo generelt spreke og aktive i dag, med mindre de er syke eller snevre på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det har de ikke. Svigerfar driver med data - hele - tiden. Slektsforskning. Og han nøler ikke med å mase om det, noe vi finner fullstendig uinteressant. Ja, for etter han begynte med slektsforskning så er en av tingene som gjentar seg de samme personene. "Har jeg vist deg han her?".. ja.. 69 ganger tidligere, bare. Bare 4 ganger i løpet av den helgen vi har vært på besøk. Ah.. det er ikke noe å gjøre noe med, tror jeg! De reiser ikke, for det er farlig å reise steder. Det er bare sære folk som drar på ferie! Hvis de har reist 34 minutter unna hjemmet, har de vært vågale. 

Derfor besøker ikke svigerfar oss, for vi bor 40 min unna med bil. Alltid vi som kommer dit. 

:/ 

Ok, så har han da en interesse i det minste. Kanskje han finner slektninger i USA som dere kan "lokke" dem til å besøke? :) Gi dem et gavekort på en liten reise til jul eller bursdag, så kan du alltids ha et lønnlig håp om at det gir mersmak. Poenget mitt er at da hadde de virkelig hatt noe å fortelle når de kom hjem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg virker det som om folk som er litt enkle i tankegangen i utgangspunktet lettere blir slik på eldre dager. Folk som interesserer seg mer for kultur og samfunn, leser og ser film/serier, stivner ikke like lett til. Horisonten er større, og de klarer ikke å interessere seg kun for egne gamle historier eller pålegget de har på brødskiva.

Anonymkode: b78c4...43a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke 60 er gammelt! Synes godt du kan si ifra. Mormoren min på 95 derimot, er gammel. Jeg må ærlig innrømme at det er kjedelig og slitsomt å prate med henne nå. Hun prater bare om seg selv og forteller de samme historiene gang på gang. Hvis jeg begynner å fortelle noe, avbryter hun og fortsetter å prate om seg selv :D Hun får ikke med seg like mye lengre. I tillegg har hun blitt fryktelig negativ. Hun kan ikke noe for det. Det er normalt å bli svekket når en er gammel. Må bare jatte med og lytte :)

Anonymkode: b86b3...e32

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre er også på den alderen,og spesielt min mor gjør det samme. Hun har gjort det i mange år forresten.  Synes det er litt drøyt å begynne og snakke om demens og gamle folk. For meg er dette ganske så normalt egentlig. Noen bare er sånn, men det jo også være noe som kommer jo eldre man blir.

Tror det bare er en måte å ha noe å snakke om, og jeg synes det kan være koselig å høre gamle historier selv om jeg har hørt dem før. Pluss at det blir sånn at man mimrer litt om ting som har skjedd og ler litt av morsomme historier. Skjønner ikke helt hva det er å bli sur og irritert for. Vi har sagt at hun har fortalt historiene før, men hun fortsetter å fortelle dem allikevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

For meg virker det som om folk som er litt enkle i tankegangen i utgangspunktet lettere blir slik på eldre dager. Folk som interesserer seg mer for kultur og samfunn, leser og ser film/serier, stivner ikke like lett til. Horisonten er større, og de klarer ikke å interessere seg kun for egne gamle historier eller pålegget de har på brødskiva.

Anonymkode: b78c4...43a

En kan da vel være litt begge deler. Min mor sitter jo ikke bare og forteller gamle historier. Snakker jo om andre ting, men når jeg tenker på gamle folk så tenker jeg på dem som er mer 70-80.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...