Gå til innhold

Hvor mye i gave?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor mye penger ga du barnet ditt til konfirmasjonen? Eller ga du noe annet enn penger? 

Har du ikke konfirmant ennå: Hva tenker du at du kommer til å gi?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenker å gi enten 5000kr eller stiller opp for å betale for kjøretimer.  

Anonymkode: 33e5a...22a

Skrevet

Fikk selv bunad, samt festen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke en eneste ting. Han får lappen av oss og det får holde. Ikke minst kommer vi til å hjelpe med lån til bolig senere så holder plent. Har ikke tenkt tanken en gang at han skal få noe til konfirmasjonen 

Anonymkode: 3dbb3...b37

AnonymBruker
Skrevet

Huff.....virker slitsomt å gi en 14-15-åring masse penger. Vi har kjempeliten familie, blir et miniselskap og ikke mye gaver totalt heller... Blir vel det vanlige sammenligningsstyret ... 

Anonymkode: 4deb3...ecc

Skrevet

Jeg fikk en sykkel den gangen, synes det er mer enn nok om man ikke har meget god økonomi. Det koster jo en del med festen også.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Huff.....virker slitsomt å gi en 14-15-åring masse penger. Vi har kjempeliten familie, blir et miniselskap og ikke mye gaver totalt heller... Blir vel det vanlige sammenligningsstyret ... 

Vår konfirmanten får ikke fritt tilgang til penger han får i konfirmasjon uansett - dette settes inn på sparekonto.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husker foreldrene mine var bekymret for dette da jeg skulle konfirmeres. På grunn av liten familie så ble det ikke høy sum i forhold til andre (10.000 + noe sølv), men pengene rant inn dørene før selve dagen så fikk over 20.000 fra naboer, venner og venner av mine foreldre så det ble en del. Av foreldrene mine fikk jeg selskap, bunad og sykkel. Pengene svei jeg opp på shopping ilp av 1-2 år. 

Kan ikke fatte at pengene ikke ble "tvangspart", for det skal de i hver fall her i hus. 

Anonymkode: 3dbb3...b37

AnonymBruker
Skrevet

Fikk bunad fra besteforeldre på begge sider og festen av foreldre. Totalt fra venner/naboer/familie fikk jeg 2000 kr + hjerteformede smykker fra lokale smykkedesignere som ikke har et snev med verdi (ville heller ha penger som broren min fikk, skulle blitt satt inn på sparekonto)

Var konfirmant for 6 år siden 

Anonymkode: 334ac...efb

Skrevet

Ok, overraskende svar så langt — veldig positivt!

En venninne av meg mente det var helt rart hvis jeg ikke ga konfirmanten minst 15000, det synes jeg er veldig mye. Jeg skal jo betale for selskap, dress og konfirmasjonskurs og. Jeg tenkte kanskje gi en reise som vi to kan ta sammen, eventuelt sertifikat på moped, men redd det er kjipt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk bunad og rundt 15000 fra fireldrene mine, men det begynner jo å bli 15 år siden nå...

Anonymkode: 2f967...71b

AnonymBruker
Skrevet

For ti år siden fikk jeg tusen kroner og en bibel av foreldrene mine. Fikk en blomst av en familievenn. Selskapet ble holdt hjemme, hjemmelaget mat og kake, vi var 7 stykker. Veldig fin konfirmasjon. Ville gjort det på akkurat samme måte om jeg hadde hatt barn. 

Anonymkode: eb349...a7d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Elefantenirommet skrev:

Hvor mye penger ga du barnet ditt til konfirmasjonen? Eller ga du noe annet enn penger? 

Har du ikke konfirmant ennå: Hva tenker du at du kommer til å gi?

Vi ga klær til konfirmasjonen. Selskap på dagen. 1000 kr i kontanter

Anonymkode: 91fa1...885

Gjest meredithus
Skrevet (endret)

Tenker å gi bunad. :)  Hva folk gir eller har gitt, kommer vel helt an på lommeboka!

Endret av meredithus
AnonymBruker
Skrevet

Bestemor ga bunad til yngstemann, så vi slapp denne utgiften. Våre barn fikk kr 10 000 fra hver av oss foreldre (fraskilt og gift på nytt) Tror faktisk vi hadde gitt samme totalsum om vi foreldre hadde vært sammen. Diskuterte sum da vi bodde sammen når barna var små, og var enig om at pengene skulle deles. Så våre barn fikk en del av pengene til fri disponering og mesteparten ble satt inn på sperret konto. 

I min omgangskrets har det variert veldig på hva som har blitt gitt. Tror at det er like normalt at flere i familien spleiser på bunad (inkl foreldre) til førerkort. Man skal gi etter lommeboken og litt etter behov. 

Anonymkode: 0e3b7...060

• Liker 1
Skrevet

foreldrene mine gav meg akkurat så mye som dem hadde råd til.
Noen foreldre gir 1000,- og andre gir 20 000,-... ingen av delene er uvanlig, og ingen av delene er urimelig. Det eneste som er urimelig er om det forventes at man skal gi en bestemt sum uten å legge familiens økonomi til grunn...

• Liker 2
Skrevet

Bunad fra ett sett besteforeldre. Rundt 6000,- tror jeg fra de andre. 

Av oss får de selskapet, dress for guttene som ikke kan få bunaden så unge og noen tusenlapper. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, Elefantenirommet skrev:

Ok, overraskende svar så langt — veldig positivt!

En venninne av meg mente det var helt rart hvis jeg ikke ga konfirmanten minst 15000, det synes jeg er veldig mye. Jeg skal jo betale for selskap, dress og konfirmasjonskurs og. Jeg tenkte kanskje gi en reise som vi to kan ta sammen, eventuelt sertifikat på moped, men redd det er kjipt. 

Reise, sertifikat osv blir jo en del penge!   

Jeg har snakket om konfirmasjon til mitt barn i 3 år og hva egentlig konfirmasjonen betyr.  Fokuset skal ikke være på gavene - det er det dummeste jeg har hørt, men mange barn er akkurat det, fokusert på hvor mye de skal få.  Det er foreldrene sine plikt å oppdra barna til å ikke bli bortskjemte drittsekker og snakke med dem hva det betyr å bli konfirmert.  

• Liker 2
Skrevet

Datteren vår konfirmeres i 2018. Hun får bunad og fest av oss. I tillegg vil hun få moped lappen siden vi bor litt "kjelkete" til med tanke på offentlig kommunikasjon :)

Gjest meredithus
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bestemor ga bunad til yngstemann, så vi slapp denne utgiften. Våre barn fikk kr 10 000 fra hver av oss foreldre (fraskilt og gift på nytt) Tror faktisk vi hadde gitt samme totalsum om vi foreldre hadde vært sammen. Diskuterte sum da vi bodde sammen når barna var små, og var enig om at pengene skulle deles. Så våre barn fikk en del av pengene til fri disponering og mesteparten ble satt inn på sperret konto. 

I min omgangskrets har det variert veldig på hva som har blitt gitt. Tror at det er like normalt at flere i familien spleiser på bunad (inkl foreldre) til førerkort. Man skal gi etter lommeboken og litt etter behov. 

Anonymkode: 0e3b7...060

Har hørt om flere bestemødre som har kjøpt bunad.  I min familie har man fått førerkort utenom konfirmasjon. Trodde det var ganske vanlig.. Enig i det med lommebok og behov. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...